Tuesday, December 4, 2007

Kematian Selepas Kelahiran

Assalamualaikum Warahmatullah..

Saya terbaca satu berita di dalam Yahoo! tentang kematian ibu yang melahirkan anak (maternal death) di India. Angka kematian yang sangat mengejutkan. Cuba baca artikel ini:-

NEW DELHI (AFP) - - India will not meet a key United Nations development goal to cut its "shocking" maternal death rate 75 percent by 2015 at its current pace, a UN health advisor said Monday.

About 100,000 women die in childbirth in India each year, or one every five minutes.

"In India, more than 300 maternal deaths occur for every 100,000 live births," Paul Hunt, UN special rapporteur on health rights, told reporters Monday after visiting two of India's worst states for maternal deaths."

"For a middle-income country of its status and stature, the rate of maternal deaths in India is shocking." Baca artikel hingga akhir

Kematian 300 orang ibu yang melahirkan anak daripada 100,000 kelahiran hidup di India sangat mengejutkan kerana ia terlalu tinggi. Antara penyebabnya ialah kekurangan pekerja di dalam bidang kesihatan dan kurangnya pemeriksaan sebelum mengandung.

Definisi kematian ibu mengandung (maternal death) oleh WHO ialah kematian berlaku ketika melahirkan sehingga 42 hari selepas melahirkan. Kematian tersebut perlu berkaitan secara langsung atau tidak langsung dengan kelahiran tersebut.

Sekiranya ibu meninggal disebabkan oleh pendarahan yang teruk ketika melahirkan anak, ia dikira sebagai "maternal death" secara langsung. Sekiranya ibu tersebut meninggal kerana penyakit malaria yang menyebabkan kekurangan darah merah dan menyebabkan ibu tidak dapat diselamatkan selepas mengandung, ia dikira "maternal death" secara tidak langsung.
Contoh lain kematian secara tidak langsung ialah, kematian ibu selepas mengandung disebabkan sakit jantung di mana kesan kelahiran diketahui boleh menyebabkan penyakit jantung tersebut menjadi serius.

Sekiranya ibu tersebut dilanggar kereta dan meninggal dunia di dalam masa 42 hari kelahiran, ia tidak dikira sebagai "maternal death".

Contoh lain yang merupakan penyebab secara langsung kematian selepas kelahiran ialah :-
  • Pendarahan
  • Thromboembolism (saluran darah di paru-paru atau otak tersumbat disebabkan oleh darah beku daripada tempat lain terlepas ke kawasan itu)
  • Jangkitan kuman
  • Mengandung luar rahim
  • Darah tinggi disebabkan mengandung
  • Prosedur Bius Umum (bius tidur)

Contoh penyebab secara tidak langsung kematian selepas kelahiran ialah :-

  • Sakit Jantung
  • Bunuh diri
  • Pendarahan otak
  • Masalah paru-paru
  • Malaria
  • Anaemia

Kadar "maternal mortality" adalah mencerminkan kehebatan perkhidmatan kesihatan di sesebuah negara. Dengan perkhidmatan yang mencapai piawai yang tinggi, ubat-ubatan yang mencukupi dan tenaga kerja yang baik maka kadar kematian akan menjadi rendah.

Di United Kingdom, kadar kematian ibu mengandung mencecah 8 orang setiap 100,000 kelahiran hidup. USA mencatat kadar kematian 11 setiap 100,000 kelahiran.

Di Malaysia, pada tahun 2005, kadar kematian ibu selepas melahirkan anak ialah 62 orang setiap 100,000 kelahiran hidup. Di Thailand pula ia berkadar 110 orang setiap 100,000 dan di Singapura sangat rendah iaitu 14 setiap 100,00 kelahiran.

Sumber statistik

Daripada angka di atas, Malaysia mungkin berada di dalam tangga 50 terbaik dunia. Mungkin kurang memuaskan hati??

Saya masih ingat sewaktu di HKL, sekiranya ada seorang ibu yang meninggal dunia selepas melahirkan, ia akan menjadi cerita hangat di wad bersalin. Ia tersebar seperti api yang marak di hutan California. Pakar dan pegawai perubatan akan berpeluh-peluh kerana terpaksa menyiapkan laporan dan di "scrutinize" oleh orang-orang atasan. Ada sekali terdapat 2 ibu yang meninggal dunia di dalam seminggu. Semua orang seperti histeria!

Kerana apa? kerana "Maternal Mortality" adalah menjadi urusan negara. Pakar akan menjawab kepada Pengarah Hospital. Pengarah Hospital pula akan menjawab kepada Menteri Kesihatan. Menteri Kesihatan pula akan menjawab kepada PM Malaysia. Seperti yang saya tulis tadi, ia mencerminkan tahap kesihatan negara Malaysia di mata dunia.

Kepada rakyat Malaysia (atau pemimpin) yang sangat taksub untuk memecahkan rekod Guinness di dalam apa apa acara pun contohnya menyusun lemang terpanjang di dunia atau paling ramai bershampu rambut serentak di dunia, adalah lebih baik untuk kita sama-sama membawa perubahan untuk negara kita kepada negara yang paling kurang meninggal dunia selepas kelahiran.

Wallahu A'lam

1 comment:

Anonymous said...

tak kene mengena dgn subjek..tapi mmg betul negara kita suka buat rekod yang tak mendatangkan manfaat...roti terpanjang di Msia. Syampu rambut beramai2...hehehe

Related Posts with Thumbnails