Thursday, March 19, 2009

Intussusception dan Perawatannya







Salam,

Baru-baru ni saya didatangi seorang kanak-kanak berumur 3 tahun yang menangis disebabkan oleh sakit perut. Sakitnya datang dan pergi setiap 10 minit. Setiap kali sakit maka dia akan menendang-nendang dan mengangkat-angkat kakinya menunjukkan sakit yang teramat sangat.

Dia tiada demam tetapi mukanya kelihatan pucat. Masalah berlaku sejak sehari yang lepas. Pada awalnya ibu-bapanya menganggap ia sakit perut biasa, tetapi lama kelamaan ia menjadi semakin teruk. Anak tidak mahu makan, dan sesekali muntah.

Semasa memeriksa, saya dapati ada sedikit benjolan pada perutnya sebesar buah golf yang tidak beberpa ketara di sebelah atas perut. Beraknya tidak berdarah.

Mengesyaki ia mungkin intussusception, pakar kanak-kanak telah dirujuk dengan segera. Kanak-kanak tersebut dihantar untuk menjalani ultrasound abdomen dan akhirnya menjalani barium enema untuk merawat masalahnya.

Apa itu Intussusception?Intussusception ialah satu keadaan di mana usus menjadi seolah-olah teleskop. Sebahagian daripada usus memasuki sebahagian usus yang lain dan menyebabkannya tersumbat.

Jika dilihat pada gambar, bukan hanya usus sahaja yang terperangkap tetapi ia membawa bersamanya salur darah dan mesentry (tisu seperti langsir yang ada salur darah). Salur darah tersebut akan tersumbat akibat tekanan dan boleh menyebabkan sel usus bengkak dan akhirnya sel tersebut mati. Adakalanya usus boleh bocor, kuman boleh merebak ke dalam darah dan menyebabkan kematian pesakit.


Penyebab Intussusception

Kebanyakan (hampir 90%) Intussususception tidak diketahui puncanya. Ia boleh berlaku pada umur 3 bulan sehingga 6 tahun. Kanak-kanak lelaki lebih ramai terkena berbanding perempuan. Ada juga sebilangan kecil dikaitkan dengan jangkitan virus atau bakteria tertentu. Ada juga mengaitkannya dengan ketumbuhan kecil seperti polyps dan pembengkakan kelenjar pada usus.


Gejala-gejala Intussusception

Antara gejala-gejalanya ialah sakit perut yang teruk. Ia datang dengan sela masa . Perut menjadi seolah-olah kejang dan adakalanya sakit menjadi kurang dan kemudiannya datang semula. Oleh kerana sakit menjadi terlalu kuat, kanak-kanak membengkokkan kakinya dan menekannya pada dada untuk mengurangkan kesakitan.

Muntah juga adalah salah satu gejalanya. Kadangkala muntah sehingga hanya cecair hempedu sahaja yang keluar dipanggil muntah hijau.

Najis mungkin berdarah bercampur dengan lendiran. Ini dipanggil "red currant jelly stool".


Perawatan

Kanak-kanak akan dimasukkan ke dalam wad dan akan tidak dibenarkan makan dan minum. Air akan dimasukkan melalui salur darah.

X ray diperlukan untuk melihat sekiranya terdapat sumbatan pada usus. Seterusnya Ultrasound boleh membantu untuk membuat diagnosis.

Bagi perawatan seterusnya, barium enema boleh digunakan untuk membuat diagnosis dan dalam pada masa yang sama boleh meleraikan masalah intussusception.

Semasa barium enema dilaksanakan, sejenis cecair yang dicampurkan dengan bahan pewarna dimasukkan melalui sejenis tiub khas ke dalam punggung bayi. Kemudian x-ray khas akan mengambil gambar usus berkaitan. Dalam masa yang sama, tekanan yang dihasilkan di dalam usus akibat barium enema tadi akan meleraikan simpulan dan menyelesaikan masalah intuss.

Apapun, barium enema juga mempunyai risiko kecil untuk usus terkoyak dan sukar dilaksanakan sekiranya kanak-kanak terlalu uzur. Ada juga risiko untuk kejadian semula selepas enema.

Sekiranya barium enema gagal, maka cara terakhir ialah merawat instussusception melalui pembedahan. Doktor akan meleraikan usus tersebut secara manual, jika tidak boleh, maka usus tersebut akan dipotong dan dibuang. Usus yang nomal akan dijahit semula (end to end anastomosis).

Kesimpulan

Intussusception boleh berlaku pada kanak-kanak seawal 4 bulan. Oleh itu sekiranya anak anda menghidap sakit perut yang teramat dan tidak berhenti dengan pujukan, beserta dengan muntah dan berak berdarah, intussusception mungkin penyebabnya.

Wallahu Alam.




5 comments:

:: HUSNA :: said...

takotnyer...
dr. adakah punca jenis2 makanan yg diambil blh terjadinya sakit tersebut?

atau ade ape2 cdgan dr dr bg mengelakkn sakit ini?

Razak Bin Ramli said...

Ilmu yang berguna buat yang bergelar ibu dan ayah.
Jutaan terima kasih.

Anonymous said...

Kes ni terjadi jgak kat anak saya berusia 4bulan.. Usus kecik yg tsumbat.. Kaedah segera hnya melalui pembedahan..
Dan sekiranye berlaku kpd usus besar mungkin boleh mgunakan kaedah pressure air melalui dubur.. Dan kejadian ini mmg tiada penyebabnya.. Secara tiba2 berlaku.. Wallahualam..
Perkongsian bersama..

Anonymous said...

Pengalaman saya 3 orang anak pernah kena intus ni. Sakit ni memang jarang berlaku. Di lembah klang, hanya HUKM saja yg ada buat rawatan reduction utk intus ni.

Unknown said...

bagaimana keadaan anak puan sekarang? kos rawatan nya bagaimana pula?

Related Posts with Thumbnails