Tuesday, July 24, 2007

BASIC RULE NO 5 & 6 - Guide To Investing (RDPD 3)

Assalamualaikum WBT,


Dipetik daripada buku "Guide To Investing" (Rich Dad poor Dad Part 3)- Basic Rule No 5 & 6: m/s 109 - 111.


Seorang pelabur mesti bersedia apa pun situasi yang berlaku. Seorang yang bukan pelabur (non-investor) cuba untuk mengagak perkara yang akan berlaku dan bila ia akan berlaku.


"Apa maksudnya?"Saya bertanya


"Pernahkah awak mendengar seseorang pernah berkata,"Aku sepatutnya beli tanah tu untuk RM 500/ seekar 20 tahun dulu. Cuba tengok sekarang. Ada orang telah membina sebuah kompleks membeli belah betul-betul sebelah tanah itu. Sekarang ni tanah tu dah berharga RM 500,000 seekar!"


"Ya, saya pernah dengar cerita seperti banyak kali.


"Kita semua pernah mendengarnya", kata Rich Dad. "Dalam kes ini, orang itu tidak bersedia. Kebanyakan pelaburan yang akan membuatkan kita menjadi kaya sudah tersedia. Mungkin ia akan datang di dalam masa yang sangat singkat seperti sebuah jual beli di dalam perniagaan, atau di dalam masa yang lama seperti di dalam bidang hartanah.

Tetapi tidak kisah samada peluang itu terbuka dalam masa yang singkat ataupun lama, sekiranya anda tidak bersedia dengan ilmu ataupun pengalaman, ataupun dengan simpanan wang tunai, peluang itu walaupun baik akan terlepas".


"Bagaimana seseorang itu harus bersedia?",


"Anda harus fokus dan menumpukan kepada apa yang pelabur lain sedang mencari-cari. Jikalau kamu ingin melabur di dalam saham, kamu harus hadir ke kelas untuk bagaimana cara untuk memilih saham yang baik. Begitu juga di dalam bidang hartanah. Itu semua bermula dengan latihan di minda untuk tahu apa yang dicari dan bersedia untuk saat-saat apabila pelaburan itu muncul di hadapan.


Ia seperti bermain bola. Kamu bermain dan bermain, dan satu saat tiba dimana kamu terpaksa untuk membuat tendangan gol untuk kemenangan. Di saat itu ia adalah di antara kamu sudah bersedia atau tidak. Atau kamu berada di posisi yang betul atau tidak. Walaupun begitu, sekiranya anda terlepas peluang untuk menjaringkan gol, akan tiba masanya peluang itu tiba lagi. Peluang untuk pelaburan terbaik akan sentiasa tiba kepada anda sekiranya anda sentiasa bersedia.


"jadi itulah sebabnya, anda selalu ketawa sekiranya anda orang memberitahu, anda terlepas peluang itu atau peluang ini".


"Betul. Dan terlalu ramai manusia di dunia ini yang berfikir bahawa peluang untuk berjaya terlalu sedikit. Mereka mengeluh mengenai terlepas satu peluang yang besar dan memegang satu peluang dengan berfikir terlalu panjang bahawa itu satu-satulah peluang mereka dan tidak nampak peluang yang lain. Jika anda berada di dalam B atau I Quadrant (Businessman or Investor) anda mempunyai banyak masa untuk mengenali di mana peluang yang terbaik. Malah keyakinan anda yang tinggi membolehkan anda menukar peluang yang "tidak bagus" bagi seseorang kepada sebuah pelaburan yang "bagus".


......


"Dan apa maksud anda jangan buat jangkaan?"


"Ya, pernahkah anda mendengar, " Apa akan berlaku sekiranya pasaran saham jatuh?', apa yang akan berlaku terhadap pelaburan saya nanti? Itu sebabnya saya tak beli, Saya akan tunggu dan lihat!".


"Sudah banyak kali",


"Saya mendengar sudah banyak kali, apabila diberi peluang satu peluang pelaburan yang baik, mereka melarikan diri daripada pelaburan itu kerana takut. Mereka menjangkakan tentang kegagalan satu pelaburan yang akan mereka alami. Mereka akan mengeluarkan perkataan-perkataan negatif dan tidak melabur... ataupun mereka jual ketika sepatutnya mereka tidak jual, atau mereka beli ketika tidak sepatutnya mereka beli berdasarkan jangkaan emosi mereka."

"Ini semua boleh dihindarkan berdasarkan pengalaman, ilmu dan sedikit persediaan. "
......


"Bagaimana saya nak melabur tanpa wang?"


"Jika kamu sudah bersedia dari sudut ilmu dan pengalaman, dan anda terjumpa satu peluang pelaburan yang baik duit akan datang kepada anda, atau anda akan berjaya mendapatkan wang itu. Pelaburan yang baik akan menjadikan mana-mana orang menjadi "tamak". Saya tidak berniat menggunaan konotasi "tamak" sebagai satu simbol yang negatif. Ia adalah emosi manusia biasa seperti kita. Jadi apabila sesuatu pelaburan itu baik, wang akan datang sendiri kepada kita kerana minat pelabur terhadap pelaburan itu. Sekiranya pelaburan itu tidak baik, maka pelabur tidak akan tertarik dengan kita.


"Pernahkah berlaku bahawa walaupun peluang pelaburan itu sangat baik, tetapi tiada wang yang datang?"


"Ia pernah berlaku, tetapi bukan kerana peluang itu tidak menarik wang untuk datang, tetapi Orang yang mengawal peluang itu yang menyebabkan ia tidak menarik. Sekiranya orang yang mengawalnya dikeluarkan atau dialihkan, maka peluang itu kembali nampak menarik.


"Orang tidak akan bertaruh pada kereta lumba Ferari di perlumbaan F1 sekiranya pemandunya merupakan pemandu kereta biasa sahaja. "

"Di dalam pelaburan hartanah, kita selalu mendengar perkataan, "lokasi, lokasi, lokasi." Saya mempunyai fikiran yang berlainan. Di dalam pelaburan, perkataan yang paling utama ialah "orang, orang, orang!". Itu lah yang menyebabkan hartanah terbaik di atas lokasi yang terbaik juga gagal kerana ORANG yang salah menguruskannya."

"Jadi saya bersedia, saya telah buat tugasan saya, saya berpengalaman dan saya ada "track record" yang baik.Sekiranya saya dapati sesebuah pelaburan yang baik, saya dapati wang itu satu perkara yang mudah."

---- dipetik dari Guide to Investing oleh Robert T. Kiyosaki ----

...................

.....


2 comments:

Hindi Choti said...


Hindi sexy Kahaniya - हिन्दी सेक्सी कहानीयां

Chudai Kahaniya - चुदाई कहानियां

Hindi hot kahaniya - हिन्दी गरम कहानियां

Mast Kahaniya - मस्त कहानियाँ

Hindi Sex story - हिन्दी सेक्स कहानीयां


Nude Lady's Hot Photo, Nude Boobs And Open Pussy

Sexy Actress, Model (Bollywood, Hollywood)

Kisah Sukses said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini YUSUF ISMAIL seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI RUSLAN SALEH yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI RUSLAN SALEH dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon AKI RUSLAN SALEH di 0812-43477455 Untuk yg di luar indon telefon di +62812-43477455, Atau KLIK DISINI 2D 3D 4D 5D 6D saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI RUSLAN SALEH saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI Ruslan adalah guru spiritual terkenal di indonesia. Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

Related Posts with Thumbnails