Monday, July 18, 2011

Kitab Ketuhanan Bab 2 - Jesus and Islam

Jesus, the Son of Mary (Peace Be Upon Him) was mentioned by Quran 154 times in 19 Chapters. More than Mohammed himself !! The Muslim will not be called Muslim if he/she does not recognize Jesus as one of the greatest messenger of Allah.

[And mention] when the angels said, "O Mary, indeed Allah gives you good tidings of a word from Him, whose name will be the Messiah, Jesus, the son of Mary - distinguished in this world and the Hereafter and among those brought near [to Allah ]. Chapter 3:45 Quran.

video

Takziah kepada YB Dr Lo' Lo'

Salam,

Takziah kepada YB Dr. Lo' Lo' Bt Mohd Ghazali di atas pemergiannya ke Rahmatullah. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh beliau dan ditempatkan ke syurga bersama para rasul dan anbiya'.

Amin ya Rabbal Alamin...



Sunday, July 17, 2011

Kitab Ketuhanan Bab 1

Islam, Kristian dan Yahudi berasal dari sumber wahyu yang sama. Oleh itu, mesej yang disampaikan juga adalah sama.

Saksikan bab 1, Kitab Ketuhanan.


video

Friday, July 15, 2011

Kenapa Queen Elizabeth pakai baju KUNING?

Salam,

YAB PM Malaysia, DS Najib telah terbang ke UK dan disambut oleh wakil negara di sana. Beliau juga telah disambut oleh sekumpulan penyokong-penyokong yang memakai baju bewarna kuning yang memegang sepanduk BERSIH.


Yang lebih menarik hati ialah gambar di dalam the Star. Queen Elizabeth bersalam dengan YAB PM dengan memakai baju berwarna kuning. Tujuan Queen memakai baju kuning mungkin kebetulan atau mungkin ada makna tersirat disebaliknya..

Salam.

Monday, June 27, 2011

"Fixed idea" Dan Cerita Mekanik Kereta...

Salam,

Saya pernah menulis artikel tentang acute tonsilltis, sejenis penyakit yang datang dengan sakit tekak, kadang-kadang demam dan bantuk serta tonsil tekak yang membengkak. Pesakit akan memberitahu kepada doktor (dan semua orang juga) bahawa dia mengalami penyakit tonsillitis, walhal pada hakikatnya, ia cuma sekadar sakit tekak biasa atau acute pharyngitis sahaja.

Ini adalah kerana, pesakit tersebut sudah ada di
dalam benak fikirannya bahawa itu adalah penyakit yang dihidapinya walaupun belum diperiksa. Itu tidaklah mengapa kerana dari segi perawatannya acute tonsilitis dan acute pharyngitis tidak banyak berbeza kecuali perawatan tonsillitis ada elemen pembedahan setelah cukup indikasinya.

Bagaimana sekiranya ia berlaku kepada penyakit yang lebih kritikal? Bila di dalam kepala pesakit sudah ada penyakit tertentu, seolah-olah itu adalah penyakitnya dan apa yang doktor ingin beritahu seumpama masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri.

Saya ada mengalami beberapa insiden di mana pesakit yang datang dengan gejala sakit perut yang teruk sebagai contoh, tetap dengan pendapatnya bahawa sakit perutnya adalah angin biasa, tanpa mahu memikirkan bahawa penyakit tersebut mungkin disebabkan oleh penyakit lain seperti kanser atau ketumbuhan atau penyakit seperti batu di hempedu dan lain-lain. Malah, ada yang sudah 10 kali ke klinik dengan masalah yang sama dan ada yang semakin teruk walaupun menerima ubat berbakul-bakul.

Masalah ini merumitkan kerja doktor. Walaupun memang ada doktor yang tidak mahu bertegang leher dengan pesakit yang dikira "degil" ini, tetapi ini akan merugikan pesakit sendiri yang tidak dapat mengenal pasti penyakit mereka dan akhirnya tidak menerima rawatan yang betul.

Yang paling rugi adalah pembaziran masa kerana ada sesetengah penyakit memerlukan rawatan dalam kadar yang segera kerana setiap minit yang dibazirkan akan mendekatkan pesakit dengan maut.

Saya umpamakan masalah ini dengan kes di bengkel kereta. Seorang lelaki datang ke bengkel dengan keretanya yang ditarik oleh trak penarik. Dengan marah-marah dia memberitahu mekanik kereta di bengkel itu.

"Baru 3 hari lepas saya datang sini repair ini kereta, ini hari apasal rosak balik?", marah lelaki itu kepada mekanik.

"Oh, ya lah, itu hari saya sudah tukar itu bateri maa..". jawab mekanik itu dengan tenang walaupun mukanya kelihatan penat.

"Kalau itu bateri sudah tukar, apasal ini hari itu kereta tak boleh hidup? Lu jangan tipu sama saya tau ka, itu hari sudah kena RM 300 tukar ini bateri free mainenance tau!", bentak lelaki itu yang memang tak puas hati

"Boss, rileks la boss,.. Itu hari I mau cek, lu suruh I tukar bateri saja. Lu kata itu bateri sudah kong maa, bila satu kali lagi I mau cek, lu kata tak payah sebab lu punya bapak pun bekas mekanik jugak... sekali tengok lu sudah tau... aiyaaa.. lu lupa ka?"... jawab mekanik yang sudah mula naik angin.

Terdiam sejenak lelaki tu apabila mendengar jawapan mekanik. Memang betul apa yang dicakapkan oleh mekanik tersebut. Ketika itu, dalam kepalanya memang sudah terpendam bahawa itu masalah bateri sahaja, apabila kereta itu tak kahu hidup. Kebetulan pula, perkara yang sama diberitahu oleh jiran dan kawan-kawannya yang itu memang masalah bateri.

"Itu macam ka apek?, habis lu rasa ini apa problem?", tanya lelaki tu yang mungkin dihimpit rasa menyesal.

"Dari pengalaman I, ini alternator problem.. tapi I kena kasi cek la dulu maa.. U kasi masa sikit", jawab mekanik.

"Ooooo, kalau alternator problem tak payah la I tukar bateri...?", tanya si lelaki.

"Ya la, apa hal mau tukar kalau tarak rosak", senyum mekanik.

Kalau kereta yang rosak, jawapannya mudah sahaja. Tukar sahaja bahagian-bahagian yang tertentu denga spare part yang baru, asal kewangan dan masa mencukupi.

Namun, jika tubuh manusia yang rosak, alat ganti nya tidak dijual di kedai. Oleh itu, masa memainkan peranan yang sangat kritikal untuk memulihkan pesakit.

Kanser sebagai contoh, sekiranya sudah merebak ke bahagian-bahagian yang lain, pilihan rawatan menjadi semakin terbatas. Luka yang tidak sembuh-sembuh, mungkin adalah permulaan kanser kulit, akan menjadi lebih teruk sekiranya dibiarkan. Bulan ini ia sebesar duit 5 sen, bulan depan ia membesar ke saiz duit 50 sen dan bulan seterusnya ia sudah tidak boleh dirawat lagi.

Begitu juga dengan masalah buah pinggang. Sekiranya buah pinggang mengalami kegagalan tahap akhir maka, pesakit akan menggunakan mesin dialisis seumur hidup. Oleh itu, buah pinggang perlu dijaga rapi dari awal. Dalam hal ini, masa memainkan peranan yang kritikal kerana penjagaan penyakit yang menyebabkan kerosakan buah pinggang perlu ditangani dari awal.

Di dalam masyarakat melayu, kita banyak mempercayai perkara-perkara berunsurkan mistik dan alam ghaib. Perkara ini akan timbul dulu di dalam kepala, apabila berlaku masalah-masalah kesihatan. Malah ia menjadi "fixed idea"di dalam kepala. Ini juga boleh melewatkan pesakit daripada menerima rawatan yang sepatutnya.

Saya pernah menulis tentang kejadian benar seorang lelaki tua yang tiba-tiba pengsan di dalam sebuah majlis kenduri. Semua orang datang dan membaca doa dan jampi kerana percaya ia adalah terkena sihir atau tersampuk jin. Kebetulan, seorang lelaki di dalam kumpulan tersebut yang merupakan sukarelawan persatuan bulan sabit merah, bergegas pulang ke rumah dan mengambil alat pengukur gula. Rupa-rupanya paras gula lelaki itu sangat rendah dan menyebabkan dia pengsan. Jika dibiarkan ia boleh membawa maut.

Pemikiran yang terlalu mistik kadangkala boleh membawa kepada masalah perawatan kepada ahli keluarga. Semasa saya belajar di univesiti, seorang budak lelaki berumur belasan tahun, menghidapi masalah kegagalan buah pinggang dan perlu menjalani rawatan dialisis. Oleh kerana keluarganya percaya yang dia terkena buatan orang, mereka tidak mahu menjalani dialisis.

Keluarga membawa ke pelbagai tempat untuk menjalani rawatan kampung dan tradisional. Setelah budak itu pengsan dan semakin kritikal, barulah keluarga mereka bersetuju untuk menjalani dialisis tetapi sayangnya beliau meninggal dunia keesokan harinya. Saya berasa sedih ketika itu kerana sebagai pelajar perubatan, saya tidak berjaya memujuk keluarganya untuk menjalani dialisis yang merupakan rawatan terbaik untuk kegagalan buah pinggang buat masa ini kerana di dalam fikiran keluarga yang terlalu percaya bahawa ini adalah penyakit buatan orang.

Berbalik kepada cerita lelaki dengan mekanik tadi, mekanik tadi hanya menjalankan arahan untuk membaiki apa yang disuruh oleh tuan punya kereta. Bagaimana sekiranya doktor membuat hal yang serupa?

Pesakit darah tinggi dan kencing manis tidak terkawal datang ke klinik berjumpa doktor dengan masalah pedih di kawasan ulu hati bermula beberapa jam yang lalu beserta sedikit maslah pernafasan. Pesakit berkeras bahawa ini adalah gastritis atau sakit gastrik dan mahukan ubat sahaja. Doktor mencadangkan untuk membuat pemeriksaan jantung tetapi pesakit menolak. Doktor menurut arahan, memberi ubat dan pesakit pun pulang. Bagaimanapun, sakit semakin teruk sehingga pesakit sesak nafas dan meninggal dunia di rumah kerana serangan jantung.

Serangan jantung boleh hadir di dalam pelbagai bentuk dan sakit di bahagian dada yang merebak ke kawasan tangan kiri dan rahang adalah bentuk yang klasik. Namun begitu terdapat serangan jantung yang datang hanya dengan masalah pernafasan sahaja. Ada juga yang datang dengan rasa tidak selesa di kawasan ulu hati dan ada yang tiada sakit dada langsung khususnya kepada pesakit kencing manis kronik. Oleh itu pemeriksaan jantung di dalam kes ini adalah penting untuk memastikan ia bukan penyakit jantung. Dalam kes ini, ia mungkin situasi yang menyedihkan tetapi ia boleh berlaku kepada kita semua.

Oleh hal yang demikian, datanglah menerima rawatan dengan fikiran yang terbuka. Apabila berjumpa doktor, beritahu kepada doktor simptom-simptom yang anda rasa penting untuk doktor ketahui untuk memudahkan beliau membuat diagnosis. Sekiranya anda mempunyai diagnosis di dalam kepala, cuba bertanya kepada doktor adakah ia satu kemungkinan. Berbincang dengan doktor tentang diagnosis anda adalah jalan terbaik. Dengan cara ini, urusan perawatan menjadi lebih mudah dan berkesan.


Monday, June 13, 2011

Tip Mengurangkan Lemak di Badan Sambil Berehat..



Salam,

Saya banyak mendengar dari jurulatih fizikal bahawa orang perempuan yang gemuk tak perlu mengangkat berat untuk mengelakkan otot mereka daripada membesar menampakkan mereka berotot seperti lelaki ketika menjalankan aktiviti menguruskan badan.

Ini dikatakan akan mengurangkan "keseksian" mereka dan akan menambahkan lagi berat badan mereka.

Walaupun saya doktor tetapi saya tidak banyak pengetahuan tentang hal ini dan tidak pula membantah kerana kenyataan mereka mungkin ada logik.

Walaubagaimanapun, setelah banyak saya membaca tentang cara meningkatkan kesihatan fizikal, saya dapati bahawa keperluan meningkatkan otot kepada setiap orang adalah perlu untuk mengurangkan berat badan. Ini adalah kerana, pembesaran otot akan meningkatkan kadar metabolisme di dalam badan. Dari segi jangka panjang, dengan melatih otot kita, tulang dan otot belakang akan menjadi kuat dan sendi lebih tahan lasak.


Teori ini bertepatan dengan apa yang berlaku di dalam cerita "The Biggest Loser" yang sering ditayangkan di ASTRO. Jika anda tonton cerita realiti ini, anda akan dapati untuk menguruskan badan, mereka akan menjaga diet anda supaya anda akan makan dengan seimbang, makanan berkabohidrat, kurang lemak dan tinggi fiber. Dalam masa yang sama, mereka akan meningkatkan aktiviti fizikal seperti aerobik dan anaerobik dan mengangkat berat untuk meningkatkan stamina dan kapasiti otot.

Peningkatan kadar berat otot akan mengurangkan peratus lemak di dalam badan juga. Di samping itu, kadar metabolisme badan disebabkan peningkatan otot boleh membakar lemak walaupun ketika kita sedang berehat.

Sila baca artikel dari the Star..

Here's the thing. Many of us believe in old wife's tales. Don't eat after 8pm or you'll put on weight. Women should not carry to much weights or you'll end up looking like The Rock.

Is there any truth to these myths? Let's take a look ...

Myth: Lifting weights is not good to do if you want to lose weight, because it will make you "bulk up."

Let's be real, lifting weights or doing strengthening activities like push-ups and crunches on a regular basis can actually help you maintain or lose weight. These activities can help you build muscle, and muscle burns more calories than body fat. So if you have more muscle, you burn more calories – even sitting still.

Doing strengthening activities two or three days a week will not "bulk you up." Only intense strength training, combined with a certain genetic background can build very large muscles. Here is a tip for you, in addition to doing moderate-intensity physical activity (like walking two miles in 30 minutes) on most days of the week, try to do strengthening activities two to three days a week.

Strength training like working out at the gym or doing some gardening helps keep your bones strong.

You can lift weights, use large rubber bands (resistance bands), do push-ups or sit-ups, or do household or garden tasks that make you lift or dig. Strength training helps keep your bones strong while building muscle, which can help burn calories. Remember the goal is to have fun ....

Myth: Low-fat or fat-free means no calories.

Low-fat or fat-free foods are often lower in calories than the same size portion of the full-fat product. But many processed low-fat or fat-free foods have just as many calories as the full-fat versions of the same foods – or even more calories. You may think the food is fat free but you must keep an eye on those dreaded hidden calories. These foods may contain added sugar, flour, or starch thickeners to improve flavour and texture after fat is removed. These ingredients add calories too.

Myth: Eating after 8 p.m. causes weight gain.

Truth hurts but it does not matter what time of the day you eat. It is what and how much you eat and how much physical activity you do during the day that determines whether you gain, lose, or maintain your weight. Therefore, no matter when you eat, your body will store extra calories as fat.

Here's a tip: If you want to have a snack before bedtime, think first about how many calories you have eaten for that day, you wouldn't want to take too much of self- loathing to the bathroom the next day. So, try to avoid snacking in front of the TV at night. Remember we do have the tendency to overeat especially when we are distracted by a good show on the telly.

Jauhi Perkara yang Syubhah...


“MINUMAN ini halal. Lihat tanda ‘non alcoholic’ di botol ini. Yang ini (sambil menunjukkan minuman di ruangan ‘non-halal’) barulah haram kerana mengandungi alkohol dan arak,” kata seorang pekerja kedai serbaneka yang enggan dikenali.

Ketika ditanya sama ada dia tahu mengenai pengharaman minuman ‘bir halal’ oleh Jakim, pekerja itu hanya menggelengkan kepala sambil menegaskan ia halal kerana diimport dari negara Arab.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, bir halal semakin popular di kalangan masyarakat kita. Difahamkan, ada lebih lima jenama bir halal dari Timur Tengah di pasaran dan kebanyakannya tidak mempunyai logo halal atau mempamerkan jumlah alkohol pada label produk.

Bagaimanapun, pendedahan mengenai penemuan kandungan alkohol melebihi jumlah dibenarkan syariat pada minuman berkenaan mengejutkan orang ramai, khususnya umat Islam.

Penemuan kandungan alkohol sebanyak 0.5 peratus itu terbongkar selepas pengguna yang meragui minuman itu membuat aduan kepada Jabatan Agama Johor (JAJ) dengan membawa bir halal itu untuk dianalisis, seterusnya mendapatkan kepastian.

JAJ kemudian menghantar sampel minuman ke Jabatan Kimia untuk pengesahan dan hasil ujian makmal dijalankan mendapati bir halal diperbuat daripada pelbagai perisa buah-buahan itu mengandungi 0.5 peratus kandungan alkohol, sedangkan Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan kandungan alkohol dalam makanan serta minuman dibenarkan syariat Islam tidak melebihi 0.01 peratus.

Mengulas perkara itu, Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, pihaknya menolak semua penggunaan perkataan yang menyerupai benda tidak halal seperti bir kerana ia mendiskriminasikan umat Islam dan salah daripada segi pendekatan digunakan.

Melihat sepintas lalu kes seakan-akan serupa, Nadzim berkata, ia seperti ‘babi halal’ yang mencetuskan kontroversi dan hangat diperkatakan beberapa tahun lalu apabila produk berkenaan turut dijual di pameran barangan halal, perkataan ‘turkey ham’ (ham merujuk kepada daging paha babi yang dimasinkan), ‘beef bacon’ (bacon iaitu daging babi yang digaram atau diasapkan) dan ‘hotdog’ (penggunaan perkataan dog iaitu anjing).

Menurutnya, sekalipun turkey ham, beef bacon dan hotdog makanan halal, penggunaan perkataan yang digandingkan dengan sesuatu yang tidak halal menimbulkan kurang senang di kalangan pengguna Islam dan memberi kesan terus kepada jiwa.

“PPIM tidak boleh menerima penjenamaan yang mendiskriminasikan umat Islam. Kami menolak penggunaan nama bir walaupun tidak mengandungi alkohol kerana ia boleh menghakis jati diri kita sebagai umat Islam.

“Kami tidak mahu ia menyerupai sesuatu yang tidak halal dan yang kita takut sekali ialah proses pemeraman dilakukan ketika pembuatan minuman berkenaan dikhuatiri boleh menghasilkan alkohol yang melebihi tahap dibenarkan tetapi tiada ujian yang dilakukan bagi mengesan kewujudannya,” katanya.

Sehubungan itu, pihaknya merayu pihak berkuasa menyeragamkan sistem untuk barangan tidak halal untuk seluruh negara dan bukan hanya untuk negeri tertentu.

“Kami tidak mahu pengguna yang menerima akibatnya. Ini kerana kita berlindung di bawah payung Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan pengguna perlu dilindungi sebaik mungkin. Umat Islam berada di seluruh negara, jadi tidak boleh kata di Johor saja tidak halal dan di negeri lain halal,” katanya.

Menurutnya, umat Islam masih teraba-raba untuk mendapatkan makanan baik dan perkara itu tidak harus berlaku di negara ini yang ingin dibangunkan sebagai hab halal dunia.

“Makanan, minuman dan produk tidak halal berlegar dengan banyak dalam kehidupan seharian kita. Tidak hairan anak kita melakukan perkara pelik atau mengalami keruntuhan akhlak. Kerajaan perlu tegas kerana jika tidak, perkara seperti ini tidak habis.

“Barangan yang halal atau tidak halal perlu dimaklumkan kepada umum supaya tidak menimbulkan pelbagai spekulasi dan keresahan di kalangan masyarakat. Pengguna perlu berhati-hati dan jika ragu, dinasihatkan tidak minum bir halal berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Suria Wholesaler Sdn Bhd, Ahmad Al Yateem dalam laporan sebelum ini menegaskan, produk mereka, Barbican tidak mengandungi alkohol dan hanya malta berperisa buah-buahan semata-mata.

Selain itu, ia dikeluarkan oleh syarikat Aujan Industries Co yang berpusat di Dubai dan dipasarkan di seluruh negara Arab selain Asia serta Eropah untuk pengguna Islam.

Ahmad lebih menyifatkan dakwaan itu berunsurkan persaingan dalam perniagaan berikutan minuman itu semakin menjadi pilihan di kalangan pengguna Islam di negara ini.

Jakim pula pernah menolak permohonan untuk mendapatkan sijil halal bagi minuman dikenali bir halal yang diimport dari negara Timur Tengah.

Ketua Pengarahnya, Othman Mustapha berkata, ini kerana ia tidak menepati standard halal MS 1500:2009 dan tidak mematuhi prosedur halal.

“Jakim tidak pernah mengeluarkan sijil halal kepada produk minuman dikenali sebagai bir halal itu. Oleh itu, saya menasihati orang ramai supaya berhati-hati dan memilih produk yang mempunyai sijil halal diiktiraf kerajaan,” katanya.

Friday, May 27, 2011

Ubat untuk Ejakulasi Pramatang Sudah di Pasaran!

Salam,

Ok.. Ada sapa-sapa nak pergi Singapore bulan depan??

Priligy, touted as the world's first drug to treat premature ejaculation, sold out just one month after its launch in Singapore.

The first batch of pills was made available in March and was meant to last three months.

But it was cleared out last month as demand was much higher than expected, said a spokesman for American-based manufacturer Janssen, a subsidiary of Johnson & Johnson.

However, the company declined to reveal the exact number of pills sold.

The pills, which come in packs of three and are prescription-only, have since been restocked. Patients are advised to take one pill one to three hours before sex, and no more than one a day.

Priligy works by increasing levels of serotonin, a chemical involved in controlling ejaculation.

While it is said to triple the time a man can sustain an erection, it does not cure premature ejaculation.

A pack goes for between S$80 ($187) and S$90 (RM210), which means each pill costs as much as S$30 (RM70). This is comparable to other established sexual enhancement drugs like Viagra, which treats erectile dysfunction.

Doctors say the brisk sales may indicate how more men are willing to seek help for the embarrassing problem of premature ejaculation, caused by various factors including anxiety.

According to a survey of more than 240 men in October last year, as many as one in three Singaporean men may suffer from this condition.

But the survey, conducted by doctors in Singapore, also revealed that 77 per cent of men have never discussed their sexual health with a doctor.

Urologist Chin Chong Min, who practises at Mount Elizabeth Medical Centre, said a 'big pool of sufferers' are now coming forward to try the pill as "they haven't found anything that works". He drew parallels with the busy period when Viagra first came to Singapore about 10 years ago.

Although Priligy has not sparked such a frenzy, it has been flying off the shelves, said Gleneagles Hospital urology centre head Peter Lim, president of the Society of Men's Health (Singapore). He has treated 30 to 40 sufferers with the pills: "So far, I have not had any complaints from patients - in fact, they usually come back for more."

Both doctors said the pills were effective for most patients, most of whom did not complain about side effects like nausea and headaches.

However, several doctors are not stocking the pills just yet. Said Dr Sam Peh at Mount Elizabeth Medical Centre: "There are other drugs around that are just as effective." One example is Zoloft, which treats anxiety and depression, but has also been used to treat premature ejaculation. A pill costs S$5 (RM117) to S$6 (14).

Source: The Straits Times/ANN
Published May 27 2011


Thursday, May 26, 2011

Secret Recipe jawab isu Halal dan DNA Babi..

Salam,

Pihak dari Secret Recipe menyangkal dakwaan bahawa tepung yang digunakan terdapat DNA babi. Secret recipe menyatakan bahawa mereka tidak menggunakan tepung dari puretos. Berikut adalah kenyataan wakil mereka di facebook.

Linknya di sini.
Saya, Wan Zawani Bt. Wan Ahmad, Eksekutif Halal daripada syarikat Secret Recipe ingin menyatakan maklum balas di sini berhubung hebahan atau kandungan artikel blog yang telah dibawa untuk perhatian kami. Kami amat kesal kejadian seumpama ini boleh berlaku walhal perkara ini langsung tidak terjadi di syarikat kami kerana kami sepenuhnya menggunakan bahan-bahan ramuan yang halal serta mendapat pensijilan halal dari daripada badan yang diiktiraf iaitu JAKIM. Jika terdapat sebarang kemusyikan berhubung perkara ini, anda boleh berhubung terus dengan pihak kami di talian 03-78034891 dan berhubung dengan saya. Dengan ini, kami juga ingin memaparkan kenyataan rasmi daripada syarikat Secret Recipe berikut :

Klik di sini utk link notis ni. Klik gambar untuk besarkan.






Tuesday, May 24, 2011

DNA Babi Dalam Tepung Kek Jenama Terkenal



PETALING JAYA: Mesyuarat Panel Pengesahan Halal Malaysia mendedahkan penemuan mengejutkan iaitu asid deoksiribonukleik (DNA) babi di dalam bahan ramuan Whole Egg Powder dan Whole Milk Powder yang digunakan syarikat Puratos Malaysia Sdn. Bhd.

Lebih memeranjatkan, blog Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), http://persatuanpenggunaislammalaysia.blogspot.com turut mendakwa bahawa bahan-bahan berkenaan kini dikatakan digunakan oleh rangkaian kedai pembuat kek terkenal dalam produk mereka yang sebahagian besar pelanggan adalah masyarakat Islam.

Laman web www.halal.gov.my milik Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menyebut, mesyuarat yang diadakan pada 12 Mei lalu memutuskan permohonan Puratos Malaysia Sdn Bhd adalah tidak berjaya berikutan penemuan DNA babi berkenaan.

Jakim turut menyenaraikan bahan makanan itu digunakan rangkaian kedai kek berkenaan.

"Sehubungan itu, semua pemegang atau pemohon baru Sijil Pengesahan Halal Malaysia yang menggunakan produk keluaran Puratos Malaysia Sdn. Bhd. dikehendaki menukar produk tersebut kepada produk lain yang memiliki sijil halal yang diiktiraf dan mengemukakan resit pembelian produk baru daripada pembekal yang memiliki sijil halal yang diiktiraf.

"Selain itu, mereka perlu melakukan proses samak dan mengemukakan bukti surat akuan samak daripada pihak Jabatan Agama Islam Negeri," menurut laman web itu, Isnin.

Khamis lalu, tiga pengarah syarikat didakwa di Mahkamah Majistret di Kluang atas dua tuduhan menjual kopi mengandungi DNA babi di kedai minuman, Kluang Rail Coffee tanpa meletakkan pernyataan kewujudannya pada label pembungkusan kopi itu.

Ketiga-tiga pengarah syarikat Rail Passion Sdn. Bhd. (Rail Passion) tersebut iaitu Lim Jit Chiang, 37, dan abangnya, Lim Jit Tong, 42, serta sepupu mereka, Lim Jit Chen, 58, mengaku tidak bersalah atas kedua-dua pertuduhan.

Syarikat pengilang Cheng Hiong Coffee Powder Trading pula menghadapi tuduhan menyedia dan membungkus kopi campuran dalam bungkusan yang belum dibuka dan tidak berlabel untuk jualan kepada syarikat Rail Passion.

--------------------------------------------------------------------------------------

Dipetik dari blog PPIM.

Berikut kenyataan yang dikeluarkan Panel Pengesahan Halal Malaysia Bil.14/2011:
Mesyuarat Panel Pengesahan Halal Malaysia Bil.14/2011 yang diadakan pada 12 Mei 2011
telah memutuskan permohonan Syarikat Puratos Malaysia Sdn Bhd ( JAKIM-20100609-123757 ) adalah tidak berjaya berikutan penemuan Deoxyribonucleic Acid (DNA) babi dalam bahan ramuan ( Whole Egg Powder dan Whole Milk Powder ) yang digunakan syarikat tersebut.

Dua ramuan terbabit ialah ‘Whole Egg Powder’ dan ‘Whole Milk Powder.’


Syarikat tersebut adalah:


Syarikat Puratos Malaysia Sdn Bhd ( JAKIM-20100609-123757 )

8.
TALENTO BROWNIES CONCENTRATE SECRET RECIPE
BRAND: PURATOS
-PURATOS MALAYSIA SDN. BHD.
30/11/2011

9.
TALENTO CAKE CONCENTRATE SECRET RECIPEBRAND: PURATOS
-PURATOS MALAYSIA SDN. BHD.
30/11/2011

Thursday, May 19, 2011

"The Italian Kencing Job"

Salam...

Saya nak cerita kisah 3 orang lelaki yang buat projek ala "The Italian Job" gitu. Cerita menarik ini diinspirasikan daripada kisah benar.


Ada 3 orang lelaki yang ingin membuat pemeriksaan kesihatan untuk masuk kerja. Saya gelarkan mereka dengan nama Adam, Bakar dan Daud (bukan nama sebenar).

Untuk menjalankan pemeriksaan kesihatan, salah satu komponen dalam pemeriksaan ini ialah pemeriksaan air kencing untuk dadah dan mikroskopik iaitu termasuk darah dan protein dalam air kencing.

Lelaki bertiga ini mungkin berasa takut dan bimbang. Manalah tahu, mungkin akan 'terkantoi' sekiranya air kencing mereka tiba-tiba positif bagi dadah. Tak merasalah akan bekerja dengan syarikat besar ini.

Ketua mereka iaitu Adam mencadangkan agar mereka menggunakan air kencing Daud sahaja yang mukanya nampak lebih nampak 'jurus', kemudian dicampurkan dengan air paip untuk diserahkan kepada makmal. Oleh itu, Adam dan Bakar tidak perlu menyerahkan air kencing mereka. Lebih selamat fikir mereka.

Setelah nombor giliran mereka dipanggil, mereka pun menyusup masuk ke dalam tandas. Projek mereka ini berjalan tanpa dikesan oleh siapa-siapa.

Setelah 15 minit, keputusan makmal pun diserahkan kepada doktor.

Nama Adam dipanggil untuk masuk ke bilik doktor.

Setelah membuat pemeriksaan fizikal, doktor memberitahu, 'Adam, kencing awak ada darah. Nampaknya awak kena buat pemeriksaan kencing semula, selepas 5 hari.", kata doktor.

Adam terkejut, macam tak percaya. Mungkin dalam hatinya berkata, 'Eh, itu bukan kencing saya doktor, itu kencing si Daud!'... tapi mulutnya tak terluah... Maklumlah takut rahsia pecah..

'Cis!, Kena pula keluar duit lagi. Dah lah jauh..!', bentak hatinya.

Adam dan Daud berasal dari Melaka. Bakar pula berasal dari Johor. Nasib mereka dipertemukan semasa memohon pekerjaan di syarikat ini. Adam dan Daud mungkin sahabat baik jika dilihat dari perhubungan akrab mereka.

Mendapat berita dari Adam yang air kencingnya berdarah dan terpaksa pula menjalani ujian ulangan, perut Bakar menjadi kecut. Risaunya menjadi-jadi sehingga tidak tertahan-tahan. Bagaimana kalau pemeriksaan ni gagal?, fikirnya. Lagipun, Bakar berasal dari Johor, bukan sekapal dengan Adam dan Daud. Biar hilang kawan.. asalkan jangan hilang kerja, kata hatinya.

Perlahan-lahan si Bakar meninggalkan kawannya. Dia menghampiri jururawat bertugas.

"Akak... Akak.. boleh tak saya ulang pemeriksaan air kencing saya.. ?", tanya si Bakar kepada jururawat perlahan-lahan agar tidak didengari oleh sesiapa.

Jururawat menyambut, "Eh kan tadi dah ambil sampel air kencing? Keputusan pun dah dapat". Secara senyap-senyap, Bakar pun menceritakan peristiwa yang sebenarnya kepada jururawat. Jururawat pula memberitahu doktor bertugas.

Setelah diberitahu oleh jururawat, doktor pun meneliti semula keputusan air kencing Adam, Bakar dan Daud (daripada sampel yang ditipu). Kedua-dua air kencing Adam dan Daud ada darah. Manakala, keputusan air kencing Bakar adalah negatif, bermakna tiada darah pun. Air kencing Daud yang paling banyak darah.

Kemungkinan semasa Adam mendapat sampel air kencing yang diambil daripada Daud, jumlah air kencing yang dikongsi dengan Adam lebih banyak sedangkan kepada si Bakar pula sangat sedikit. Setelah dicampur dengan air, sampel kencing Bakar menjadi terlalu cair dan mesin tidak dapat membaca jumlah bacaan darah yang terlalu sedikit. Oleh itu, keputusan Bakar direkod sebagai normal.

Sekiranya si Bakar tidak memberitahu yang dia telah menipu sampel kencing, sesiapa pun tidak tahu dia menipu. Rahsia oleh ketiga-tiga manusia pula tidak akan terbongkar.

Bak kata pepatah, sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga. Akhirnya, terpaksalah si Adam dan Daud datang ke Kuala Lumpur semula semata-mata untuk membuat pemeriksaan air kencing mereka. Itulah cerita The Italian Kencing Job yang tak menjadi...

Senyum selalu...


Tuesday, May 17, 2011

ISLAM DAN KEBERSIHAN

ISLAM DAN KEBERSIHAN

Oleh : Dr Shahrizal Azwan Bin Samsudin, M.B.B.S (IIUM)

Penulis masih ingat sewaktu kecil, semasa menghadiri kelas fardhu ain di madrasah sebelah petang, ustaz akan mengajar kelas yang penulis paling suka iaitu kelas Fekah. Kebiasaannya penulis akan lebih memberi tumpuan tentang fekah yang disampaikan ustaz daripada ilmu-ilmu lain. Di antara tajuk yang paling awal diajar di dalam ilmu ini oleh ustaz ialah tentang Thaharah.

Thaharah adalah bab tentang penyucian diri. Bermula dari asas pengenalan tentang jenis-jenis air kepada mengambil wuduk sebelum solat sehinggalah merangkumi kepada penyucian hadas kecil dan hadas besar. Pendekata, bab Thaharah ini adalah bab yang sangat penting kerana ia adalah asas utama kepada ibadah kita dengan Allah.

Abu Hurairah r.a menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w pernah bertanya pada sahabatnya:

"Adakah kamu percaya bahawa kotoran melekat pada tubuh seseorang yang mandi lima kali sehari dalam sungai yang mengalir di depan rumahnya?".

Jawab para sahabat: "Tidak, kotoran tidak akan melekat pada tubuhnya".

Sabda rasulullah: "Begitulah umpama kesan solat yang dikerjakan lima kali sehari. Dengan rahmat Allah, ia menghapuskan segala dosa"

.

Wuduk adalah asas kepada penyucian diri manusia sebelum dia berjumpa Allah lima kali sehari sebelum solat. Ia adalah lambang kebersihan fizikal dan penyucian rohani. Tanpa wuduk maka seseorang itu tidak boleh melaksanakan solat. Maka wuduk itu adalah wajib sebagaimana wajibnya solat. Cuba bayangkan, tiang kepada agama tidak boleh dilaksanakan tanpa hadirnya pembersihan diri. Ini menunjukkan peri pentingnya kebersihan di dalam melaksanakan ibadah di dalam Islam.


BANGSA MELAYU ADALAH PEMBERSIH

Pernah suatu waktu dahulu penulis duduk bersama seorang rakan doktor berketurunan india serani di sebuah restoran untuk makan tengahari. Doktor ini menceritakan detik indah beliau sewaktu bersekolah rendah dahulu bersama-sama kawan yang terdiri daripada keturunan melayu dan cina. Hubungan persahabatan yang terjalin sangat rapat dengan masing-masing mengayuh basikal ke sekolah bersama-sama, singgah untuk terjun ke sungai selepas pulang dari sekolah dan kadangkala bertandang ke rumah kawan-kawan masing-masing pada waktu petang.

Rumah kawan beliau yang berketurunan melayu hanyalah sebuah pondok kayu yang sederhana binanya. Walaupun berdinding kayu dan beratap nipah, namun salah satu yang beliau perkara yang masih kekal dalam ingatan beliau adalah kebersihannya. Beliau menyatakan bahawa orang melayu adalah orang yang pembersih. Halamannya bersih, berandanya bersih, di dalam rumahnya bersih dan tandasnya bersih.

Kenapa kehidupan di alam masyarakat melayu khususnya tidak lari daripada tuntutan menjaga kebersihan? Ini adalah kerana masyarakat melayu adalah umumnya beragama Islam dan tuntutan Islam terhadap kebersihan adalah yang paling tinggi.


KEBERSIHAN DI DALAM SELURUH ASPEK KEHIDUPAN

Kebersihan tidak hanya dijaga sewaktu mendirikan solat atau mana-mana ibadah khusus yang lain. Ia meliputi segenap ruang kehidupan. Kebersihan perlu dititik beratkan sewaktu menyediakan, memasak dan menghidangkan makanan kepada ahli keluarga kita sehari-hari. Makanan yang bersih dan halal bukan sahaja memberikan tenaga untuk menjalankan kerja sehari-harian dan sumber protein untuk tumbesaran tubuh, malah ia mampu menghindarkan diri daripada terkena jangkitan penyakit bawaan makanan.

Allah berfirman :
“Hai orang-orang yang beriman , makanlah barang yang baik yang telah kami kurniakan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah SWT dan hanya kepada dia yang disembah.” (Al-Baqarah:172)

Makanan yang baik terdiri daripada makanan yang seimbang secara gizinya dan tentulah daripada makanan yang bersih sumbernya dan bersih cara penyediannya. Makanan yang bersumberkan yang haram, kotor dan tercemar tidak boleh dikategorikan sebagai makanan yang baik. Di dalam surah ini, Allah mengaitkan orang yang memakan makanan yang baik dengan orang-orang yang beriman. Menjaga makanan daripada sumber yang halal dan bersih sehari-hari adalah cara yang baik untuk menjaga iman.

Kebersihan juga perlu dititik beratkan di dalam persekitaran rumah. Rumah dan persekitaran yang bersih boleh mengelakkan daripada malapetaka yang lebih besar seperti penyakit bawaan vektor seperti nyamuk, tikus, lipas dan lalat. Sampah perlu dilupuskan dengan sebaik-baiknya dan longkang perlu dibersihkan supaya tidak tersumbat. Jangan biarkan air bertakung di kawasan rumah bagi mencegah penyakit denggi.

Memang di kawasan luar rumah, udara kita dipenuhi dengan asap-asap karbon monoksida dari ekzos-ekzos kereta, habuk-habuk dan bahan-bahan buangan perindustrian. Namun begitu, ramai ibu bapa yang terlupa untuk memastikan anak-anak mendapat udara yang bersih di dalam rumah. Asap rokok yang mempunyai pelbagai bahan kimia dan racun yang merbahaya merupakan udara kotor yang memberi pelbagai implikasi kepada kesihatan diri dan anak-anak. Perokok perlu memberhentikan tabiat buruk mereka atau sekurang-kurangnya tidak merokok di dalam atau di persekitaran rumah. Udara tanpa asap rokok boleh mengurangkan lebih banyak penyakit seperti asthma, kanser dan masalah paru-paru yang lain.


KEKOTORAN MENYUMBANG KEPADA PENYAKIT

Sewaktu bertugas di sebuah klinik, seorang warga Bangladesh telah membawa anaknya berjumpa penulis. Pada awalnya, penulis menyangka anaknya yang berumur 4 tahun itu mengalami demam kerana wajahnya kelihatan sugul dan letih. Setelah berkenalan sebeberapa ringkas, si bapa menceritakan sewaktu anaknya membuang air besar, bapanya diberitahu oleh anaknya bahawa terdapat beberapa ekor “ular” keluar bersama najisnya.

Ketika menyaksikan apa yang dikatakan “ular” itu, bagai tidak percaya, si bapa melihat beratus-ratus (mungkin beribu-ribu) ekor cacing membentuk gumbalan sebesar sebiji bola golf keluar dari punggung anaknya. Peristiwa ini berlaku kira-kira 4 tahun lalu.

Penulis memeriksa lubang dubur kanak-kanak itu (tentulah dengan berbekalkan sedikit keberanian!). Kelihatan ketika itu beberapa ekor cacing halus sedang menggeliut mesra sambil menguit-nguit. Apa yang berlaku selepas itu tidak perlulah penulis ceritakan lebih lanjut kerana ia boleh membangkitkan nostalgia kurang enak di zaman muda.

Kecacingan adalah perkara yang lumrah di kalangan kanak-kanak, tetapi lebih cenderung terjadi kepada mereka yang kurang menjaga kebersihan diri. Keadaan sanitasi yang tidak sempurna, hidup di kawasan perumahan yang sempit dan keadaan persekitaran yang kotor, merupakan faktor penting ke arah masalah kecacingan.

Salah satu cara cacing boleh berjangkit ialah melalui makanan yang tercemar dengan telur cacing yang masuk ke dalam tubuh akibat tangan yang tidak dibasuh setelah ke tandas. Makanan yang tidak dibasuh bersih dan daging-daging yang tidak dimasak secukupnya juga boleh menyumbang ke arah masalah ini. Cacing pita sebagai contoh mudah membiak di dalam perut manusia akibat memakan daging yang masih belum sempurna dimasak.

Salah satu cacing yang berbahaya kerana ia boleh menghisap darah manusia dikenali sebagai cacing kerawit. Cacing ini mempunyai taring halus yang boleh melekat di dalam usus dan hidup secara sembunyi. Larva cacing kerawit boleh masuk ke dalam darah melalui kulit tapak kaki kanak-kanak yang terdedah yang tidak memakai kasut atau selipar semasa bermain di luar rumah.

Di antara langkah-langkah untuk mencegah masalah ini ialah dengan cara mengamalkan kebersihan yang dituntut oleh Islam. Kita perlu mendidik anak-anak untuk menjaga kebersihan diri dengan mengamalkan budaya membasuh tangan sebelum makan dan selepas ke tandas. Kuku perlu dipotong pendek agar tidak menjadi pusat pengumpulan kuman dan telur cacing. Kasut atau alas kaki perlu dipakai ketika keluar rumah. Setelah pulang dari bermain di luar, anak-anak perlu dimandikan untuk membersihkan badan mereka. Bersihkan sayur-sayuran sebelum makan dan masak daging dengan sempurna sebelum makan agar makanan yang kita makanan betul-betul terhindar daripada kuman.


KEBERSIHAN MENUNTUT PERUBAHAN SIKAP

Penulis pernah berkunjung ke beberapa buah negara Islam seperti Pakistan dan negara timur tengah yang lain. Apa yang menyedihkan ialah negara-negara islam ini tidak menjaga kebersihan yang dituntut oleh Islam. Tandas awamnya tidak diselenggarakan dengan baik dengan kotoran yang bersepah-sepah di atas lantai tandas. Jalan-jalan awamnya penuh dengan sampah di kiri dan kanan jalan raya. Sikap penduduk mereka yang kencing merata tempat dan di dinding-dinding kawasan awam serta suka membuang sampah merata-rata tidak langsung mencerminkan bahawa Islam itu agama yang menuntut kebersihan

Berbeza pula dengan sikap bukan islam seperti di Jepun dan di barat. Mereka mengamalkan kebersihan secara tuntas di dalam kehidupan seharian. Menurut seorang sahabat yang pernah ke Jepun, tidak banyak disediakan tong-tong sampah di tempat-tempat awam. Sekiranya mereka ingin membuang sampah, mereka akan menyimpan sampah itu di dalam poket masing-masing sebelum membuangnya setibanya di rumah. Sikap menyantuni kebersihan sebagai amalan hidup di negara bukan islam sangatlah mengagumkan walaupun mereka tidak mengamalkan islam.

Tidak perlu pergi jauh, di Malaysia sendiri terdapat masjid-masjid yang tandasnya sangat kotor dan tidak diselia dengan sebaiknya. Sedangkan masjid adalah tempat berkumpulnya orang-orang yang beriman dan kebersihan adalah sebahagian daripada iman. Tidak menjadi salah jika dikatakan bahawa sekiranya kebesihan sesebuah tandas itu dipertandingkan, sewajibnya tandas-tandas di masjidlah akan berjaya mendapat tempat pertama, kedua dan ketiga.

Sikap umat islam tentang kebersihan perlu berubah. Perubahan ini perlu dimulakan dengan menanam pemahaman yang lebih tuntas di dalam individu, keluarga dan masyarakat bahawa setiap orang islam perlu bersih di dalam segenap aspek kehidupan. Islam memandang kebersihan dan kesucian itu melebihi dari kebersihan secara fizikal. Islam meletakkan kebersihan dari sudut yang lebih meluas termasuk kebersihan diri, spiritual, nafsu, akal, ideologi dan harta. Semua aspek ini yang membentuk diri kita sbagai muslim.

Kebersihan melahirkan muslim yang kuat fizikal, kuat jiwa dan tahan lasak di dalam menghadapi penyakit. Fizikal dan jiwa yang kuat akhirnya akan direfleks oleh penghasilan ibadah yang lebih berkualiti. Justeru, terpulanglah kepada kita untuk menjadikan kebersihan dan kesucian diri kita sebagai aspek ibadah di dalam kehidupan kita sehari-hari.

Tuesday, May 10, 2011

Jemputan ke Seminar Motivasi Kerjaya di Mesir (19-27 April 2011)



Salam..


Saya telah dijemput untuk menyampaikan ceramah motivasi di Mesir pada 19 hingga 27 April yang lalu di Kaherah dan Zagazig, Mesir bersama seorang lagi pakar motivasi Dr Mohammad Bin Jantan.

Program yang dianjurkan oleh Akademi Al-Quran-Medic (AQM) telah melibatkan hampir 500 orang pelajar perubatan, pergigian dan pengajian agama di Mesir. AQM Malaysia beribu pejabat di Bangi dan telah menghantar ramai pelajar untuk menuntut di mesir di dalam pelbagai bidang pengajian.

Berikut adalah laporan yang ditulis oleh Sdr Haji Shirajuddin Bin Sirat, pendaftar kepada AQM dan merupakan pengelola program tersebut.

Kaherah, 23 April 2011 – Alhamdulillah, Seminar Motivasi Kerjaya dapat disempurnakan dengan jayanya pada 22 April 2011 di Dewan Mustasyfa Garahah, Universiti Zagazig dan pada 23 April 2011 di Dewan Malaysia Abbassiah, Kaherah.

Seminar tersebut dianjurkan oleh Persatuan Kebajikan Pelajar Akademi Al-Qur’an (Siswa AQ) dan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Cawangan Mesir. Seminar ini dihadiri oleh lebih daripada 250 orang pelajar di Zagazig dan 220 orang di Kaherah.

Dalam Ucapan Perasmian oleh TYT Dato’ Dr Mohd Fakhrudin Abdul Mukti, Duta Besar Malaysia ke Mesir, beliau mengingatkan akan pentingnya para pelajar meraih kecemerlangan di dalam pengajian dan sakhsiah mereka. Beliau seterusnya menekankan bahawa keterlibatan mereka dalam persatuan pelajar tidak menjurus kepada merosakkan perpaduan pelajar secara keseluruhannya.

Hj Shirajuddin Sirat, Pendaftar Akademi Al-Qur’an – Medic Malaysia (AQM) pula dalam ucapan aluannya mengingatkan para pelajar bahawa permulaan bagi menempah sesuatu kejayaan tersebut adalah dengan mengambil sikap yang betul dan positif untuk berjaya yang ada kaitannya dengan aqidah, peraturan hidup dan akhlak.

Pengisian seminar pada kali ini telah diisi dan dibimbing oleh Dr Muhamad Jantan selaku pakar motivasi dan kaunselor serta Dr Shahrizal Azwan Samsudin yang banyak terlibat dalam kerja-kerja amal di bawah Biro Kesihatan ABIM Pusat dan Malaysian Relief Agency (MRA).

Dr Muhamad dalam dua slot pengisiannya menumpukan kepada aspek penjanaan kembali kecerdasan emosi dan spiritual. Beliau banyak menjalankan latihan praktikal sepanjang program tersebut.

Dr Shahrizal Azwan pula banyak berkongsi ilmu dan pengalaman beliau selaku da’ei yang berkerjaya dalam pelbagai kerja amal sejak zaman pengajian beliau di Fakulti Perubatan UIAM, seterusnya bersama ABIM, Global Peace Mission (GPM) dan MRA.

Sekalung penghargaan dan tahniah diucapkan kepada semua AJK seminar daripada Siswa AQ dan ABIM Mesir yang dibimbing dan dipantau oleh Sdr Mohd Khairudin Mohd Nor, Pengurus Hal Ehwal Pelajar (HEP) AQM Pusat dan Sdr Syed Fuad Syed Othman, Pengurus HEP AQM Mesir.


Bergambar sebelum bertolak di KLIA. Kami menaiki pesawat Gulf Air. (Dari kiri) Saya, Azah (isteri), Kak Rahmah (isteri Dr Muhamad), Dr Muhamad Bin Jantan, Prof Dr Razali Nawawi dan Hj Shirajuddin)

Sewaktu memberi ceramah di Kaherah, Mesir kepada 220 orang pelajar perubatan di sana.

Bergambar bersama Tuan Yang Terutama Dato’ Dr Mohd Fakhrudin Abdul Mukti, Duta Besar Malaysia ke Mesir di jemputan makan malam di rumah kedutaan berhampiran Ramses. Menu malam itu ialah nasi beriyani dan nasi kerabu yang dimasak oleh Datin Zaharah sendiri (isteri kepada TYT Dato' Duta).

Berdiri dari kiri (Azah, Dr Azwan, Hj Shiraj, Syed Fuad, Faiz (YDP ABIM Mesir).

Duduk dari kiri (Dr Muhamad, TYT Dato' Dr Mohd Fakrudin, Datin Zaharah dan Kak Rahmah).


Bersama Ustaz Farid dan isteri (Pengurus/wakil Yayasan Pahang), di hadapan rumah Pahang. Ustaz Farid adalah guru kepada isteri saya semasa persediaan ke Mesir dahulu dan ayah isterinya adalah rakan setugas kepada ayah isteri saya. Beliau menjemput umtuk makan tengahari di rumahnya pada hari terakhir.

Bersama-sama dengan adik-adik pelajar perempuan perubatan dan pergigian yang menghantar kami pulang di lapangan terbang Kaherah.

Gambar bersama sebelum berangkat pulang.



Dapat Hadiah Hari Lahir dari Nuffnang..

Salam..

Dapat email ni dari Nuffnang..

Dear Nuffnanger,

Happy birthday from all of us at Nuffnang and the good people at TGV Cinemas!

As part of the TGV Birthday Surprise for Nuffnangers, you've been selected to receive FOUR (4) complimentary passes for any movie* at TGV Cinemas outlets nationwide, which we hope will make your birthday a special one indeed :)

Feel free to drop by and collect your passes from the Nuffnang office before 3 June 2011. Our office is open from 9am - 6pm on weekdays (with the exception of public holidays), and is located at;

12B-5 & 12B-6, Heritage House,
33 Jalan Yap Ah Shak,
50300 Kuala Lumpur.

You are allowed to appoint a representative to collect the passes on your behalf should you not be able to collect the passes yourself. Do make sure to provide your representative with the email address that you used to register with Nuffnang though, as we will need it as verification of identification upon collection of the passes.

Once again, happy birthday and we hope you enjoy yourselves with the complimentary passes! Don't forget to give TGV Cinemas a little shoutout for being so awesome if you decide to blog about this birthday surprise ;)

*Terms and conditions apply.

Cheers,
Thara Sofian
Blogger Relations
Nuffnang Sdn. Bhd

Ada sapa-sapa nak ikut? Teringin pulak nak tengok cerita THOR 3D... heheh..

Tuesday, May 3, 2011

Osama Bin Laden - Gambar palsu atau asli?



Salam,

Kelmarin Presiden AS, Barrack Obama mengumumkan bahawa musuh no 1 AS, Osama Bin Laden telah syahid dalam satu operasi ketenteraan diketuai Amerika Syarikat (AS) di Pakistan.

Ini sekali gus telah menamatkan pemburuan selama 10 tahun yang dilancarkan AS terhadap beliau.

Kematian pemimpin al-Qaeda itu turut disahkan Pengarah Risikan Antara Perkhidmatan Pakistan (ISI), Leftenan Jeneral Ahmad Shuja Pasha.

Saya bukan penyokong keganasan, tetapi saya tidak percaya bahawa beliau adalah dalang kepada serangan 9 September di WTC, AS sebagaimana yang ditunjukkan di dalam sekalian banyak video tentang konspirasi 9-11 yang ada di pasaran.

Saya juga percaya semangat perjuangan yang ditunjukkan oleh Osama bin Laden terhadap mereka yang menindas umat Islam tetap disemadikan kepada lebih ramai pejuang-pejuang baru yang lebih berilmu dan lebih strategis agar corak penentangan kepada para penindas lebih dinamik dan tersusun.

Saya tidak faham kenapa jenazah beliau dibuang di laut seolah-olah tidak mahu ditunjukkan kepada masyarakat tentang kubur seorang yang bernama Osama Bin Laden. Mungkin ada orang akan mengambil DNA beliau dan melahirkan seorang lagi Osama? Atau ada sesuatu yang ingin ditutup?



Benarkah gambar ini gambar Osama yang telah syahid? Daripada gambar itu seperti telah dipinda oleh Adobe Photoshop sahaja. Mulut, hidung dan janggutnya tidak berubah langsung jika dibandingkan dengan gambar hidupnya. Orientasi kepalanya juga tak berubah pada paksinya.

Atau mungkinkah ia diedit daripada gambar ini? kalau kita lihat luka di gambar tengah pun lebih kurang sahaja dengan gambar di sebelah kanan.


Kita mengharapkan visual yang lebih jelas dan bukan satu lagi konspirasi AS.

Sekiranya benar beliau telah syahid, maka Al fatehah kepada Osama Bin Laden. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas beliau dan keluarga beliau dan tergolong kepada orang yang syahid di jalan Allah. Amin.

Friday, April 15, 2011

Awas Telur Tiruan dari China...!


Salam,

Belum pun reda kes melamin yang dicampur susu lembu untuk meningkatkan kandungan protein yang menyebabkan kematian di China, negara yang mempunyai ramai umat ini menggemparkan lagi dunia dengan "penciptaan telur tiruan". Saya letak sebahagian kecil daripada artikel yang saya petik di sini untuk makluman pihak pembaca.

Di antara kandungan-kandungan merbahaya di dalam telur ini didapati boleh merosakkan organ dalaman manusia seperti otak, hati, saraf dan darah. Perkara ini sungguh menakutkan kerana mereka mula memasarkan telur ini secara besar-besaran. Malah ada yang mengatakan bahawa telur tiruan ini lebih sedap dari telur asli!

Baca petikan keseluruhan di sini..



Not long ago people discovered fake chicken eggs being produced and sold in China. So if you are in China be very careful buying eggs, don’t buy the fake ones! This post from 39Net teaches you how to identify fake chicken eggs from the real ones.



Fake egg’s shell is made of calcium carbonate. Egg yolk and egg white are made of sodium alginate, alum, gelatin, eatable calcium chloride and then add water and food coloring. First pour a set amount of sodium alginate into warm water and mix it into egg white like shape, then mix it with gelatin together with benzoic acid, alum and other chemicals to make the egg white. Egg yolk is just adding lemon yellow food coloring. Together with calcium chloride to form egg mixture into the mold to produce the egg membrane. Egg shell is made of paraffin wax, gypsum powder, calcium carbonate and other materials.



Fake egg is full of chemicals, the main ingredient calcium alginate, at most is a gel. Alum, gelatin etc are only as additives, auxiliary agents. There are national standards on the use of additives; the amount of them is clearly defined. In the artificial eggs they have become the major components; they are not beneficial to the human body. Artificial egg has little or no nutrition value compare with the real egg.


How to identify fake eggs: After opening the egg, egg white and egg yolk will soon mix together.

1. Fake egg’s shell is a little shinier than the real egg, but it is not very noticeable.

2. When touch the fake egg by hand, it feels a little rougher than the real egg.

3. Shake the fake egg will make some noises, because water overflows from the solid agent.

4. Real egg smells a little like raw meat.

5. Tap the egg lightly. Real egg makes a more crisp sound than the fake egg.

6. Shortly after opening the fake egg, egg yolk and egg white will melt together. This is because the egg yolk and egg white are made of the same raw materials.

7. When frying a fake egg, the yolk will spread without being touched.


Raw materials and chemicals

Pour “egg yolk liquid” into the mold about 2/3 full, and put it into calcium chloride water. Shake it slightly so that egg yolk appears to have a thin layer of membrane. Soak the “egg yolk” in calcium chloride water for one hour, then wash it and dry it for later use.

Frying a fake egg, will generate more bubbles but it looks more tasty than the real eggs.






Related Posts with Thumbnails