Friday, October 5, 2007

Selamat Hari Raya AidilFitri

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh;

Kepada semua bloggers;

Alhamdulillah, tidak beberapa lama lagi kita akan menyambut bulan Syawal. Segala keberkatan pada bulan Ramadhan akan disusuli pula dengan penuh kegembiraan apabila tiba Aidilfitri. Tahun ini saya akan beraya di Pekan, Pahang. Kenalah mengalah dengan isteri tahun ni. Asyik duduk KL je kan, sesekali nak juga beraya di kampung isteri kat Pekan, Pahang.

Saya ada mendapat beberapa tawaran menarik untuk bertugas pada hari Raya Aidilfitri ini. Ada yang nak bayar double... ada nak bayar rate biasa... semuanya saya tolak. Alhamdulillah, klinik Idzham akan tutup bermula petang 11 haribulan (saya kerja petang - so, tak payah datang!) sehingga hari Selasa 16hb iaitu raya ke 4. Wahhh.. lama tu kak..

Masa muda-muda dulu... huuu... iaitu 4-5 tahun dulu, saya pernah beraya hari raya pertama di PUSRAWI di Jalan Ipoh. Ketika itu Hospital PUSRAWI Jalan Tun Razak masih belum dibuka. Jadi PUSRAWI Jalan Ipoh membuka klinik sehingga 24 jam di bahagian Kecemasan sahaja. Saya menawarkan diri untuk membuat Lokum pada waktu petang di kecemasan dengan bayaran double rate. Pada fikiran saya, tentulah tak ramai orang ke PUSRAWI pada waktu petang kerana semua orang dah balik kampung. KL ni macam dah jadi bandar hantu sebab kereta nak jumpa pun susah masa tuh... Tapi sangkaan saya rupanya meleset...

Bila saya masuk saja kerja petang tuh, saya dihujani pesakit yang tak henti-henti datang entah dari mana. Ada yang sakit perut, ada yang demam, ada yang batuk, ada yang sakit dada, ada yang sakit kepala. Maklumlah, masa puasa bukan main jaga makan. Yang ada darah tinggi tak mau sentuh langsung daging lembu, daging ayam dan lauk masin semasa bulan puasa.. Bukan main pantang... pendekata memang berhemah betul bab-bab makan nih. Tapi bila mai Aidilfitri.. pergghh... darah tinggi semua shooting up.. Yang tak jaga makan pun satu hal, ubat pun dah lupa letak tang mana.. kua kua..

Yang paling banyak sekali datang klinik ialah sakit perut, cirit birit ngan muntah. Acute Gastroenteritis. Adalah tuh makan entah silap mana kan. Ada yang makan benda tak beberapa elok. Biasalah kalau masak rendang guna kelapa dan santan, senang lah kena sakit perut. Rendang pun bukannya makan panas-panas.. ada yang dah siap masak 2-3 hari dulu. So, kat klinik tuh penuh lah dengan orang cirit-birit. Hari yang saya buat lokum di PUSRAWI.. tak sempat nak makan pun.. ehh sempat makan sekejap dan sembahyang.. lepas tuh kena serang balik.

Bukanlah pakcik nak mengata kat orang KL ni kan, sebab pakcik pun orang KL jugak. Ini hari Raya pertama Aidilfitri kan... Hari semua orang sepatutnya menziarahi saudara dan sahabat handai, hari semua orang menziarahi kubur-kubur dan berdoa, hari meraikan bersama keluarga rapat, hari anak-anak kita mengumpul duit raya. Tapikan... yang pakcik nak mengalir air mata.... ada jugak Mak ngan Ayah datang ke PUSRAWI pada Hari Raya Aidilfitri Pertama nak cucuk IMUNISASI anak umur setahun!!!... Kua-kua.. Ya Allah... Dah lah pakcik sorang-sorang kat kecemasan jaga orang sakit.. sampai hati betul dia buat pakcik camni... Nak marah tak boleh kak.. bukan keje kat government sepital... huuu.. nak tak nak dah sampai ke PUSRAWI, kena jugak lah cucuk imunisasi kan... nanti merajuk.. apahal orang KL nih, dah takde benda nak buat ker.. pergi cucuk imunisasi Hari Raya Pertama?... Diorang jawab balik : Kang doktor marah pulak! Lambat sehari! Pakcik jawab : Malas pakcik nak layan...
OK.. Selamat hari raya lah you all semua... pakcik doakan semuanya selamat balik kampung dan selamat pulang kembali dengan sempurna tubuh badan dan sempurna kenderaan. Takde faedahnya tekan minyak laju-laju tapi akhirnya parking kat Hospital kan...
Yang sama penting, duit belanja kena jaga-jaga. Kang terlebih budget susah jugak kan... hidup bukan masa raya jer... lepas raya pun nak hidup gak. Dengar kata gaji Government masuk awal sebelum raya.. huhu.. seronok lah masa rayaaa.. lepas raya nanti silap2... makan biskut kering jer nanti bang. Apa pun, Abang Besar kita, Boss JKR kata 1 Januari nih tol mungkin naik 10%.. perghh... banyak tuh bang.. Inflasi lagi lah kita tahun depan.. belum apa-apa lagi dah naik tol. Lepas tuh apa pulak yang naik. Baru jer PLUS umumkan keuntungan 6% baru-baru nih.. haha... naik lagi tol. Kena rebudget lagi.

Bulan puasa tahun nih mungkin sahabat saya agak terkilan sikit. Nama beliau Azwira atau Azwiral Bukhairy Abd. Aziz , Setiausaha Eksekutif ABIM. Ini adalah kerana nama dan gambar beliau naik di dalam surat khabar kerana tersilap orang dengan salah seorang daripada 4 orang yang ditangkap di atas tuduhan Allahyarham adik kesayangan kita Nurin. Walaupun ia di atas kesalahan media yang kononnya tak disengajakan, tetapi tuduhan begitu, lebih2 kagi kes ini berprofil tinggi adalah amat-amat memalukan. Saya amat bersimpati ke atas saudara Wira. Untuk pengetahuan anda, Sdr Wira baru sahaja keluar daripada Hospital KBMC kerana Denggi. Isterinya pula baru sahaja beberapa bulan melahirkan anak pertama. Bersabarlah banyak2 yer. Ini satu ujian di dalam perjuangan. Apa pun Wira... ada beribu-ribu manusia di luar sana yang bersusah payah nak masukkan muka dia kat front page surat khabar.. tapi awak pula yang dapat... Anggaplah awak manusia bertuah!!
(Anda boleh baca artikel ini di : http://www.abim.org.my/content/view/139/25/)

Akhir kata... Salam Aidilfitri untuk semua. Terima kasih kepada yang telah mengunjungi blog ini. Sekiranya ada salah dan silap harap dapat dimaafkan. Kepada semua pembeli kuih raya saya juga harap dihalalkan sekiranya terkurang sebiji dua, maaf dipinta. Segala yang baik semuanya datang dari Allah. Apa yang terkurang adalah di atas kelemahan saya sendiri. Semoga semua mendapat Keberkatan dan kegembiraan di Hari raya ini.
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

1 comment:

de_kerinchi said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri dan saya ingin mengambil kesempatan ini untuk, memohon maaf zahir & batin, sekiranya terdapat bahasa dan tutur kata saya yang tidak menyenangkan saudara...

Semoga saudara dan keluarga dirahmati Allah s.w.t. dan bergembira di hari raya.

Related Posts with Thumbnails