Tuesday, November 10, 2009

Belajar dari yang Tersirat..





Salam,
Salam semua pembaca yg dihormati,

Minggu ni agak sibuk.

Bila balik dari Padang, banyak kerja-kerja MRA yang nak dibuat. Kena buat brochure, video klip, arrangement utk temubual exco MRA di radio dan rancangan TV Hello Malaysia. Kerja sukarelawan ni kadang-kadang memang mengambil masa. Tapi keseronokannya dijamin.

Yang paling penting apabila di lapangan ialah adalah cara kita berorganisasi dan beroperasi. Pengurusan pasukan dan masa adalah sesuatu benda yang dipelajari bersama sifu-sifu besar MRA. Tengok bagaimana keputusan dibuat (decision making) ketika sesuatu masalah timbul secara tiba-tiba. Pengurusan kewangan di dalam program-program yang melibatkan sumbangan orang ramai sangat mencabar kerana ia perlu telus dan berwaspada.

Apatah lagi kita berurusan di tempat orang dan berurusan dengan kawan-kawan dari NGO yang lain di Indonesia. Walaupun rambut sama hitam tapi hati lain-lan. Keputusan yang baik bagi kita tetapi tidak semestinya baik bagi mereka.

Sebagai contoh, apabila MRA membuat keputusan untuk membina 2 buah rumah dengan kos RM 1500 setiap satu tetapi designnya terlalu ringkas menggunakan plywood dan zink, tiada bilik dan tiada bilik air maka dengan sendirinya pihak pengurusan di sana tidak menyetujuinya. Tujuan kita jelas untuk membantu rumah secara segera dengan kos yang murah.

Walaubagaimanapun cadangan daripada NGO di sana iaitu Dewan Dakwah Islamiyah lebih praktikal dengan penggunaan dinding berasaskan buluh yang boleh bertahan sehingga 10-15 tahun. Terdapat 2 bilik tidur dengan satu ruang tamu yang agak sederhana besar. Di sebelah bawah dinding, batu-bata diambil daripada tapak rumah lama yang telah rosak.

Kos rumah yang baru ialah RM 2500 sebuah. Rumah ini agak sempurna dan bertahan lebih lama. Malah ia adalah keputusan yang saya fikir sangat baik berbanding rumah plywood pada cadangan asal. Cuma jika kita tidak berada di sana dan tidak boleh mengawal kos pembinaan rumah ini, maka kosnya mungkin akan meningkat, walaupun diuruskan oleh sahabat NGO kita sendiri di sana.

Bagaimana kos sebuah rumah seluas 400 kaki persegi hanya RM 2500 sahaja? Rumah pangsa murah di malaysia bernilai RM 42,000. Di Malaysia, dengan RM 2500 hanya sekadar dapat buat tangga sahaja....! Ini adalah kerana di sana ia dibina secara gotong royong, menggunakan sisa-sisa material runtuhan yang masih elok dan menggunakan bahan baru yang murah iaitu kayu dari batang kelapa (banyak pokok kelapa di sana!) dan dinding buluh yang diimport berkontena dari Jakarta. Ia praktikal, murah dan selesa.

Jika sesiapa yang ingin menyumbang untuk membina rumah bolehlah berbuat demikian dengan menghubungi saya. Mereka adalah umat Islam yang didalam kesusahan dan doa mereka yang ditimpa kesusahan adalah mustajab. InsyaAllah ini merupakan amal jariah yang berkekalan. Cuba bayangkan sebuah rumah yang orang Islam tinggal di dalamnya, membesarkan anak mereka yang kecil dan solat di dalamnya. Cuba bayangkan pahala yang melimpah ruah sepanjang mereka hidup di dalam rumah yang dibina. Allah sahaja yang membalasnya.



Ini adalah rumah separa kekal MRA yang dibina di Sungai Sarik, Padang Koto dengan kos RM 1500. Ia adalah design yang sama dibina di Acheh ketika tragedi tsunami di sana. Pakcik ini adalah tuan punya rumah yang musnah. Ia dibina menggunakan dinding plywood dan beratap zink. Ia tiada bilik dan tidak mempunyai bilik air.


Ini adalah rumah yang bernilai RM 2500. Dindingnya menggunakan separa buluh dan beratap zink. Ada 2 bilik tidur, satu ruang tamu dan terdapat satu kamar kecil. Ia boleh bertahan selama 10-15 tahun jika tidak berlaku lagi gempa bumi yang kuat.


Ini adalah isteri dan anak kepada Ustaz Firman yang merupakan penerima perintis rumah baru oleh MRA dengan menggunakan design yang baru dengan harga RM 2500. Kami akan cuma membina lebih banyak rumah sebegini.

No comments:

Related Posts with Thumbnails