Friday, December 26, 2008

Syatik Al-Wadi..




Salam,

Membentuk sebuah syarikat yang mempunyai 3 orang usahawan yang berlainan latar belakang dan saling percaya mempercayai adalah sangat sukar. Lebih-lebih lagi, ketiga-tiganya mempunyai pengalaman gagal di dalam bisnes akibat ditipu oleh kawan atau orang yang dipercayai.
Saya bersyukur kerana menjumpai 2 orang sahabat yang walaupun sudah berusia (boleh dipanggil bapa), mempunyai latar belakang yang mengagumkan sekaligus bertindak sebagai sifu atau mentor saya di dalam perniagaan.

Tuan Haji Kamarudin Bin Hj Parlan adalah seorang kontraktor yang sudah 30 tahun berkecimpung di dalam perniagaan. Beliau pernah mengimport daging beku dari India berkontena-kontena (dah tak buat sebab share partner meninggal dunia) dan masih lagi mengambil kontrak maintenance bangunan untuk beberapa syarikat besar. Beliau pernah mewakafkan tanahnya untuk pembinaan sebuah masjid di Jalan Kebun, Klang dan kini masjid tersebut betul-betul di sebelah rumahnya.

Seorang lagi yang tidak perlu disebutkan di sini ialah seorang pegawai di sebuah jabatan kerajaan yang akan bersara dalam masa setahun dua lagi. Beliau dikenali sebagai serang yang amanah dan tidak makan suap walaupun tugasnya memberikan tender-tender kerajaan yang besar. Lihat sahaja keretanya, cuma proton saga lama sahaja. Beliau juga adalah ketua kepada sebuah masjid terkenal di Kuala Lumpur.

Bagaimana saya terjumpa mereka berdua adalah kerana aturan Allah semata-mata. Tidak sangka juga pada awalnya sekadar berjumpa dan berborak, kini kami telah bersama-sama mendaftar untuk menubuhkan sebuah syarikat bernama Syatik Al-Wadi Enterprise untuk membuat penternakan lembu.

Pengalaman Tuan Haji Kamarudin di dalam menjual daging lembu beku beberapa tahun dahulu banyak membantu. Pada awal projek ini kami akan menggunakan kebun kelapa sawitnya seluas 3 ekar untuk memulakan projek ini. InsyaAllah kami juga sedang proses memohon untuk menambahkan modal kerana modal sedia ada telah digunakan untuk membuat kandang dan membeli 30 ekor lembu dari Pahang.

Pada masa yang sama, kami juga akan mengusahakan ternakan kambing dan ayam kampung secara kecil-kecilan. Kepada sesiapa yang berminat untuk membeli lembu untuk urusan perkahwinan dan aqiqah, boleh menghubungi saya atau emailkan kepada saya. InsyaAllah kami akan memberikan harga yang terbaik.

Pada pendapat saya, pertemuan yang membentuk persahabatan ini adalah satu pertemuan yang dirancangkan oleh Allah. Saya berharap ia akan berkekalan dan mendapat keberkatan dariNya juga. Amin.



Friday, December 19, 2008

Syirah dan Quek Mambo






video


Salam,

Ni anak kedua saya Nur Annisa' Insyirah atau Syirah. Umur 5 tahun tahun 2009 ni. Entah macamana pulak dia boleh berjoget ala Quek Mambo ni pun saya tidak tahu.

Skali tengok cam Quek mambo.. dua kali tengok cam itik balajar terbang... kua kua kua. Siap pegang biskut kat tangan kanan dia.

Biasanya dia malu untuk bejoget depan kamera tetapi kali ini bersemangat sekali. Video klip ni diambil di dalam bilik rumah Aki Syirah di Kg Batu Balek, Pekan, Pahang.

Saya bantai gelak masa tengok dia menari.

Kelakor... :) hahaha...!

Penswastaan IJN - Adakah Satu Keperluan?




Assalamualaikum,

Negara dikejutkan semalam dengan berita bahawa Sime Darby akan mengambil alih Institut Jantung Negara. Pengambil alihan ini menimbulkan banyak rasa kebimbangan samada caj hospital akan juga dinaikkan daripada sekarang dan samada orang miskin dan pegawai kerajaan mendapat keistimewaan sebagaimana sekarang.

Secara amnya apabila penswastaan berlaku, kualiti sesuatu projek atau organisasi akan meningkat terutama dari segi budaya kerja yang lebih berorientasikan pelanggan, kesungguhan untuk meningkatkan keuntungan dengan cara meningkatkan produk dan pemasaran dan pulangan kewangan kepada pekerja swasta yang lebih tinggi.

Namun tidak semua projek penswastaan yang berjaya. Ada juga yang gagal dan tidak mencapai pulangan keuntungan yang diharapkan. Bahkan lebih teruk daripada itu, terdapat sistem penyampaian dan kualiti perkhidmatan yang lebih kurang serupa atau semakin teruk selepas penswastaan dilaksanakan.

IJN dikatakan mempunyai kelebihan dari segi perkhidmatan yang baik walaupun ia tidak diswastakan jika dibandingkan dengan hospital kerajaan lain termasuk bangunan di sebelahnya iaitu HKL. Kakitangannya nampak professional, pakarnya adalah pakar jantung terbaik negara dan wad serta fasiliti mempunyai kelasnya yang tersendiri. Oleh itu kenapa ia perlu diswastakan?

Adakah ia satu keperluan yang sangat terdesak?

Adakah kerajaan tidak mampu menampung kos kenaikan bil perubatan yang meningkat? Lebih-lebih lagi pesakit jantung di kalangan rakyat Malaysia semakin meningkat saban tahun.

Adakah langkah ini merupakan kebimbangan yang telah saya luahkan di dalam artikel saya yang lepas di dalam blog ini bahawa kos perubatan di Hospital Kerajaan Malaysia akan meningkat? Selepas ini adakah kerajaan akan menaikkan caj rawatan di hospital kerajaan pula? Harap-harap ia tidak akan terjadi.

PM juga menyatakan bahawa perubahan dari segi kemudahan perubatan, kos yang semakin meningkat dan pembayaran gaji yang lebih baik kepada pakar jantung terbaik negara untuk mengelakkan mereka lari keluar ke swasta adalah di antara penyebabnya. Kenapa kerajaan tidak menimbangkan penubuhan "sayap IJN", di mana satu bangunan asing dibina untuk menempatkan pesakit swasta yang inginkan konsultasi dan rawatan daripada pakar jantung negara?

Sayap IJN merupakan tempat rawatan di mana pakar boleh mendapat pendapatan lebih daripada pesakit yang khusus dan rakyat Malaysia masih boleh menikmati caj yang sama sebelum ini. HUKM telah melaksanakannya dan nampak berjaya walaupun terdapat sedikit kelemahan di sini dan sana.

PM akan memastikan bahawa yuran perubatan kepada golongan berpendapatan rendah dan pekerja kerajaan tetap tidak akan meningkat. Kepada golongan rakyat yang lain pula, kerajaan akan memantau caj pembayaran yang dikenakan kepada mereka agar tidak terlalu tinggi. Berapa peratus daripada pesakit IJN yang merupakan mereka yang dikecualikan dari bayaran?

Apa yang dirisaukan, apabila IJN diswastakan, pesakit di IJN akan menjadi lebih kurang kerana tidak mampu untuk membayar caj perubatan, dan pesakit akan kembali membanjiri hospital-hospital kerajaan yang lain. Ini akan membebankan pula doktor-doktor dan kakitangan di Hospital kerajaan yang lain dengan tanggungjawab tambahan.

Pakar Jantung pula akan menjadi lebih kaya. Kalau dulu ada 2 mercedes, sekarang boleh beli 4 mercedes dan beberapa buah banglo. Rakyat Malaysia pula kehilangan satu institusi kerajaan yang selama ini memberi perkhidmatan yang sangat baik dengan caj yang rendah kepada semua pesakit.

Sesiapa yang bukan dari golongan berpendapatan rendah, bukan pekerja kerajaan dan mempunyai sejarah keluarga sakit jantung, penghidap darah tinggi, kencing manis, dan penghisap rokok tegar... Anda boleh mula membeli insurans untuk masa hadapan sekarang... Saya boleh cadangkan beberapa orang ejen yang bagus.

Salam.

Wednesday, December 17, 2008

Kelab RTM






Salam,

Dua hari lepas seorang pengunjung al-Islam dan dua orang pengawal keselamatan Al-Islam sedang berborak-borak. Ketika itu jam 7.15 pagi, masih tiada pesakit. Saya pun datang dan tumpang mendengar sekali.

Pengunjung al-Islam juga dikenali sebagai Datuk X rancak bercerita tentang sebuah kelab baru yang ditubuhkan dinamakan Kelab RTM.

Hmmm... saya fikir, ini adalah satu pembaharuan daripada Dato' Sabery Cheek ni. Hebat. TV3 pun tak ada Kelab TV3, RTM dah tubuh kelab sendiri.

Datuk X bagitahu, kelab RTM ini kebanyakan anggotanya adalah dari golongan pesara. Kebanyakannya adalah kaki-kaki masjid dan majoritinya adalah lelaki. Kelab RTM ini adalah untuk memenuhi masa yang terluang golongan pesara dan yang sudah ditinggalkan anak.

Antara aktiviti kelab RTM ni banyak berkisar di kedai-kedai kopi . Kebiasaannya selepas Subuh satu perjumpaan akan diadakan sehinnga jam 10 pagi. Kemudian seterusnya perjumpa selepas Isyak sehingga jam 11 p.m.

Biasanya akan diadakan perbincangan dan diskusi tentang isu-isu semasa harian negara. Contohnya ahli kelab ini akan membeli beberapa jenis surat khabar seperti Utusan Malaysia, Berita Harian, Harakah, Suara Keadilan dan beberapa jenis surat khabar lagi.

Mereka akan bertukar-tukar pendapat, memberi idea-idea bernas masing-masing dan tidak kurang juga berlaku tekak menekak sekiranya isu yang timbul menjadi semakin panas. Pada kebiasaannya pergaduhan mulut boleh berlaku di antara golongan yang menyokong kerajaan dan kumpulan yang menyokong parti pembangkang.

Saya hanya mendengar sahaja cerita Datuk X. Saya tidak menyampuk sebab saya pun tak tahu hujung pangkalnya. Tidak pula diumumkan di radio ataupun surat khabar tentang penubuhan Kelab RTM. Datuk X terus bercerita dan dua pengawal tadi menjadi tukang sampuk. Saya yang mendengar agak keliru juga.

Datuk X tu akhirnya memberitahu Kelab RTM tuh maknanya Kelab REHAT TUNGGU MATI. Ye lah, orang pencen dan yang dah tua nak bersara, buat apa lagi, rehat nak tunggu mati je lah... Lagi kuat dua orang pengawal tuh gelak mendengar cerita Datuk X...

Hampeh Datuk X nih......

Monday, December 15, 2008

Presiden Amerika Paling Bodoh






Salam,

Semalam telah berlaku satu insiden kepada Bekas Presiden Amerika, George W.Bush yang melawat Iraq secara mengejut.

Mungkin beliau mengharapkan balingan bunga atau kata-kata manis terhadap beliau apabila setibanya di sini. Tetapi jangkaannya meleset.

Semasa beliau ingin memulakan ceramahnya, satu objek terbang menghampiri mukanya. Mujurlah beliau dulu pernah belajar silat pulut dengan Wak Mustar sikit-sikit semasa menjadi tentera Amerika sewaktu mudanya.

Seorang wartawan yang marah mencampakkan kasutnya kepada Bush sambil menjerit, "Inilah ciuman Selamat tinggal kamu, Anjing". katanya. Sambil menjerit lagi, "Itu daripada Balu, Anak-Anak Yatim dan Mereka yang mati!". Wartawan tersebut bertugas sebagai wartawan untuk televisyen Al-Baghdadia, Iraq.

Tapi dasar muka tak tahu malu, Bush lepas cam tak ada apa-apa dan membuat lawak, "Itu kasut saiz 10".

Adakah wartawan yang membaling kasut itu akan dianggap sebagai pengganas dan dimasukkan ke dalam penjara Teluk Guantanamo kerana menyerang Presiden Bush sementara Barrack Obama mengambil alih Whitehouse nanti, nasibnya masih tidak diketahui.

Patutnya tapak kasut tu terkena mukanya. Barulah dia tahu betapa tak popularnya dia dan betapa teruk dasar Amerika di bawah pemerintahannya.

Wajarlah dia digelar "Presiden Amerika Paling Bodoh" oleh rakyatnya sendiri.


Wallahu A'lam

Saturday, December 13, 2008

Baja Cacing Tiada Kualiti?






Salam,

Ramai orang kata baja cacing susah nak jual secara komersial. Kenapa?

Ramai penjual baja cacing kata, kita kena melihat dari jangka panjang. dan bukan jangka pendek untuk melihat hasilnya. Kurang serangga perosak, kurang penggunaan racun, pokok jadi sihat. Tetapi adakah petani moden boleh tunggu begitu lama untuk melihat hasil buah-buahan dan bunga dari pokoknya untuk dijual?

Padangan anda adalah diperlukan.

Baca artikel ini untuk memberi komen anda.

Friday, December 12, 2008

Mulakan Pagi Anda Dengan Udara Segar!






Apakata apabila anda bangun pada waktu pagi, mulakan hari anda dengan solat subuh dan ambillah sedikit masa dengan berjalan-jalan di hadapan rumah selepas itu.

Lihat di kehijauan pokok kerana ini boleh menenangkan jiwa dan mengurangkan stress di pagi hari.

Hirup udara segar pagi dengan diiringi kicauan burung dan kokok pagi ayam. Tidak perlu ada udara beracun untuk santapan pagi anda.

Apabila anda bangun dari tidur, jantung anda yang tadi agak perlahan kerana tidur mula menjadi sedikit laju.

Jantung ini mengepam hemoglobin yang sarat dengan oksigen dari paru-paru ke sel-sel tubuh. Sel-sel tubuh ini akan berada di dalam keadaan saf-saf yang tersusun untuk bekerjasama membantu anda mengharungi pagi anda sehingga ke malam esoknya.

Tidak adil dan zalim bagi anda meracuni sel-sel tubuh anda yang bekerja untuk menjadikan diri anda sebagai anda dengan karbon monoksida dan segala macam racun. Tak adil juga kepada paru-paru anda.

Apabila kereta ingin bergerak pada waktu pagi pun anda mulakannya dengan menghidupkan enjin sehingga panas. Ini membantu melambatkan kerosakan enjin. Memberi peluang agar minyak naik ke tahap yang sepatutnya.

Begitu juga dengan tubuh. Berilah sel-sel anda santapan yang sepatutnya diberikan kepada mereka. Jantung dapat berfungsi dengan lebih baik dan efisyen jika tiada asap rokok pada waktu pagi. Salur darah juga kurang tersumbat.

Pada waktu pagi, isteri dan anak-anak anda juga memerlukan oksigen yang mencukupi. Agar anak-anak dapat membesar dengan baik dan sempurna dan agar paru-paru isteri bersih dari segala gelodak dek asap durjana.

Apabila anda mulakan pagi... jangan mulakan dengan asap rokok. Mulakanlah dengan udara segar.

Amalkan lah.. InsyaAllah anda akan dapati perbezaannya.

Wallahu A'lam.

Wednesday, December 10, 2008

Bukit Antarabangsa - Satu Tragedi






Salam,

Apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Kejadian tanah runtuh kepada keluarga yang malang sangat-sangat menyedihkan. Malah di Bukit Antarabangsa, kawasan Ukay Perdana dan kawasan Ulu Klang, kejadian tanah runtuh sudah hampir berlaku berulang-ulang kali.

Oleh kerana saya selalu melalui jalan yang tertimbus itu ke oakleaf, saya tahu bahawa salah satu daripada banglo yang musnah itu, sebenarnya baru sahaja selesai pembinaannya. Tuan punya banglo baru itu membeli banglo lama di atas tapak tanah tersebut, meruntuhkannya semua dan membina banglo baru yang lebih besar (amat besar!). Tetapi jika nak dibandingkan dengan kemusnahan akibat bencana alam, banglo itu kelihatan kecil sahaja dan boleh diabaikan.

Cuba bayangkan kebesaran dan kehebatan Allah... MasyaAllah.

Oakleaf Park, kondominium yang saya sewakan juga menghadapi mangsa. Mujur penyewa saya tiada di sana waktu itu. Walaupun tidak ada struktur yang rosak tetapi jalan masuk dan keluar yang tertimbus menyusahkan ramai pihak. Malah, stigma tanah runtuh dan bukit antarabangsa akan kekal beberapa tahun yang akan datang.

Beberapa tahun dahulu, semasa saya baru membeli kondo oakleaf park, saya ada terdengar ura-ura bahawa satu jalan keluar akan dibina di kawasan puncak bukit berhampiran oakleaf. Ini kerana hanya ada satu jalan masuk ke laluan itu iaitu melalui Taman Bukit Mewah dan tidak ada jalan alternatif keluar. Tetapi itu cerita yang saya dengar 5 tahun yang lalu.

Sehingga kini, jikalau difikirkan semula, alangkah bagus kalau memang sudah ada satu jalan alternatif ke luar daripada puncak bukit antarabangsa. Cuba bayangkan sekiranya tanah runtuh melibatkan pelbagai kawasan di atas bukit, pasti keadaan menjadi sangat-sangat sukar tanpa jalan masuk alternatif. Cuba saja kita lihat sekarang.

Mengikut kawan saya yang mengetahui serba sedikit tentang topografi, kawasan Ulu Klang kebanyakannya adalah hutan simpan atau hutan tadahan air. Namun, mungkin kerana arus pembangunan yang pesat yang membelakangkan keselamatan dan alam semualajadi (dan juga ketamakan manusia), maka tanah-tanah hutan ini dibuka di atas nama pembangunan.

Apabila pembangunan tanpa arah dan hanya berkiblatkan wang dan kuasa, maka nyawa dan harta benda orang yang tidak berdosa banyak menjadi korban.

Sudah sampai masanya, penguatkuasaan undang-undang diperketatkan dan dipandang secara serius. Apa yang berlaku perlu diambil iktibar.

Semoga kejadian seperti ini tidak berlaku lagi di masa akan datang.




Friday, December 5, 2008

Dr Azwan di NTV7






Salam,

InsyaAllah sesiapa ada kelapangan boleh menonton di NTV7 esok, 6 hb Disember 2008, jam 1 tghari. Berkenaan satu interview bahagian berita NTV7 dengan saya di samping Dato' Dr Maamor, Chef Farid dan seorang Chef di De Palma yang berkisar tentang makanan halal haram di Restoran Hotel 5 Bintang.

Ini berkenaan kenyataan Dato Dr Mashitah, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri tentanga hnya 18 hotel sahaja dadripada lebih 2000 hotel yang mempunyai sijil halal.

Wallahu Alam.

Thursday, December 4, 2008

Adakah Handphone Anda Ori?




Salam...

Bagaimana nak tahu telefon bimbit anda original ?

Cuba Klik di sini

Khatan : Terkini atau Konvensional?








Salam,

Ramai yang bertanya, mana satu kaedah yang paling baik untuk berkhatan? Jawapan saya - semuanya boleh belaka dan semuanya baik...

Biarlah saya cuba menceritakan kaedah2 yang saya tahu dan daripada pengalaman saya mengkhatankan mungkin sudah beratus kanak-kanak.

Seperti saya tulis di dalam artikel sebelum ini, berkhatan adalah satu prosedur kecil tetapi di dalam perubatan walaupun ia prosedur yang kecil ia boleh membawa kepada risiko. Sebagai contoh, hatta suntikan di bahu menggunakan jarum yang paling halus pun ada juga risikonya yang tertentu. Jadi mari kita sama-sama nilai kelebihan khatan berdasarkan kaedah-kaedahnya dan risiko-risikonya.

Anda perlu tahu risikonya kerana perubatan moden adalah satu yang transparent atau jelas. Ini adalah kerana akhirnya, keputusan yang dibuat adalah di tangan anda dan bukan di tangan doktor. Penjelasan yang dibuat kepada anda akan menentukan keputusan yang akan anda ambil. Oleh itu ia perlu jelas dan difahami.


KAEDAH KONVENSIONAL

Kaedah konvensional juga ada banyak jenis. Tetapi untuk lebih mudah difahami, ia adalah membuang kulit di hujung kemaluan dengan memotongnya kemudian memberhentikan darah secara manual dan menjahit baki kulit.

Kaedah konvensional ini mengalami sedikit evolusi dengan kehadiran satu alat dipanggil cautery. Cautery ini adalah satu alat yang menggunakan elektrik atau bateri. Ia menghasilkan haba di hujungnya dan boleh digunakan untuk memotong lebihan kulit dan membakar salur darah. Ini menjadikan proses khatan kurang dari segi pendarahannya.

Ada ibu bapa menyalah anggap dan memanggilnya sebagai "laser" walaupun ia bukanlah sejenis laser. Cautery elektrik pada pasaran semasa berharga antara RM 2500 - RM 5000 mengikut jenisnya. Oleh itu bukan semua klinik atau doktor yang mempunyai alat ini. (Saya pun pinjam dengan orang). Cautery menggunakan bateri daripada jenis yang baik dan tahan lama adalah di dalam lingkungan RM 2000.

Kaedah menggunakan gunting dan pisau (blade) masih juga digunakan oleh sebilangan doktor. Pakar bedah plastik yang mengajar saya berkhatan dahulu pun masih menggunakan kaedah ini. Pendarahan diberhentikan menggunakan teknik "Ligation" iaitu diikat menggunakan benang. Kaedah memberhentikan darah secara ini adalah selamat kerana, saluran darah besar akan tertutup dengan pasti menggunakan benang berbanding membakar menggunakan cautery.

Walaubagaimanapun, cara ini agak lambat. Ia mengambil masa dari 20 minit sehingga 45 minit seorang pesakit. Bergantung kepada pendarahan dan sebagainya. Cara konvensional lebih memudahkan berlaku pendarahan kerana memotong menggunakan gunting atau pisau tidak memberhentikan darah berbanding cautery.

Oleh itu ramai doktor menggunakan kaedah konvensional tetapi memotong kulit dan memberhentikan salur darah menggunakan cautery dan menjahit kulit menggunakan benang "catgut". Ini mempercepatkan proses berkhatan dari 45 minit kepada 20 minit sahaja untuk seorang pesakit.


KAEDAH KLAMP

Kaedah klamp (tara klamp, smart klamp) adalah cara terikini untuk berkhatan. Ia adalah cara yang sangat cepat dan kurang pendarahan. Cuba bayangkan 80 orang boleh disunatkan di dalam masa 3-4 jam sahaja dengan 5 buah katil oleh 5 orang operator.

Jika tak silap saya salah satu klamp yang awal dihasilkan berasal daripada idea seorang doktor berketurunan sikh di Malaysia. Aneh kan? Seorang Doktor yang bukan Islam menghasilkan satu alat yang rata-ratanya orang Islam yang banyak menggunakannya.

Setelah kanak-kanak diberi bius, ukuran klamp dikenalpasti dan alat yang sesuai dengan saiz kemaluan akan dimasukkan. Setelah klamp diaplikasikan di tempatnya yang sesuai, kulit-kulit yang berlebihan akan dipotong (samada menggunakan cautery atau pisau). Pendarahan adalah kurang kerana segala salur darah telah ditekan menggunakan alat tersebut.

Kaedah ini tidak perlu jahitan. Oleh itu ia sangat cepat. Selepas 7 hari pesakit akan datang ke klinik semula untuk membuka klamp tersebut. Adakalanya ia akan jatuh sendiri dan ini memudahkan urusan.

Dari segi kos, kaedah klamp ini agak mahal. Rata-ratanya di klinik mengenakan bayaran daripada RM 200 hingga RM 350 untuk satu prosedur. Harganya mungkin lebih murah di dalam lingkungan RM 150- RM 180 sekiranya diadakan berkahatan beramai-ramai kerana dari segi bilangan peserta yang ramai akan mengurangkan kos.

Ada ramai doktor yang tidak beberapa menyukai kaedah klamp. Ini juga termasuk saya. Ada juga yang pada awalnya menggunakan klamp tetapi akhirnya bertukar kepada kaedah khatan konvensional.

Masalah yang berlaku kepada klamp ialah apabila untuk membuang klamp selepas satu minggu. Klamp akan melekat di kawasan kemaluan untuk menutup salur darah dibahagian kulit yang dipotong. Untuk membukanya kadang-kadang pesakit akan merasa sakit. Sakitnya adalah sebagaimana dia bersunat dahulu. Ada yang menangis kerana kesakitan selama beberapa hari selepas itu.

Sedangkan, kaedah konvensional hanya merana pada waktu bersunat sahaja selepas itu tidak ada lagi kesakitan kerana benang yang dijahit akan hilang sendiri dan tidak perlu dibuang.

Ada juga pendarahan berlaku selepas klamp dibuang. Ini kerana kulit yang diklamp tidak tertutup sepenuhnya kerana masalah jangkitan. Masalah jangkitan boleh berlaku pada teknik klamp dan mengakibatkan luka lambat sembuh. Berbanding dengan kaedah jahitan, luka mudah terbuka kerana tidak ada jahitan yang menyokongnya.

KESIMPULAN

Cara yang bagaimana anda pilih untuk mengkhatankan anak anda bergantung kepada pilihan masing-masing. Jika tidak mahu pendarahan, pantas dan mudah dijaga maka pilihlah klamp.

Sekiranya mahukan cara konvensional, ada jahitan dan kurang pendarahan, gunakan cara cautery yang masih mengekalkan tradisi lama.

Apapun pilihan anda, di dalam ibadat berkhatan, yang paling penting adalah kebersihan yang terhasil daripada proses tersebut. Ini kerana di dalam Islam, apabila kita berbincang tentang bab Feqah, perkara yang paling awal ialah Thaharah atau Penyucian. Maka kebersihan adalah matlamat utama ibadah ini.

Wallahu A'lam

Wednesday, December 3, 2008

Dendang Berkhatan!






Assalamualaikum,

Musim berkhatan tiba lagi. Ramai ibu-bapa yang mengambil peluang untuk bercuti apabila tiba musim khatan. Ada juga yang ingin mengkhatankan anak pada waktu Sabtu dan Ahad untuk mengelakkan daripada mengambil cuti.

BAru-baru ini masuk dalam muka surat hadapan sebuah surat khabar berkenaan dengan seorang budak yang berkhatan menggunakan klamp yang menyebabkan anak tersebut dimasukkan ke dalam ICU. Saya tidak mengikuti cerita tersebut.

Saya dapat tahu daripada seorang kawan saya yang merupakan seorang doktor bius di sebuah hospital bahawa anak tersebut mengalami fournier's gangrene selepas dikhatankan.

Fournier's gangrene ialah keadaan dimana kawasan kulit dan bawah kulit mengalami gangrene (kematian sel) pada kawasan skrotum, sekeliling zakar dan kawasan kulit berhampiran punggung. Kematian sel ini adakalanya berlaku secara besar-besaran dan kuman merebak dan boleh masuk ke dalam salur darah atau sepsis. Apabila terlalu serius dan badan sudah tidak boleh bertahan, ini boleh membawa kepada kematian.

Ia merupakan satu perkara yang sangat menyedihkan apabila satu prosedur kecil seperti berkhatan boleh menyebabkan seseorang dimasukkan ke dalam ICU.

Walaupun berkhatan adalah satu prosedur minor yang telah dijalankan sejak zaman-berzaman, tidak dinafikan bahawa risiko prosedur tersebut tetap ada. Risiko jangkitan sebagai contoh lebih dikenali sebagai "burut" oleh orang dulu-dulu merupakan satu contoh yang sering terjadi.

Belum lagi kalau tersilap potong, terlebih potong dan terkurang potong.

Baru-baru ini saya mengkhatankan seorang lelaki dewasa buat kali kedua kerana semasa kecil kemungkinan tok mudim tidak memotong kulit tersebut dengan sempurna. Mungkin ia sesuatu yang memalukan baginya kerana terpaksa menghadapinya buat kali kedua, tetapi jika difikirkan betapa beratnya tanggungjawab untuk menunaikan ibadah dan tanggungjawab sebagai ketua keluarga dengan kulit yang berlebihan seperti itu, sifat malu dan takut harus dipendam dan dipadam. Saya yakin beliau sekarang lebih gembira dan menghadapinya dengan redha setelah disunatkan buat kali kedua.

Pendarahan adalah salah satu contoh di mana berkhatan harus dilakukan dengan hati-hati. Semasa saya kecil, saya ada terdengar kisah-kisah ngeri kanak-kanak yang meninggal dunia akibat berkhatan disebabkan oleh pendarahan teruk yang tidak boleh diberhentikan. Apatah lagi, tok-tok mudim dahulu tidak mempunyai alat untuk memberhentikan pendarahan sebagaimana sekarang.

Pendarahan memang tidak dapat tidak, boleh berlaku ketika berkahatan. Kemungkinan sekiranya 100 orang yang bersunat, mungkin 5 orang boleh berlaku pendarahan. Walabagaimanapun, usah tunggu sehingga pendarahan mencapai ke hari ke 3 baru memohon bantuan. Sekiranya pendarahan berlaku, bawa segera ke hospital.

Adakalanya pendarahan tidak berlaku sebaik sahaja selepas bersunat. Ada yang berlaku selepas hari ke 2 atau ke 3. Kemungkinan kerana akiviti kanak-kanak tersebut yang terlalu aggresif, menggaru ke, atau bermain bola sepak contohnya.

Keloid pernah berlaku (rujuk artikel saya tentang keloid untuk mengetahui maknanya) di kawasan tempat bersunat. Keloid adalah perkara yang memalukan dan ia mungkin boleh terjadi walaupun jarang-jarang. Sekiranya berlaku ia amat susah untuk dirawat. Bagaimana ia terjadi di situ, saya pun tidak pasti.

Pada kebiasaannya, bersunat ambil masa 5-7 hari untuk pulih. Pulih bermaksud di sini luka sudah tutup dan sudah boleh berjalan perlahan-lahan. Sekiranya ada jangkitan, ia mungkin mengambil masa yang agak lama. Mungkin ada yang pernah berpengalaman terjadinya jangkitan sehingga terpaksa duduk berbaring sehingga 2-3 minggu.

Pada zaman dahulu, ada yang menghabiskan cuti sekolah di atas katil kerana luka khatan tidak sembuh-sembuh. Alhamdulillah dengan adanya teknik berkhatan yang lebih steril, ubat antibiotik dan ubat cuci yang lebih baik, luka jangkitan dapat disembuhkan dengan kadar yang lebih segera.

Walaupun berkhatan telah melalui proses beratus-ratus tahun lamanya di tanah melayu dan sehingga kini melalui prosedur ke tahap sakit yang paling minimum, namun sifat kanak-kanak yang takut, menangis dan lari daripada medan "perang" tetap diwarisi zaman berzaman. Adakalanya majlis bersunat tak ubah seperti tempat "penyembelihan" kanak-kanak. Jika silap hari, kita pula yang kena tendang. kung fu dan kena karate.

Pengalaman indah (dan mengerikan!) melalui zaman berkhatan dahulu tidak dapat dilupakan setiap daripada kita yang bergelar lelaki dan menjadi dendang sepanjang tahun kepada anak-anak lelaki kita hingga ke cucu dan cicit InsyaAllah.


Saturday, November 29, 2008

Korban Aidil Adha - Ceramah Ust Fauzi




Assalamualaikum,

Baru tadi dengar ceramah Ustaz Fauzi tentang korban.

Ada beberapa perkara penting yang mungkin kita dapat berkongsi bersama.

1. Korban adalah sunat yang dituntut atau sunat muakkadah. Oleh itu kewajaran orang yang ada kemampuan untuk memberikan korban walaupun satu bahagian (RM 350) untuk setiap tahun. Ada yang menghabiskan wang dengan bil telefon sebulan beratus-ratus tetapi berkira untuk melakukan korban walaupun satu bahagian.

2. Dari segi keutamaannya (allawiyat), sekiranya masih terdapat golongan miskin di kampung-kampung dan di kawasan berhampiran, maka yang itu lebih perlu diutamakan untuk diberikan daging korban. Sekiranya tiada, kemudian di luar kampung, kemudian di daerah luar, kemudian di dalam negeri, kemudian di dalam negara.. kemudian barulah di luar negara. Sekiranya ada keluarga yang terdekat, saudara mara dan sahabat handai yang miskin, maka bantuan kepada mereka patut didahulukan.

3. Berkorban perlu lah lembu yang sihat. Lembu yang tidak sihat, cacat, mempunyai penyakit kulit, buta, patah kaki, tidak cukup umur akan menyebabkan korban tidak sah dan akan menjadi lembu sembelihan biasa sahaja. Lembu yang tegap, isi daging yang banyak dan sihat menjadi keutamaan walaupun harganya agak mahal daripada lembu yang kurus tetapi murah.

4. Sekiranya didapati lembu korban betina bunting, maka biarkanlah lembu itu melahirkan dahulu anaknya. Sekiranya dikorbankan juga dan anaknya mati di dalam kandungan, maka anak lembu tersebut sah dimakan dan tidak perlu disembelih kerana ibu nya sudah disembelih. Sekiranya anaknya hidup, biarkan sahaja anaknya hidup.

5. Berhati-hati dengan lembu liar yang ganas. Sekiranya di dalam proses ingin menyembelih tersebut, kakinya patah atau telinganya putus akibat usaha untuk menjinakkan atau menenteramkannya, maka korban tersebut tidak sah dan dianggap sebagai sembelihan biasa sahaja.

6. Seekor lembu boleh dibahagikan kepada 7 bahagian korban. Sekiranya ada yang berhajat untuk aqiqah boleh melaksanakannya pada masa yang sama maka ia dibolehkan contohnya 3 bahagian aqiqah dan 4 bahagian korban. Tetapi sekiranya ada keluarga berhasrat untuk melaksanakan 7 bahagian hanya untuk aqiqah sahaja maka ia adalah satu kerugian. Ini kerana, korban hanya dilakukan pada 4 hari raya AidilAdha sedangkan selebihnya 361 hari lagi ada banyak masa untuk melakukan aqiqah.

7. Daging korban adalah afdhal diberikan di dalam keadaan mentah. Ianya diberikan kepada orang Islam sahaja. Berbeza dengan daging aqiqah yang lebih dahulu dimasak. Walaupun begitu kedua-duanya tidak dibolehkan untuk disedekahkan kepada bukan Islam. Di dalam kes Aqiqah, sekiranya ada jiran bukan Islam yang ingin diberikan daging Aqiqah kepada mereka, maka, kita boleh membeli daging daripada luar (bukan daripada yang disembelih) dan dicampurkan sekali di dalam masakan. Contohnya, jika berhajat untuk menghadiahkan 10 kg daging kambing kepada jiran bukan Islam, boleh beli daging di pasar dan campurkan sekali di dalam masakan. Maka, setelah masak bolehlah diserahkan kepada yang bukan Islam.

8. Daging korban tidak boleh dijual. Ini termasuk tulang belulang, isi perut, ekor dan juga kulit. Malah, untuk membayar upah kepada si tukang sembelih dan pelapah juga tidak boleh menggunakan daging korban sebagai bayaran. Ia boleh dianggap hadiah sahaja tetapi bukan upah kepada mereka.


9. Sekiranya ayah atau ibu sudah meninggal dunia, kita tidak boleh melakukan korban untuk mereka kecuali mereka telah mewasiatkan kita untuk berbuat demikian. Sekiranya ibu atau ayah masih hidup, maka keizinan daripada mereka adalah perlu. Sekiranya tidak mendapat keizinan korban tidak boleh dilakukan.

10. Hari raya aidil Adha adalah hari raya yang paling penting, dan 4 kali ganda lebih penting daripada hari raya Aidil Fitri. Sepatutnya dirayakan dengan lebih meriah dan penuh kesyukuran.

Diharap dapat iktibar sedikit sebanyak daripada apa yang ditulis.
Wallahu Alam




Thursday, November 27, 2008

Fitnah kepada Islam






Salam,
Baru-baru ini saya berborak dengan Presiden ABIM, Sdr Yusri. Kami jemput beliau untuk merasmikan satu program retreat di Ampang. Oleh kerana terlalu sibuk, beliau agak sedikit terlewat dalam 10 minit.

"Ana tadi bawak kereta pecut", jelas Abg Yusri.

Dia menerangkan dia terpaksa memecut laju keretanya kerana sudah terlambat untuk menghadiri jemputan program kami itu.

"Tapi anak cabut kopiah ana ni", katanya sambil memakai semula kopiahnya yang ditanggalkan dari dalam kereta.

Saya bertanya kenapa dia tanggalkan kopiahnya semasa memecut tadi?

Dia menjawab, " Ana tak nak nanti jadi fitnah kepada Islam."
Saya yang tak faham maksudnya meminta penjelasan.

Dia memberitahu, "kalau ana pakai kopiah lepas tu bawak pecut kereta laju-laju, nanti kalau ada orang bukan Islam nampak, dia akan kata - Orang Islam tu, pakai kopiah tapi bawak kereta bukan main laju lagi - jadi jadi fitnah kepada Islam, jadi ana pun tanggal lah kopiah ana"... jawab beliau tersengih.

Nadanya seperti bergurau tetapi mungkin ada benarnya.

Ramai di antara umat Islam kita melakukan perkara lebih dahsyat daripada ini. Ada orang Islam yang juara di dalam menghisap dadah, ramai orang Islam yang juara di dalam mengandung luar nikah dan membuang anak, ramai orang Islam memenuhi penjara dan pusat-pusat serenti. Itu boleh dilihat di pentas tempatan.

Di pentas dunia, ramai pak sheikh arab sebagai contoh yang membawa nama Islam melakukan pembaziran berbillion-billion dengan hiburan dan keseronokan sedangkan ada umat Islam yang berhampiran kebuluran dan miskin. Ramai orang Islam menjadi pembunuh, pengacau dan dianggap mengganggu kedamaian orang bukan Islam.

Ramai orang Islam sendiri menjadi fitnah kepada Agama Islam itu sendiri. Tidak hairan di Malaysia, fatwa Ulamak boleh menjadi mainan orang bukan Islam.

Umat Islam ramai tetapi umpama buih di lautan.

Wallahu A'lam.

Prinsipal vs Struktural di dalam Perniagaan Islam






Salam,

Orang Islam kalau berniaga perlu ada beberapa perkara yang perlu dipastikan. Yang pertama kena nama syarikat ala arab sikit... contohnya - Halalan Thayyiban atau Barakah Enterprise.

Kalau letak nama Angkasa Raya atau Pokok Hijau contohnya tak berapa sesuai.. hmm tak berapa Islamik lah nama tuh. Tak berapa sesuai dengan imej atau syiar katanya.

Lepas tuh kalau ada mesin-mesin seperti kilang, mesti mesin-mesin itu kena mengadap kiblat. Tak boleh susun semberono sahaja. Kalau boleh semua pekerja kalau duduk pun kena ada cara agar semuanya menghadap kiblat. Alhamdulillah.

Kalau ada pekerja lelaki dan perempuan, kena asingkan. Satu bilik mesin nih khas untuk pekerja perempuan sahaja. Satu lagi bilik yang diletakkan mesin kenalah hanya lelaki sahaja yang boleh bekerja. Kalau satu bilik menggunakan mesin yang sama, satu partition atau halangan perlu ada bagi mengasingkan lelaki dan perempuan. Alhamdulillah.

Ini adalah syarikat Islam yang diceritakan oleh pelanggan saya ketika membeli cacing tempoh hari. Saya tanya dahulu bisnes apa. Dia memberitahu bahawa dulu dia ada market untuk produk makanan halal daripada sebuah syarikat ini. Tetapi akhirnya syarikat itu berkubur.

Saya tanya kenapa? Dia jawab barang tak ada. Mungkin sebab modal tak cukup. Order stok tak sampai-sampai. Dah lah tuh packaging tak menarik. Susah nak pasarkan.

Ada benda yang saya tak faham tentang beberapa orang Islam yang berniaga ini. Kita tidak memikirkan soal prinsip-prinsip utama di dalam perniagaan, tetapi lebih mementingkan imej dan rupa wajah atau kata lainnya Struktural di dalam perniagaan itu sendiri.

Tidak dinafikan kepentingan meletakkan mesin menghadap kiblat atau mengasingkan lelaki dan perempuan pada waktu bekerja tetapi apa yang lebih penting lagi adalah bagaimana perniagaan itu perlu dilaksanakan supaya nama Islam itu tidak menjadi fitnah.

Strategi pemasaran seperti pembungkusan, pengiklanan dan sebagainya adalah sangat penting untuk kelestarian sesuatu perniagaan. Ia adalah prinsip yang wajib sebenarnya di dalam perniagaan. Malah kos pemasaran dianggap satu pelaburan dan bukan pembaziran.

Begitu juga dengan keperluan modal kerja yang perlu. Keperluan modal kerja dan modal pusingan sangat penting dan tidak boleh diabaikan.

Sekiranya perniagaan berkembang maju, dan membuka peluang lebih ramai pekerjaan yang memberi makan kepada ramai keluarga, itu sahaja sudah memberikan nama baik kepada Islam dan lebih substantial daripada meletakkan mesin menghadap kiblat.

Sudah sampai masanya kita lebih berfikir secara prinsipal daripada berfikir terlalu struktural.

Wallahu Alam.

Tersesat di Hujung Jalan...





Salam,

Dua minggu lepas semasa saya di bahagian pesakit luar, masuk seorang pesakit lelaki warganegara Indonesia berumur 30-an. Masalahnya ialah kedua-dua kakinya berasa kebas sudah beberapa minggu. Semasa masuk ke dalam bilik, saya sudah nampak cara jalannya yang agak tempang dan perlahan sedikit.

Setelah beliau duduk saya mula pemeriksaan tubuhnya. Semasa memeriksa dadanya saya dapati bahawa sebelah pada otot dadanya agak tidak simetrikal (tak sama besar). Saya minta dia menanggalkan pakaian. Rupa-rupanya, dia tidak boleh menanggalkan pakaiannya kerana tangannya tidak dapat diangkat sepenuhnya. Kesukaran menanggalkan baju itu menjadi bertambah rumit apabia dia memakai 2 lapis baju (sejuk katanya).

Saya mula rasa pelik. Ini bukan kes baru. Masalah ini mungkin sudah lama.

MasyaAllah, setelah menanggalkan baju saya dapati, otot bahunya (deltoid) sebelah kanannya tiada. Cuma hanya tinggal tulang sahaja. Dalam bahasa perubatan dipanggil muscle atrophy. Patutlah dia sukar mengangkat tangan untuk membuka baju. Otot dadanya juga mengalami atrophy.

Menggaru kepala juga saya. Saya tanya dia adakah dia pesakit stroke? Dia kata tidak. Failnya juga tidak ada pada saya kerana pembantu klinik al Islam masih mencari di dalam tempat fail.

Soalan demi soalan dalam fikiran saya.
Saya bertanya sejak bila masalah ini berlaku. Dia kata sudah beberapa bulan lamanya. Ketika masih di Indonesia. Dia ke Malaysia mungkin kerana ingin menerima rawatan di sini, kerana bagaimana untuk bekerja dengan keadaan sebegitu sedangkan menanggalkan pakaian pun tidak mampu.

Pening.. pening...

Saya panggil pembantu saya. "Buat rujukan pada pakar tulang!", kata saya. Sedang saya berfikir2 ayat untuk menulis di dalam surat rujukan, apa kemungkinan diagnosis dan sebagainya, tiba-tiba pintu klinik di ketuk.......

Seorang pembantu klinik masuk... "Prof. Dr. Shahdan dok tengah cari pesakitnya yang hilang... ada jumpa tak?" dia bertanya kepada rakan pembantu kliniknya yang sedang bersama saya.(Prof Shahdan adalah pakar perubatan dalaman al-Islam (physician) dan merupakan professor perubatan di HUKM.)

Saya tengok kertas preskripsi bersama-sama kertas kajang di atas meja saya " Lah, patient Prof Dr Shahdan rupanya!!!". Patutlah nak dekat 15 minit saya melayan patient tuh fail dia tak sampai-sampai lagi!

Hehehe... nak pecah kepala memikir diagnosis... rupanya patient Dr Shahdan...

2 hari lepas Prof Dr Shahdan jumpa saya. Dia tanya saya samada saya ingat tak kes pesakit Indonesia yang tersalah masuk ke bilik saya tuh.

Dia mempunyai masalah uppermotor neuron lesion dipanggil spastic quadriparesis. Ia merupakan masalah saraf yang berasal daripada saraf tunjang menyebabkan otot-otot mengecut, rasa kebas, hyper-refleks dan macam-macam masalah lagi berkaitan saraf. Masalah itu mungkin ada kaitannya dengan genetik atau sebab yang tidak dpat dipastikan. Rawatan yang konklusif pun tidak ada, sekadar mengelakkan ia menjadi lebih teruk daripada sekarang.

Pengajaran di sebalik cerita ini, kalau kail panjang sejengkal, jangan lautan hendak diduga. Pengajaran kedua, kalau tersesat di hujung jalan, balik lah semula ke pangkal jalan.... adios..



Monday, November 24, 2008

Korban Dan Pengertiannya Yang Terindah...






Assalamualaikum,

Korban adalah ibadah yang tertua pernah tercatat di dalam buku kehidupan manusia. Al-Quran menceritakan bagaimana Habil dan Qabil telah melaksanakan korban di hadapan Allah. Mereka adalah 2 orang anak Nabi Adam Alaihissalam yang telah dipilih oleh Allah untuk melaksanakan korban untuk membuktikan keikhlasan mereka terhadap Allah.

Nabi Ibrahim Alaihissalam juga telah diwahyukan di dalam mimpi baginda untuk mengorbankan anak baginda iaitu Nabi Ismail Alaihissalam yang kemudiannya ditukarkan kepada seekor kambing. Begitu juga isteri baginda yang ditinggalkan di padang pasir bersama anaknya Ismail.

Maka, korban adalah ibadah yang ulung sejak zaman berzaman. Bagaimana kita sebagai umat terkini di zaman sains dan teknologi ini berkorban?

Berkorban membawa makna dan erti yang lebih besar. Berkorban tidak sekadar membelanjakan wang RM 350.00 daripada duit poket untuk bersedekah untuk satu bahagian lembu korban sahaja. Berkorban bukan sekadar membelanjakan wang daripada duit kutipan parti politik untuk membeli 10 ekor lembu untuk dibahagi-bahagikan kepada cawangan atau bahagian. Itu bukan korban yang sebenar.

Seorang ibu berkorban berjuang dengan nyawanya untuk melahirkan zuriat agar anak itu dapat dilahirkan ke dunia untuk menjadi insan yang boleh berbakti kepada masyarakat. Sekiranya dia mati ketika itu maka dia dianggap syahid. Kemudian si ibu berkorban dengan memberi sepenuh kasih sayang, bangun malam menjaga anak yang sakit dan gembira dan sedih bersama anak semasa membesarkannya.

Si Ayah berkorban dengan segala masa dan tenaga membanting tulang untuk mencari rezeki agar si ibu dan anak dapat hidup di dalam keadaan yang serba cukup. Si ayah kadangkala terpaksa melakukan dua kerja untuk memastikan anak dapat bersekolah dan yurannya dan buku sekolahnya di bayar.

Seorang guru berkorban dengan membakar dirinya dengan mengajar ilmu dan mendidik anak-anak muridnya dengan penuh dedikasi tanpa mengira wang yang dikeluarkan daripada poket sendiri dan masa yang dilaburkan pada waktu cuti am dan cuti sekolah.

Seorang pekerja am berkorban dengan memastikan bahawa kawasan tempat dia bekerja berada di dalam keadaan yang bersih, mengotorkan diri dan melakukan kerja yang orang seperti doktor, peguam, guru dan pengurus syarikat tidak mampu lakukan agar setiap orang di sekelilingnya sentiasa ceria dan boleh melakukan kerja masing-masing dalam keadaan bersih, tanpa bau busuk dan kotor.

Setiap dari kita mampu berkorban dengan nilaian korban yang lebih besar dari seekor lembu.

Sekiranya semua isteri tidak mahu berkorban dengan cara tidak mahu mengandung dan melahirkan kerana tidak mahu sakit, tidak mahu bangun malam dan takut nampak tidak menarik seperti dahulu, apa akan jadi kepada dunia ini?

Sekiranya seorang doktor tidak mahu berkorban dengan bekerja lebih masa kerana menganggap dibayar dengan pendapatan yang tidak setimpal dengan kerja, apakah yang akan berlaku kepada pesakit-pesakit miskin dan tidak berkemampuan yang di ambang maut di tengah-tengah malam?

Tanpa pengorbanan - tiadalah penghidupan.

Pengorbanan Membawa kepada Penghidupan...

Salam Aidil Adha...


Wednesday, November 19, 2008

LEMBU KORBAN UNTUK DIJUAL!!






Salam,

Sempena Sambutan Aidil Adha yang bakal menjelang, saya dan dua orang rakan kongsi iaitu Haji Kamaruddin dan Haji Ishak ada menjual lembu untuk tujuan penyembelihan korban.

Harga seekor lembu di dalam lingkungan RM 2400.00 termasuk pengangkutan.

Berat seekor lembu bermula daripada 200 kg ke atas.

Kami juga ada menyediakan perkhidmatan ibadah korban untuk anda. Satu bahagian ialah RM 350.00. Hasil korban akan diagih-agihkan kepada rumah anak-anak yatim, rumah kebajikan dan fakir miskin di sekitar lembah Klang.

Sila hubungi saya seperti di bawah. Klik untuk besarkan gambar di bawah.



Wallahu Alam.

Monday, November 17, 2008

Lumpuh Separuh Badan Tiba-Tiba?






Assalamualaikum

Tujuan saya menulis artikel ini adalah untuk berkongsi dengan anda semua tentang satu kisah di klinik tempat saya bertugas sekarang.

Seorang pelajar lelaki berumur 24 tahun datang ke klinik dengan cerita bahawa beliau tiba-tiba lumpuh separuh badan bermula dari pinggang ke bawah semasa bangun dari tidur pagi itu.

Apabila ditanya dengan lebih lanjut - beliau memberitahu kejadian bermula semasa beliau belajar di Yemen di dalam bidang bahasa Arab beberapa tahun yang lalu. Kejadian itu menyebabkan beliau pulang dari sana dan tidak sambung belajar.

Setelah pulang di Malaysia, beliau telah beberapa kali mendapat serangan serupa iaitu lumpuh secara tiba-tiba sebulan sekali. Yang anehnya, lumpuh itu akan hilang paling lama 3 hari dan paling cepat di dalam masa beberapa jam.

Beliau hanya pergi ke pakar-pakar urut tradisional dan tidak pernah menerima rawatan di Hospital. Kali ini beliau ke hospital Al-Islam kerana beliau mempunyai insuran. Sebelum ini beliau hanya mengikut rawatan di atas kehendak ibu dan ayahnya sahaja.

Secara klinikal, badan beliau kurus, menggeletar dan berpeluh. Tekanan darah normal tetapi degupan nadi mencecah 110 rentak seminit.

Beliau dapat menggerakkan hujung jari kakinya tetapi tidak mampu untuk mengangkat kaki secara keseluruhan. (Motor function : 2/5). Deria rasa pada saraf kakinya adalah normal di kedua-dua belah dan kepekaan deria rasa sama dengan pada tangannya.

Beliau boleh mengangkat tangan (melalui sendi bahu) tetapi kadar pergerakannya atau range of movement agak terbatas kepada 90 darjah sahaja. Beliau tidak boleh menggenggam tangan saya kerana tidak larat.

Terdapat bengkak pada lehernya.

Pemeriksanan darah menunjukkan tahap Potassium di dalam darah yang rendah iaitu 2.3 mEq/L. (normal 3.5-5.2)

Di dalam kes ini, beliau mengalami Hypokalaemic Periodic Paralysis iaitu lumpuh tiba-tiba disebabkan oleh kadar garam Potassium (atau Kalium) yang rendah di dalam darah.

Beliau juga menghidap Thyrotoxicosis iaitu kadar rebesan hormon thyroid yang tinggi dan menyebabkan gejala seperti badan kurus, nadi yang pantas, menggeletar dan berpeluh. Saya rasa beliau telah mengalami masalah thyroid ini sejak di Yemen dahulu tetapi tidak pernah mendapatkan rawatan.

Secara amnya masalah hypokalemia atau kadar rendah Kalium/Potassium dalam darah boleh berlaku di dalam thyrotoxicosis terutama kepada penduduk Asia.

Garam Potassium biasanya berada di luar sel, maka pada kebiasaannya, garam ini akan masuk ke dalam sel di dalam masa 72 jam. Ini yang menyebabkan pesakit yang lumpuh kembali pulih selepas 3 hari.

Sebaik sahaja garam Potassium di masukkan ke dalam tubuh, beliau kembali berjalan seperti biasa. Agak dramatik sebenarnya apabila sebaik sahaja potassium dimasukkan di wad secara perlahan-lahan, beliau kembali normal seperti tidak ada apa-apa yang berlaku.

Beliau kini sedang dirawat untuk masalah thyroid sebagai pesakit luar. InsyaAllah selepas ini beliau tidak akan lumpuh sekejap-sekejap lagi.


Thursday, November 13, 2008

Fatwa: Abim pandang berat pihak anjur protes



Dipetik daripada laman web Malaysiakini.

Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) memandang berat tindakan pihak-pihak tertentu menganjurkan protes umum atau membuat kritikan terbuka terhadap fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan mengenai pengharaman perlakuan tomboy atau pengkid serta fatwa mengenai Yoga yang sedang dipertimbangkan.

Presiden Abim, Yusri Mohamad berkata, Majlis Fatwa Kebangssaan merupakan sumber rujuk utama bagi umat Islam di negara ini untuk mencari penyelesaian tentang sebarang kemusykilan mengenai hal-hal agama.

"Fatwa yang dikeluarkan, akan melalui proses perbincangan yang teliti dan bersandarkan kepada sumber-sumber hukum sahih serta kaedah-kaedah perundangan Islam yang muktabar.

"Oleh sebab itu, fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan tidak patut dipertikaikan dengan mudah," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Jika pertikian tetap timbul, tambahnya, ia hendaklah disalurkan ke proses perbincangan yang tertutup.

Yusri berkata ia sama sekali tidak sesuai menjadi perbahasan di kalangan masyarakat awam, lebih-lebih lagi jika dijadikan bahan untuk menganjurkan protes umum atau demonstrasi.

"Abim juga khuatir tindakan pihak-pihak tertentu, terutama sekali pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan bukan Islam, melakukan protes terbuka terhadap fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan, akan mencetuskan suasana ketegangan dan perselisihan di kalangan umat Islam khususnya dan masyarakat amnya di negara ini," katanya.

Abim, tambah Yusri, berpendapat bahawa pendekatan terbaik untuk menangani sebarang kemusykilan dan pertikaian mengenai fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan adalah dengan disalurkan secara sihat melalui perbincangan ilmiah tertutup yang disertai oleh pihak ataupun individu yang mempunyai kepakaran dalam isu yang dibincangkan.

"Pada yang sama, Abim mencadangkan agar Majlis Fatwa Kebangsaan atau pihak berkuasa agama yang berkenaan, mengambil inisiatif lebih agresif untuk menjelaskan kepada masyarakat umum, rasional fatwa pengharaman tomboy atau pengkid, untuk meningkatkan kefahaman masyarakat pelbagai agama di negara ini mengenai isu tersebut.

Tuesday, November 11, 2008

PROGRAM SUBUR PADA BULAN RAMADHAN






Assalamualaikum.

Gambar ini adalah program Biro Kesihatan ABIM bersama penduduk di sekitar SUBUR (Surau Taman Bunga Raya) pada bulan Ramadhan yang lepas.


Pada asalnya program sepatutnya dijalankan di sebuah Masjid di kawasan Ulu Klang tetapi terdapat masalah yang tidak dapat dielakkan dan terpaksa kami berubah haluan. Daripada cerita wakil kami, pihak masjid mahukan bayaran untuk kami membuka klinik amal di sana.

Agak menyedihkan kerana program amal sebegini pun pihak masjid ingin menangguk sedikit keuntungan padahal sukarelawan seperti kami ini cuba untuk mengimarahkan masjid Allah.

Ada juga suara-suara yang menyatakan bahawa mereka cuma mahu berjumpa pakar sahaja (tak mahu jumpa doktor biasa). Saya tersenyum juga. InsyaAllah tak lama lagi, ramai di kalangan kami akan menjadi pakar perubatan, pakar kanak-kanak, pakar tulang dan pakar bedah (saya terkecuali).

Mungkin di bandar, di mana klinik boleh dapat di merata tempat, kehadiran klinik amal ini tidak diperlukan dan tidak dihargai. Tetapi itulah kemampuan dan kapasiti kami di dalam waktu yang sentiasa menyempit. Untuk masuk ke dalam hutan dan kampung-kampung mungkin boleh, tapi bukanlah selalu.

Apapun, kehadiran kami di Surau Taman Bunga Raya amatlah dialu-alukan kedatangannya. Tak sangka, walaupun di dalam keadaan serba "last minute", ramai penduduk di dalam golongan 40 tahun ke atas datang sehingga mencecah menghampiri 70 orang. Ada juga skuad kami yang melawat pesakit di rumah.

Alhamdulillah, jika kita ingin membuat baik, Allah akan tunjukkan dan permudahkan jalannya. Kami diberi hadiah sebungkus seorang bubur lambuk istimewa SUBUR (yang dikatakan lebih sedap dari bubur lambuk Kg Baru - pakcik tukang masak tuh cakap!). Malah saya sendiri dapat 3 bungkus (sebab anak2 dara yg lain tuh tak minat makan).

Ini ada sedikit gambar untuk tatapan anda. InsyaAllah kalau ada rezeki tahun depan boleh buat lagi. Salam.

Saya dan seorang peserta sedang tersenyum kambing.


Di sebelah kanan, Saudari Saadiah (berbaju hijau), pegawai farmasi (bertugas di Hospital Selayang) sedang menulis ubat. Di sebelah kanannya ialah Dr Dahlia, (bertugas sebagai pegawai perubatan O&G di Hospital Serdang) sedang memerhatikan dengan khusyuk.


Dr Ikhwan (pegawai perubatan di HUKM) sedang memeriksa seorang pakcik. kalau dilihat rupa wajah pakcik ni dan misainya, saya rasa samada pakcik ni adalah seorang pesara askar atau pesara polis.


Dr Saifullah, Pengerusi Biro Kesihatan dan Pegawai Perubatan Orthopaediks di Hospital KL sedang memeriksa pesakit.

(Kapten) Dr Shazni, pegawai perubatan di Angkatan Tentera Malaysia, Lumut sedang berbincang dengan tok bilal SUBUR dan berkongsi cerita.

Saudara Zulkifli, pelajar perubatan tahun 4 UiTM sedang menimbang berat dan tinggi salah seorang peserta untuk mengira Body Mass Index.

Friday, November 7, 2008

Abah Tak Basuh Tangan....






Assalamualaikum,

Hari ini saya telah memberi ceramah kepada kanak-kanak berumur 5-6 tahun di Tabika Kemas, Taman Salak Jaya. Saya dijemput pada minggu lepas oleh Pengerusi Tabika Kemas, TSJ melalui telefon untuk menyampaikan 2 tajuk ceramah berselang seli.

Kebetulan anak saya Nur Fateha pergi ke Tabika tersebut (yang menang pertandingan bercerita tuuu...).

Pengerusi Kemas nak saya bagi ceramah pasal 1. keracunan makanan dan 2. Snek yang sihat. Dia kata itu tajuk wajib - tak bole nak tukar.

Saya terfikir tentang tajuk yang saya kira budak umur 5 tahun tak bosan dengar.

Saya tukar tajuk kepada "Membasuh Tangan". Bagi saya itu sangat praktikal kepada budak2 tabika dan juga kepada ibu bapa mereka. (Oh ye saya tukar juga tajuk, tak pedulik.... hehe)

"Membasuh tangan", walaupun nampak mudah tetapi satu perkara yang sangat penting untuk mengekang pelbagai jenis penyakit pada umur mereka ini. Ia menghindari bukan sahaja penyakit berjangkit seperti kuman yang menyebabkan keracunan makanan, tetapi juga kecacingan. Kanak-kanak perlu membasuh tangan sebelum dan selepas makan, selepas bermain dan selepas keluar dari tandas.

Untuk tajuk kedua saya berceramah tentang Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut (HFMD). Kumpulan sasaran saya adalah daripada golongan dewasa. Satu penyakit yang sangat penting kepada ibu-bapa dan pengelola tabika untuk dihindari. HFMD pernah menjadi tajuk utama akhbar terutama apabila wabak ini telah membunuh berpuluh-puluh orang kanak-kanak di Malaysia.

Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan lancar. Kanak-kanak di situ begitu teruja melihat gambar-gambar seperti lipas, tikus dan cacing yang saya tunjukkan.

Apabila anak saya Fateha pulang dari Tabika, saya bersiap-siap untuk pergi kerja dan Solat Jumaat. Saya memberitahunya bahawa saya sakit perut dan ingin ke tandas. Dia pun menjawab dengan selambanya "Tulah, Abah tak basuh tangan"...

Saya tersengih.. nampaknya mesej dah sampai...

Wassalam.

Thursday, November 6, 2008

Confusing Chinese Names






Salam...

Ni ada jenaka sikit. Dikirim oleh Mr Herbert Wong kepada saya melalui email. Terima kasih Mr Wong.

Caller : Hello, can I speak to Annie Wan (anyone)?

Operator : Yes, you can speak to me.

Caller : No, I want to speak to Annie Wan (anyone)!

Operator : You are talking to someone! Who is this?

Caller : I'm Sam Wan (Someone). And I need to talk to Annie Wan (anyone)! It's urgent.

Operator : I know you are someone and you want to talk to anyone! But what's this urgent matter about?

Caller : Well… just tell my sister Annie Wan (anyone) that our brother Noel Wan (no one)has involved in an accident. Noel Wan (no one) got injured and now Noel Wan (no one) is being sent to the hospital. Right now, Avery Wan (everyone) is on his way to the hospital.

Operator : Look if no one was injured and no one was sent to the hospital, then the accident isn't an urgent matter! You may find this hilarious but I don't have time for this!

Caller : You are so rude! Who are you?

Operator : I'm Saw Lee (Sorry).

Caller : Yes! You should be sorry. Now give me your name!!!


Kakaka... :O !!

Kursus Cacing 9.11.2008





Salam,

Kursus ternakan cacing secata komersial pada 9.11.2008 masih dibuka. Ia merangkumi semua aspek termasuk penjagaan, pembuatan medium dan semaian baja. Ia mengandungi modul teori dan praktikal.

Sesiapa yang berminat boleh melawat blog baru saya ini.

www.kedaicacing.blogspot.com

Tuesday, November 4, 2008

Saya Sudah Berpindah ke Al-Islam Specialist Center






Assalamualaikum,

Saya baru sahaja meletakkan jawatan sebgai doktor di Klinik Idzham di Kota Damansara. Hmm.. tidak lah baru pun sebenarnya. Pada bulan Ramadhan yang baru sahaja lepas. Tetapi perletakan jawatan ini effektif pada 1/11/2008.

Sebelum ni saya pernah bercerita yang saya telah meletakkan jawatan di HKL pada bulan Ramadhan 2 tahun yang lalu. Jadi cerita ini berulang kembali. Kenapa saya pilih bulan Ramadhan? Mungkin secara kebetulan.

Saya sekarang ini bertugas sebagai seorang doktor di bahagian pesakit luar dan kecemasan di Al-Islam Specialist Center (dulu dikenali sebagai Kg Baru Medical Center) berhadapan dengan Masjid Jamek Kg Baru.

Selama berada dua tahun di Klinik Idzham, banyak perkara yang saya belajar dari segi pengurusan. Di antara banyak-banyak perkara, 1. Klinik merupakan satu bisnes yang boleh menjana duit dengan banyak. 2. Menggaji doktor sebagai pekerja anda adalah sesuatu yang boleh meningkatkan tekanan darah anda dan membuatkan anda tidak tidur malam. 3. Membuka klinik pada waktu sekarang boleh menjadikan anda hilang wang ataupun bankrap jika tidak kena caranya. 4. Anda masih boleh belajar walaupun umur anda mencecah 60 tahun.

Di sini saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Dr Idzham yang merupakan Boss, ayah dan colleague saya selama saya bekerja di Klinik Idzham. Jasa Dr Idzham di dalam memberi ilmu dan pengalaman amat-amat saya hargai dan akan saya kenang sampai bila-bila.

Saya tahu Dr Idzham agak keberatan melepaskan saya pergi kerana saya seorang doktor yang diminati ramai patient perempuan di Kota Damansara termasuk makcik dan nenek (kua kua kuaaa..!), pakar cabut tulang (kua kua kua x1000...) dan seorang yang berbudi bahasa (uweekkkk..), tapi apakan daya Dr Idzham.. saya diperlukan di Al-Islam Specialist Center untuk banyak tujuan.

Kepada Kak Rudziah Hussin, penyelia di Klinik Idzham KD, semoga mendapat doktor baru yang boleh berkongsi masalah dan boleh menyelesaikan masalah. Team work kita memang best (sampai menang klinik kedua tercantik - dapat duit RM 4000.00 dari Dr Idzham walaupun sepatutnya dapat no 1). Juga kepada semua staf KD, bekerjalah baik-baik, jangan gaduh2. Kepada Pn Yuszalinda, Assistant No 1 Boss merangkap akauntan, semoga berjaya dengan study dan kerjaya.

Kepada Auntie Sujin, pesakit favourite saya yang berasal dari Thailand juga tuan punya restoran Siam62, Sawadeekaaaap... next time I will eat in your restaurant (after you get your halal certificate from JAKIM la).. I want to learn more from you in doing restaurant business. Dia ni ada banyak restoran kat Thailand. Tak reti cakap omputeh sepatah habuk, tapi kaya masyaAllah. Tiap-tiap kali datang ada sorang translator ikut dia. Dia suka datang ke klinik jumpa saya sebab dia kata ubat saya berkesan.. hahaha.. padahal ubat sama je ngan klinik lain...

Apapun, kepada semua pembaca, doakan saya sukses di tempat yang baru ini. Baru berjinak-jinak dengan makanan di Kg Baru. Maklumlah... sebelum ni makan kat Damansara kan.. Kat Damansara, beli nasik lauk biasa kat makcik tepi jalan pun mahu kena RM 8.00. Kalau anda terjumpa saya kat Masjid Jamek tuh InsyaAllah tegur lah saya. Manalah tau, kalau ada duit lebih saya belanja popia basah kat sebelah Al-Islam Specialist Center tuh.... Insya Allah....

Wallahu A'lam

Salam.

Sunday, November 2, 2008

Perubatan Islam dan Perubatan Muslim - Bahagian 2






Sambungan....

PERUBATAN ISLAM HANYA BERASASKAN NILAI DAN MORAL SAHAJA?

Adakah hanya dengan menetapkan bahawa perubatan moden yang menjaga etika, nilai yang tinggi dan moral sudah menjadikan perubatan itu dipanggil perubatan Islam.

Ini tentulah agak sukar kerana perubatan berdasarkan hanya nilai dan moral sangat subjektif dan sangat sukar untuk didefinisikan. Walaupun begitu, etika dan nilai moral yang tinggi adalah salah satu ciri perubatan Islam tetapi tidak hanya behenti di setakat itu sahaja.

PERUBATAN TRADISIONAL MUSLIM

Pada waktu ini, pengamalan perubatan tradisional orang Islam menggunakan ramuan tradisional pada zaman dahulu digelar perubatan Islam.

Mengapa pengamal perubatan tradisional Islam mendapat sambutan daripada orang ramai walaupun perubatan semakin moden?

Ada beberapa sebab. Pertama, kegagalan perubatan moden mencapai ke dalam kawasan-kawasan ceruk dan pendalaman. Sebagai contoh-contoh di kawasan kampung yang sukar dari segi akses, maka pengamal perubatan tradisional Islam akan mendapat tempat.

Kedua, adakalanya perubatan tradisional yang diamalkan oleh orang Islam memang ada keberkesanannya. Ubat tradisional adakalanya telah diuji selama beberapa dekad dan generasi. Sekiranya ia tidak mujarab maka ia sudah lama berkubur, tetapi oleh kerana ia mujarab, ia terus digunakan sentiasa. Contohnya gamat yang boleh menyembuhkan luka telah digunakan selama beratus tahun.

Ketiga, Sikap segelintir orang Islam yang cuba menjauhi daripada perubatan yang ada kena mengenai dengan dunia barat.

Keempat, pengamal perubatan tradisional Islam lebih memandang manusia secara menyeluruh (bukan sekadar penghidap penyakit), mempunyai lebih banyak masa untuk mendengar masalah pesakit dan tidak menggunakan teknologi yang kadang-kadang tidak disenangi oleh segelintir pesakit. Sedangkan di hospital, kebanyakan doktor terpaksa melayan beratus pesakit sehari menjadikan masa bukan berada di pihak mereka.

Malah, kewujudan lebih banyak perubatan tradisional turun temurun yang diamalkan oleh orang Islam sebenarnya bukan satu fenomena lokaliti tetapi menyeluruh ke banyak tempat disebabkan oleh kegagalan perubatan moden untuk menangani isu yang disebutkan di atas.

Walaubagaimanapun, Islam melarang umatnya yang mengamalkan perubatan tradisional menggunakan sihir, menilik nasib dan tangkal. Ada juga yang menggunakan jin atau mengaku mempunyai kuasa mengawal jin. Perbuatan-perbuatan ini telah jelas di dalam Quran dan sunnah adalah syirik dan menghampiri syirik. Ini adalah antara sebab ada perubatan tradisional tidak lagi popular di kalangan umat Islam secara majoriti.


DEFINISI BARU PERUBATAN ISLAM

Cadangan oleh Prof Omar Kasule untuk mendefinisikan Perubatan Islam sebagai amalan perubatan di mana dasar paradigma dan konsep, nilai dan prosedurnya sesuai dan tidak bercanggahan dengan al-Qur'an dan Sunnah. Ia tidak bergantung kepada prosedur dan ubat-ubatan tertentu yang menjadikan ia sebagai perubatan Islam tetapi perubatan Islam itu meluas, mencakupi kesemua dan fleksibel, dan melalui proses perkembangan termasuk cara berubat dan pemeriksaan penyakit.


ADAKAH PERUBATAN ISLAM HANYA UNTUK ORANG ISLAM?

Saya tertarik dengan persoalan ini. Adakah Perubatan Islam hanya untuk orang Islam, atau adakah ia adalah universal dan mencakupi ke seluruh dunia tanpa mengira agama, negara dan warna kulit?

Bila persoalan ini diungkapkan, perubatan Islam tentulah perlu berada pada aras cemerlang atau lebih cemerlang daripada perubatan barat yang ada sekarang.


PERUBATAN BERASASKAN BUKTI CIRI-CIRI PERUBATAN ISLAM

Perubatan empirikal atau perubatan berasaskan bukti (Evidence Based Medicine) adalah satu pembuktian secara saintifik yang telah diamalkan beratus-ratus tahun sejak zaman yunani dan greek dan diteruskan dan didokong oleh saintis Islam pada zaman kegemilangannya kemudian diteruskan oleh saintis barat dan Islam sehingga kini.

Ia adalah prioriti dan dianggap piawai kepada kecemerlangan ilmu saintifik. Malah perubatan berasaskan bukti adalah selari dengan Islam. Walaubagaimanapun, terdapat kelemahan-kelemahan perubatan empirikal yang diamalkan barat seperti "biased", kelemahan dari sudut pemerhatian dan sbg, ia boleh ditambah baik di dalam perubatan Islam.


MENG"ISLAM"KAN BIDANG PERUBATAN

Islamisasi di dalam sistem perubatan adalah perlu kerana sistem perubatan itu sendiri bukanlah hak barat sahaja malah ia adalah satu perkara yang universal. Malah ramai doktor dan saintis Islam telah banyak menyumbang kepada kemajuan bidang perubatan ini.

Perubatan Barat tidak melihat moral dan isu sosial sebagai perkara penting di dalam masalah pesakit. Apabila pesakit datang kerana masalah hati atau liver chirrosis, maka doktor tidak menyentuh tentang keburukan alkohol dan kenapa pesakit perlu berhenti daipada meminum arak. Mereka hanya mahu merawat masalah dan lupa kepada akar masalah tersebut yang bertitik tolak daripada nilai dan moral pesakit.

Begitu juga amalan kapitalis yang menjadikan perubatan hanya untuk mengaut keuntungan dan kekayaan. Ini menjadikan masalah penipuan dan "malpractice" di dalam perubatan adalah tinggi.

Sumber Ilmu di dalam Islam terbahagi kepada 2 iaitu sumber wahyu dan "kawn" atau dunia eksperimen. "Aqal" atau intelektual adalah alat yang diberi kepada manusia untuk menta'kul dan berfikir dan menguruskan 2 sumber ilmu tadi iaitu "wahyu" dan "kawn".

Pemikiran Barat tidak menerima "wahyu" sebagai sumber ilmu. Mereka bersifat materialistik, tidak mempercayai agama dan adalakalanya anti agama. Oleh itu "ghaib" iaitu satu entiti yang tidak dapat dilihat tidak dimasukkan sekali.

Oleh itu mereka bertindak berdasarkan sistem moraliti yang vakum. Tidak ada sistem moral yang berdiri. Oleh itu mereka cuba menyelesaikan masalah perubatan disebabkan oleh moral tadi dengan menggunakan hanya sistem kecanggihan teknologi sahaja. Ini yang menyebabkan kegagalan sistem perubatan barat berbanding Islam.

KESIMPULAN

Keadaan kita sekarang telah diterangkan oleh Imam Shafiie seribu tahun yang lalu yang ditulis oleh Jalaludin as Sayuti di dalam bukunya Tibb an Nabawi.

"Selepas sains yang membezakan di antara halal dan haram, saya tidak mengetahui satu pun ilmu sains yang lebih tinggi daripada ilmu perubatan... benarlah, Ahli Kitab telah mengalahkan kita dan meninggalkan kita jauh dari dalam bidang ini..."

Semoga proses Islamisasi di dalam bidang perubatan dapat meningkatkan lagi kemampuan intelektual dan motivasi kita secara prakikal untuk bekerja keras di dalam bidang penyelidikan perubatan agar Islam dapat kembali lagi sebagai pemimpin di dalam bidang ini.

Wallahu A'lam.



Wednesday, October 29, 2008

Perubatan Islam atau Perubatan Muslim? - bahagian 1






Assalamualaikum,

Konsep perubatan Islam difahami dengan pelbagai sudut oleh pelbagai pihak. Perbezaan ini lebih dikelirukan dengan pendapat-pendapat daripada mereka yang tidak berbelakangkan bidang perubatan. Terma perubatan Islam dan perubatan Muslim digunakan secara wewenang seolah ia adalah perkataan yang sama dan membawa maksud yang sama.

Prof Dr Omar Hassan Kasule, pensyarah dari Universiti Brunei telah mengupas maksud derihal terma ini. Beliau seorang pakar epidemiology lulusan Harvard yang merupakan seorang lulusan doktor perubatan. Berasal dari Uganda, mahir di dalam 6 bahasa termasuk bahasa Arab, beliau pernah menjadi professor saya di UIAM di dalam bidang Islamic Reveal Knowledge dan Epidemiology. Beliau adalah di antara yang awal membentangkan kertas kerja tentang perubatan Islam moden di banyak negara termasuk Malaysia. Beliau memperkatakan masalah ini dari sudut yang lebih meluas termasuk perubatan Islam dengan menggunakan al-Qur'an dan Tibb Nabawi.

KENAPA TOPIK INI PENTING?
Ramai yang silap faham atau atau sekadar memahami bahawa perubatan Islam itu hanyalah doa, jampi dan amalan herba dan makanan yang disebut Rasulullah atau yang disebut di dalam al-Qur'an sahaja. Atau ada yang menganggap perubatan Islam itu adalah ketika "melawan JIN" atau "makhluk halus". Ada yang memahami perubatan Islam sebagai bacaan ayat-ayat suci al-Qur'an sahaja.
Topik ini sangat penting kerana, apabila masyarakat Islam ingin mengadakan sebuah institusi seperti Hospital Islam, kita harus kembali kepada persoalan tuntas. Perubatan yang bagaimana harus dilaksanakan dan dipraktikkan? Tentulah Hospital tersebut perlu melaksanakan perubatan yang bercirikan Islam. Jadi definisi dan terma Perubatan Islam itu sendiri perlu jelas. Pada dasarnya apakah itu Perubatan Islam?

Bagaimana pula Universiti Islam yang ingin mengajar perubatan Islam di Universitinya? Perubatan Islam yang bagaimanakah perlu diajar? Apakah pendekatannya? Perubatan Islam yang sebagaimana?

Oleh itu artikel saya ini sedikit sebanyak akan mengupas isu apa itu perubatan Islam yang diamalkan oleh Hospital-hospital yang berteraskan Islam. Ia harus meluas, fleksibel di dalam kepungannya yang unik dan tersendiri, di mana batas dan ruangannya dan sebagainya.

PERUBATAN BERSUMBERKAN AL-QUR'AN - TIBB QUR'ANI
Ada yang berpendapat bahawa Perubatan Islam itu adalah perubatan yang disebut di dalam al-Qur'an. Al-Qur'an banyak menyentuh tentang penyakit spiritual dan penyakit fizikal di dalam ayat-ayatnya. Al-Quran menegaskan bahawa penyembuh segala penyakit adalah dari Allah SWT kerana DIA adalah Maha Penyembuh.

Al-Quran juga menyentuh tentang halal dan haram makanan yang boleh membawa kepada penyakit, makan berlebihan, dan panduan tentang ubat-ubat yang datang daripada madu lebah. Qur'an juga ada menyentuh tentang kejadian manusia, penyakit berjangkit, keburukan alkohol, kejadian manusia dan kebaikan berpuasa.

Hakikatnya al-Qur'an adalah buku panduan untuk kejayaan umat Islam di dunia dan di akhirat. Ia adalah dalil kewujudan Allah dan membuktikan bahawa Allah adalah Maha Bijaksana dan Maha Pencipta. Ia bukanlah satu buku teks perubatan khusus. Ia tidak menetapkan ubat yang khusus untuk penyakit yang khusus. Ia menyuruh manusia supaya berfikir, berusaha dan menambah ilmu untuk kebaikan manusia yang lain. Sesiapa yang menyelamatkan seorang manusia seolah-oleh dia menyelamatkan seluruh Umat. Pendekata al-Quran membawa pengertian lebih besar dan luas daripada hanya khusus kepada masalah kecil di dalam perubatan.

Prof Omar Kasule tidak pula menerangkan tentang aspek sesetengah golongan orang Islam mengkomersialkan ayat-ayat al-Qur'an sebagai air-air jampi yang dibotolkan dan dijual untuk meraih keuntungan di atas nama perubatan. (Saya pun tak bertanya pula). Adakah wajar mengambil keuntungan sebegitu dengan menjanjikan sesuatu penawar kepada penyakit yang adakalanya tidak ada lagi rawatan yang boleh menyembuhkan pada masa ini.

PERUBATAN CARA RASULULLAH SAW - TIBB NABAWI
Selain daripada al-Qur'an, sumber perubatan Islam boleh diperolehi daripada Tibb an-Nabawi.

Tibb An-Nabawi - atau perubatan berasaskan perkataan dan perlakuan Rasulullah juga telah didefinisikan sebagai perubatan Islam. Sahih Bukhari telah meriwayatkan 129 hadis Rasulullah yang berkaitan dengan perubatan Islam. Habbatus Sawda' dicadangkan oleh Rasulullah sebagai ubat secara umum dan telah dibuat kajian secara intensif oleh ramai Professor Islam dan menunjukkan peningkatan sistem imuniti melaluinya.

Banyak juga Tibb an-Nabawi yang menyentuh tentang masalah spiritual. Di dalam perubatan nabi inilah maka sistem asas perubatan Islam diperkenalkan iaitu setiap penyakit itu ada ubatnya. Ini sepatutnya menyedarkan ramai Saintis Islam tentang pencarian ubat-ubatan kepada penawar penyakit yang masih belum dijumpai melalui eksperimen secara piawai mengikut tahap yang diterima dunia.

Penyataan bahawa semua penyakit itu ada ubatnya, pada pendapat saya harus berada di dalam satu konotasi yang betul. Adakah wajar apabila seseorang yang mengatakan di dalam Islam, semua penyakit ada ubatnya, lalu mengambil segenggam daun yang entah dapat dari mana, lepas tuh meletakkan namanya dengan nama "Misai Harimau" dan mempromosikan inilah ubat untuk kanser hati, kanser itu dan kanser ini. Walhal, tiada satu pembuktian pun telah dibuat melalui eksperimen yang diterima pakai oleh ahli bijak pandai? Bolehkan ini diselarikan dengan 'semua penyakit ada ubatnya'?.

Apa-apa yang Rasulullah sebut adalah sentiasa benar dan boleh dipraktikkan. Doktor Islam tidak sewajarnya mempertikaikan tentang perubatan Rasulullah SAW kerana ia sangat berkesan pada zamannya dan juga sebahagiannya kini. Tibb Nabawi banyak mengajar tentang Penjagaan Kesihatan secara "Primary" iaitu rawatan pencegahan. Pencegahan adalah lebih baik daripada merawat oleh itu ia adalah aspek yang sangat penting sehingga kini.

Cara Rasulullah menjaga adab makan sebagai contoh boleh mengelakkan segala macam penyakit yang timbul akibat masalah nutrisi masa kini. Kesihatan mental, kebersihan seksual (membersihkan diri, mandi, berkhitan), menjaga persekitaran dan kebersihan dan menjaga penyakit berjangkit sangat berkesan dan diamalkan setiap hari oleh semua umat Islam. Malah penyakit psikosomatik - penyakit fizikal yang berasal daripada masalah mental - banyak disembuhkan melalui cara-cara spiritual seperti ibadah dan amalan doa yang dilakukan oleh Rasulullah.

Cuma keterbatasan dari sudut penyakit dan diagnosis pada ketika itu, sumber ubat-ubatan, penyakit-penyakit baru yang timbul dan pelbagai kemajuan dari aspek perubatan menjadikan ilmu-ilmu pada masa itu tidak mencukupi untuk menampung perkembangan ilmu-ilmu perubatan kini yang semakin pesat. Amat sukar untuk memastikan rawatan apa untuk penyakit yang bagaimana pada waktu ini kerana perbezaan penyakit yang ada pada waktu itu dan kini.

Apa itu perubatan Muslim?

Sambung ke Bahagian 2

Friday, October 24, 2008

Seminar Antarabangsa Anjuran KHIM di Putrajaya


InsyaAllah Sabtu dan Ahad ini (25 dan 26 November 2008) saya akan menyertai satu seminar antarabangsa dan bengkel yang bertemakan Dilema In Medical Practice : Islam and Conventional yang dianjurkan oleh Konsortium Hospital Islam Malaysia (KHIM) di Auditorium Perbadanan Putrajaya.

Seminar antarabangsa ini akan dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, YB Dato' Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sekaligus akan membentangkan juga satu kertas kerja di sana.

Di antara penceramah yang turut membentangkan kertas kerja ialah Dr H.M. Hidayat Nur Wahid dari Indonesia, Prof Dr Ali Mishal dari Jordan, Prof Dr Omar Hassan Kasule dari Brunei, Prof Dr M. Iqbal Khan dari Pakistan, Prof Dato' Dr Mohd Tahir Azhar dari Malaysia (Dekan saya dulu di UIAM), Dr Ishak Mas'ud dari Malaysia (Pengarah Al-Islam Specialist Center - dulu KBMC - merangkap presiden KHIM), Prof Dr Siddiq Fadzil dari Malaysia (Prof UM/ WADAH) dan beberapa nama-nama lain.

Di samping itu pada hari Ahad akan diadakan 3 bengkel secara selari termasuk khusus kepada kumpulan jururawat.

Yuran kepada doktor yang berminat ialah RM 450 seorang. Bagi pelajar perubatan ialah RM 80.00 seorang.

Sila lawat laman sesawang KHIM di sini.

Salam.

Thursday, October 23, 2008

Lukisan Hidup Iman Maleki






Assalamualaikum,

Terkagum dan terpegun sebentar dengan lukisan yang dilukis oleh Iman Maleki dari Tehran, Iran. Lukisannya seolah-olah hidup dan memberi impak kepada si pemerhati. Inilah dipanggil seni kerana halusnya pemerhatian yang diberikan kepada hasil lukisan beliau. Inikah yang dipanggil Realist Painter?

Sila lawat galerinya di sini.

PUSPAKOM OH PUSPAKOM!






Assalamualaikum,

Ini adalah kisah benar.

Terdapat seorang lelaki yang tidak dikenali mempunyai sebuah kereta yang tidak digunakan (disimpan di garaj) selama lebih setahun. Satu hari dia membuat keputusan untuk menghidupkan semula road tax - mungkin sebab dapat rebat dari kerajaan.

Apabila dia pergi untuk menghidupkan insurans nya, bank meminta dia untuk membuat pemeriksaan PUSPAKOM ke atas keretanya.

Kebetulan, beberapa hari sebelum itu, tingkap keretanya itu dipecahkan oleh pencuri ketika dia meletakkan kereta di hadapan rumah.

Kereta tersebut dihantar ke bengkel dan dicaj RM 150 untuk tingkap tersebut.

Kebetulan tuan punya bengkel yang mahir selokk belok pengurusan kereta ini menawarkan diri untuk membantunya membuat pemeriksaan PUSPAKOM.

Menurutnya, beliau ada kabel di dalam PUSPAKOM. Pakej gerenti lulus dengan harga RM 300.00. Mungkin kerana kesibukan masanya, beliau bersetuju.

Malam itu sendiri, jam 9pm beliau menerima panggilan telefon bahawa pemeriksaan keretanya sudah siap.

Keesokan harinya beliau diminta membayar RM 450.00 (tambah lagi RM 150 daripada harga yang dipersetujui) untuk pemeriksaan PUSPAKOM tersebut. Katanya kerana terpaksa membeli borang extra (??) yang berharga RM 150. (Lupa nak bagitahu - kalau ikut normal prosedur di bawah RM 100 - bukan RM 450).

Lagipun keretanya dikatakan sudah lama, ada leaking sana, leaking sini. Jadi perlu duit lebih untuk menutup sebelah mata.

Saya tak kenal orang yang terlibat.

Saya nak tanya kepada orang PUSPAKOM yang menerima wang itu. Kemana wang itu hendak dibelanjakan? Untuk bagi makan anak isteri? Untuk buat beli buku dan pakaian anak ke sekolah?

Hairankah kalau ada anak murid baru umur setahun jagung yang menendang cikgunya di perut?

Wallahu A'lam.

Wednesday, October 22, 2008

PROTON JOURNEY - MPV










Assalamualaikum,

Adik ipar saya, salah seorang engineer di Lotus ada memberitahu tentang keluaran MPV Proton yang baru. Jikalau tak silap saya, proton telah memulakan survey tentang MPV ni sejak beberapa tahun yang lepas.

Saya menerima satu email tentang gambar MPV proton terbaru bernama Proton Journey. Nampak hebat dan mantap. Saya letakkan di dalam blog ini untuk tatapan anda. Ia mempunyai kuasa enjin 1.8 dan telah memulakan ujian di atas jalan sejak 12 hb September yang lepas. Bentuknya seakan-akan Toyota Wish.

Menurut forum yang saya terjumpa, harganya di dalam lingkungan RM 70k -80k tetapi saya belum dapat mempastikan kesahihannya.

Kepada tuan punya gambar, dapat hubungi saya untuk memberi kredit kepada anda.

Diharapkan MPV Journey ini bukan sahaja memberi keselesaan kepada peminat 7-seater tetapi juga mempunyai kelebihan yang lain seperti penggunaan minyak yang rendah dan alat ganti yang lebih murah.

Wallahu Alam.

Monday, October 20, 2008

Kisah Eurocopter dan Dato' Najib






Assalamualaikum,

Dua minggu yang lepas, bapa saya menerima sepucuk surat tanpa penghantar. Apabila dibuka didapati 3 helai surat berkenaan dengan Eurocopter dan cerita2 tentang pembelian helikoper cougar dengan harga RM 2.4 billion. Mengikut bapa saya, ramai ahli UMNO telah menerima surat ini terutama ketua cawangan dan ketua bahagian.

Saya tertarik dengan artikel daripada blog saudara ibunuzack ini.

Dalam sidang parlimen 13 Oktober yang lalu, Ketua Oposisi, Dato Seri Anwar Ibrahim mendedahkan kecurigaan besar berkenaan skandal pembelian 12 unit Eurocopter Cougar EC725 yang melibatkan kewangan negara berjumlah RM2.317b. Skandal ini dilapor melibatkan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, Najib Tun Razak yang sebelum ini dikaitkan dengan skandal komisen Scorpene dan Sukhoi.

Pendedahan melalui surat yang ditulis oleh Kapten (B) Dato Zahar Hashim selaku Pengerusi Mentari Services turut melaporkan bahawa proses LOI (Letter Of Intent) tidak mengikut prosedur dan keputusan pembelian dibuat tanpa menemui wakil jualan atau mendapat penerbangan ujian terlebih dahulu.

Saya terbaca pula laman Defense Industry Daily yang melaporkan keputusan kerajaan Brazil membeli helikopter tempur jenis sama dengan harga lebih USD1b.

Brazil and France sign an agreement in principle for Eurocopter to build helicopters in the South American country via its subsidiary Helibras. Brazil’s Defense Minister Nelson Jobim reportedly said that the country intended to buy 50 “Super Cougar” models, the first of which would be delivered in 2010. The deal’s value is reportedly around $1.2 billion.

Perkara sama turut dilaporkan oleh The Economics Times

Menurut laporan laman ini, pembelian 50 unit helikopter Multi-Mission ini akan melibatkan jumlah kewangan sebanyak RM 4.14b (USD 1.2b) atau RM82.8 juta bagi setiap unit. Sila bandingkan dengan Malaysia yang membeli 12 helikopter jenis ini dengan harga RM2.317b atau RM 193.08 juta bagi setiap unit.

Perbezaan harga yang diperolehi adalah RM 110.28 juta bagi setiap unit.

Selain itu turut dilaporkan dalam pakej pembelian itu adalah:

Under the agreement in principle, France would transfer technology and help Brazil expand the export capacity of its aviation industry by aiding the assembly of helicopter components such as engines and electrical systems, the statement said. (Sources: India Times)

Sudahlah mendapat harga yang lebih murah, dapat juga bantuan teknikal, pemindahan teknologi dan bantuan dalam pemasangan komponen helikopter.

Memang benar, spesifikasi setiap negara berbeza apabila melibatkan pembelian unit helikopter yang sama. Namun, kalau perbezaan harganya mencecah 233% bagi setiap unit, itu apa namanya?

Silakan Dato Najib..

Mungkin ada sapa-sapa yang boleh bagitahu tentang hal ini.
Related Posts with Thumbnails