Monday, June 16, 2008

Vaksin PENTAXIM




Assalamualaikum,
Kepada sesiapa yang bertanya tentang Vaksin baru-baru ini, saya tak dapat kesan komen threading yang anda hantar.

Apa beza Pentaxim dan DPT+Polio.

Ia adalah benda yang sama.

Pentaxim adalah nama vaccine yang dikeluarkan oleh syarikat Sanofi Pasteur. PENTA bermaksud LIMA. Jadi ada 5 vaksin di dalam 1 vaksin.

5 Vaksin tersebut ialah vaksin untuk Diphteria, Pertussis dan Tetanus (DPT) + Polio + Hemophilus Influenza B (HiB) = PENTAXIM.

Tahun lepas semasa saya bertugas di klinik PUSRAWI, DPT + Polio datang dengan satu vaccine lain dan HiB vaccine datang dengan kotak yang lain pula.

Dengan PENTAXIM sebua ke lima-lima telah digabung menjadi satu vaksin.

Mudah...

Salam.

8 comments:

adie said...

masa bila nak ambil vaksin nie doc?

Anonymous said...

Thanks dr.azwan, saya bertanya kan mengenai vaksin ini kerana hari tu saya pegi amik utk anak..kebtulan dr tu muda dan menunjukkan ciri2 tidak konfiden dgn ape yg dibuat ditambahlagi sblm cucuk jarum, she did not sapu ngn xxxx or bersihkan kat paha, and was2 kat bontot ke paha..and missed a few steps utk baby checkup...then my hsbd really got mad.. asked me to find out after that btul ke pentaxim and etc....... conclusion ..when the dr shows x confidence.. lagilah patient.... esc yg educated ones..byk soal cikadak.... anyway thanks again ..

Dr Azwan said...

Mr Penyu Biru : DPT+Polio+Hib jadualnya berubah2.

Kalau ikut jadual Kementerian Kesihatan yang paling baru, kita beri Dos pertama DPT+Polio+Hib pada anak berumur 2 bulan dan dos kedua pada bulan ke-3.

Pada bulan ke-5 kita bagi 2 injection iaitu Dos ketiga DPT+Polio+Hib dan Dos ketiga Hepatitis B sekaligus.

Ada juga yang buat :- Bulan 2,3,4 bagi DPT+Polio+Hib. Bulan 5 baru bagi Hepatitis B. Ada yang kesian nak cucuk anak sampai 2 kali pada satu-satu masa. Ada takut kena demam teruk pula.

Tapi bagi saya bulan 2,3,4,5 lebih mudah nak ingat, sebab tahu tiap2 bulan datang klinik kena inject. Tapi kena pergi jumpa doktor dan klinik yang sama, takut konfius kalau pergi klinik berbeza.


Sakura : saya tak jumpa thread awak. Saya rasa itu doktor houseman buat lokum kat klinik. Tak ada pengalaman lagi. Next month awak jumpa dia untuk next vaccine, hebat lah tuh..:)

Anonymous said...

Doc...saya nak tanya masa baru lahir anak saya tak buat injection BCG sbb masa first time buat tu nurse kata tak masuk..now she already 5 yrs old..kena mabik sekarang or boleh tunggu sekolah rendah nanti?

terima kasih.

ally_sha

Dr Azwan said...

ally_sha : apa maksud tak masuk tu? setahu saya semua bayi diberi BCG sebagai vaksin wajib semasa lahir untuk mengelakkan penyakit Tuberculosis yang teruk.

So, semua bayi kena cucuk (tapi tak tahu lah kalau bayi puan lahir kat Luar negara?).

Kalau miss boleh ambil di klinik kesihatan yang mempunyainya secara percuma atau pergi ambil di kllinik swasta. Untuk pengetahuan anda BCG adalah sepanjang hayat.

Mana yang tiada parut BCG akan diberi semasa sekolah rendah.

Anonymous said...

salam dr, sy nk tau info ttg vaksin meningitis. bile kt boleh amik utk anak & berapa kos semasa.

vaksin ini boleh protect otak anak. betul ke?
harap dr boleh terangkan.sy menunggu.

Lina said...

Doc, anak sy dapat jab pentaxim pd 30/2/12 umo 2 bulan dan 30/3/12 pd umo 3 bulan. lepas tu dpt nex appt. pd 30/9/12.sy confuse sikit adakah anak sy akan terlepas jab yang seterusnya sebab jarak dia nak dpt nex jab tu mcm jauh sgt. jab bulan 5 dah xde ke?

Unknown said...

Salam doktor, maaf saya hanya ingin bertanya, adakah bahan vaksin pentaxim ini halal. Maksud saya bukan berasal dr dna b**i tq.

Related Posts with Thumbnails