Monday, September 28, 2009

Pemergian Datuk Rahim Ditangisi..

Pada beberapa bulan yang lepas saya dan dua orang sahabat telah merancang untuk bertemu Datuk Abdul Rahim Bakar di Masjid di Jalan U Thant untuk solat Maghrib dan Isyak berjemaaah dan selepas itu membincangkan beberapa perkara.

Saya sendiri yang telah menelefon Datuk untuk membuat temujanji tersebut. Namun saat-saat akhir, tidak menjadi kenyataan kerana Datuk ketika itu terdapat beberapa hal yang penting untuk diuruskan.

Semoga roh Allahyarham Datuk bersemadi dengan aman dan mendapat lindungan Allah selalu.

By Johan Jaafar, NST

WE were the "crazy farmers" of Sungai Lembing and Gambang, Pahang; two gentlemen venturing into big- time farming with hardly any knowledge and expertise back in 2002.

He was trying his luck cultivating padi with his own money and I was growing Cavendish (pisang montel) for Singapore investors. He dug huge ponds and planted padi; I nurtured bananas from tissue culture. When it rained, his padi was submerged.

When it flooded, the whole area was a sea of water. In my case, growing bananas in an area where the soil was unsuitable and the land largely sandy was like attempting to grow rubber trees in a desert. But to us, farming was fun.

We soldiered on, most of the time losing money, but we learnt precious lessons along the way. He gave up planting padi eventually and grew oil palm on the land. I did remarkably well, but gave up when we couldn't find the right acreage to be economical.
Datuk Abdul Rahim Abu Bakar or Rahim Bakar (or known in his village, Beserah near Kuantan as Yusof) loved to be a contrarian. Why plant padi when he could have tried something else? He wanted to prove that padi growing could be a successful venture even without government help and subsidy. Prior to that he lost money in bamboo cultivation. It was too late to realise that the kind of bamboo planted successfully in Taiwan did not have the desired qualities to be made into chopsticks when grown in Janda Baik. A few years ago, he took goat-rearing seriously. He built goat houses from good quality logs (among them cengal and keruing) found in his farm. We joked about his goats being more fortunate than most humans.

Rahim made his name as a man of principle. He was a menteri besar who said no to his ruler. He was the MB of Pahang for hardly three years (1978 to 1981) but he made his mark as a no-nonsense leader. When things worsened with the palace, he was told to leave in November 1981.

Rahim was later appointed deputy energy, telecommunications and posts minister after his "sabbatical" to the United States. Later, he was involved in the tussle within Umno. He supported Team B, but never left Umno like many of his friends. His "rehabilitation" took a long time. He never fully recovered politically from the aftermath of 1987. Yet, Umno members did not really forget him. Even as an outsider and without any position in the government, he won a supreme council seat for two terms in the 1990s.

Rahim was appointed chairman of Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) in November 1986. When he left in 2002, he made history as the longest-serving chairman of the institution: 16 years. I was a junior officer with DBP when he came in. He "discovered" me and gave me a chance to prove my worth.

When I was head of the magazine division and also its chief editor, Rahim was my pillar of support. When we launched the expensive investigative reporting into the Nadrah (Maria Hertogh) series, Rahim was instrumental in green-lighting the project.

The Nadrah stories we ran from February to May 1989 made Dewan Masyarakat, a magazine published by DBP, a massive hit among the Malay populace. When the Nadrah issue was brought up in one of the supreme council meetings ("reopening old wounds" was the reason), he defended us ferociously.

When I was promoted to head of general publishing shortly after, Rahim wanted me to publish great and memorable titles. When he heard that a fellow Pahangian, who was one of the last surviving members of the 1930s generation of writers, was ill, he made us drive to Kuala Lipis to extend financial help.

Ahmad Kotot, a little-known writer, was a pioneer of the modern Malay novel. His Hikayat Percintaan Kasih Kemudaan published in 1927 helped redefine the genre.

He was more than a chairman to us. He was a father, mentor and protector. He came to the office like the staff, at 8am sharp. His signature car, a Mercedes Benz SLC280 bearing the number plate CQ55, was parked at the entrance. He called it Old Faithful. He loved the car and its engine is in good condition to this day.

I left DBP to join the Utusan Melayu group in 1992. He was still chairman of DBP when I left six years later (1998). We lost contact with each other when I was in the "wilderness". We met again in 2002. He was starting his padi farm and I had my misadventures growing bananas in Lenga, Muar, and was venturing into vegetable horticulture near Segamat.
He made himself useful in many ways. It was Rahim who came out with the idea to modernise the collection of zakat (tithe). He founded Pusat Pungutan Zakat (PPZ) for Wilayah Persekutuan in 1990. Zakat collection had been in disarray. PPZ was the first computerised, integrated zakat collection centre in the world.

Before PPZ, the collection was hardly RM5 million, PPZ now handles RM150 million in zakat a year. Together with his capable sidekick, Datuk Mohd Dahan Abdul Latiff, who was the general manager until 2003, PPZ was the pride of Muslims in Kuala Lumpur.

PPZ's success was replicated in many states. We teased him for being so honest. Had he taken a stake in PPZ, he would have been a very rich man. He was its chairman until 2005. "I do it for God," he told us. That was typical of Rahim.

He became chairman of the ailing Shamelin Holdings in 1991. He nurtured it to good health. He was chairman of Angkasa, a post he would not have contested had Royal Professor Ungku Aziz decided to contest. He had a lot of respect for the man. But he reserved his unkind remarks for the corrupt, the unprincipled and the unscrupulous. Rahim died last Thursday while waiting to break his fast.

He will be remembered as an indefatigable crusader against corruption and bad governance. In fact, integrity was his middle name.

Friday, September 25, 2009

Bendera Malaysia dipijak..


Sedih tengok gambar beberapa orang Indonesia memijak bendera Malaysia. Suatu perbuatan kurang ajar dan tidak bertamadun.

Apa pun alasan mereka, perkara seperti ini dan peristiwa buluh runcing tidak wajar berlaku.

Mujur ia berlaku di Indonesia, di mana kita meletakkan rasa hormat yang tinggi pada mereka kerana kita "dikatakan" serumpun. Mungkin kerana ramai di antara orang Malaysia sekarang asalnya juga dulu dari seberang.

Jika ia berlaku di Denmark atau Australia hatta Singapura sekalipun, nescaya pasti rakyat Malaysia akan melenting dan mula menjalankan boikot. Saya masih ingat perkataan "recalcitrant" yang ditujukan oleh PM Australia kepada Dr. Mahathir, PM Malaysia ketika itu. Kecoh satu Malaysia untuk memboikot produk Australia.

Tapi memijak bendera Malaysia?

Bukan untuk mengapi-apikan.

Tetapi seperti terasa melepaskan anjing tersepit.

Sudahlah dibantu, digigit pula tangan kita.

Wallahu Alam.

Wednesday, September 16, 2009

Batu Karang, Buasir dan GOUT


Bulan puasa ni trend pesakit batu karang dan pesakit buasir meningkat.

Ini kerana masalah dehidrasi atau kekurangan meminum air menyebabkan masalah kencing pekat dan akhirnya meningkatkan insiden batu karang terutama kepada sesiapa yang memang mempunyai masalah tersebut sebelum ini.

Begitu juga dengan masalah sembelit kerana kekurangan air dan menyebabkan terjadinya buang air besar berdarah dan buasir.

Syndrom Bazar Ramadhan pun timbul juga. Hari-hari ada cirit birit, kembung dan muntah. Acute Gastroenteritis.

Itu trend bulan puasa.

Trend raya biasanya lain.

Trend lepas raya adalah sakit darah tinggi, kencing manis, kolestrol dan GOUT.

Kes gout banyak sebab hari-hari makan rendang daging merah, hati.

Penghidap gout, kena hati-hati.

Kalau tak hati-hati nanti, merana diri...

Batuk Biadap!


Bulan Ramadhan ni memang bulan berkat.

Kalau dulu kes H1N1 banyak, tetapi secara tiba-tiba kes turun mendadak. Hospital dan klinik jadi lengang.

Nak kata orang tak berkumpul tidak juga. Lihat jer lah bazar Ramadhan. Orang bersesak-sesak untuk membeli juadah. Berkat bulan Ramadhan, kes ini terkawal. Diharapkan ia akan terus terkawal dan tidak ada lagi gelombang kedua.

Semalam saya ke Bazar Ramadhan, Jln Raja Alang, Kg Baru, (sebelah masjid Kg Baru), semua orang pandang saya dengan pandangan yang pelik dan sinis. Macam saya ni pengganas yang tersalah masuk kem tentera Amerika.

Dalam beratus-ratus orang yang datang bazar Ramadhan, hanya ada seorang mamat "sesat" sahaja yang pakai topeng muka.

Orang itu tidak lain dan tidak bukan adalah saya (yang macho - bukan poyo)..

Ada orang nasihatkan saya, mencegah itu lebih baik dari mengubati. Tapi apa guna saya je yang mencegah. Walhal saya tak batuk selsema pun.

Secara "Utopia"nya mereka yang sihat tidak perlu pakai topeng muka. Yang perlu dan wajib pakai topeng muka ialah mereka yang mempunyai simptom Influenza Like Illness tu. Mereka yang ada simptom ILI ini perlu cuci tangan, mereka yang perlu elakkan diri daripada berjumpa orang dan dikuarantinkan.

Sudah tentu ia tidak berlaku seperti itu. Ia adalah teori yang berada di awang-awangan. Mungkin takkan berlaku seperti itu.

Yang sihat pakai topeng muka, cuci tangan. Yang batuk berdekung-dekung, selsema, demam... buat tak tahu aje. Macam tak ada apa-apa yang berlaku. Tak ada sekelumit pun rasa bersalah. Bersubahat untuk menularkan wabak influenza.

Sesiapa yang ada simptom penyakit berjangkit tetapi tidak mahu mendapatkan rawatan atau bersubahat menyebarkan virus tersebut boleh didenda dan ditangkap. Saya tak tahu aktanya apa, tetapi mungkin di bawah akta kawalan penyakit berjangkit.

Cuba bayang di dalam saf solat jemaah, contohnya solat terawikh, ada seorang jemaah tu asyik batuk memanjang sebelah kita. Sekejap bersin, sekejap batuk. Tidak pakai topeng muka. Tutup mulut pun tidak ketika batuk. Ini dipanggil batuk tidak beradab atau batuk biadap..

Pak Imam atau AJK masjid berhak meminta kawan tersebut pulang daripada menyertai jemaah. Ini untuk maslahah kepada jemaah yang lain.

Tetapi yang lebih penting, sebagai seorang jemaah yang waras dan bertanggungjawab, kawan tersebut tidak patut berjemaah di masjid atau surau. Lebih baik dia solat di rumah sahaja. Dia patut belajar bagaimana beradab ketika batuk.

Ini adalah dipanggil kawalan diri dan tanggungjawab. Bahasa lebih tinggi ialah intergriti. Di dalam Islam dipanggil konsep Ehsan.

Jikalau tiada konsep Intergriti dan Ehsan, orang yang sakit ini akan tetap naik bas untuk pulang ke kampung tanpa memakai topeng muka dan memperdulikan kesihatan orang lain. Penat saja menteri kesihatan berbuih mulut bersembang dalam radio.

Thursday, September 10, 2009

Selamat Hari Raya Aidilfitri.


Hari raya akan menjelang tidak lama lagi. Saya ingin memohon ampun dan maaf sekiranya di dalam blog ini ada menyentuh peribadi seseorang, tersilap kata dan terkasar bahasa.

Terima lah kad raya siber ini sebagai pengganti diri.

Tahun ni saya akan balik beraya di Pekan, Pahang 2 hari sebelum raya sehingga raya ke 2 atau ke 3. Jemputlah datang ke Kg Batu Balek, dekat dengan Simpang Paloh Hinai, Pekan bila-bila masa.

Kepada sesiapa yang nak order kuih raya, kami masih menerima tempahan yang setakat seorang 5 balang. Kalau nak order 50 balang, nampaknya tak sempat. Yang sudah order pun pekerja saya masih bertungkus lumus menyiapkannya.

Semoga kita dipanjangkan umur dan akan berjumpa bulan Ramadhan pada tahun hadapan.

Wallahu Alam.

Tuesday, September 8, 2009

Kisah Susuk dan Satu Penyesalan...


Saya ingin berkongsi dengan anda tentang pengalaman saya berjumpa pesakit yang memakai susuk. Mungkin artikel ini agak santai. Sesuai dengan fikiran saya yang serabut dua-tiga minggu ni kerana nak uruskan kuih raya.

Tuan-puan, kalau anda fikir susuk itu benda yang terlalu ajaib. Ia mungkin betul.

Tetapi pada pandangan seorang doktor marhaen seperti saya, ia tak ubah dari sejenis alat bendasing (foreign body) yang dimasukkan ke bawah kulit.

Niat seseorang yang memakai susuk itu, adalah urusan di antara dia dengan Allah. Yang pentingnya, ada yang ingin bertaubat dan datang untuk membuangnya.

Kisah pertama saya adalah ketika saya bertugas di Hospital Kuala Lumpur dahulu.

Ketika itu seorang lelaki yang sudah berumur datang berjumpa pakar di klinik saya bertugas. Apabila diambil x-ray, maka nampaklah susuk-susuk yang melekat-lekat di sekeliling tengkoraknya.

Beliau sebenarnya ingin menunaikan haji dan berharap pakar tersebut dapat membuang susuk tersebut. Beliau dengan nada sedih dan akhirnya menangis teresak-esak kerana terasa sangat -sangat menyesal dengan keadaan itu.

Beliau telah berjumpa dengan dukun-dukun susuk dan ustaz-ustaz pakar untuk cuba membuangnya, namun ia tetap di situ dan masih kelihatan di dalam x-ray. Dukun yang memasukkan susuk tersebut telah pun meninggal dunia.

Beliau sendiri berharap susuk itu dapat dibuang sebelum beliau meninggal dunia.

Dia dalam keadaan susuk yang banyak dan berselirat itu, mustahil pakar bedah dapat membuangnya. Lagipun x-ray muka adalah gambar 2 dimensi. Oleh itu kedalaman yang sebenar, susuk tersebut terbenam di dalam kulit tidak dapat diukur. Ini merumitkan walau hanya ingin membuang hanya satu susuk sahaja. Ia boleh mengambil masa berjam-jam..!

Di dalam keadaan pesakit tersebut yang menangis, pakar menasihati agar berdoa kepada Allah dan mohon Allah ampunkan dosa. InsyaAllah Allah akan menerima taubat hambanya yang sedar dan insaf.

Saya tidak tahu apa yang terjadi kepada pakcik itu selepas berjumpa dengan pakar. Saya doakan beliau selamat pulang daripada haji. Lagipun ini cerita 3 tahun dulu.

Cerita kedua kisah seorang lelaki Indonesia yang datang dengan sakit perut. Daripada ceritanya kemungkinan besar beliau mengalami batu karang.

Apabila x-ray buah pinggang dan pundi kencing diambil untuk mengesahkan batu karang, kelihatan susuk yang berselirat di kawasan abdomennya.

Apabila ditanya kepada saudara mara, seorang pun tidak mengetahui. Akhirnya pesakit sendiri mengaku bahawa meliau memakai susuk. Rahsia yang disimpan bertahun-tahun terbongkar apabila diambil x-ray.

Apapun susuk bukan menjadi masalah utamanya sekarang kerana beliau sedang sakit kerana batu karang di pundi kencingnya. Saya ada mengambil gambar x-ray nya tetapi tidak dapat memuatkannya di dalam blog ini... maaf lah.

Susuk adalah manifestasi seseorang yang tiada keyakinan diri. Mereka mempercayai bahawa dengan bantuan kuasa ghaib yang diposesi oleh susuk itu, maka impian dan tujuan seseorang itu akan tercapai. Pedulikan segala jenis amalan khurafat dan syirik asalkan apa yang dihajatnya itu termakbul.

Seseorang yang mempunyai keyakinan bahawa Allah adalah tempat memohon perlindungan dan memohon hajat tidak akan memakai susuk.

Sekiranya anda berhasrat memakai susuk, maka fikirlah implikasi yang akan berlaku sekiranya anda sudah tua dan susuk tersebut dibawa bersama mayat anda ke liang lahad.

Wallahu Alam.

Saturday, September 5, 2009

Majlis dialog isu kuil di Shah Alam kecoh

Reputasi TB Khalid Samad nampaknya merudum di seksyen 23. Apapun sebagai wakil rakyat di Shah Alam, beliau telah melaksanakan tugasnya untuk berbincang dengan rakyat. Jika penduduk di kawasan seksyen 23 tidak bersetuju, maka carilah tempat lain yang lebih baik.

Mungkin tapak lama di seksyen 22 yang kerajaan BN cadangkan sebelum ini adalah lebih baik daripada sekarang. Walaupun tapak tersebut mungkin tidak sesuai pada pandangan sebilangan orang.

Jika di tapak di seksyen 22 tersebut dibina masjid, mungkin orang Islam pun tak setuju. Tetapi itu mungkin alternatif terbaik buat masa ini.

Kata pepatah Arab, kalau mencari keredhaan manusia tentulah tidak tercapai matlamatnya. Sebagaimana kisah Luqman al-Hakim dan anaknya yang berjalan ke pasar dengan keldai. Anaknya yang naik keldai dulu pun salah, bapanya naik pun salah, kedua-dua naik pun salah, tak naik keldai itu pun salah juga. Serba serbinya salah.

Oleh itu, carilah keredhaan Allah.

Dipetik dari Malaysiakini.

Majlis dialog antara kerajaan negeri dan penduduk Seksyen kecoh pagi ini - bermula dengan perang mulut antara lima penduduk yang melepaskan kemarahan mereka kepada anggota penguatkuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA).

Mereka bertindak demikian apabila anggota penguatkuasa berkenaan tidak membenarkan dua warga emas dari kawasan berkenaan masuk ke dalam dewan bankuet, MBSA, tempat majlis dialog itu diadakan.

Kejadian itu berlaku kira-kira jam 10.30 pagi. Difahamkan sebuah rumah hanya dibenarkan menghantar seorang wakil sahaja, tetapi warga emas itu dipercayai mengikuti anaknya ke situ.

Bagaimanapun, selepas lima minit berlaku pertengkaran tersebut, dua warga emas itu dibenarkan masuk.

Sejurus kemudian, berlaku kekecohan kedua apabila beberapa penduduk bertindak menghalu keluar empat anggota unit amal PAS yang berada di dalam dewan tersebut kerana mereka bukan penduduk Seksyen 23.

Kira-kira 250 penduduk dari Seksyen 23 menghadiri majlis dialog berhubung isu bantahan penduduk terhadap keputusan untuk memindahkan sebuah kuil dari Seksyen 19 ke tempat mereka.

Ketika itu, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan ADUN Batu Tiga, Rodziah Ismail sedang masuk ke dewan.

Sejurus selepas itu, beberapa penduduk bertindak menghalau keluar seorang wanita yang membawa kamera dan mengambil gambar mereka yang hadir di dalam dewan tersebut.

Selepas itu, apabila pengerusi majlis menyebut nama menteri besar dan ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad disebut, ada penduduk yang mengeboo mereka.

Majlis bermula dengan Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Mazlan Md Noor memberi taklimat mengenai kuil di Shah Alam dan rancangan awal mengenai pemindahan kuil dari Seksyen 19 itu.

Bagaimanapun, taklimat sering diganggu oleh penduduk yang tidak puas hati dengan isu tersebut.

Thursday, September 3, 2009

Makin Puasa Semakin Berat?



Bulan puasa ini bulan di mana ibadah kita diberi ganjaran berpuluh kali ganda.

Ada pakar agama berpendapat ini bulan Ibadah. Memang betul pun.

Kerana apabila tiba sahaja bulan Ramadhan, semua kelab-kelab dangdut ditutup. Sebab semua setan dah kena penjara.

Lepas bulan Ramadan, kelab dangdut dibuka semula. Setan dah terlepas.

Itu sebab konsep bulan Ramadhan sebagai bulan Ibadah patut dikaji semula. Sepatutnya semua bulan adalah bulan Ibadah. Sebab Allah menjadikan manusia dan Jin untuk beribadah kepadaNya.

Cuma bulan Ramadhan diberkati dengan Malam Lailatul Qadar, ganjaran berlipat kali ganda dan ibadah2 yang bulan lain tidak ada. Oleh itu, kesempatan ini adalah baik untuk meningkatkan ibadah kita. Tidak bermakna kita hanya beribadah di bulan ini atau hanya baca Qur'an di bulan ini dengan meninggalkan bulan yang lain.


Di dalam Qur'an ada sebut, "Sesungguhnya Orang Yang Membazir itu, Adalah Saudara Kepada Syaitan " - aL iSRA' AYAT 27.

Pembaziran itu adalah Ikhwan Syaitan. Maksudnya saudara syaitan. Bukan Kawan, tapi saudara. Mungkin bermakna adik beradik. Lagi tinggi dari taraf kawan.

Macamana kita membazir di bulan puasa?

Kita makan lebih daripada yang sepatutnya.

Sepatutnya, pada bulan puasa ni kita pantau makan minum kita. Sebab tujuan puasa ialah untuk melihat bagaimana orang yang fakir dan miskin tidak cukup makan dan minum, dan menginsafi mereka.

Nampaknya ia jarang-jarang berlaku. Bila membeli belah di Pasar Ramadhan, memang penuh-penuh tangan. Sekali sekala tak pe lah. Kalau hari-hari macamana?

Yang sedihnya, bila kita beli banyak dan makan tak habis, apa kita buat dengan makanan itu?

Ada yang simpan untuk makan pula untuk sahur, itulah yang ramai datang klinik cirit birit sebab ada yang terlupa nak panaskan atau letak dalam fridge. Ramai juga yang membuangnya sahaja.

Kita membazir kerana -

1. Pada bulan-bulan biasa, kita makan cuma RM 10 sehari, termasuk makan pagi, petang dan malam. Tapi bulan Ramadhan kita habis RM 20 sehari untuk membeli di pasar Ramadhan.

2. Pada bulan-bulan biasa berat kita 60 kg. Tapi habis bulan Ramadhan berat kita naik jadi 65 kg!

3. Tiap-tiap tahun habis RM 2000 untuk beli langsir, baju baru dan kelengkapan raya.

Sepatutnya, bulan Ramadhan juga kita boleh mengambil peluang untuk menguruskan badan.
Paling kurang 2-3 kg turun pun kira dah cantik la. Malangnya kalau berat kita naik!

Sepatutnya bulan Ramadhan adalah waktu berjimat, kita dah tak makan tengahari, sepatutnya kita menyimpan RM 4 daripada RM 10 sehari. Malangnya duit kita makin sikit sebab kita membazir waktu berbuka.


Pada bulan Ramadhan kita boleh berhenti merokok.

Sebabnya, kita berjaya hidup tanpa rokok selama 13 jam. Pukul 12 sampai pukul 5 kita tidur, tentulah tak merokok. Kita Cuma perlu tahan 6 JAM sahaja!

Dari pukul 7 malam sampai pukul 12 tengah malam, dan dari pukul 5 pagi sampai Imsak. Sekejap sahaja 6 jam tu. Kita boleh tahan 13 jam, takkan tambah lagi 6 jam pun tidak boleh.

Tetapi ramai yang tidak boleh kerana kaitan psikologinya dan kimia otaknya dengan rokok sudah tepu. Ketagih...

Tetapi, malang sekali ada kalau ada yang berbuka dengan rokok.

Dia baca Bismillah dulu, lepas tu baca doa buka puasa. Ya Allah, kepada Engkau Aku Berpuasa, Dan Dengan Engkau Aku Beriman, Dan Dengan Rezeki Engkau Aku Berbuka.... puhh... sebatang rokok..

Kita berbuka dengan benda yang haram!

Macamana kita berbuka puasa dengan benda yang haram. Mula dengan Bismillah pulak tu!

Yang paling membazirnya, kita "triple" kan dos merokok. Sebab pagi dah tak boleh merokok.... Malam kita lepas gian.. sebatang, sebatang, sebatang... sedar2 habis 8 batang... lepas tu baru minum air... lepas gian

Lepas terawikh hisap lagi.. sahur pun hisap lagi.

Kita kena ingat, bukan kita sahaja berbuka dengan rokok. Secara tidak langsung, anak isteri kita juga berbuka dengan asap rokok sekunder itu sebagai perokok pasif.


Ramadan adalah bulan kita menambah amalan. Ia adalah bulan disiplin kepada sesiapa yang berpuasa kerana Allah. Kalau sesiapa yang berpuasa kerana sebab yang lain, maka dia akan merasakan bulan ini adalah bulan yang sangat memberatkan.

Disiplin di dalam puasa adalah termasuk menjaga makan dan minum kita. Sekiranya seseorang menambahkan berat badannya pada bulan puasa ini bermakna terdapat masalah dengan puasanya. Ini kerana ia tidak mengikut tatacara yang telah ditetapkan oleh Rasulullah SAW untuk menginsafi mereka yang fakir dan miskin.

Maka sewajarnya dia menghisab semula di mana kesalahan puasanya.

Wallahu Alam.

Wednesday, September 2, 2009

Habiskan RM 10.5 juta Dalam Masa 6 Tahun!


Pakar-pakar kewangan banyak memberi contoh bagaimana seseorang yang memenangi hadiah loteri, akhirnya akan menjadi miskin semula selama beberapa tahun. Ini adalah kerana wang didapati adalah terlalu senang, tidak berdasarkan usaha dan ilmu dan tidak tahu bagaimana untuk menguruskan wang tersebut. Yang paling penting ia haram pada pandangan Islam. Nak dipotong zakat pun sudah tentu tidak boleh.

Di Malaysia, terdapat contoh-contoh bagaimana peneroka-peneroka di kampung yang menjadi jutawan kerana tanah diambil kerajaan dan akhirnya kembali kepada keadaan kewangan yang asal kerana terlalu boros berbelanja. Ada yang menghabiskan berpuluh-puluh ribu untuk mencantikkan rumah, membeli kereta mercedes yang akhirnya tersadai dan ada yang merantau ke sana sini.

Di bawah ini adalah kisah benar seorang wanita di UK yang memenangi wang sebanyak USD 3 juta atau RM 10.5 juta pada umur 16 tahun, akhirnya menghabiskan kesemua wangnya pada umur 22 tahun. 6 tahun selepas itu!

Dia terlalu boros dan menghabiskan wangnya untuk membeli dadah, pakaian berjenama, kereta mewah dan implan payudara. Menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian - habis RM 10.5 juta!

How to Lose $3 Million in Six Years
by Mike Krumboltz

Stop us if this sounds familiar: A very lucky person wins the lottery and expects life to change for the better, but instead, things go horribly wrong. It's a story as old as the hills, but each time it happens, it causes a huge commotion in Search. The latest "victim" of sudden wealth is a young woman from the U.K. who won millions of bucks several years ago, only to lose the vast majority of it shortly thereafter.

Callie Rogers was just 16 when she won a whopping $3 million in the lottery. Six years later, she reports that she blew untold sums on drugs, partying, exotic cars, and breast implants. A staggering $730,000 went to designer clothes alone, Ms. Rogers explains in an article from AOL. Says Rogers: "I honestly wish I'd never won the lottery money — and knowing what I know now I should have just given it all back to them." She's currently left with around $32,000.

In these trying economic times, Ms. Rogers will likely find little sympathy. Still, it's worth noting that she's hardly the first big winner who wished she'd never bought a ticket. There is such a thing as the lottery curse: As mentioned in a previous Buzz Log, there are numerous cases of lotto winners getting divorced due to stress and losing everything from poor investments. A few have even died at the hands of greedy relatives. A 2007 article from ABC will fill you in on a few more examples.

Knowing she's not the first jackpot winner to suffer hardship won't make her life any easier. But perhaps Ms. Rogers can take some comfort from the fact that there are others out there with eerily similar stories: They won big then lost big, and often wish they'd never even played.

Tuesday, September 1, 2009

Cadangan Tapak Ibadat Baru oleh YB Khalid

Kepada sesiapa yang tidak berpuas hati dengan lokasi kuil di seksyen 23 Shah Alam, Selangor, kini anda boleh terus berinteraksi dengan YB Khalid Samad di blognya. Mungkin dengan ada gambar-gambar peta kita boleh lebih faham dengan situasi yang terjadi di sana.

Untuk pengetahuan anda, tapak kuil ini bukanlah pembinaan kuil yang baru. Ia adalah sebenarnya relokasi tapak dari seksyen 19 yang terletak terlalu dekat iaitu 20 kaki dari rumah.

Beliau ada menerangkan tentang tapak asal dan tapak baru pemindahan kuil.

Ini adalah masa memberi pendapat anda dan cadangan ke tapak yang lebih baik.

Mereka yang paling sesuai untuk mencadangkan ialah penduduk seksyen 23 itu sendiri atau penduduk Shah Alam amnya. Lebih lebih lagi mereka yang terlibat secara terus dengan masalah tapak rumah ibadat kaum hindu ini. Tidak kiralah apa agama anda pun, kehidupan harmoni kita bisa terganggu sekiranya masalah ini tidak diselesaikan dengan segera, secara muhibbah dengan semangat 1Malaysia (waaahh.. promo baik punyaaa..)

Kalau macam saya yang duduk di Cheras, manalah tahu apa-apa pasal Shah Alam untuk cadangkan apa-apa.

Sila beri idea anda di blog YB Khalid Samad di sini.

Terima kasih.

Kepala Lembu vs Kepala Ayam...


Baru-baru ini terdapat satu perhimpunan aman, beberapa hari sebelum sambutan Merdeka ke 52 yang bertujuan untuk membantah pembinaan sebuah rumah ibadat kaum hindu di Seksyen 23, Shah Alam, Selangor.

Perhimpunan tersebut tidak dicemari oleh insiden gas pemedih mata atau pukul memukul oleh pihak penguatkuasa. Oleh itu ia dikategorikan sebagai sangat aman.

Ia juga tidak ada insiden saman menyaman oleh peniaga di sekeliling kawasan kerana menurut ceritanya ia tidak berlangsung berdekatan dengan premis perniagaan.

Menurut Utusan Malaysia, ia cuma dihadiri oleh 200 orang sahaja. Ia dikatakan disertai oleh penduduk seksyen 23. Menurut beberapa sahabat, ada orang lain yang datang dari Melaka untuk menyertai perhimpunan tersebut. Saya tak dapat memastikan kesahihannya.

Dan yang paling misteri ialah terdapat kehadiran kepala lembu di sana.

Kita doakan bahawa lembu itu telah disembelih dengan membaca Bismillah, dan tidak disembelih dengan tujuan untuk perarakan tersebut. Kerana sekiranya lembu tersebut masih hidup, tentu dia tak bersetuju kepalanya digunakan untuk perarakan tersebut.

Ini kerana di dalam Islam kita dilarang menghina simbol agama-agama lain. Ini adalah hikmah dakwah yang telah ditetapkan pada zaman Rasulullah.

“Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan.”
( Al-An’am: 108 )

Oleh itu sekiranya lembu tersebut menyedari bahawa sebelum dia mati, kepalanya akan digunakan sebegitu, pasti dia tidak merelakan dirinya disembelih. Dia rela dilanggar lori atau melompat dari tingkat 13 bangunan SPRM daripada dihina sebahagian rupa.

Lembu juga adalah makhluk Allah. Jangan dihinakan sangat makhluk Allah yang bernama lembu. Walaupun lembu dikaitkan dengan kebodohan, namun sebahagian besar makhluk Allah yanhg bijak bernama manusia meminum susu lembu, memakan daging lembu dan makan sup ekor lembu.

Malah ada di antara kita yang minum susu lembu sejak dilahirkan dari rahim sehingga ke tua kerana ada ibu-ibu lebih suka bagi susu lembu kepada anak daripada susu sendiri untuk menjaga badan.

Pendekata, kita sebenarnya banyak terhutang budi dengan lembu. Itulah manfaat dan kelebihan yang Allah beri kepada lembu untuk kehidupan kita. Cuba bayangkan kalau lembu itu seperti harimau.. Nak tangkap pun mengaum memanjang... Silap-silap kita pulak dibaham lembu.

Oleh itu, jangan lah kita terlalu menghina lembu. Sekiranya DNA lembu itu boleh bermutasi seperti H1N1 dan menyebabkan lembu-lembu itu bertukar identiti sehingga menjadi ganas seperti harimau, maka kita terpaksa menyembelih ayam dan berarak guna kepala ayam pula.

Malah lebih baik berarak menggunakan kepala ayam, kerana tiada sesiapa yang rasa terhina sekiranya kita berarak menggunakan kepala ayam kecuali pegawai Jabatan Perkhidmatan Veterinar sebab fungsi ayam sudah pun berubah daripada makanan kepada bahan untuk berarak.
Related Posts with Thumbnails