Friday, December 18, 2009

Menipu Pengguna Menggunakan Photoshop?





Kebelakangan ini terdapat pelbagai iklan-iklan yang cuba menunjukkan betapa bagusnya atau hebatnya jenama produk syarikat mereka terutama produk-produk kosmetik yang menampakkan keceriaan, kemudaan dan keremajaan. Iklan-iklan sebegini mempamerkan kejelitaan model setelah memakai produk mereka. Ada produk-produk ini kononnya boleh menghilangkan kedutan-kedutan di wajah.

Di Barat, iklan-iklan seperti ini sudah menjadi lumrah. Namun, masih terdapat di kalangan warga mereka yang sedar tentang betapa iklan-iklan ini boleh menyebabkan pemikiran mereka terpesong daripada realiti sebenar.

Pada hakikatnya, menghilangkan kedutan di wajah tidak semudah yang dijangka. Proses penuaan ini adalah akibat kenduran otot-otot di muka dan menyebabkan kulit-kulit di muka ikut kendur. Daripada pengalaman di bahagian pembedahan plastik dahulu, pembedahan untuk menegangkan kulit muka dan suntikan botox adalah di antara rawatan kemudaan ini. Namun kita harus faham, bahawa rawatan ini penuh dengan kontroversi terutama apabila ia menyentuh perosalan agama dan halal-haram.

Mari kita lihat gambar asal twiggy, model syarikat kosmetik Olay yang berumur 60 tahun.


Ini pula adalah model yang sama setelah menggunakan Olay Desitny.


Secara virtualnya model Twiggy kelihatan seolah-olah tanpa apa apa kedutan di kawasan matanya (crow feet), tanpa bengkak bawah mata (eyebag) dan nampak seperti berumur 40-an. Pihak syarikat Olay mengaku bahawa mereka ada menjalankan "perubahan kecil" pada gambar tersebut.

Ini telah mengundang penggubal undang-undang Britain mencadangkan agar iklan yang memesongkan pemikiran pengguna ini perlu dihentikan. Akhirnya "Advertising Standard Authority" di UK telah memberhentikan iklan ini setelah menerima banyak aduan daripada pengguna yang sedar.

Di Malaysia, terdapat pelbagai iklan-iklan yang banyak sebegini tanpa ada kawalan. Iklan-iklan ubat kurus badan, iklan pemutih dan sebagainya disiarkan tanpa ada kawalan dan tanpa kepastian samada produk tersebut memang benar-benar berkesan atau hanya menipu pengguna. Adakah pihak berwajib sedar tentang hal ini?

Wallahu Alam..


No comments:

Related Posts with Thumbnails