Monday, June 8, 2009

Wang, Anda Dan Islam...







Assalamualaikum,

Saya telah membaca buku yang bertajuk "Wang, Anda dan Islam" karangan Ustaz Zaharuddin Bin Abd Rahman (UZAR) terbitan Truewealth. Saya membelinya pada pesta buku yang lepas dengan harga RM31.90. Dapat juga saya bertemu mata dengan Sdr Azizi Ali untuk mendapat tandatangannya semasa membeli buku ini.

Ustaz Zaharuddin adalah pakar di dalam bidangnya. Beliau adalah lulusan UM di dalam bidang Usuluddin dan Sarjana di dalam Fiqh dan Usul Fiqh dari Universiti al-Yarmouk, Jordan. Beliau telah berkecimpung di sebagai panel syariah di pelbagai tempat termasuk RHB Islamic Bank. Sekarang beliau bertugas sebagai pensyarah di Fakulti UIAM dan sedang menyambung pelajarannya di dalam PhD di UK di dalam bidang Fiqh Muamalah.

Saya ingin mencadangkan agar pembaca membaca buku kerana ia merupakan satu informasi ringkas tetapi padat tentang kewangan islam dan isu-isunya yang sangat releven dengan kehidupan kita di bumi Allah Malaysia ini.

Sebelum-sebelum ini kita seolah-olah tertipu dengan betapa murahnya bank-bank konvensional menawarkan pinjaman-pinjaman dengan riba', sedangkan di dalam pinjaman bank di bank konvensional ada riba'di dalam riba' yang akhirnya kita akan terjerat kepadanya. Lebih teruk daripada itu, kita telah termasuk di dalam sistem kewangan riba' yang Allah dan Nabi Muhammad SAW haramkan di dalam banyak nas serta dalil.

Mungkin terdapat pandangan-pandangan bahawa Perbankan Islam kebanyakannya zalim, mencekik darah dan sebagainya. Alhamdulillah, dengan membaca buku ini para pembaca akan dapati bahawa Perbankan Islam sebenarnya membawa banyak keberkatan dan membersihkan harta-harta kita daripada dosa-dosa riba'. Ini diterangkan dengan baik oleh Ust Zahadruddin dengan membawa sebuah tamsil.

"Seorang lelaki yang kehausan didatangi oleh dua orang, seorang menawarkan segelas arak dengan harga RM 0.50 dan seorang lagi datang dengan membawa sehelas air oren dengan harga RM 1.00. Yang mana satu kita akan pilih? Sudah tentu kita akan memilih air oren kerana ia halal walaupun harganya lebih mahal.."

Walaupun, kalau saya boleh pertikaikan contoh ini dengan menyatakan, Ustaz minum air arak boleh hilang dahaga ke?? (saya pun tak tahu..) ataupun kita besarkan skala ini dari RM0.50 vs RM 1.00, ke ke RM 500,000 untuk bank konvensional dan RM 1,000,000 bank Islam, perbezaan yang sangat ketara.., namun, relevennya tetap jelas kerana sebagai orang Islam, kita tidak memandang kepada keuntungan semata-mata tetapi keberkatan dan redha Allah itu yang lebih utama.

Jika ada yang berpendapat bahawa ia darurat untuk mengambil pinjaman riba' tetapi sekarang hampir semua bank tempatan mengadakan pinjaman tanpa riba', maka ia sudah tidak menjadi darurat lagi.


Di dalam buku ini juga ditampilkan beberapa isu yang bermain di benak kita sehari-hari seperti :-
- Apakah hukum kita menerima dividen KWSP yang ada melabur di kaunter yang syubhah dan haram?
- Bagaimana hukumnya sekiranya Perbankan Islam menuntut bayaran rumah yang terbengkalai walhal urusan jual beli di dalam Islam memerlukan barang yang sudah ada?
- Apakah perbezaan BLR di dalam bank konvensional dengan BFR di Perbankan Islam?
- Apakah hukum FOREX, MLM dan Swisscash ?
- Apakah hukum menukar emas terpakai dengan emas baru dengan berat yang berbeza?
- Apakah hukum menggunakan kad kredit untuk membeli emas, atau barangan lain?
- Apakah hukum membeli emas dengan bayaran ansuran?
- Apa makna jahalah, gharar ?
- Apakah hukum bermain saham di kaunter saham terbuka?
- Apakah itu murabahah, mudharabah dan musyarakah?
- Bolehkah kita menghalalkan urusan jual beli berunsur riba dengan menggunakan helah?





Jika anda baca isi-isi di atas, anda akan dapati, buku ini membuka ruang minda anda tentang Islam dan kewangan Islam. Ustaz Zaharudin memudahkan kewangan Islam dengan penerangan yang lebih difahami oleh orang awam seperti saya.

Saya ingin mencadangkan anda membeli buku ini dan memahami isi kandungannya.

Ia telah banyak membuka mata saya tentang kewangan Islam dan bahaya Riba'. Saya harap anda juga dapat bersama-sama saya.

Wallahu Alam.

3 comments:

Guru said...

saya memang berminat membaca tulisan2 ustaz zaharudin dan mendengar ceramahnya...tq utk info ini. nk kena beli...

Anonymous said...

sekadar tambahan,nak lagi senang layari saja laman web ustaz zaharuddin,www.zaharuddin.com.semua kandungan buku tu dan pelbagai lagi persoalan dan perbincangan lain yang sangat bermanafaat buat kita semua terdapat dalam laman ni.

zila said...

salam... pembetulan.. www.zaharuddin.net... saya memang dah beli buku tu tahun lepas...dr web ustaz zaharuddin..mmg berbaloi..

Related Posts with Thumbnails