Saturday, January 24, 2009

Tragedi My Lai 1968






Assalamualaikum,

Seronok baca artikel Tun Dr Mahathir tentang komennya kepada seorang rakyat Amerika (AS) bernama ROB.

Secara amnya, ramai rakyat AS yang hanya mendapat berita daripada media utama mereka dan membelakangkan pemberitaan daripada negara selain mereka.

Yang lebih menarik perhatian saya ialah berkenaan dengan My Lai Massacres atau pembunuhan beramai-ramai My Lai di Vietnam yang dipetik oleh Tun Dr Mahathir di dalam artikel itu. Selama ini saya tidak mengetahui tentang sejarah pembunuhan tersebut.

My Lai Massacres ialah pembunuhan besar-besaran seramai 504 orang oleh tentera Amerika terhadap orang awam Vietnam pada 16 Mac 1968. Tentera AS yang tidak berjumpa dengan seorang pun musuh di sana akhirnya menjadi gila dan membakar seluruh kampung dan membunuh orang tua, perempuan dan kanak-kanak.

Mana-mana penduduk yang masih nampak bernyawa ditembak, bayi ditembak, mereka yang mengangkat tangan di tembak dan mereka yang menyorok di dalam lubang yang terdiri daripada wanita dan kanak-kanak dibom menggunakan bom grenade. Daripada 26 askar AS yang terlibat pada waktu itu hanya seorang dihukum dengan 4 setengah bulan penjara (bukan 4 tahun...).

Baca di sini. Gambar-gambar juga juga amat menyedihkan.
"Soldiers went berserk, gunning down unarmed men, women, children and babies. Families which huddled together for safety in huts or bunkers were shown no mercy. Those who emerged with hands held high were murdered. ... Elsewhere in the village, other atrocities were in progress. Women were gang raped; Vietnamese who had bowed to greet the Americans were beaten with fists and tortured, clubbed with rifle butts and stabbed with bayonets. Some victims were mutilated with the signature "C Company" carved into the chest. By late morning word had got back to higher authorities and a cease-fire was ordered. My Lai was in a state of carnage. Bodies were strewn through the village."

***********
“ Some of the people were trying to get up and run. They couldn't and fell down. This one woman, I remember, she stood up and tried to make it — tried to run — with a small child in her arms. But she didn't make it. ”

—Army photographer Ronald Haeberle-

Amat menyedihkan apabila kanak-kanak dan wanita dibunuh secara tidak berperikemanusiaan dan membelakangkan etika peperangan. Apa yang berlaku memperlihatkan betapa rendah pandangan askar AS terhadap nilai seorang manusia.

Wallahu Alam

No comments:

Related Posts with Thumbnails