Thursday, January 28, 2010

Adakah "Perdana Menteri" Betul??






Salam,

Pagi ini saya nak berkongsi sesuatu yang boleh buat kita berfikir.

Saya petik dari program pagi Radio 24 iaitu "Santun Bahasa".

Jika anda bertolak dari rumah jam 6.30 pagi, cuba contohi saya.

Dari jam 6.30-6.45 pagi, buka siaran radio IKIM 91.5 Mhz untuk mendengar Tafsir Al-Quran oleh Ustaz Zahazan. Kemudian tamat program bersama Ustaz Zahazan anda tukar pula ke siaran Radio 24 Bernama 93.9 Mhz untuk siaran Santun Bahasa kelolaan Kam dan Wan Sherina dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pusataka (DBP).

Apa yang boleh saya kongsikan di sini ialah tentang tatabahasa di dalam Bahasa Melayu iaitu 'Diterangkan Menerangkan' yang dimuatkan di dalam program tersebut.

Suatu objek diikuti dengan perkataan yang menerangkannya bukan sebaliknya.

Nampak macam susah tetapi mudah.

Contoh 1 :

Ani memakai baju kebaya
Baju apa? - Baju Kebaya
Jadi kebaya itu menerangkan apakah jenis baju yang dipakai.

Mudahkan?

Contoh 2.

Goreng pisang atau Pisang goreng?
Jika dilihat dari sudut diterangkan menerangkan - maka yang betul ialah :-
Pisang Goreng - kerana pisang adalah objek dan goreng menerangkan makna perkataan pisang.


Contoh 3 :

Lain-lain hal.
Betul atau salah?

Jawapan : Salah. Jawapan yang betul ialah hal-hal lain. Kerana "lain" yang menerangkan "hal" bukan sebaliknya.


Contoh 4.

Air Asia Hotel atau Hotel Air Asia?
Hotel Ahmad atau Ahmad Hotel?
Jawapannya Hotel Air Asia dan Hotel Ahmad.

Jika dilihat semua contoh di atas, kita dapati jika kita menggunakan tatabahasa "diterangkan menerangkan" di dalam bahasa melayu, ini membezakan kita dengan bahasa inggeris. Mereka yang menggunakan Air Asia Hotel dan Ahmad Hotel sebagai contoh telah terpengaruh dengan cara penggunaan bahasa inggeris.



Ok.

Berdasarkan 4 contoh mudah yang telah diberikan di atas, saya ingin bertanya soalan cepumas.


Bagaimana dengan perkataan - PERDANA MENTERI?

Betul atau Salah?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Tips : Menteri Pertanian, Menteri Kewangan..... :)

Jawapannya?

Tuesday, January 26, 2010

Cerita Saya Sebagai Houseman HKL






Salam,

Ada ibu bapa yang bising kerana anaknya yang bertugas sebagai houseman dibebankan dengan tanggungjawab berat dan terpaksa bertugas dengan masa yang panjang.

Saya juga pernah bertugas sebagai houseman di Kuala Lumpur mengakui bahawa ada masanya tugas sebagai houseman memang stress dan memenatkan. Tetapi adakalanya tidak lah teruk seperti yang disangka. Mungkin saya boleh ceritakan sedikit pengalaman saya.

Apabila bilangan houseman berkurang kerana pertukaran posting, tekanan kerja bertambah sebab kerja dan tanggungjawab menjadi lebih.

Lebih-lebih lagi apabila rakan se-houseman kaki ponteng, tak reti buat kerja dan paling teruk tidak bertanggungjawab dengan tugas. Prinsip ber houseman mudah - bila senang sama-sama senang. Susah sama-sama susah. Ini tidak. Bila dia susah kita tolong dia, bila kita susah dia balik dulu...

Bertugas tanpa cuti rehat adalah biasa bagi houseman. Ada sesetengah posting contohnya pembedahan, houseman terpaksa datang untuk melakukan round pada hari Sabtu, Ahad dan Cuti Umum. Selepas arahan dilaksanakan mereka boleh pulang kebiasaannya jam 11 pagi. Ada yang melakukannya secara bergilir-gilir mengikut arahan ketua jabatan. Minggu ni ada houseman kena datang buat round Sabtu dan Ahad, minggu depan houseman yang lain pula.

Biasanya houseman diberikan bilik "tumpangan" di kuarters hospital di mana kita sepatutnya tinggal di dalam bilik itu. Oleh itu, kita dijangka akan berada di hospital 24 jam dan akan dipanggil bila-bila diperlukan. Anda boleh pulang ke rumah, tetapi syaratnya, bila anda dipanggil, anda kena datang.

Kuarters "houseman" masa zaman saya sekadar cukup untuk tidur dan mandi. Ada satu meja belajar dan satu almari kecil. TV tiada di dalam bilik. Kalau nak tengok TV ada satu tempat kena jalan kaki macam ruang lobi kecil yang berkipas, tempat lalu lalang orang ramai. Di situ ada beberapa buah mesih basuh automatik yang berfungsi dengan menggunakan wang siling. Astro masa itu tidak ada lagi (tak tahu lah sekarang), siaran TV pun tak beberapa cantik. Ada sofa buruk yang kadang-kadang kami duduk. Tapi kebanyakannya kami tak ada masa untuk bersosial.

Kalau nak cerita kerja 36 jam hingga 48 jam bagi houseman tu biasa. Lebih daripada itu pun saya pernah. Biasanya masuk kerja jam 7.30 pagi habis dalam jam 6 pm hingga 7 pm. Cerita bab balik awal ni yang tension sikit. Ada sesetengah houseman ni kaki balik awal. Pukul 5 pm dah cabut. Dia tahu kerja dia dah siap lepas tu balik.

Houseman dibahagi tugas ikut kubikel atau bahagian dalam wad. Di dalam wad ada 4-5 kubikel yang diasingkan dengan diding separuh. Kalau houseman melimpah, satu houseman jaga satu kubikel waktu siang. Kalau houseman kurang, mungkin 2-3 kubikel untuk seorang houseman. Bilangan pesakit mungkin dalam 6-10 orang satu kubikel.

Pesakit yang berada berdekatan dengan stesen jururawat atau di tengah-tengah biasanya pesakit yang sakitnya lebih bahaya dan kurang stabil. Oleh itu biasanya houseman yang lebih senior akan menjaga kubikel itu. (Kalau kena buli - yang senior kena jaga kubikel senang, yang houseman junior kena jaga kubikel susah).

Oleh itu, mereka yang jaga kubikel susah ini kadangkala terpaksa balik lewat kerana pelbagai arahan oleh pakar perlu dilaksanakan sebelum pulang. Ini lah waktunya, sahabat houseman datang membantu. Kalau yang baik, selepas kubikel yang dijaganya siap, dia akan datang membantu untuk menyiapkan kerja. Kalau yang jenis kaki balik awal ini, jangan harap lah.

Sekiranya on call, houseman akan bermalam di wad kerana bilik on call disediakan. mereka boleh balik ke kuarters sementara sahaja untuk mandi, selepas itu naik ke wad semula. Biasanya susah nak tidur sebab bila wad aktif, mereka kena sambut pesakit, tanya soalan, buat catitan, buat rawatan awal, ambil darah dan isi borang-borang yang entah apa-apa tu.

Saya ni ditakdirkan memang "jonah". Jonah bermaksud satu nasib di mana pesakit "suka" kepada anda. Ini kerana bila saya on-call, memang pesakit masuk beramai-ramai. Solah-olah malam itu ada kenduri di wad!

Belum habis satu pesakit, masuk lagi satu pesakit. Belum ambik darah yang ini, masuk lagi seorang.. Pendekata, memang mencuka lah wajah-wajah makcik-makcik jururawat yang kerja dengan saya malam tu. Jadi, bila saya bertugas dalam panggilan, jururawat dah sok-sek, alamat tak tidur lah malam ini.... heheh..

On call atau bertugas di dalam panggilan ada 2 jenis. Satu aktif, satu lagi pasif. Aktif on call ialah kita bertugas di wad dan melakukan tugas-tugas sepatutnya. Manakala on call pasif apabila dia berada di kuarters tetapi boleh dipanggil bila-bila masa sekiranya ada pembedahan atau pesakit terlalu ramai.

Ada masanya, kita kena on call pasif dan esoknya aktif, kemudian pasif lagi dan seterusnya aktif. Itu kira houseman memang kurang di tahap kritikal maut la..

Saya masih teringat satu malam bertugas, saya on call dan terpaksa masuk satu pembedahan jam 10 malam. Pembedahan tersebut adalah pembedahan kecemasan dan usus pesakit terpaksa dibuang separuh dan dicantum semula. Pembedahan itu terlalu lama, kerana terdapat pelbagai komplikasi.

Jika saya masih ingat, pada awalnya dia diagnos penyakit appendiks pecah, tetapi apabila dibuka rupa-rupanya kes ketumbuhan atau kanser. Pukul 2 pagi saya masih bertahan semasa pembedahan, tetapi bila dah jam 5 pagi saya dah tak tahan lagi sebab terlalu mengantuk. Saya tersengguk-sengguk di sebelah pakar bedah. Hehehe... Apa lagi kena marah lah sebab tak pegang retractor betul-betul. Retractor tu satu alat pembedahan yang dipegang yang berfungsi untuk memastikan kawasan pembedahan dapat dilihat dengan jelas oleh pakar bedah.

Saya tak pasti bila pembedahan tamat, tapi jam 8 pagi saya minta seorang houseman lain masuk menggantikan saya. Saya balik ke kuarters, mandi dan tukar baju dan masuk kerja balik macam biasa. Memang malam tu tak tidur. Tersengguk-sengguk tu tak kira tidur kan.

Satu lagi cerita semasa saya bertugas di wad peubatan (internal medicine). Saya telah bertugas di atas panggilan malam sebelumnya dan meneruskan kerja biasa pada waktu siangnya. Maknanya saya akan pulang petang itu. Tiba-tiba ada seorang rakan houseman ini minta saya cover dia sehingga jam 8 pm. Rakan ini memang terkenal dengan kes curi tulang. Saya pun setuju kerana dia kata ada masalah sikit yang perlu diselesaikan.

Bila tiba jam 8pm, dia tidak kunjung tiba. Bila telefon tidak diangkat. Setelah dicuba banyak kali akhirnya dia angkat juga. Boleh dia kata, dia tak dapat nak on call malam tu. Saya masih ingat lagi muka dan nama houseman yang tidak bertanggungjawab itu. Sakit hati bukan kepalang.Apa nak buat, saya yang terlalu "bodoh" ini terpaksa lah menjalankan 2 kali oncall aktif berturut-turut. Penat usah cerita.

Houseman yang bermasalah ini sukar untuk diambil tindakan. Biasanya mereka ini akan menerima amaran sahaja. Mereka tidak akan dikekalkan untuk dipanjangkan tempoh mereka di satu-satu posting. Ketua jabatan mana yang inginkan houseman yang tidak bertanggungjawab, tidak cekap dan bermasalah?. Lagi cepat mereka beredar dari posting itu lebih kurang masalah kepada ketua jabatan.

Yang saya perasan, houseman yang "pemalas" dan "mementingkan diri" ini terdiri daripada mereka yang datang dari keluarga yang berada. Walaupun bukan semua, mereka ini tidak biasa buat kerja berat dan suka mengarah sahaja. Kita buat kerja teruk-teruk, mereka duduk di perpustakaan baca buku kononnya. Gaji tetap masuk tiap-tiap bulan.

Ada juga houseman yang merbahaya kepada pesakit. Mereka ini biasanya graduan universiti dari luar negara yang tidak diiktiraf tetapi akhirnya lulus untuk diserapkan. Mereka ini bermasalah dan terpaksa diwujudkan seorang lagi houseman untuk bersama-sama dengannya. Contohnya sepatutnya pada waktu malam, hanya seorang houseman sahaja bertugas. Tetapi ketika houseman ini bertugas, seorang lagi houseman akan di tag untuk bertugas dengannya.

Cuba bayangkan, seorang budak kecil terpaksa dicucuk berkali-kali kerana houseman ini tidak dapat memasukkan line di dalam saluran darahnya. Bila houseman lain cuba, dapat pula. Sehingga ada ibu bapa marah dan membawa pulang anak-anaknya. Adakalanya, rawatan asas pun tidak dapat diberikan kepada pesakit walaupun sudah berada di dalam posting melebihi 3 bulan.

Itulah serba sedikit pengalaman yang saya kongsi di dalam blog ini. Kerja sebagai houseman memang adakalanya mencabar. Ia adalah fasa di mana kita akan diuji dengan pelbagai ujian hidup setelah keluar daripada universiti. Ramai yang berjaya, sebilangan kecil gagal. Kepada ibu-bapa, anggaplah ia sebagai satu ujian kepada anak anda untuk mebentuk peribadinya sebagai seorang yang hebat suatu hari nanti. Tidak perlulah mengadu kepada KKM kerana tugas mereka berat dan panjang. Bagi saya, semua houseman pernah melalui zaman itu.

Wallahu Alam


Dipetik dari Malaysiakini :-

Kementerian kesihatan tidak menerima sebarang aduan rasmi berhubung doktor pelatihnya yang didakwa terpaksa bekerja dalam jangka masa yang panjang dan dalam keadaan tegang di hospital kerajaan.

Ketua Pengarahnya, Tan Sri Dr Ismail Merican sebaliknya berkata berdasarkan pengetahuannya, di sesetengah wad hospital ada doktor pelatih yang kekurangan kerja.

"Saya terkejut mendengar aduan itu, jika anda ke wad pembedahan, akan terdapat 20 doktor pelatih yang kekurangan kerja. Mereka akan berebut untuk menjalankan pembedahan apendiks,” katanya dalam satu wawancara.

Beliau diminta mengulas isu doktor pelatih yang didakwa terpaksa bekerja melampaui masa yang sering disiarkan di akhbar menerusi forum 'Surat Pembaca'.

Sesetengah pihak mengadu ada doktor pelatih terpaksa bertugas sehingga 36 jam dan ada juga yang mendakwa terpaksa bekerja sehingga 15 hari tanpa cuti rehat.

Ismail bagaimanapun mengakui dia ada menerima aduan daripada ibu bapa doktor pelatih yang beliau sifatkan sebagai masalah yang tidak timbul kerana dia juga melalui sistem 'houseman' yang sama sebelum ditauliahkan sebagai seorang doktor.

“Kami bekerja lebih keras ketika itu dan tidak mengadu kepada ibu bapa. Saya terbuka untuk berunding. Doktor pelatih boleh e-mail atau sms ataupun singgah sahaja di pejabat saya tetapi tiada yang berbuat demikian kecuali ibu bapa,” katanya.

Di Eropah, bekerja untuk syif yang panjang telah diharamkan dan doktor hanya dibenarkan bekerja sehingga maksimun 12 jam tanpa rehat.

Sunday, January 24, 2010

Masalah Anak Kerap Kencing





Masalah anak kerap kencing disebabkan oleh overactive bladder juga menyebabkan masalah kencing malam berlaku. Sebelum kita mengatakan bahawa masalah kencing malam disebabkan oleh psikologi anak-anak, beberapa diagnosis seperti jangkitan kuman, masalah saraf, metabolik dan sebagainya perlu diambil kira. Sila baca artikel ini untuk menambah pemahaman bersama.
Oleh Hafizah Iszahanid (Berita Harian Online)
hafiza@bharian.com.my

Masalah pundi kencing aktif lazimnya dialami budak perempuan

PUNDI kencing yang aktif bukan hanya masalah golongan dewasa sebaliknya turut dialami sebilangan kecil kanak-kanak terutama kanak-kanak perempuan. Umumnya, walaupun masalah pundi kencing aktif di kalangan kanak-kanak dan dewasa adalah sama, tetapi faktornya pula berbeza.

Pakar Runding Pediatrik, Pusat Perubatan Darul Ehsan Shah Alam di Selangor, Dr Varughese Koshy, berkata ada tiga simptom kompleks yang menandakan kanak-kanak itu mengalami masalah pundi kencing aktif.

Pertama, kekerapannya membuang air kecil (lebih tujuh kali) sehari, rasa terdesak hendak membuang air kencing dan kerap terkencing.

"Umumnya kanak-kanak memang kerap kencing, namun mereka yang berhadapan dengan masalah pundi kencing yang aktif akan kencing lebih kerap dan selalunya terkencing sebelum tiba di tandas," katanya.

Pundi kencing yang aktif bukan masalah yang besar. Ini kerana ia akan pulih dengan sendirinya selari dengan peningkatan usia. Apabila kanak-kanak itu berusia 12 ke 13 tahun masalah ini akan berkurang dengan sendirinya.

Malah, kekerapan masalah ini adalah 13 peratus di kalangan kanak-kanak berusia empat tahun, tujuh peratus di kalangan kanak-kanak berusia lima tahun dan lima peratus di kalangan kanak-kanak berusia tujuh tahun ke atas.

Jelas Dr Varughese, jika masalah itu disebabkan oleh keadaan yang tidak diketahui (idiopathy), ia akan pulih dengan sendirinya. Namun jika faktor penyebabnya adalah kencing kotor, sembelit atau masalah saraf, kanak-kanak itu memerlukan pemeriksaan lanjut.

"Jika masalah pundi kencing aktif itu berpunca daripada kencing kotor atau sembelit, doktor akan memberi ubat untuk menangani masalah berkenaan. Apabila masalah kencing kotor atau sembelit diubati, kanak-kanak itu secara automatik tidak lagi berhadapan dengan pundi kencing aktif," katanya.

Dr Varughese berkata, bagi kes sembelit, najis akan mengisi usus belakang dan ruang kencing yang kemudiannya menekan pundi kencing menyebabkannya kerap berasa mahu kencing.

Selain itu, pundi kencing aktif juga mungkin berpunca oleh otot dalam pundi kencing itu sendiri. Otot yang dinamakan 'otot detrusor' sepatutnya 'berehat' bagi membolehkan pundi kencing berfungsi. Apabila anda kencing, ia mengecut bagi mengeluarkan semua air kencing. Namun, bagi sesetengah orang, otot itu lebih aktif berbanding orang lain dan lebih sensitif menyebabkan rasa kencing yang sangat kerap.

Faktor pundi kencing yang aktif mungkin disebabkan masalah neurologi. Misalnya kanak-kanak yang berhadapan dengan masalah saraf seperti seraberal palsi. Bagaimanapun masalah kencing disebabkan kerosakan saraf tidak boleh pulih dengan terapi kerana ia masalah berkekalan. Selain itu pengambilan terlalu banyak kafein juga boleh menyebabkan kekerapan membuang air kecil.

"Kanak-kanak yang berhadapan masalah ini biasanya dalam lingkungan usia enam ke sembilan tahun. Kanak-kanak akan dapat mengawal pundi kencing sepenuhnya pada usia antara empat dan enam tahun. Walaupun ada kanak-kanak yang boleh mengawalnya pada usia lebih awal, tetapi secara umum, mereka akan dapat mengawal pundi kencing sepenuhnya pada usia empat tahun," katanya.

Justeru jelas Dr Varughese, kes pundi kencing aktif biasanya dikesan selepas usia itu. Malah 25 peratus daripada mereka yang mengalami masalah pundi kencing aktif juga berhadapan dengan masalah kencing malam.

Bagaimana menangani masalah ini?

1) Ajar anak mengawal pundi kencing. Setiap dua ke tiga jam, tanya sama ada dia mahu membuang air kecil.

2) Ada juga kanak-kanak yang tidak membuang air kencing sepenuhnya biarpun selepas kencing. Selepas membuang air kecil, pastikan dia membuang air kecil sekali lagi bagi memastikan tiada lagi lebihan air kencing mengisi pundi kencingnya.

3) Bagi mengajar anak mengawal pundi kencing, ibu bapa perlu lebih bersabar. Apabila bersantai atau membeli belah, ketahui kedudukan tandas bagi memastikan anak anda tidak terkencing sebelum sempat sampai ke tandas.

Fakta: Simptom anak alami masalah pundi kencing aktif

# Kekerapan membuang air kecil (lebih tujuh kali) sehari

# Keinginan atau terdesak hendak membuang air kencing

# Kerap terkencing
# Selalunya terkencing sebelum tiba di tandas.


Kekerapan masalah

# Kira-kira 13 peratus di kalangan kanak-kanak berusia empat tahun

# Kira-kira tujuh peratus di kalangan kanak-kanak berusia lima tahun

# Lima peratus di kalangan kanak-kanak berusia tujuh tahun ke atas.

Friday, January 22, 2010

Sembah Takziah Atas Kemangkatan DYMM Sultan Johor






Salam,

Buat masa ini (jam 10.50pm) belum ada lagi berita tentang kemangkatan DYMM Sultan Johor termasuk media perdana online yang lain. Yang ada cuma DYMM gering sahaja. Ini yang saya dapat daripada rakan-rakan facebook. Dipetik dari UMNO Online -

JOHOR BAHRU, 22 Jan. – Presiden UMNO yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan semua ahli-ahli Majlis Tertinggi UMNO bersama dengan seluruh ahli UMNO menyembahkan ucapan takziah dan rasa dukacita yang teramat sangat ke atas kaum kerabat Di Raja Negeri Johor di atas kemangkatan DYMM Sultan Mahmud Iskandar Alhaj Ibni Al-Marhum Sultan Ismail.

Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan memaklumkan demikian setelah beliau mendapat pengesahan daripada kenyataan Setiausaha Sulit Pemangku Sultan Tuanku Ibrahim berkenaan kemangkatan baginda pada jam 7.08 malam tadi.

Terdahulu pada sebelah petang Al-Marhum Sultan Iskandar telah di masukkan ke Hospital Pakar Puteri, Johor Bahru setelah gering.

Ekoran itu, Tunku Mahkota Johor, Tunku Ibrahim Ismail Sultan Iskandar hari ini dilantik sebagai Pemangku Sultan semasa kegeringan baginda Sultan.

Setiausaha Jumaah Majlis Diraja Johor, Datuk Abdul Rahim Ramli melalui satu kenyataan memaklumkan, Jumaah Majlis Diraja membuat keputusan itu di bawah Fasal 9(1)(b) dan 9(2) Bahagian Pertama Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Johor 1895 selepas menerima laporan kesihatan daripada pakar-pakar perubatan mengenai kegeringan baginda.

Menyorot kembali, Almarhum Sultan Iskandar yang diputerakan pada 8 April 1932 adalah Yang di-Pertuan Agong Malaysia kelapan iaitu antara 26 April 1984 hingga 25 April 1989.

Almarhum Baginda adalah putera sulung kepada Sultan Ismail ibni Almarhum Sultan Ibrahim dengan isterinya Sultanah Ungku Tun Aminah binti Ungku Paduka Bena Sri Maharaja Utama Ahmad dan dilantik sebagai Tengku Mahkota pada 1959.

Justeru, sama-samalah kita sedekahkan Al-Fatihah ke atas roh Almarhum dan semoga dihimpunkan bersama orang-orang yang soleh – Al-Fatihah.

Menitis Air Mata - Video Klip Maher Zain

Salam,

InsyaAllah, Malaysian Relief Agency (MRA) akan mengadakan satu majlis makan malam pada bulan Mei 2010 atau Jun 2010 untuk mengutip dana bagi GAZA bersama-sama dengan Viva Palestina.

Salah seorang personaliti yang dicadangkan untuk mengisi slot tersebut samada Yusof Islam, Jermaine Jackson (abang Michael Jackson) ataupun Maher Zain untuk memeriahkan majlis tersebut.

Ini adalah youtube daripada Maher Zain. Terdapat kisah pengakuan Ruben (Abu Bakr) yang telah memeluk Islam. Ceritanya ada di bawah Saya menitis air mata semasa menontonnya. Subhanallah




Updated - 10.35 malam

Ini saya dapat daripada artikel facebook Dr Shazni Izana - Kisah saudara Islam Abu Bakar (dalam klip video you tube Maher Zain ini) yang mencari Bukti @ Sign di dalam mehahami konsep ketuhanan di dalam Islam.

1/28/09
Abu Bakr’s Way To Islam

The following is the true account of an Australian revert taken from the honours thesis of Sister Tuba Boz. His name is Abu Bakr, and while his name, like many of those of his fellow-reverts, is chosen for its meaning and its nearness to some aspect of Islam, or that of the life of the Prophet of Arabia, Muhammad (peace and blessings of Allah be upon him), his story is truly that of an Australian young man with all his Australianism intact. And though he, himself, does not wish to be seen as other than a Muslim, it is, for fellow-Australians, encouragement and living proof of the Qur’anic ayat:


“ O mankind We created you from a single (pair) of a male and a female,
And made you into nations and tribes,
That ye may know each other, Not that ye may despise (each other).
Verily the most honoured of you in the Sight of Allah
Is (he who is) the most righteous of you.
And Allah has full knowledge
And is well acquainted (with all things).”
Surah 49:13

If one had told Abu Bakr earlier, that he would one day become a Muslim, his reply would most probably have been, “Naah! No way!!!” for like many Australians his perception of Muslims was that they were terrorists. However, there is no accounting for the Mercy and Graciousness of Allah who leads to His Path those whom He wills from all peoples upon the earth; and Abu Bakr was to find this in due course.


When asked what had triggered his search to find the true meaning of life, for that was the primary aim of his quest, his response was this: “There were a couple of things. It was the year my parents said they were going to separate. It was not the year they formally divorced, but it was the year my Dad moved out of the house. I went a little off the rails. I (even) had trouble with the police.. . . I was drinking a lot.” It may be seen that this was a painful time for this young man. This was to be further compounded, for it was in this year that one of his friends died. Of this event he said: “That led me to think, ‘There’s my mate. He just died, and he is only eighteen years old! Is he just worm food?’ You know what I mean. That’s when I started relating it to my life, thinking, ‘If I died tomorrow what would it matter? What would it matter except to the few who know me among the billions on this Earth?’ So I started thinking, ‘No! There has to be more. There has to be more than just this!’”

It was with these questions in mind that Abu Bakr commenced his journey, looking to religion for the meaning of existence. He describes his experiences in this way:

“First, I mean, logically, I’m an Aussie, so I went straight to Christianity, and I thought I’d have that fish sticker on the back of my car, and “I love Jesus”. I was thinking I’d go buy them and see if they did something for my parking fine!” his waggish sense of humour bubbling to the fore. Then seriously he explains, “Honestly I went through all the (Christian) religions; well not all the religions, but the ones I had access to I investigated. Christianity, including Catholicism, I investigated quite a bit. But the problem was I just couldn’t find the answer. While they were all nice, I couldn’t sit there and say, ‘This is the religion for me!’ and ‘This sounds beautiful!’”

His search continued:

“I looked at Hinduism when I was working in a service station with some Hindu friends. We had conversations all the time. We didn’t argue because we were pretty good friends. One would say, ‘You have to believe in this god about this, and this god of that.’ I would go, ‘Come on man! What if they argue?’ He was not to know it, but his argument was one already mentioned in the Qur’an: “Allah hath not chosen any son, nor is there any god along with Him; else would each god have assuredly championed that which he created, and some of them would assuredly have overcome others. Glorified be Allah above all that they allege.” Surah 23:91

“Then I looked at Judaism. Again it didn’t get me in the way that I thought it would!”

“However, what started to get me was Buddhism. I thought, ‘This is really nice you know!’ But nowhere

could I read or see that Buddha was actually talking about himself. Not (other than) as a person that you

follow - not as a deity! And this was a religion. “So you know what I mean, it was just a nice way to be. It’s

not ‘This is the purpose of why you are here’. And while it was nice I thought, ‘This can’t be it either.’


“My friend, a Christian who had earlier said to ‘vow to God’, said, ‘Why don’t you try Islam?’

I said, ‘Naah man! They’re terrorists! I’m not going near a mosque. No way!’

“But I found myself near a mosque, Preston Mosque. I went in and started to ask questions. And basically every question I asked, no-one would answer from their minds, everyone was pulling out a Qur’an and saying, ‘Here it is.’ And that really surprised me because (almost) every time I went to a priest, I did not see the Bible once. They almost never pulled out the Bible, they were just, ‘Here’s your answer.’ This was the same with almost every religion. There were some who did read from the Bible a couple of times. But in the mosque, every single time - out came the Qur’an, and that got me. This is not about these people, it’s about the Book, and that’s when I started reading the Qur’an. It took months and months though, six to seven months. I had a lot of questions!”

At the end of these months how did this young man, now twenty years of age, decide to become Muslim?

The crucial moment of his conversion came one night, as he explained:

“One night I had just been speaking to a couple of Australian brothers at the mosque. They told me to take the Qur’an home and read it. I had already taken one, but they gave me this one with big letters - the other one I had was little and was harder to read. That night I sat in bed and lit a candle. I had the window open. It was a nice summer’s night. It had this atmosphere, this religious atmosphere. I was set, and I was sitting there thinking, ‘This is beautiful and very sacred!’

“Everything was really good and I started reading Qur’an and thinking, ‘This is very beautiful, it says exactly what I think it should say.’ It feels like it’s right you know, but I’m not quite there, you know! I just need a bit of a hand. And I sat back, Qur’an in hand, and said, ‘O God, give me a sign! But it has to be pretty good - like lightning,’ - and it was a clear summer’s night. ‘If you do lightning, I’m yours - I’m your servant. And maybe if you can’t do lightning - something like a crack or something; or a flash of light; or the candle! I would be pretty impressed if the candle just blew up to about two feet high, you know, like in the movies!”


“And I’m sitting there waiting!”. . . . .

“Nothing at all happened! Like I couldn’t even say a creak in the wall was my sign! So I’m sitting there pretty disappointed, and I’m angry . . Right? And I’m like, ‘God, I’m asking you. You’re supposed to be All-Powerful! Alright - I’m going to give you a second chance.’ Like that was a fair bit to ask - summer, lightning! ‘Okay, maybe like, a car can just backfire that goes past - that’s something that happens all the time, but at least I’ll know it’s for me.’ So I lowered my levels . . Right?

“Subhan’Allah!” (Exalted is Allah) he exclaims, shaking his head at the very thought of it. “And I’m sitting there thinking, ‘Alright!’ So I look around again - Nothing! All is so silent . . I could have been in space. Not even an ant made a noise, and by this time I was shattered, because this was the moment! I had thought, ‘This is it!’ you know, ‘This is my time!’ . . . And nothing happened!”

“So I’m sitting there, pretty disappointed, and I thought, ‘I may as well keep on reading Qur’an”. So I looked down and turned the page, and the very next ayat (verse) was something to the effect: For those of you who ask for signs, have I not shown you enough already? Look around at the sky, the trees, the water, these are your signs. These are the Signs for those who know!”

“Lo! In the creation of the heavens and the earth, and the difference of night and day, and the ships which run upon the sea with that which is of use to men, and the water which Allah sendeth down from the sky, thereby reviving the earth after its death, and dispersing all kinds of beasts therein, and (in) the ordinance of the winds, and the clouds obedient between heaven and earth: are signs (of Allah's Sovereignty) for people who have sense.” Surah 2:162


“I was sitting down; I freaked out! I closed the Qur’an and chucked the quilt over my head. I was freaking out because here it was! You know what I mean?”

“So the next morning I went straight to the mosque and told them I wanted to become Muslim, because I had had my sign. I had it, even thought it was not my sign. I shouldn’t be arrogant and think I have a sign.

Isn’t the water my sign and all these things around me are signs, you know, that there is a Creator!”

With this in mind, one cannot help but wonder whether this young man had put aside all his previous fears of terrorism and danger which he and countless peoples perceive to be part of Islam and Muslims?

But let us continue:

“That evening at the mosque there were all these Muslims there - heaps of people! And I’m thinking, ‘Look at this religion. So many people! They’re all so strong!’ Then I realised that it was the first night of Ramadan, the fasting month. They were all there to do their last prayer (for the day) you know. But I really did think this was amazing. So you see, my first real experience there was this. Quite honestly there must have been a thousand people at Preston Mosque that night, maybe more!

“While I was waiting to give the Shahadah (the declaration of faith) there at tarawih (the night prayer during Ramadan), I’m sitting there thinking, ‘If I get these words wrong I’m a dead man! They’re going to kill me!’

“So now I’m standing up there, in front of all these people, and Sheikh Fehmi says to me, ‘These are the words that you say,’ and so I started saying them. And I’ve got to admit that I was nervous before - but as soon as I started speaking the words, I felt like it was just me standing there by myself; like, that there was no-one else, and I felt, honestly, the only way I can describe this feeling is as if there is a shower on the inside of my head - a cold shower, going straight through my body. I’m standing there, hair standing on end . . . then all the brothers came and hugged me!”

One can only imagine the warmth and fellowship that this young brother experienced; such that fear of terrorism and its accompanying horrors melted away in the light of knowledge and the empathy of brotherhood which is peculiar to Islam alone. Is it not said: “He it is that hath strengthened thee (Muhammad) with His aid and with (the company of) the Believers. And (moreover) He hath put affection between their hearts: Not if thou hadst spent all that is in the earth, couldst thou have produced that affection, but Allah hath done it: for He is Exalted in might, Wise.”(Qur’an 8:62,63).


However, this was not all he learned, his education was just beginning:

“But you know, I didn’t even know how to pray! I had to fast - and I was still eating ham! I didn’t even know that you shouldn’t eat it - so I’m fasting and then eating, like, a whopper burger with ham. I didn’t know it was haram (forbidden) but I did know that you’re not supposed to eat from before sunrise until after sunset. You know, I was fasting, but it was pretty hard!”

So did Abu Bakr, his chosen Islamic name, finally reach his goal?

“I (now) know why I am here; what I am here to do; and what it is all about.”

When asked if becoming Muslim had changed his personality and his life his reply was:

“I feel like I am here for a different purpose, but I don’t think that if you met me when I was fifteen years old and then you met me now that you’d say, ‘Man! You have changed so much! You’re not the same person I knew before.’ I think I have carried through most of the person I always was. I just don’t do some things I used to do. And I don’t think in some ways about things that I used to think about. I think I’ve always been positive, but Islam has given me that (extra) - like if the guy outside put his bobcat through the house, I’d just go: ‘Subhan’Allah! I’ll have to fix that.’ It’s not like I’m going to go, ‘Oh why do you always do this to me?’ You know, it’s just a thing that is not so important. Probably my priorities are completely different. Like, before, it was all (about) me!”

Abu Bakr’s family received news of his reversion very positively: “My family was happy for me but concerned as to how this would change our relationship.” Of course friendships did not all stand the test: “I lost a few friends (so-called) as I no longer wanted to drink, go out, etc.”


Of reversion generally he stated: “I use the word revert because, I mean, everyone uses convert because that is just a Western ideal. You know (in the Western context) that you have converted to something. But when you look into Islam I guess you realise that the term Muslim just means it comes from Islam, Right? It is a statement of what you are. So Islam means to submit your will to God; to do what God asks you to do; whereas a Muslim is someone who is doing it. So if you are not doing what God has asked you, you are not a Muslim.

So, in effect, Muslim is not a noun, it’s a doing word (a verb). Therefore, my tree in the backyard is doing what God asked it. The tree is Muslim to me, you know! It’s submitting its will to God. Everything has energy. So when you’re born, you’re Muslim, you know! ‘I’m hungry’ - you cry - that’s Islamic you know,” he says laughing. “You are acting in accordance with your nature, and it’s only when you get a little bit older, and people teach you stuff, that you go away from Islam because you take on someone else’s ideals. Then when you want to come back, you revert, because you were already Muslim when you were born.”

So it was that in 1996 in Preston Victoria a young Australian man found that for which he was searching. His life has been quite eventful and it is noted that Abu Bakr is now a Psychologist and a Film maker. May it please Almighty Allah to continue to bless this young man.

Stress Selepas Trauma






Salam,

Kenangan kemalangan bas ekspress sani yang meragut 10 nyawa masih kekal di dalam ingatan. Apatah lagi ia akan menghantui kita lagi kerana cuti tahun baru cina yang bakal menjelang.

Seorang penumpang lelaki yang terlibat dengan kemalangan tersebut ada berjumpa saya beberapa hari selepas kemalangan tersebut berlaku.

Masalah pesakit itu ialah tidak dapat tidur. Oleh itu dia sangat penat dan tidak dapat meneruskan tugasnya di sebuah bank. Dia asyik terbayang-bayang kejadian tersebut dan mengalami debaran jantung atau palpitation. Ini dipanggil stress selepas trauma.

Alhamdulillah, mujur dia duduk di tingkat 2 bas Sani Ekspress semasa perjalanan dari Klang ke Perlis tersebut.

Dia memberitahu bahawa keadaan selepas kemalangan sangat mengerikan dan menyayat hati. Ada mangsa yang terputus kepala, patah leher, terputus tangan dan ada terputus kaki. Bayangan tersebut sukar hilang dari pandangan dan muncul apabila hendak tidur.

Apa yang telah berlaku kita jadikan pengajaran. Mungkin masih belum terlambat untuk saya mengucapkan seklaung takziah kepada ahli keluarga yang terkorban.

WallahuAlam.

Wednesday, January 20, 2010

PROGRAM ORANG ASLI DI POS BERSIH, SLIM RIVER, PERAK






LAPORAN PROGRAM DAKWAH ORANG ASLI DI SLIM RIVER, PERAK

Setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kehadrat Ilahi kerana dengan izinnya, satu program dakwah orang asli di Slim River, Perak telah dapat diadakan dengan lancar pada 15 hingga 17 Januari 2010 yang lalu. Program ini telah dianjurkan oleh Biro Kesihatan ABIM, Malaysian Relief Agency (MRA) dan Islamic Outreach ABIM. Objektif program ini adalah sebagai satu wadah penyebaran dakwah Islamiah kepada penduduk-penduduk orang asli serta membuat pemeriksaan kesihatan terhadap mereka.

Jumlah peserta program ini adalah seramai 35 orang yang diketuai oleh Dr Shahrizal Azwan dan terdiri daripada 11 orang pelajar Universitas Sumatera Utara (USU), 6 orang kakitangan Hospital Pakar al-Islam, 6 orang daripada Skuad Prihatin ABIM, 5 orang daripada ABIM Selangor, serta 6 orang daripada Islamic Outreach ABIM.

Program bermula pada 15 Januari dengan peserta berkumpul di R&R Rawang untuk satu taklimat ringkas oleh Dr Azwan sebelum memulakan perjalanan. Kira-kira jam 5 petang, para peserta memulakan perjalanan ke Kg Pos Bersih, tempat berlangsungnya program ini.

Perjalanan ke Kg Pos Bersih lancar, kerana jalan yang telah siap bertar dan cuaca yang agak baik. Peserta tiba di Kg Pos Bersih kira-kira jam 7 petang, dengan disambut oleh guru besar SK Pos Bersih, Cikgu Mohd Wazir. Kemudian, Cikgu Wazir menyampaikan sedikit kata-kata aluan dan ucapan penghargaannya kerana memilih untuk mengadakan program di kampung tersebut. Seterusnya, selepas makan malam dan solat berjemaah serta sesi ta’aruf ringkas, para peserta melakukan persiapan terakhir untuk program pemeriksaan kesihatan.

Pada 16 Januari, aktiviti dimulakan dengan solat Subuh berjemaah, diikuti dengan tazkirah ringkas oleh Dato’ Dr Abd Razak Kechik, Presiden MRA. Selepas sarapan pagi, sebahagian peserta melakukan persiapan tempat untuk pemeriksaan kesihatan di SK Pos Bersih, dan sebahagian yang lain pergi ke kampung-kampung sekitar untuk menghebahkan tentang program ini.

Kira-kira jam 10 pagi, pemeriksaan kesihatan dimulakan dengan Cikgu Wazir menjadi pesakit pertama yang diperiksa. Setelah kira-kira 2 jam, jumlah pesakit adalah seramai 39 orang. Pada jam 12 tengah hari, acara cak rayak atau makan besar diadakan, di mana para peserta dan penduduk kampung makan bersama-sama.

Selepas rehat dan solat, kira-kira jam 2.30 petang, para peserta bertolak ke kampung kedua, yang terletak kira-kira 15 minit perjalanan daripada SK Pos Bersih. Di sini, seramai 22 orang penduduk kampung mengikuti pemeriksaan kesihatan yang berlangsung sehingga jam 4 petang. Pada jam 4 petang, peserta bertolak pula ke kampung seterusnya.

Di kampung ketiga ini, sambutan yang diberikan oleh penduduk kampung amat menggalakkan. Seramai 52 orang telah mengikuti pemeriksaan kesihatan yang diadakan. Pada masa yang sama, satu sesi dialog antara Dato’ Razak dengan penduduk kampung telah diadakan di SK Pos Bersih. Seramai kira-kira 15 orang penduduk telah mengikuti program ini di mana mereka berpeluang meluahkan masalah dan kesukaran yang dihadapi mereka. Pada jam 6 petang, satu sukaneka untuk anak-anak orang asli telah diadakan oleh Skuad Prihatin. Sambutan yang diberikan amat menggalakkan.

Pada malamnya, setelah solat berjemaah, satu lagi sesi tazkirah ringkas oleh Dato’ Razak berlangsung. Seterusnya, para peserta makan malam bersama-sama sebelum satu slot oleh Dr Azwan untuk memperkenalkan MRA kepada peserta.

Pada 17 Januari, seperti biasa, aktiviti dimulakan dengan solat Subuh berjemaah diikuti oleh tazkirah ringkas serta diskusi tentang isu-isu agama. Seterusnya, setelah sarapan pagi, para peserta diberi peluang untuk beriadah di sungai yang berhampiran. Kira-kira jam 10.30 pagi, peserta bertolak ke kampung terakhir untuk sesi pemeriksaan kesihatan yang terakhir, dengan jumlah pesakit di kampung ini seramai 9 orang. Ini menjadikan jumlah keseluruhan pesakit sepanjang 4 sesi pemeriksaan kesihatan adalah seramai 122 orang.

Kemudian, peserta balik ke SK Pos Bersih untuk makan tengah hari sebelum bersiap untuk berangkat pulang. Sebelum bertolak, peserta sekali lagi singgah di kampung terakhir tadi untuk menyerahkan sumbangan berupa pakaian terpakai untuk didermakan kepada penduduk kampung. Kira-kira jam 2 petang, peserta bertolak meninggalkan Kg Pos Bersih dengan 1001 kenangan dan pengalaman.

Akhir kata, terima kasih kepada semua peserta program yang sanggup meluangkan masa dan tenaga mereka untuk program berbentuk kebajikan yang mulia ini. Diharapkan program-program seperti ini lebih giat diadakan demi kebaikan seluruh masyarakat Malaysia amnya, serta demi dakwah Islamiah khasnya.



Disediakan oleh,

(MUHAMMAD NAIM BIN SAMSUDIN)
AJK Publikasi dan Dokumentasi



"Siapa yang sakit boleh datang klinik.... Sakit hati pun boleh!..."



Penerangan awal sebelum memulakan klinik kesihatan


Suasana meriah ketika sedang sibuk menjalankan klinik percuma. Duduk berbaju biru ialah Cikgu Mohd Wazir, Guru Besar SK Pos Bersih.


Amir, Pelajar Perubatan USU tahun 3, sedang memeriksa tekanan darah menggunakan teknik terkini tanpa menggunakan stetoskop. Menurutnya, ia adalah penemuan terbaru di dalam sejarah perubatan moden....... :)


Pemeriksaan kesihatan untuk Kg Fasa 1. Staff Nurse Liyana interframe.



Menu 'Cak Rayak' (Makan Besar) hari ini ialah Nasi putih, Daging Masak Kicap, Ikan Bilis dan Sayur Kobis berkuah. Koi Koi Cak Cak...


Adakalanya kami pergi dari rumah ke rumah untuk memberi ubat cacing dan vitamin untuk kanak-kanak dan mengajak ke klinik.



En Zulkifli dari IOA sedang menjalankan tugasnya iaitu tersenyum. Dihadapannya sedang duduk, berbadan besar dan berkumis ialah En Saidon, wakil dari JHEOA yang berjanji akan membantu dari segi menghantar bekalan ubat-ubatan dan meningkat fasiliti di sini.


Dispenser-dispenser ubat sedang menjalankan tugas yang diketuai oleh Cik Rosnah bertudung hitam paling kanan, pembantu farmasi dari Hospital Pakar Al-Islam.


Setibanya di Kampung Gesau, Pos Bersih.


En Samsul memakai t-shirt belang sedang memberi ucapan terima kasih kepada masyarakat orang asli dan sedang bercakap dengannya adalah tok Batin Kg Gesau yang merupakan bekas tentera.


Menghirup udara segara di bangsal istimewa di halaman rumah Tok Batin Kg Gesau. Di sebelah kiri saya berbaju kuning ialah Dato' Dr Razak, pakar dakwah orang asli Malaysia merangkap Presiden MRA.


Dato' Presiden MRA sedang menunjukkan pos istimewa di atas sebuah bangsal di rumah orang asli.


Suasana pagi kampung Bersih fasa baru, orang asli masih belum memulakan aktiviti. Pemandangan rumah-rumah PPRT, sebelum kami datang menyerang.



Bergambar di hadapan Kg Bersih Fasa 3 yang sudah mendapat rumah PPRT yang cantik tetapi masih belum ada bekalan api dan air.


Adik-adik USU sedang bergambar di hadapan sekolah SK Pos Bersih. Dari kiri Madinah, Khairun Nisa, Hanisah, Surina dan Sarah.


Zairee (kanan) dan Amir (kiri), adik USU sedang berdiri di atas batu-batu sungai di belakang sekolah. Sungai tempat kami bermandi-manda ini sangat jernih. Di hulunya dikatakan mempunyai 2 mata air iaitu air biasa dan air panas.




Kempen TAK NAK Gagal...






Kerajaan habis RM 20 juta setahun atau RM100 juta utk 5 tahun bagi kempen TAK NAK rokok. Kempen hanya sekadar tinggal kempen jika tidak dilakukan dengan sebaik-baiknya. Yang kaya hanya taukey printing, taukey papan iklan serta syarikat media TV dan radio swasta. Kerajaan boleh meneruskan kempen ini tetapi perlu fokus dan bijaksana. Jika tidak duit rakyat umpama dicurah ke longkang sahaja.

KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan tidak berhasrat menghentikan kempen 'Tak Nak' merokok walaupun kempen itu gagal menyekat peningkatan bilangan perokok baru di negara ini terutama daripada kalangan remaja.

Setiausaha Parlimennya Lee Kah Choon berkata kementerian akan terus memperhebatkan lagi kempen 'Tak Nak' merokok menerusi media dan kempen pendidikan di sekolah-sekolah.

Pendidikan merupakan kaedah yang paling sesuai untuk menyedarkan golongan remaja tentang bahaya merokok, katanya ketika menjawab soalan Senator Hassan Shukri mengenai kejayaan kempen tersebut pada persidangan Dewan Negara di sini hari ini.

Selain berlaku peningkatan bilangan perokok baru terutama di kalangan remaja, Lee berkata bilangan perokok wanita juga bertambah walaupun peratusannya sedikit.

"Pada kajian yang lepas bilangan perokok wanita hanya 4% tetapi kini ia telah meningkat kepada 8%, trend kenaikan ini walaupun sedikit tetapi ia tidak sihat," katanya.

Dipetik dari BERNAMA

Tuesday, January 19, 2010

Makna di sebalik "ARAMAI-TI"

Delete
Ada 2 komen tentang tidak bersetuju dengan makna perkataan ini. Oleh kerana ini masalah bahasa dan mungkin konteks penggunaan yang berbeza, saya memohon maaf sekiranya sekiranya terdapat masalah dan salahfaham. Apa pun saya akan terus siarkan untuk tatapan semua beserta komen dari pembaca. tk.

Blogger Md Nasir@Nasiri said...

SALAH TU..!!!!

"aramai ti" maknanya ini seronok, atau seronoknya..tiada kaitan dengan arak tau apa-apa..kalau orang tu tengah mandi dan dia sebut "aramai ti", maknanya seronoknya mandi; kalau dia tengah belasah arak dan dia sebut aramai ti of course maksudnya 'seronoknya minum arak'...

kalau setakat frasa "ARAMAI TI" tanpa ada konteks suasana, maka maksudnya ialah "seronoknya"...

Harap Dr dapat perjelaskan dalam posting akan datang.

Fuh..orang yang bagi terjemahan tu sekolah mana yer...mencemarkan bahasa Dusun !!!

dr..pls reconfirm before post next time...!!!!

Muhammad Nasir

January 20, 2010 6:07 PM

Delete
Blogger mak cik limah said...

Asalamualaikum dr...terbaca tajuk 'maksud sebenarnya aramai ti' menarik minat saya ...utk pengetahuan doktor saya berbangsa kadazandusun dan beragama islam serta saya fasih berbahasa dusun..saya kurang setuju dengan maksud perkataan aramai ti yang diberikan oleh doktor menurut sumber yang doktor perolehi....saya pasti yang sumber ini bukanlah berbangsa kadazandusun ataupun fasih berbahasa dusun...perkataan aramai ti mengikut pemahaman saya sebagai seorang yang berbangsa dusun bermaksud: aramai ti ber maksud "syoknya" atau "bestnya"...untuk pengetahuan doktor daerah semporna @ tawau bukanlah daerah asalnya perkataan ini .... ini disebabkan bnagsa kadazan atau dusun bukan berasal dari daerah ini....saya cadangkan doktor membuat kajian mendalam sebelum membincangkan isu ini...dapatkan info dari sumber yang tepat..terimakasih



Salam,

Semasa lawatan saya ke Sabah 2 minggu lepas, saya ditemani oleh dua orang kawan kepada sahabat saya.

Seorang namanya Uddin dan seorang lagi Arif.

Semasa Arif sedang memandu, kelihatan tatoo di tangannya. Pada fikiran saya dia cuba sorokkan dengan memakai baju lengan panjang tetapi terbuka secara tidak sengaja ketika memandu.

Saya cuba bertanya tentang keluarganya dan latarbelakangnya, rupa-rupanya beliau adalah adik ipar kepada Uddin dan memeluk Islam beberapa tahun yang lepas. Nama lamanya Kim Chong, nama Islamnya Arif Chong. Beliau adalah berketurunan Cina campur Peranakan, tetapi hidup di kalangan masyarakat Kadazan Dusun.

Beliau adalah seorang tentera udara berpangkat koperal dan telah masuk Islam ketika bertugas di Pulau Pinang. Selepas beberapa tahun Islam, beliau akhirnya berkahwin setelah pulang ke Sabah.

Semasa dalam perjalanan dari Tawau ke Semporna untuk ke Pulau Bum Bum, saya nampak satu kedai tertulis "ARAMAI-TI".

ARAMAI-TI saya pun tak tahu apa maknanya, tapi saya tahu ada seorang peserta dari rancangan Raja Lawak Astro pernah menyebutnya dan menjadi trend peserta lain juga untuk menyebutnya. Malah Azizan dan Johan Raja Lawak juga selalu menjerit perkataan ini.

Saya rasa banyak juga kedai cyber cafe yang menggunakan nama ARAMAI-TI di Kota Damansara. Sudah jadi satu trend sebenarnya. Saya percaya pasti ada di kalangan pelajar sekolah menengah dan remaja kita yang mengikutinya.

Arif bertanya kepada saya, "Dr. tahu tak apa makna ARAMAI-TI?"

Saya jawab tak tahu.

Arif menyambung, "ARAMAI-TI tu adalah bahasa Kadazan Dusun".

"Maknanya, - JOM KITA MINUM ARAK!"...

Saya terkejut. Oh itu kah maknanya?.... Selama ni yang diorang dok sebut ARAMAI-TI maknanya mengajak orang minum arak. Suka-suka je...

Mungkin ada orang yang sudah tahu maknanya. Tapi saya tak tahu...

Adakah anda tahu maknanya?

Kenyataan Persatuan Peguam-peguam Muslim Malaysia






Kenyataan Persatuan Peguam-peguam Muslim Malaysia
Herald Issue – I

The Malays, as one foreigner once summed up, are a people who rest under the coconut tree with the sun shinning brightly and cheerfully upon them whilst the wind blow softly against their faces.

This observation is meant as a compliment to the temperament of the Malay Muslims. As compared to Muslims of other countries, the Muslims of Malaya did not go through a period of great conflict and bloodshed to obtain independence. As a result, you have a Muslim community who is tolerant and receptive to other religion and races.

The constitutional position of Islam and the Malays can be understood by making an analogy to a house owner who welcome visitors into their house and allowed their visitors the right to use the living room, dining room, the bedrooms, the garden, and all other areas, except, the house owner was to say, “Never ask for the right to use my own master bedroom. It is my special privilege.” After a few decades, the house owner has shared everything in his house except for his own master bedroom. He finds that his visitors, having enjoyed unlimited access and use of all the parts in his house are now knocking on the doors of his master bedroom, demanding for the right to use his own master bedroom, his last bastion.

The case of the weekly Herald has jolted the largely Malay Muslim community into the realisation that their last bastion, their master bedroom (i.e. Islam and Malay privileges) is now very much at stake. The positive outcome from the Herald fiasco is the unity of majority of the Muslims coming to the fore to protect and defend a matter held dear to their very essence, their religion, culture and sense of identity.

The Herald had since 1986, illegally used the words “Allah” to refer to God in its publication. Under Control of Undesirable Publications of the Printing Presses And Publications Act introduced in 1984, the Kementerian Dalam Negeri (KDN) (Ministry of Home Affairs) has the power to introduce the Garis Panduan Penerbitan Kementerian Dalam Negeri (“Guideline”) to regulate publications such as the Herald. According to the Guideline, words such as “Allah”, “Kaabah”, “Baitullah” and ‘Solat” are not allowed to be used by religions other than Islam. The KDN then issued a letter dated 19.05.1986 instructing and advising the weekly Herald not to use the words contained in the Guideline. Such words are deemed as sensitive to the Muslim community and may cause disharmony, disunity and confusion among the community especially the Malay Muslim community.

However, instead of adhering to KDN’s instructions and advice to cease publishing the word “Allah”, the weekly Herald repeatedly breached the Guideline by reproducing the publication in the Herald containing the words “Allah”.

The Archbishop of the Titular Roman Catholic Church (“the Church”) himself admitted in his Affidavit that a total of eight letters were sent to the Herald by KDN advising them to cease the use of the word “Allah” in their publication which went unheeded. The word “Allah” is banned for use by non Muslims under the anti propagation laws of states in its schedule of offensive words. Despite a clear statutory provision disallowing the use of Allah by non Muslims, the Herald continued in acts of infringement of the anti propagation laws and blatantly disregarded the Guideline since 1986 until 2007. Since no immediate and decisive action was taken by KDN in response to this transgression of state law and consistent breach of the Guideline, the Church was emboldened enough to file a Judicial Review dated 19.03.2008 for the following declarations:-

1.
that the Church is entitled to use the word ‘Allah’ in The Herald, a weekly Catholic publication of the Church;
2.
that the Guideline by the Kementerian Dalam Negeri is illegal; and
3.
that the use of the word “Allah” is not exclusive for the religion of Islam.

The Herald meanwhile, posted their publication online until it came to the attention of the Majlis Agama Islam Selangor (“MAIS”) and the Muslim Chinese Association of Malaysia (“MACMA”) who were deeply concerned on the effects of the publication on the Muslims in general, especially as they were made to understand by the Church that the publication was to be solely for internal circulation of members of the Church. With its posting online by the Herald however, meant that the general public and those outside of Kuala Lumpur including the world at large would have unlimited access to the Herald. The MACMA feared that the publication would cause confusion among converts due to the terminology used. It may also open the floodgates for other beliefs to challenge the Guidelines and use the word “Allah” in their practise.

As a body entrusted with the protection of the rights and interests of Islam and the largely Malay Muslims, MAIS viewed these developments with alarm and concern. MAIS is empowered under state legislation to dispense their duties as the lawful representative of the Sultan of Selangor including to advise the Sultan of Selangor on any matter impacting the unity and interests of the Muslims. Having presented to the Sultan of Selangor the gravity of the matter, the Sultan of Selangor found the situation to be sufficiently compelling for MAIS’s intervention. With the blessings and unequivocal support of the Sultan of Selangor, MAIS filed applications to be admitted as interveners for both the Summons and Review. Their action was emulated by other Majlis Agama Islam of the States of Wilayah Persekutuan, Terengganu, Johore, Pulau Pinang and Melaka. Throughout the case, solicitors and MAIS officers handling the case attest to the ease by which they were able to advise and brief the Sultan of Selangor and to obtain further directions. The deeds of the Sultan of Selangor shall be crafted in our historical manuscripts as a monarch who has displayed a deep conscience and understanding of his role as protector and custodian of Islam and Malay rights, in the case brought by the Church.

The intervener applications by MAIS, MACMA and Majlis Agama Islam of States were provided for by statutory provisions under the Rules of the High Court. Unfortunately, the Court did not allow their application even though MAIS argued for their inclusion under the various provisions in the Rules of High Court, including provisions for special entry to oppose the judicial review. The Court did not recognise the statutory duties of MAIS under state legislations as the lawful body to advise and aid the Sultan of Selangor in such matters of judicial review relating to the rights and interests of Islam and the largely Malay Muslims.

The Court made a pronouncement that MAIS have no basis to justify that they have a direct interest in the case, in total disregard to MAIS’s statutory function as adviser and aid to the Sultan of Selangor in matters of Islam and Muslim rights. Thus, MAIS was denied the opportunity to put forth their arguments before the Court by the Judge presiding the case, Datuk Lau Bee Lan. This situation proved fatal to MAIS’s intervener application and was a major factor that led to a decision in favour of the Herald. The Court decision meant that the words “Allah” and consequently, “Allah’s Son” were allowed to be used in the Malay pages of the Herald weekly. The Court decision has also set a precedent that where it deems fit, parties who expressly transgressed and breached laws, may still come to Court challenging the authorities’ right to enforce laws under the guise of “constitutional rights”. This is one of the greatest mockeries to our judicial system.

Consequently, the reaction of the Muslim community to the Court decision dated 31.12.2009 is largely one of disbelief, anger and humiliation; a deep wound that if it were at all to recover, would require a long healing process.

Herald Issue – Part II

The Judge presiding the case of the Herald, Datuk Lau Bee Lan, in her decision disallowing MAIS, MACMA and Majlis Agama of States as interveners, made special mention of the fact that the applicants in this case were unable to provide concrete evidence that the use of the word “Allah” is sensitive to the Muslim community and would cause disharmony, disunity and confusion among the Muslim community. As such, it may be inferred that the Judge was of the opinion that the usage of the word “Allah” by the Herald and the Church would not be of material consequence as far as the Muslim community is concerned.

Events that unfolded during the days immediately succeeding the decision proved otherwise. NGOs, Islamic organisations and various other organisations whether politically connected and apolitical were greatly moved by this outright disregard of the Muslim’s community sensitivities. The government, initially unsure of the correct stand to be taken, followed the stance set by our former premier in this issue, where Tun Mahathir in his statement immediately after the Court decision was handed down stated that “….the word “Allah” is specific for Muslims..” and “…in Peninsular Malaysia we have never heard of Christians using the word Allah when referring to God in the Malay language, why are we using the word now?..”. Tun Mahathir’s sentiment is shared by many Muslim groups in Malaysia who questioned the motives behind the application by the Church to use the word “Allah” in the Herald which may, subsequently lead to the use of the word of “Allah” in a Malay language version of the bible. The other versions of the bible, which is the English, Chinese and Tamil language do not include the word “Allah” in their publications. As such, it seems that the word “Allah” and as such, “Allah’s Son” are meant to be used exclusively for a Malay language version and targeted for the largely Malay Muslim community.

The demonstrations of opposition to the Court decision that took place all over the country culminated in sporadic attacks against Churches in Kuala Lumpur, Selangor, Perak, Malacca and Sarawak, hinting to possible civil unrest if left unabated. A news report dated 11th January 2010 in the Star which states “…Some 1,700 members of the Protestant Church packed the hall for the joint Mandarin and English services from early yesterday…” points blankly to the age old customary usage of English and Mandarin in their Church services, which reinforces the suspicion of the Muslim community towards the intention of the Church in using the word “Allah” in the Malay language pages of the Herald-Weekly and the Malay version of the bible. Members of Churches testify through at least one blog (http://www.malaysiakini.com/news/12096) as follows:- “It is for the use of ‘Allah’ in worship and publication in Bahasa, not in English…Yes, they had use God and will continue use God in English worship/publication but in Bahasa, they want to use ‘Allah’ back”.

In respect to the attacks against the Churches, there have been notable efforts by the government to pacify the Christian community whereby monetary compensation and contribution to repair the Churches were offered. The Muslim community generally do not condone the attacks and belief that these attacks are isolated incidences and committed by extremist individuals. However, similar efforts by the government to pacify the Muslim community are wanting and the Christian community have not come strongly forward to state their disagreement with the application by the Titular Roman Archbishop to use the word “Allah” in Malay language pages of the Herald-Weekly. In order to contain extremist individuals and comfort the wounds of the Muslim community inflicted by the Church’s Court application, a more decisive stand has to be made by the government authorities.

Although the stand by the government authorities in this issue is uncertain and lacking in direction, the King – Yang Dipertuan Agong Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibin Almarhum Sultan Madmud Al-Muktafi Billah Shah (“Yang Dipertuan Agung”) came forward to point the direction that the government is supposed to drive in this issue. In the statement issued by the Yang Dipertuan Agung dated 9th January 2010, the Yang DiPertuan Agung reminded all parties to respect Islam as the religion of the Federation and emphatically stated that the use of the word “Allah” shall precisely follow that as understood and complied in the Islamic context. The statement made by the Yang DiPertuan Agung had to a certain extent, provided some semblance of relief from the black abyss that currently envelopes the muslim community.

The statement by the Yang DiPertuan Agung that Islam is the religion of the Federation is of great significance in its meaning and effect. Under the Constitution, Islam holds a special position that is unquestionable. This special position is entrenched in Article 3 of the Federal Constitution that states, “Islam is the religion of the Federation; but other religions may be practised in peace in harmony in any part of the Federation.” Therefore, Article 3 establishes the sovereignty of Islam as the religion of the Federation and the rights of other religions to be practised shall not encroach on the rights of Muslims to practise Islam nor cause disharmony to Islam. The description of Islam as a religion above others under the Constitution is aptly described by Judge Mohd Nor Abdullah in a decided case in the year 2000 (Meor Atiqurahman bin Ishak & Ors v Fatimah Sihi & Ors [2000] 1 CLJ 393), where Islam is likened to a majestic tree known as the “Pokok Jati” which is tall, strong and luminous. It stands and walk before others, its presence is in the main arena with its voice heard loud and clear. If its nature is not as such, then it cannot be said to be a religion above others in the Constitution.

The Yang DiPertuan Agung, in taking the office of Yang DiPertuan Agong, is subject to the Oaths he had pledged as stipulated in the Fourth Schedule of the Constitution. In accordance to the Oaths taken under the name of Allah, the Yang DiPertuan Agong has an undisputable sacred duty as custodian and protector of the religion of Islam and Malay rights.

In the case of the Herald, the Yang DiPertuan Agong, having been advised by Constitutional experts, came instantly to the defence of the Islamic religion and being an institution by itself, was the first to pledge support for the Sultan of Selangor in the intervener application. The Majlis Agama of Terengganu, being the state directly under the Yang DiPertuan Agong was initiated as a party through its Majlis Agama Islam to the intervener application. For states that have no Sultan such as Malacca, Pulau Pinang and Wilayah Persekutuan, the Yang DiPertuan Agong took upon himself to instruct the Majlis Agama of these states to join in the intervener application. The Sultan of Johor, meanwhile, came into the intervener application through the advice of their Mufti.

The main thrust of the Yang DiPertuan Agong’s and Majlis Agama States’ concern is the confusion that the misuse of the word “Allah” would cause among the Muslims and non Muslims alike. The concept of Allah as understood, embraced and practised by the Muslim community in Malaysia is totally distinct and separate from the concept as understood by the Church conceptually, culturally and theologically. Whereas, the concept of Allah embraced by the Muslim community in Malaysia as defined in the context of Muslim and Malay tradition is Allah in a MONOTHEIST (TAUHID) sense as opposed to the concept of TRINITY of God as understood by the Church.

In the aftermath of the Church attacks, calls were made for the Muslim community to remain calm and not to disrupt harmony. Some opinions chided the Muslim community for their intolerant behaviour towards the Court Decision and even advised that the issue of the use of the word “Allah” in the Malay language pages of the Herald-Weekly has been unjustly magnified. The nation has forgotten one critical aspect in all of this mayhem; the Muslim community did not start the encroachment of the rights of other religious communities. Instead, the act of the Church in bringing the matter to Court is seen by the Muslim community as a belligerent and provocative act and this fact should be acknowledged by all, as a first step towards healing wounds.


Information Secretariat, Persatuan Peguam Peguam Muslim Malaysia.

(Muslim Lawyers Association of Malaysia)

Monday, January 18, 2010

Program Dakwah Orang Asli Slim River






Salam,

Semalam saya baru pulang dari Pos Bersih, sebuah perkampungan orang asli di Slim River, menghala ke Ulu Behrang.

Program adalah anjuran Biro Kesihatan ABIM, Malaysian Relief Agency dan Islamic Outreach ABIM dari 15-17 Januari 2010. Maaf kepada sesiapa yang tidak dapat menguhubungi saya kerana tiada talian Maxis di sana.. hanya Celcom sahaja.

Kami disertai oleh adik-adik pelajar perubatan Malaysia di Universiti Sumatera Utara (USU) seramai 11 orang, kakitangan Hospital Pakar Al-Islam seramai 6 orang dan Skuad Prihatin seramai 6 orang, ABIM Selangor 5 orang dan Islamic Outreach seramai 6 orang.

Hampir 98% orang asli di sana tidak mempunyai agama. Sebilangan kecil adalah beragama Islam dan sebilangan kecil lagi beragama kristian.

Terdapat sebuah pondok penggerak (pendakwah dari jabatan agama Islam) tetapi tidak berpenghuni.

Alhamdulillah, bersama-sama kami di sana ialah Dato' Dr Abd Razak Kechik, Bekas Pengarah Kesihatan Negeri Perak. Dato Dr Razak telah menjalankan program dakwah orang asli selama 30 tahun dan berjaya mengislamkan berpuluh ribu orang asli di Malaysia dan Indonesia.

Mesej Dato' adalah jelas iaitu sepotong ayat Allah dari surah an Nahl ayat 125, "Dan Serulah ke Jalan Tuhanmu dengan Hikmah".

Hikmah itu mencakupi banyak segi, bukan sahaja daripada perbuatan dan pertuturan yang baik dan bijaksana kepada orang yang nak di dakwah tetapi juga perancangan yang berkesan dan tersusun secara jangka pendek dan jangka panjang.

Menurut Dato', keadaan orang asli di kampung ini yang 98% bukan Islam adalah peluang terbaik untuk kita menyampaikan ajaran Islam di sini dan berdakwah ke arah Islam.

Kami menjalankan program motivasi, kenduri, pemeriksaan kesihatan dari kampung ke kampung dan dialog dengan pimpinan masyarakat orang asli. InsyaAllah Islamic Outreach ABIM akan mengadakan program ziarah tetap di kampung ini.

Gambar-gambar akan menyusul dengan laporan penuh oleh AJK dokumentasi kelolaan adik-adik USU.

Wallahua Alam.






Saturday, January 9, 2010

Allah itu translasi kepada Tuhan?






Kata Syed Mohd Naquib Al Attas -

Allah itu bukan sekadar tuhan. Allah itu adalah satu nama khas merujuk kepada Allah, iaitu Tuhan yang Maha Esa.

Oleh itu makna Kalimah suci - Lailaha Illallah..

membawa makna - Tiada Tuhan Selain Allah.

Kalau Allah itu sekadar translasi bagi makna Tuhan...

Maka, ia membawa maksud,

Tiada TUHAN selain TUHAN...

Ia tidak membawa makna apa-apa... sebab Allah itu sekadar tuhan.. tak ada makna..

Berbanding Tiada TUHAN Selain ALLAH...

Maka Allah itu ada Makna disebaliknya. Ia adalah sebuah kata nama Khas dan bukan kata nama umum sahaja.

Bijak betul penerangan ringkas Prof. Dr Syed Mohd Naquib Al-Attas.

Wallahu Alam.

Kenyataan Dato Dr. Siddiq Fadzil





Saya tertarik dengan penerangan Dato' Dr. Siddiq Fadzil tentang kontroversi kalimah Allah ini. Penerangannya ada makna dan ada nilai sejarah.


KONTROVERSI PEMAKAIAN KALIMAT ALLAH: SUATU PERNYATAAN KEPRIHATINAN

Dato’ Dr. Siddiq Fadzil
Presiden, Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (WADAH)
Mantan Presiden ABIM

Selama berabad-abad negara Malaysia (dan sebelumnya Tanah Melayu) yang terbentuk daripada gabungan Negeri-Negeri Melayu (Malay States) ini durujuk sebagai model negara berbilang kaum dan agama yang rukun, harmonis dan penuh tolerasi. Kejayaan mencipta kerukunan hidup antara agama adalah suatu prestasi ketamadunan dan kemanusiaan yang tidak ternilai. Faktor kunci kejayaan ini tidak lain adalah sikap ramah bangsa Melayu-Muslim yang menjadi golongan majoriti dan sekaligus “tuan rumah”. Keramahan luar biasa yang memang menjadi watak bangsa inilah yang memungkinkan penganut pelbagai agama (Kristian, Hindu, Buddha dan lain-lain) di negara ini menikmati kebebasan dan keselesaan mengamalkan agama masing-masing tanpa gangguan. Selama ini kerukunan hidup sedemikian itu dapat dipertahankan kerana adanya sikap menghargai keramahan (Melayu-Muslim) tersebut, di samping adanya rasa hormat terhadap kedudukan istimewa agama Islam sebagai agama Persekutuan, juga kerana adanya kesedaran terhadap realiti kesejarahan dan kebudayaan negara ini. Memang dalam sejarahnya Negeri-Negeri Melayu adalah bahagian daripada warga rumpun besar Dar al-Islam. Kesedaran tentang hakikat-hakikat inilah yang melatari keharmonian hubungan antara kaum dan agama selama ini. Justeru, kesedaran tersebutlah yang membentuk sikap saling memahami dan menghormati batas dan sempadan daerah keagamaan masing-masing. Kaum bukan Muslim umumnya cukup memahami daerah sensitiviti masyarakat Melayu-Muslim, dan demikian pula sebaliknya. Kerana itu hal-hal yang berkaitan dengan kedudukan Melayu dan Islam biasanya tidak diusek atau diganggu.

Ketegangan di sekitar isu pemakaian kalimat Allah ketika ini adalah akibat kegagalan menghayati tradisi menjaga sensitiviti umat Melayu-Islam. Mereka yang berkeras mahu menggunakan kalimat Allah dalam konteks agama Katolik bukan tidak tahu tentang keberatan umat Islam terhadap tuntutan mereka. Sikap tersebut tidak lain adalah gejala hilangnya kepedulian terhadap perasaan dan pendirian orang lain. Seharusnya mereka berusaha untuk cuba memahami keberatan umat Melayu-Muslim terhadap pemakaian nama Allah dalam konteks agama selain Islam.

Bagi umat Islam Allah adalah di atas segala-gala. Demikianlah hakikatnya, Allah selamanya merupakan ultimate concern bagi kaum Muslimin. Syahadat pertama keislaman mereka adalah kesaksian tentang hakikat ketiadaan tuhan selain Allah (Yang Maha Esa). Hanya Dia yang bernama Allah, nama yang dipilih sendiri oleh Allah khusus untuk diri-Nya, tidak siapa pun boleh memakainya selain Allah sendiri. Ia adalah al-Ism al-A`zam, Nama Agung bagi Dhat yang wajib al-wujud. Ia adalah nama yang merujuk Dhat yang meliputi seluruh sifat ketuhanan. Sebagai nama khusus-Nya, ia berbeza daripada nama-nama-Nya yang lain seperti al-Qadir, al-`Alim, al-Rahim yang boleh dipakai oleh yang lain-lain. Kerana kekhususannya itu jugalah nama-nama-Nya yang lain itu dinisbahkan kepada nama Allah lalu disebut asma’u ‘Llah (nama-nama Allah). Al-Sabur, al-Shakur, al-Qadir misalnya disebut sebagai nama-nama Allah, tetapi tidak boleh disebut sebaliknya, Allah adalah nama al-Shakur atau al-Sabur. Demikianlah hakikat kalimat Allah sebagai nama khas (`alam) yang tidak dipakai untuk selain-Nya.

Allah bukan nama am yang siapa sahaja boleh memakainya, dan bukan juga kata umum tanpa makna dan definisi tertentu sehingga siapa sahaja boleh memaknainya. Andainya kalimat Allah dimaknai lain daripada makna dan definisi hakikinya, jelas akan menimbulkan kekacauan semantik yang serius. Bagi umat Melayu-Muslim sejak mula kalimat Allah sudah sedia terpadu dengan definisi yang mantap dan muktamad, definisi yang diungkapkan oleh Allah sendiri dalam surah al-Ikhlas, “Katakanlah: Dia-lah Allah, Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan. Dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia.”. Penurunan surah tersebut dilatari peristiwa kedatangan sekumpulan orang Yahudi meminta Nabi s.`a.w. memberikan pemerian tentang Tuhannya. Kerana itu surah ini bermula dengan kata Qul (Katakan) yang kemudian diikuti dengan ayat-ayat yang mengandungi rumusan definisi tentang Allah. Ternyata Allah adalah nama yang menyebatikan makna tauhidik, nama yang menolak syirik, dan sekaligus nama yang menafikan faham trinity (Tidak beranak dan tidak diperanakkan). Kerana itu surah ini disebut juga dengan nama Suratu ‘t-Tawhid. Memang ia adalah surah yang merumuskan faham tauhid yang semurni dan semutlaknya. Ayat-ayat dalam surah ini juga dengan jelas mengungkapkan makna bahawa Allah adalah “...a Personality”, bukan sekadar suatu konsep falsafi yang abstrak.

Surah al-Ikhlas adalah antara sekian banyak surah dan ayat al-Qur’an yang membawa mesej conceptual correction terhadap pemakaian nama Allah di kalangan masyarakat pra-Islam termasuk sebahagian suku-suku Arab jahiliah dan kaum Nasrani. Mereka memakai nama Allah dalam konteks faham syirik, termasuk faham al-tathlith atau trinity. Ayat-ayat korektif tersebut rata-rata membawakan makna dan nada ketidakrelaan Allah terhadap pemakaian nama-Nya dalam konteks yang menyimpang daripada prinsip kemurnian dan kemutlakan tauhid. Demikianlah kalimat dan nama Allah yang difahami oleh umat Melayu-Muslim umumnya, lalu bagaimana mungkin mereka yang saban hari membaca dan menghayati surah al-Tawhid akan dengan senang merelakan Nama Suci dan Agung ini dipakai dalam konteks faham syirik.

Sikap berkeras mahu menggunakan juga kalimat Allah (sekalipun dengan mengguris perasaan sebahagian besar umat Melayu-Muslim) menimbulkan tanda tanya, ada apa sebenarnya? Selama ini, sejak ratusan tahun, tanpa memakai nama Allah, para penganut Katolitik telah dapat mengamalkan agama mereka dengan leluasa. Ajaran Katolik dapat difahami oleh para penganutnya, malah telah dikembangkan tanpa masalah. Lalu kenapa sekarang isu ini dibangkitkan dan diperjuangkan dengan cara yang begitu provokatif. Mereka bukan tidak tahu betapa sensitif dan eksplosifnya isu ini. Mereka juga bukan tidak tahu bahawa isu ini menyentuh jantung ajaran agama Islam.


Rasanya wajar sekali kita merenung kata-kata Gopal Raj Kumar yang kami petik di bawah ini:

What Catholics appear to be seeking here is an extension to that form of racism that whatever non Malays and non Muslims wish to do in the name of religion has to be tolerated in the name of a half written constitution. Whilst at the same time arguing against everything that the Malays as a majority in a democracy do as wrong and racist.

Catholics must learn to reciprocate in kind to a people in whose country they have been treated with much reverence, dignity and respect over centuries. Malaysia although fundamentally a Muslim state has, advocated for and advanced Catholic (and other religious causes and purposes) without the let or hindrance of religious intolerance like that imposed on them by the Thais, Burmese, Philippines, Australians, Chinese and more recently the Swiss.

Much of the reason we are able to debate such issues and to read and write about it today it is often argued is the result of a good Catholic education. Wrong! It is equally the result of Malay Muslim generosity in allowing the propagation of the faith, its schools and other institutions to thrive and its tolerance of their values.

It is a pity that in return all that the Catholic church has to offer is an insult to the Malays and Malay Muslims in persuing such a worthless policy of provocation.

In a demonstration of its faith in its own credo of Good Christian Charity and goodwill, the Catholic Church ought to withdraw the ridiculous and provocative demand now legitimised by a flawed decision. It should demonstrate that it ought not to be allowed the sinister use of one Arabic word Allah which is clearly a thorn in the side of its Malay majority hosts.

The church may do so without any embarrassment to itself. On the contrary with one fell act of goodness and respect it would build a bridge of understanding likely to last forever as a monument to its credo, rather than for the blemishes in its record of insults, abuse, its betrayal to the colonials and the undermining of the cultural and religious sensitivities and heritage of Malaysia’s majority (http://takemon.wordpress.com/about/).

Isu ini seharusnya diselesaikan secepat dan sebijaksana mungkin. Semakin lama dipolemikkan, akan semakin panjang rentetan persoalannya. Sikap berkeras mahukan sesuatu yang jelas-jelas tidak dapat diberikan akan menimbulkan dugaan adanya agenda terselubung di balik tuntutan tersebut. Ia akan ditafsirkan sebagai strategi “lulus jarum, lulus kelindan”, selepas kalimat Allah akan banyak lagi istilah-istilah Islam yang dikatolikkan seperti kalimat syahadat, solat, zakat, haji dan lain-lain lagi. Isu ini akan memarakkan spekulasi bahawa ia adalah bahagian daripada agenda besar mendistorsikan Islam dengan memakai istilah-istilah Islam yang dirubah erti dan isinya. Masyarakat Islam akhirnya akan mengalami kekeliruan yang serius dan tidak lagi mengenal Islam yang murni. Lebih jauh lagi isu ini akan membangkitkan semula kenangan pedih masa lalu, zaman awal kedatangan penjajah Barat yang membawa agenda pengkristianan rakyat pribumi Melayu. Arkitek penjajahan Inggeris di rantau ini, S. Raffles tidak datang hanya untuk mengaut kekayaan, tetapi juga datang dengan misi dan cita-cita pengembangan Bible Society. Kegiatan menyebarkan agama Kristian di kalangan pribumi Melayu itu dilakukan atas nama “...cultivating the waste and barren soil of the native mind”. Usaha mengkristiankan orang Melayu telah dilakukan dengan bersungguh-sungguh, termasuk dengan menterjemahkan Bible ke dalam bahasa Melayu. Untuk itu mereka telah mendapatkan khidmat Abdullah Munsyi. Bagaimanapun orang Melayu berpegang kuat dengan Islam. Abdullah Munsyi yang terlibat dalam penterjemahan Bible mendapat gelar ejekan “Abdullah Paderi”.

Catatan tersebut seharusnya sudah menjadi “perkara masa lalu” yang sudah tidak relevan lagi dalam konteks semangat masa kini, era membina kesatuan dalam kepelbagaian. Provokasi-provokasi keagamaan sehausnya dihindari, dan tuntutan yang menjadi keberatan umat Melayu Islam ini harus dihentikan. Apa pun yang berlaku pada pemakaian kalimat Allah di luar Malaysia tidak semestinya relevan dengan masyarakat kita. Isu ini harus dilihat secara kontekstual. Realiti sejarah dan budaya Malaysia memang tidak memungkinkan pemakaian kalimat Allah di luar konteks keislaman. Fiqh kita mengambilkira `uruf ahl al-balad (budaya warga setempat). Antara yang harus menjadi pertimbangan utama dalam isu ini ialah mafsadah atau kesan buruknya yang perlu dihindari.
Related Posts with Thumbnails