Tuesday, January 22, 2008

MENGIRA WAKTU SUBUR WANITA

Assalamualaikum Warahmatullah.

Ada yang meminta saya menulis artikel tentang waktu kesuburan wanita. Saya tahu ada yang dah sangat mahir.. kalau tak mahir takkan ada 6 orang askar kat rumah kan... hehe. Tapi yang baru-baru nak mencuba tuh tentu ada yang malu nak bertanya. Baik juga kalau tahu, InsyaAllah boleh kongsi dengan suami atau adik beradik atau anak-anak dara kat rumah.

Kitaran haid wanita adalah tajuk sangat penting masa student dulu dan selalu masuk soalan esei. Kalau ada pertanyaan, saya cuba jawab. Kalau tak dapat, maafkan saya, anda boleh tujukan soalan kepada pakar sakit puan.
KENAPA ANDA PERLU TAHU WAKTU SUBUR WANITA?
Ada 2 sebab utama :-
1. Untuk memudahkan mendapat zuriat
2. Untuk mengelakkan daripada mendapat zuriat.
Kedua-duanya adalah sama penting. Ilmu ini mungkin boleh anda sebarkan dan digunakan secara praktikal.

FAHAMI KITARAN HAID

Saya cuba permudahkan sebab kitaran haid ni agak kompleks dan payah sikit nak paham. Tetapi cuba fahami. Kitaran haid wanita berlaku setiap bulan secara puratanya ialah 28-30 hari. Tapi wanita masing2 ada kitarannya sendiri ada 25 hari ada yang lambat sampai 35 hari. Tetapi secara puratanya ialah 28-30 hari.

Terdapat beberapa fasa di dalam kitaran haid. Anda perlu memahami fasa ini.

Hari 1-4

Ini dipanggil fasa pengeluaran haid (menstruation) - ketika ini darah haid keluar. Hari pertama period adalah penting untuk diketahui kerana ia adalah di mana fasa ini bermula. Pada hari pertama haid datang, ia perlu ditanda di kalendar dan tamat selepas berapa hari. Sebaik-baiknya ditanda setiap bulan sekiranya anda ingin merancang untuk mengandung. Anda boleh mengagak kitaran period anda beberapa hari di dalam sebulan.

Hari 5-13

Ini dipanggil fasa follicular. Pada fasa ini, hormon estrogen meningkat. Ketika fasa follicular ini, darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung. Di kawasan ovari pula, telur yang berada di dalam bekasnya akan menjadi semakin matang.

Hari 14

Waktu inilah satu proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku. Telur akan terkeluar daripada sarangnya disebabkan oleh peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormone (LH). Telur ini sekiranya tidak disenyawakan oleh sperma akan mati dan hilang. Sekiranya ia disenyawakan, ia akan turun melalu saluran falopio ke rahim.

Hari 15-28

Ini dipanggil fasa luteal atau fasa secretory. Selepas telur dikeluarkan dari sarangnya, sejenis hormone dipanggil progestrone di rembes daripada sarangnya (corpus luteum). Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Setelah progestrone semakin berkurang kerana tiada persenyawaan berlaku, maka dinding ini akan runtuh sebagaimana runtuhnya tembok Berlin. Proses akan mengalami kitaran semula pada hari 1.


BILAKAH WAKTU SUBUR?

Setelah anda faham kitaran haid di atas, waktu yang terbaik untuk bersama suami-isteri ialah pada hari ovulasi berlaku. Ini adalah kerana ketika itu telur baru sahaja keluar daripada sarangnya.
Bilakah secara tepat ia berlaku? Sebenarnya ia adalah lebih kurang 14 hari daripada hari pertama period seterusnya atau ketika fasa luteal bermula.
** (14 days from the 1st day of your NEXT period - NOT your previous period)

Tak faham? Macam ni. Katalah dia period 28 hari, maka hari subur ialah 28 hari - 14 hari = 14 hari. Jadi, hari ke 14 itu adalah hari subur. Katalah period bulan itu 30 hari, maka 30 hari - 14 hari = hari ke 16 ialah hari subur bukan lagi hari ke 14. Sekiranya periodnya 35 hari maka 35-14 = hari ke 21 adalah waktu suburnya.

Ini adalah kerana fasa luteal pada kiraanya adalah biasanya tepat 14 hari setelah berlakunya ovulasi, sedangkan fasa folicullar boleh berubah2. Jadi waktu subur adalah 14 hari sebelum hari pertama period yang seterusnya. Sekiranya period anda adalah tetap 28 hari, tak jadi masalah untuk mengira waktu subur anda. Sekiranya period anda berubah-ubah, inilah timbulnya masalah mengira waktu subur.


CARA LAIN MENGETAHUI WAKTU SUBUR

Pada waktu subur, suhu badan wanita akan naik sedikit dalam satu darjah celcius. Juga terdapat lendiran cecair yang jernih daripada kemaluan. ini adalah disebabkan hormon yang meningkat ketika itu. Di Amerika terdapat kit untuk mengetahui kesuburan wanita melalui air kencing wanita tapi saya tak pernah jumpa lagi di klinik2 di K.Lumpur.


MENGANGGAR WAKTU TERBAIK UNTUK MENDAPAT ZURIAT

Oleh kerana telur atau ovum tidak mempunyai jangka hayat yang panjang, iaitu dalam lingkungan 1-2 hari sahaja, maka tingkap untuk mendapatkan zuriat adalah sangat terhad. Oleh itu Allah mencipta sperma dengan kelebihan yang lain pula.

Selain daripada berjuta-juta sperma dilepaskan (setiap seorang lelaki adalah jutawan!), ia juga boleh bertahan selama 3-5 hari. Ini bermakna, sekiranya suami isteri bersama 3 hari sebelum waktu subur, atau 2 hari selepas waktu subur, maka ada peluang untuk telur itu berjumpa dengan sperma yang hidup lebih lama.

Oleh itu, untuk mendapatkan zuriat, pasangan boleh bersama setiap malam (atau siang hari kecuali pada bulan Ramadhan) pada hari ke 11, 12, 13, 14, 15, 16 period untuk mendapatkan waktu optimum hari kesuburan sekiranya period anda datang 28 hari. Itu adalah menganggarkan waktu subur adalah pada hari ke 14.

Anda boleh cuba setiap bulan untuk beberapa bulan sekiranya tidak berhasil. Ini adalah untuk memastikan waktu subur adalah sesuai dengan waktu bersama anda.



MENGELAKKAN MENGANDUNG MELALUI CARA KIRAAN

Selain daripada untuk mendapatkan zuriat, ada pasangan yang ingin mengelakkan mengandung dengan cara mengira kalendar.
Untuk pengetahuan anda, cara mengira melalui kalendar adalah berisiko dan tidak beberapa tepat. Ini adalah kerana anda mungkin boleh tersilap kira, atau kedatangan haid yang tidak beberapa teratur menyebabkan tarikh subur lari dari kebiasaan.

Oleh kerana anda tahu sperma boleh bertahan selama 5 hari di dalam rahim (ada kajian menunjukkan 7 hari !), jadi 5 hari sebelum dan selepas hari kesuburan adalah waktu yang dianggarkan tidak boleh bersama isteri ataupun terpaksa menggunakan cara kontraseptif yang lain.

Ada juga yang meletakkan 3 hari sebelum dan selepas waktu subur. Ini lebih rapat dan lebih berisiko. Terpulang kepada anda sendiri. Seperti yang saya khabarkan tadi, cara ini tidak beberapa tepat dan mempunyai risiko yang tersendiri.


Saya harap info ini boleh membantu pasangan suami isteri menganggar waktu yang terbaik untuk bersama dan waktu terbaik untuk mengelak daripada bersama.



Selamat Mencuba!


467 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 400 of 467   Newer›   Newest»
Anonymous said...

askum doktor....

saya dah selamat bersalin pade 21 ogos 2008 melalui kaedah forcept. masalahnya darah keluar lebih dari 60 hari. pade hari yg ke 64, saya ke hospital untuk ck masalah sebenarnya. doktor yg cek tu buat ujian pap smear & ultrasound kat kawasan rahim utk kenalpasti ade ketumbuhan @ tidak. tapi melalui ke2-2 ujian tu saye takde masalah tu. sample darah da diambil n doktor bagitau saye cume kena jangkitan kuman. saye diberi antibiotik n perlu dimakan dalam tempoh 14 hari. kesimpulannya darah dah berenti pade hari ke sembilan lepas saya makan pil tu. tapi selang 5 hari kuar darah smula. adakah ni darah period @ darah istihadah? macammane cara pengubatannya?

Anonymous said...

Terima kasih, kerana sudi berkongsi pengetahuan. Dua hari lepas saya & suami tertanya2 kenapa saya belum period lagi bulan ni. Kitar haid saya biasanya teratur.
Jadi pagi ni, saya search di internet tentang kitaran haid dan terbaca catatan Dr. ini. Lepas saya cuba buat pengiraan mengikut kaedah yg Dr. terangkan, saya rasa berdebar2 pulak...kemungkinan besar (insyaAllah) saya dapat berita gembira sekarang! Jika tepat kiraan saya, this will be my 1st pregnancy! takut pun ada jugak.. Doakan saya!

NNJ
www.perekaweb.com
www.bizkutraya.com

Anonymous said...

macam mana dengan perioad yg datang 2 hari jek sebulan

Anonymous said...

wah..teruja la dgn blog dr nie..tima kasih...dari liana..

Anonymous said...

assalamualaikum doc...
saya azi..soalan 1,setiap kali dtg period saya selalu mengalami sengugut yg teramat sgt pada hari pertama dan ke2..utk menahan kesakitan tu saya ada mengambil pil sengugut yg di beli dr farmasi dan kdg2 saya mkn panadol dlm 2 biji..adakah ini memberi masalah utk saya mengandung.

soalan 2, boleh tak doc bantu saya bg menentukan waktu subur saya..period saya utk bln 10 ialah 6/10..kemudian bln 11 ialah 7/11..jadi bilakah waktu subur saya??

soalan 3,saya telah berkahwin 8 bln tetapi masih blm mengandung..adakah di sebabkan sengugut saya yg telalu kuat menyukarkan saya utk hamil?? harap doc dpt membantu..terima kasih

Anonymous said...

slm doktor

isteri mengandung sebulan dan pada 13.10. hb iteri gugur dan seminggu lepas itu dia terus mengurut dan clearkan saki baki yang ada dan pada 24 hb kami"bersama"dan lebih kurang 13.11 hb ,haid xdtg dan lepas seminggu check ,doktor kata mungkin mengandung dan dia kata kena datang 2 minggu lagi,jd mcmana doktor ,blh kah berlaku
mungkin kata doktor xsangka awal.tp kami percaya rezeki dari allah.
kami baru kawin dan masih tiada beby lagi.
blh doktor bg pandangan ,tq

Anonymous said...

saya baru bertunang...tapi saya betul2 tak paham kiraan period yg doctor bgtau dia diatas...saya period 19hb sampai 25hb...so bila waktu subur saya untuk megnadung???? saya betul tak paham cara kiraanya dr dulu lagi.... tolong doctor bgtau saya....bulan depan saya sudah mahu berkahwin...
satu lagi,kwn saya sudah terlanjur...dia bertanya jika dia melakukan hubungan seks,teman lelaki dia telah terpancut air mani ke kemaluan dia...kemungkinan masuk@ tidak...itu tidak pasti...adakan dia akan megandung???

Anonymous said...

salam doc,
sy jiji ingin bertanya
ada x pil yg boleh menggurkan kandungan??

Anonymous said...

salam doc...
sy nk tanya, nape lepas gugur cycle period saya dah x ok?
sblm ni, memang tepat 28 hari...tapi skarang, mesti cepat 22hari, 24, 26 la..bulan ni,hari ke 20 dh period balik...cepat seminggu plak...risau saya..
klu boleh, sy dan husband memang nk anak cepat...tp klu cycle x betul, sy pn confius bile hari subur sy..sebabnye, sy tinggal bjauhan dgn husband..so, kami tpaksa merancang masa utk bjumpa...

(utk pengetahuan doc, asalnye sy sakit gigi n sy ade mkn ubat antibiotik n ubat tahan sakit..sebelum mkn, sy call tanya klinik gigi yg bg ubat kt sy tu, nurse die ckp, xde effect..masa jmpa kt klinik, lupa plak sy nk bgtau doc tu sy ni pregnant..tp baru masuk minggu ke-7..lepas mkn ubat, malamnye tu, dh start keluar darah..tp x banyak..spotting..esoknye,semasa perjalanan bjmpa husband..dlm bas, dh bleeding teruk...masa smpai je kl, sy trus pegi HKL..selepas D&C, darah saya x berenti dekat 6 minggu...sy check klinik, Doc ckp jangkitan.. at last berenti selepas makan ubat antibiotik... )

sy risau,takut ade effect slepas gugur aritu....

hrp doc ble bg pandangan n nasihat...
tq doc!

Anonymous said...

assalamualaikum..
saya faham dgn penerangan Dr.. trima kasih..tapi saya ni haid tak teratur.. kadang2 utk 2 - 3 bulan, haid datang normal.maksud saya, datang every month la.. tp slalunya 2-3 bulan skali baru datang haid..memang mcm ni sejak saya first dtg haid umur 14tahun. haid yg datang pulak kdg2 sikit, kadang2 normal. saya pon pening dengan diri saya ni. boleh Dr beri peneranagn tentang masalah saya ini? tq..


..pelangi..

Anonymous said...

assalamualaikum..

Doc..nk tnya 1 soalan..baru2 ni dapat tau dari kawan tempoh subur.die kate klu lepas period tu x subur..so..sebelum ni sy n hubby 'bersama' air suami dibuang sbb x mau ngandung..dan baru-baru ni saya start period 20/11 malam dan habis 26/11..pada 27/11 kami pon 'bersama' suami muntahkan air die dalam rahim saya..(sebelum ni tak pernah..anak kecik dah 7 thn) sy x amalkan apa2 pil perancang. Soalan sy adakah kemungkinan utk sy ngandung..sbb sy baru abes period..(takut gak ler..belom bersedia ade baby lagi.)tak berapa paham tang pengiraan ni..(kesian kat hubby asek buang luar)

Anonymous said...

Salam doktor..

Saya ingin tanya pasal haid..

Jika saya dtg haid awal 5 hari sebelum waktunya,adakah darah tersebut darah haid??

Anonymous said...

Hi Doc....
Saya sudah kahwin tapi sekarang saya tak ingin mengadakan anak sebab masih muda. Saya ingin tanya jika dalam sebulan saya terlebih makan postinor...maksud saya dalam sebulan saya makan postinor 2 lebih kurang 5 kali....adakah ia ada kesan sampinganuntuk masa depan saya? thx....

kelly

Anonymous said...

Assalamualikum Dr. Saya nak tanya satu soalan. Saya mempunyai masalah tentang haid saya. setiap Haid saya hanya keluar untuk 2 hari sahaja... pada hari ketiga hanya tinggal darah yang warna coklat sahaja dan hari keempat tiada darah yang keluar..adakah ini berkaitan dengan hormon dan kesuburan, bagaimana untuk saya mengatasi masalah ini.Saya akan mendirikan rumah tangga pada tahun depan, hal ini amat merungsingkan saya

-Siti-

Anonymous said...

salam doc..
sy br berkahwin 01/11/08..period should dtg 10/12/2008..masalah nye..sejak akhir2 nie..1-2 mggu b4 nie la.. organ perkumuhan sy mcm mane ntah.. kejap2 nak msk toilet buang air kecil.. 15 minit lepas 2..rase lg..tp kuar nye skit2 je..pas2 rase ngilu..dlm ms same..sakit kat perot mcm period pain (kdg2)..nape ye doc..pregnant eyh..? kalo buat urine test sendri..da bole detect ke..?? pls help me doc..

Anonymous said...

SALAM DOC,SYA MAY.DAH 3 TAHUN KAWEN TAPI LUM PEGNENT.MCM-MCM UBAT TRADISIONAL N MODEN TAPI BLUM NAMPAK HASILNYA...DAN SYA SERING MENGALAMI SAKIT PERUT DI SEBELAH KIRI...LEBIH KURANG 2 MINGGU SELEPAS HAID....APAKAH ITU DOC...???

Anonymous said...

salam doktor..saya sekarang disahkan mngandung.tarikh last datang period adalah pada 17/11. pada 28/11 saya ada buat x-ray untuk tujuan medical check up. soalan saya,adakah masa saya uat x-ray tersebut saya dah mengandung???kalau dah mengandung,adakah baby akan cacat??? kitar haid adalah 28 hari

Anonymous said...

Assalamualaikum...w.b.t

terima kasih dengan maklumat dari blog ini..maka dengan ini saya ambil ilmu yang hak sahaja...yang lain-lain saya pulangkan.

Anonymous said...

Salam Dr..

Saya nak tanya sikit. Saya dapati sejak beberapa bulan kebelakangan ni, bila saya subur, saya akan mengalami sengal-sengal di perut (kesakitannya seperti sakit senggugut) dan sedikit ngilu di bahagian ari-ari.

Begitu juga pada bulan ini. Hari pertama period saya yang terbaru adalah 27 Dec 08. Dan pada hari ini (8 Jan 09), saya sudah mula mengalami sakit perut, sesekali di selangi sakit pinggang dan pengeluaran lendir keputihan yang begitu banyak.

Adakah saya sedang subur ketika ini, dan adakah tanda-tanda yang saya alami setiap kali selepas period ini ada kaitan dengan mana-mana simpton penyakit?.

Harap Dr dapat beri maklum balas. Terima kasih

Anonymous said...

Doc,

sy br berkahwin pada 13hb Dec 08..dan seminggu sebelum sy period 8/12/08 Mengikut kiraan period sy dlm lingkungan 28-30..tapi terlewat 2 minggu..Mula2 dah rs seronok sgt, ingtkan akan dpt berita gembira tapi on 24/1/09 sy period :(

Doc, my Question is adakah boleh wanita itu hamil walaupun die datang period. Sbb sy ada terdengar yang ramai tidak sedar die hamil sbb die still dtang period :(

Anonymous said...

assalamualaikum...
saya nida ingin bertanya, sekiranya selepas bersama dengan suami, adakalanya saya terasa air maninya terkeluar semula....adakah ini boleh menyebabkan masalah untuk hamil kerana air mani yg keluar semula selepas bersama?
tq doc

Anonymous said...

Salam sejahtera DR. topik ini sangat menarik...
disini saya ingin bertanya saya ada melakukan hubungan bersama suami sehari sebelum period, ada kan ini berpotensi untuk hamil???

Anonymous said...

thanks doc, i bru lepas bersalin 5 bulan lepas tapi baby yang saya lahir hanya sempat hidup 7hari sahaja kerana lemas..insyallah kami akan beriktiar untuk yang berikutnya berpandukan tips yang doc berikan.ia amat berguna sekali

saniey said...

salam sejahtera doktor...
saya saniey,saya nak tanya cikit mengenai soal haid.saya masih tak faham soal hitung kitaran haid yang subur...contoh lah kalau saya datang period 16 march 09 shingga 20 march 09.jd bla kah hari subur sy?

saniey said...

slm sjahtera buat doktor..
saya saniey,saya nak mtak cadangan dari doktor macam mana nak lambat mendapat zuriat..saya baru berumur 20 tahun,saya menikah dah 1tahun 2bulan.slain dari mkan ubat,cara macam mana yg lebih bagus dari mengelak untuk hamil?

Anonymous said...

assalamualaikom doktor...
sy nk tanya nih...
ape calour air mazi atau cairan putih yg mgandungi nanah....
sy dah kawin dua thn....
dalam masa 4 tahun nih sy dh mengugurkan kandungan 2 kali
kami blm bsedia mpunyai anak sbb sbb sy sendiri masih belajar....adakah sy bpeluang mgandung lagi
sy xpernah mcuci rahim sy selepas mgugurkan kandungn...
adakah risiko lain yg bakal sy hadapi doktor....sekarang kami suami isteri brencana hendak mmiliki anak.......skrg sy berumur 24 tahun ...doktor bantulah sy....
___yon...myname___

Anonymous said...

salam doktor. saya amira.
saya baru berkahwin beberapa bulan lepas.
kami bercadang untuk tidak mempunyai anak dalam waktu terdekat ini.
pada 6 haribulan lepas..1st day period saya.
11 haribulan saya dah suci..12 haribulan saya bersama dengan suami saya tanpa apa-apa protection.
pagi esoknya..saya telah ke farmasi dan telah membeli pil pencegah kehamilan.
untuk pengetahuan doktor, ini kali pertama saya menggunakan pil ini, jadi saya main pilih je.
jenama yang saya pilih ialah rigevidon.
saya nak tanya doc, ada kemungkinan ke saya akan pregnant?
dan adakah pengambilan pil pencegah kehamilan selepas bersama boleh mencegah kehamilan?
huhu..saya betul-betul tak bersedia untuk mendapat zuriat lagi.. tolong saya doc..

adil said...

salam doc, nak tumpang tanya, adakah pil noriday boleh menyebabkan keguguran? one of my friend, mengandung luar rahim so masa scan x nampak la pape, tapi tester tu jalur 2 (positif ler kan) dokte bg dia noriday coz dia memang bercadang nak merancang(without knowing she is pregnant)
tq

Anonymous said...

slm doc..

isteri saya baru sahaja keguguran, ramai yang cadangkan isteri saya melakukan d&c untuk mengeluarkan sisa kantung janin..klau tak wat,ape efeknye?2
2. apa pantang larang terbaik untuk perempuan baru kguguran ni & ape mkanan yang paling sesuai...tq doc

jaafar

~cuBeV@ri@si~ said...

salam doc...
sy iza..umur 26thn..sy dh bekerja skrang..sy ada masalah dgn kitaran haid yg xmenentu.fyi kitaran haid sy mmg dr start period lg xteratur...sy start period form2..until now,perkara ni berlarutan..sy dh jmpe ramai pkr skt puan..time study dulu ramai doc ckp ini adalah masalah biasa..br2 ni sy ade berjumpa dgn 2org pakar yg berlainan pendapat..pakar A syorkan sy ambil pil perancang utk regulate kitaran haid sy dan sy dh jalani ujian darah.rahim sy jugak dlm keadaan baik.cuma hormon yg xstabil.pakar B pulak berpendapat pil perancang xbgus utk sy especially yg belum berkahwin..fyi,sy akan berkahwin thn ni..sy telah mengambil pil yg disyorkan oleh pakar A selama 4bulan..after that, period sy still xstabil jugak..sy risau jika possibility utk sy pragnant tipis..what should i do doc?adakah sy berpeluang utk pragnant?

Anonymous said...

salam, Doktor, nak tanye, hari ni, dah ke 21 sy masih berdarah,.. memang istihadah tp apa sebenarnya penyakit sy ni? sudah mkn pil memberhentikan darah yg di beri oleh doktor di slh sebuah pusat kesihatan, tp darah msh lg keluar. sy berumur 23 thn dan belum berkahwin. member kate, stress..ada jugak lah stress tp knp smp skng darah tak stop lagi walaupun dah 21 hari dan dah mkn pun ubat tu.. hope doc dpt jelskan..sy risau..tq..

Anonymous said...

salam doc. sy pn jiji. kitaran period sy x tetap.kadang2 28 hari, kadang2 30 hari. 40 hari pun pernah.last month kitaran period sy 30 hari.last period sy 2 april dan sy bersama pd 21 april.adakah itu waktu subur sy sbb sy masih belum period untuk bulan ni.thx doc

Anonymous said...

eisya_z
assalamualaikum..
dr saya hendak tanya tentang kesuburan.first period 29/4,kedua 28/5.bila waktu subur saya?.pada tahun 2007 saya keguguran dan D&C.anak pertama saya cara opret..Saya bercadang untuk menambah zuriat kedua.

Azie said...

Dr Azwan,
Terima kasih atas maklumat dan ilmu yang dikongsikan.Cukup berguna untuk bakal2 ibu/suami, pasangan suami isteri.

Terima kasih sekali lagi.

Anonymous said...

assalamualaikum...sy bru 3 bln kawen n sdg berusaha untk mndpt zuriat. sy ada mnghpi sakit2 d bhgn pnggang kiri smsa hndk buang air kecil.mgkin dsbbkn jangkitan d pundi kecil tp sy blom g jmpa dktr lg.adakah jangkitan pada pundi kecil akan menjejaskn peluang sy untk mndpt zuriat dlm msa yg trdekat ni?
pn. auliya

Anonymous said...

Doctor, I have questions regarding abortion and pregnancy. I am still young and entitled "kawen accident" if you get what I mean.
Anyway, I had a personal abortion on the 6th March (3months ago). I didn't get to "bercuci" after the abortion because I don't have the money and I was foolishly young+stupid.
And now,I'm married already and I had sexual intercourse with my husband while I assume I'm in my "subur period". I am not ready to be pregnant because of what I've been through to have abort my own flesh blood and I truly know what I did was foolishly wrong.
But I was wondering whether I am going to suffer from any disease (cancer in the uterus) or disability to be pregnant again?
That's all. Thank you for your time. Hoping for your dearest reply.

p.s. don't hate me for what I've done in the past without tolerate thoughts. Assalamualaikum.

SifuMalas said...

tumpang tanya doc..

saya telah datang haid kali ini. tapi telah tersasar dari jadual asal.. sebelum ini xpernah tersasar. apa darah haid itu kur.. dia kuar sedikit demi sedikit dan kejap pandai berhenti , lepas tu keluar lagi. darah ini juga keluar bersama dengan cecair putih. harap doc dapat menerang kanapa ini terjadi.

Anonymous said...

salam dr, saya norzie

saya harap dr sudi menjawab persolan saya. period terakhir saya ialah pada 20/5 ,pada bulan 6 lepas saya tidak period. saya buat ujian upt di rumah pada 30/6...hasilnya positif tetapi terlalu kabur. then 2/7 saya dapati ada sedikit darah dan ia keluar hanya ketika itu sahaja. selang beberapa hari keluar lendir berwarna coklat byk sedikit dari sebelumnya. saya buat ujian upt sendiri, masih positif dan masih kabur. saya keklinik swasta, buat scanning tapi tak nampak apa. then dr minta buat upt skali lagi, positif tapi kabur jugak. pada hari seterusnya tiada lagi bleeding tetapi 7/6 keluar lendir coklat lagi, saya buat upt sendiri pada waktu pagi 8/7 positif dan ia nampak jelas.saya ambil keputusan ke klinik kerajaan pada ptg 8/7 , dr scan tapi tak nampak apa2. dr minta saya buat upt, hasilnya negatif, so dr minta saya dtg seminggu lagi utk repeat scan and upt. jadi sekarang saya sangat keliru + risau + sedih. ada kah saya tidak mengandung sebnarnya, atau adakah saya bakal keguguran. saya harap dr sudi menjawab. tq

lyn said...

assalammualaikum dr..
saya puan lin, doctor saya nak tanya, pantang selepas mengalami D&C ada sama ngan pantang selepas bersalin. sejauh mana kebenarannya puan

lyn said...

assalammualaikum dr..
saya puan lin, doctor saya nak tanya, pantang selepas mengalami D&C ada sama ngan pantang selepas bersalin. sejauh mana kebenarannya puan

lyn said...

assalammualaikum dr..
saya puan lin, doctor saya nak tanya, pantang selepas mengalami D&C ada sama ngan pantang selepas bersalin. sejauh mana kebenarannya puan

insanbrentford said...

Assalamualaikum Dr,
Saya sedang berkursus di luar negara. Sebelum saya keluar negara saya ada melakukan hubungan kelamin dgn isteri. Setelah keluar negara isteri datang haid mcm biasa. Sekarang dah hampir 2 minggu tak datang haid. Persoalannya, bolehke seseorang wanita pregnant selepas dtg haid?

aishah said...

askum doc,
bagus ader blog mcm nie sbgai rujukan org seperti sy yg kurang fhm tentang masalah kesuburan ni. Sy ader tbaca dlm blog doc nie yg mengatakan jika period xdatang 3 4 bln lebih n ader byk bulu dimuka ader masalah yg serius.Boleh sy tau apakah masalah tu,adakah ianya serius seperti kanser ovari? Buat pengetahuan doc,period sy mmg tk tetap kadang 5 bln tk dtg,last sy period 17 feb 09 tp sampai skrang xperiod lg..sy dh buat upt tp negetiv..pls adv me k tq

Mrs Dyb said...

Salam, doc.....

Saya baru b'kahwin dan disahkan hamil 1 bulan.... sebelum b'kahwin, saya merupakan heavy smoker.....selepas b'kahwin ( sebelum didapati hamil), saya masih merokok.....tp hanya 1-2 batang sehari....

Masalah yg saya hadapi ialah, saya kerap sakit dibawah abdomen dan nafas saya pendek sepanjang saya mengandung..... adakah kandungan saya sihat?

Unknown said...

Assalamualaikum tuan dokter
Saya ingin tahu apakah komplikasi sekiranya si isteri menelan air mani yang dipancutkan oleh si suami pada jumlah yang banyak?..adakah perilaku menelan air mani ini ketika melakukan hubungan seks dibolehkan dalam agamna Islam?

bibie_suke_sukun said...

salam..dr..sy nak mabil postinor...bleh x ambil 12 jam after intercourse???pas 2 lagi 1biji ambil..12 jam after 2..

Zarmiela said...

Saya ada persoalan.. pada 27/7/2009sy keguguran dan 28/9 sy period then pada 29/10 ada setitis 2 darah keluar dan sy fikir sy period tetapi sebenarnya bukan period pun. Sy da buat pregnancy test 2x tetapi negatif...sehingga hari ini sy tidak period...adakah sy bermasalah dan mengapa ini terjadi...minta tolong jasa baik tuk menjawab kemuskilan saya..

terima kasih

Unknown said...

Jika anda menginginkan kebagahagiaan rumahtangga pastikan pertama-tamanya sekali anda mampu membahagiakan suami anda!

Salah satu faktor hubungan suami isteri tidak intim dan mesra adalah disebabkan anda gagal memberikan yang terbaik untuk suami anda.

Ingat! Bukan hanya isteri yang mahukan suami yang hebat, malah suami juga memerlukan isteri yang bukan sahaja hebat malah mampu memberikan impak yang luar biasa! Ingat, IMPAK YANG LUAR BIASA! Atau dalam erti kata lain IMPAK MAKSIMA!

Bagaimana anda ingin memberikan impak maksima walaupun usia anda semakin meningkat? Anda tidak perlu risau... Tidak ada suatu masalah di dunia ini pun yang tiada penyelesaiannya.

Di sini kami memperkenalkan anda produk NONA MANJA.

NONA MANJA merupakan makanan tambahan yang mampu membantu dan telah pun terbukti mampu membantu ramai wanita yang ingin menjadikan setiap malam bagaikan nostalgia 'malam pertama'. Ingat, faktor usia anda bukan menjadi penghalang untuk anda kembali menikmati keremajaan dalaman anda malah anda juga pasti akan mampu memberikan kenikmatan yang tidak boleh dilupakan untuk suami tercinta.

NONA MANJA diperbuat daripada mengkudu (morinda citrifolia), manjakani (croton caudatun), roselle (hibiscus sabdariffa) dan madu. Campuran bahan-bahan ini mampu dan terbukti membantu menangani masalah:
1) Menguatkan otot-otot faraj (untuk fungsi kemut)
2) Mengetatkan dan menyempitkan dinding faraj
3) Melancarkan kitaran haid
4) Mengurangkan masalah keputihan

Kami telah berjaya membantu ramai wanita dan anda perlu cuba hari ini juga.
Tidak perlu risau kerana produk kami mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan(MAL04103396T), GMP, Halal dan yang paling utamanya 100% organik!

Untuk pertanyaan lanjut dan pembelian, sila hubungi Organic Sifu ke organicsifu@gmail.com

www.nona-manja.blogspot.com



PENGEDAR SELURUH NEGARA DIPERLUKAN

pn S said...

salam dr...
adakah kuar air yg byk dr faraj selepas bersama suami suatu yg normal wpun selepas bgn tido?
pn s

Unknown said...

salam doktor...saya mempunyai seorang teman perempuan... teman saya ini telah lewat datang haid 1 bulan...mengikut kata dia, dia sebelum ini pernah melakukan hubungan seks dengan teman lelakinya.. namun,dia telah datang haid selepas hubungan tersebut... jadi adakah kemungkinan dia hamil walaupun datang haid selepas hubungan tersebut??

intan samion said...

salam Dr..saya masih belum berkahwin dan saya ingin bertanya mengenai kitaran haid yang normal kerana last period saya ialah 10Nov dan sekarang sudah 15Dec tapi saya masih belum period. hari period saya tetap iaitu 6-7 hari, tapi kitarannya mcm panjang sgt sebab sekarang da 36 hari.kadang-kadang kitatan haid saya 26 hari. so, normal ataupn tidak kitaran haid saya jika sampai 40 hari?

Anonymous said...

salam doc,saya pn.dila.dah 6 bulan saya kawin,kami mmg berhasrat utk menimang cahaya mata dr awl lg.kalo ikutkan period saya slalu tak tetap,bln november period sy 6hb dan stop pd 15hb.dan sampai sekarang belum period,tp sy dah buat pregnancy test pd 19hb disember,hasil adalh -ve.
1.sekiranya belum jgk period,bilakah msa yg sesuai utk sy bt ujian kehamilan lg skali?
2. sblm kawin saya slalu beronani(tp sy dah betul2 myesal dgn perbuatan sy tu), mcm memaksa mani keluar..adakah itu mempengaruhi hormon sy utk dptkan cahaya mata.
3.adakah sy perlu megimbil pil kesuburan.

sy sgt perlukan bantuan doktor,kalo kat luar sy malu utk ceritakan masalah sebenar dkt doktor sakit puan.

dira said...

salam doc, beberapa tahun dulu saya pernah hamil tetapi saya miscarriage dalam 2 minggu kehamilan. saya tidak penah pegi ke hosptl utk dptkan rawatan. adakah itu boleh memudaratkan saya untuk meegandung lagi? saya ingin untuk mendapatkan zuriat saya sendiri.

aku said...

dr..

nak tanya sikit,kalau hujung-hujung haid ada keluar cecair bewarna coklat masa didalam haid lagi ke?waktu itu boleh tak kalau nak bersama?kalau kena sipplis(penyakit kelamin lelaki)mudah sdiubati tak..

zukas said...

salam doc i'm zukas
sy dn suami merancang khamilan...dsbkn kmi msih bru dlm umh tgga...suami sy xnk sy mggunakan pil,kondom ataupon pancut luar..jdi sy xtau ble watu yg sesuai tuk kami bersama...period sy datang 22 sep dn abes 27 sep...biasenye period sy dtg tiap bulan dlm 20,21 dan 22 aribulan...blh doc cadangan something..

aidilputraosman said...

adakah kuantiti air mani yang amat sedikit mampu buat seseorang wanita itu mengandung? dimana keadaan ini lelaki tidak sengaja termasukkan mani nya kedalam faraj..

Di Debab said...

Assalamualaikum, hi doktor. Sy pembaca yg baru mngikuti blog ini. Sy ade persoalan yg sering sy tertnya2 sendiri yg tiada jawapan. Mungki doktor dapat mnjawab setiap persoalan yg sy ajukan. Buat pengetahuan doktor, usia perkahwinan sy 2 thn sehingga kini kami belum dikurniakan cahaya mata.
1) setiap bulan period sy akan awal 2 ari.Cthnya 1st period bulan lepas 28hb10.. utk bln ni 1st period akn jatuh pd 26hb11. Bilakah ari kesuburan sy?

2) period sy pd bulan ini, agk beza dgn bln2 yg lepas.maksudnya bln ni period sy sgt lncar, x skit pinggang, muka bersih tiada jerawat,xde rs dahaga& period bln ni btol2 7 ari.. berbeza dgn bln2 yg lpas hnya 4 ari... adakah ini tnda2 baik@tnda awal bahawa sy bakal menuju ke alam keibuan?

Di Debab said...

Salam. Dr, bole x sy nk tau pengiraan waktu subur sy. Period sy akn dtg awal 2 dari sebelum tarikh.

Di Debab said...

Salam. Dr, bole x sy nk tau pengiraan waktu subur sy. Period sy akn dtg awal 2 dari sebelum tarikh.

aLina said...

saLam Dr.Azwan,saya msh kurang faham dgn cara pengiraan tahap kesuburan wanita berdasarkan kitaran haid.Saya dah bc blog Dr tp msh confused.Bln Nov 2010 hr haid pertama sy pd 3/11/10 dan hr akhir pd 11/11/10 & pd bln Dec 2010 haid pertama pd 10/12/10 jd bla kah hr subur untuk sy?? 38hr-14hr=24hr (mknanya sy perlu kira 24 hr kedepan @ kebelakang untk tahu hr subur sy??.Sgt2 memerlukan bntuan Dr sbb sy ingin mengandung lg kerana jarak sy mengandung 5 thn skli...Thanx Dr

rozie'sz said...

salam dr.
i'm going to 34 years old this tear.ader 2 orang anak lelaki..yang bonsu is going to 6 years old this year..sayabercadang untuk hamil tahun nie dan berharap mendapat seorang bayi perempuan yangishat dan sempurna hendaknya.solan saya, dari pembacaan saya, wanita yang berusia mempunyai potensi untuk mendapat bayi down syndrom..oleh yg demikian, di mana saya boleh membuat ujian kromosom untuk memastikan bahawa saya mempunyai kromosom yang sihat..dan bolehkah saya membuat permanian berhadas untuk mendapatkan bayi premepuan dan adakah hospital kerajaan ader provide this kind of treatment..dan jika tiada berapa anggaran kos untuk membuat ujian kromosom di hospital swasta..dan sekiranya dari ujian itu normal bial maser yang sesuai untuk bersama..dan mungkin dr boleh bagi tips untuk mendapat baby girl yang sihat insyallah..thank Dr.really appreacite to have your attention and answer in due course..

izz said...

salam Dr.
kitaran haid sy normal 27hari pd 3 bln pertama tahun 2011..smpi skang kitaran haid sy jadi 28hari setiap bulan...pd bulan 6/2011 period sy pd 4/6-6/6...pada 22/6 pagi tu sy bersama suami sy..adakah hari bersama tu adalah hari subur saya...tq

noni_trg said...

assalamualaikum doc, sy puan noni, umur 28 thn sy dah kawin 3thn ada anak sorg umur 2 thn.masalah sekrg kitaran haid sy tak normal. sebulan dtg bulan depan tak dtg..bulan mac haid dtg 21hb pastu bulan april tak dtg...bulan mei 6hb dtg plak ape masalah sy doc? bulan jun lewat lg 29hb baru dtg....kes sy ni doc mcm mn nak kira waktu subur..?

Anonymous said...

salam doc...sy nk tnya...sy bru kwen pd 3.6.2011...skrg dh ckup sbuln sy kwen.tp akhir2 ni sy asyik pning,sometimes sy rsa cm de ssuatu nk kuar dr tkak,prut asyik skit,missed priod untk bln ni...payudara sy pun rsa skit...adakah sy hamil doc??

Anonymous said...

salam dr.
sy nak tyn bile waktu subur sekiranya bln 4 sy dtg period 27/4..pastu bln 6 1/6 dan bln 7 9/7..biasanye period sy dlm 7hari..boleh dr. bgtau bile waktu subur sy..

Anonymous said...

salam doc sy nk bntnye sy prieod pd 25june dn brakhir pd 29june,dn pd 8julai sy telah bsame dgn suami adkh wktu itu wktu subur sy?

Anonymous said...

salam..dr, sy ima. sblm ini, sy xtau yg sy hamil. smggu sblm tarikh sy sepatutnya period,sy telah mengalami demam & mkn ubt demam yg diberi dr di klinik. Slps smggu xperiod br sy sedar & buat UPT & hasilnya +ve. Malangnya, slps 6 mggu, sy telah mengalami keracunan mknn & gastrik. Sy mdptkn rwtn di klinik, tapi slps mkn ubt2 tsebut, sy mgalami pdarahan slama 4 hari & mgalami keguguran. Sy xbuat D & C kerana dr di hospital ckp dh complete abortion. Slps itu, sy period selama 10 hari, lewat 1 hari dr biasa(28hari), sgt heavy & byk ketulan darah. Period ke2 slps kguguran adlh lewat 2 hari selama 9hari & still heavy sehinggakn sy xbmaya & keletihan. Period ke3 pula lewat 4 hari tapi sgt sedikit selama 4 hari. Adakah ini normal? sy ingin mndapat zuriat spt pasangan yg lain, walaupun sudah mncuba utk hamil kembali sejak slps kguguran, tp hingga kini sy blm hamil sdgkn ramai org ckp akn mudah hamil slps kguguran. Skrg sy sukar nk menentukn waktu subur krn sy & suami tinggal bjauhan..

Anonymous said...

salam doc. sy nk tny la,kitaran haid sy 29 hari. so maknenye 29-14=15. waktu subur sy hari yg ke 15 kn? berapa hari dikire waktu subur? hny pd hari ke 15 atau hari ke 15,16,17...atau dlm seminggu start dr hari ke 15?

Anonymous said...

sy puan mimi, sy nk tanya klu kitaran haid normal 28hari,waktu subur adalah hari ke 14 kn. tp sy nk tahu maksud hari subur tu adakah hanya 1 hari pd hari ke 14 saja ke wlupn sperma mampu bertahan 3-5 hari. TQ

Anonymous said...

salam doc........
saya mushkil!!!
1) bulan lepas haid saya datang 09/06/2011
2) bulan nie haid saya datang 19/07/2011 tapi satu hari je....sampai skang 20-21/07 tak keluar......nape erk!!!

arin said...

salam doc.
kalo hari ke 5 period melakukan perstubuhan,adakah time itu process subur?boleh pregnant ke?

shaktn said...

as'kum doc.. sy sudah berkahwin 2thn lbih.. mslhnya shingga skrg sy msh blum pregnant.. saya sudah pun melakukan ujian pap smear dan kptsnnya adlh normal. utk pengetahuan doc, kitaran haid saya selepas berkahwin adlh tetap setiap bln, paling tidak pun awl 2hr atau lwt 2hr dr tarikh ln sblmnya. yg merunsingkan saya sekarang ialah, saya didatangi haid pd 23/6 dan pada hr k5 biasanya sudah kering. 15/7 saya didatangi haid sekali lg. mslhnya awl smgu lbih dr sepatutnya.. apakah mslhnya doc? adakah saya mempunyai mslh utk mengandung atau suami sy yg mempunyai mslh? sy juga telah melakukan urt traditional dan bidan yg mengurut sy memberitahu bahawa peranakan saya normal.bantulah sya do, apa yg perlu sy lakukan

Anonymous said...

Salam doc,
Bila tbaca lmn ni, saya bimbang & keliru.Pd tanggapan saya, masa subur ialah 14 hari selepas hari ptama dtg haid.selepas tu bukan masa subur lg.haid sy dlm tempoh 30 hari pkiraannya.Masalahnya, saya merancang mkn pil dlm masa subur sahaja tetapi hari ke-15-30 saya x mkn pil krn sy beranggapan hari tsebut kalau bsama suami,xjd.Sy merancang x nak zuriat pd masa tdekat disebabkn sy telah mjalani pbedahan mengandung luar rahim sethn yg lepas.sy nak mengandung lg tp takut disebabkn pengalaman tsebut.sebab itu sy nak jarakkan khamilan memandangkn anak sulung sy dah berumur 2thn 4bln (bsalin normal).

Utk itu,penting bg sy nak tau cara pkiraannya bdasarkn tarikh.harap doc dapat mbantu.

Anne said...

salam doc,
saya Pn Anne dari sabah, saya sudah berkahwin selama 2 tahun. pada tahun lalu saya membuat pemeriksaan kesuburan ( hormon pada hari ke 21 kitar haid) dan keputusan nya 1.2 sahaja dan saya di syorkan memakan chlomyd selama 3 bulan dan di tambah dos pada bulan ke 4-6 bulan, alhamdulillah saya mengandung, namun pada minggu ke 10 saya di sahkan keguguran ( complete miscarriage ) dan saya tidak menjalani proses "cuci " kerana doktor menyatakan yang rahim saya bersih, dan setelah review doktor juga mensahkan bahawa saya tidak mempunyai masalah rahim, saya ingin bertanya kepada doktor, sekarang ini saya sudah dapat 3 cycle haid kesemuanya bertarikh 28/5, 28/6, dan 28/7, alhamdulillah sebab saya tidak mempunyai masalah dengan kitaran haid, saya ingin meminta nasihat daripada pandangan doktor,apakah kebarangkalian untuk saya mengandung tanpa makan chlomyd, untuk pengetahuan doktor saya mempunyai masalah berat badan melebihi 90 kg, adakah itu juga merupakan faktor saya keguguran, maafkan saya jikalau soalan saya ini susah untuk di fahami, terima kasih kerana sudi membantu

mit said...

Dr saya dah setahun kawin tapi sampai sekarang saya dan suami belum dapat zuriat.haid saya biasa nya 28 atau 34 hari.tapi selepas 4 hr haid saya habis.Adakah haid saya nomal?kalau saya biodex boleh kah?
trima kasih..

Anonymous said...

Salam Doktor..thanks for the info..
Sgt menarik...cumer sy der masalah...pernah berurut dgn bidan dan bidan ckp..peranakan senget...mungkin tak keadaan nie boleh jejaskan process kehamilan?

Anonymous said...

As'salam doc...sy noris....ini perkahwinan kali ke 2 sy, sy berumur 40thn dan suami 45thn...anak sy brsama suami pertama sudah berumur 17thn....sebelum ini sy pernah keguguran sbyk 2x bersama suami baru saya..adakah faktor umur dan jarak 17thn tidak ada anak menyebabkan sy sukar utk hamil lg..

ctmah said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Assalam Doc,

Nama saya Siti.
Saya ada 1 soalan nak diutarakan.selepas saya melakukan hubungan dengan suami, air yg dihasilkan oleh suami still jugak keluar walaupun kami bersama pd waktu malam. keesokkan paginya saya pergi toilet and still keluar jugak. It's normal doc?

Permata Agro said...

Salam sejahtera Doc...

Saya baru mengikuti blog tuan doc,& topik ini sangat menarik hati saya kerna kemusykilan dihati juga...saya harap ada maklumbalas wpun isu ini sudah dikeluarkan lama...

ringkas bg kemusykilan saya tuan..
saya sudah 3 kali keguguran pada usia kandungan 3bulan, 1bulan lebih dan baru2 ini pun 1bulan lebih...

saya dan suami baru 2 tahun berkawin dalam usia lambat kini masuk 36 tahun & suami mengidap penyakit CML..

Keguguran baru ini seperti yg ke-2,dimana keluar darah seperti darah period,bila diuji dihospital,keputusan masih lagi +ve.doktor memberikan duphaston..& bagi tempoh 2 minggu sebelum temujanji..namun darah masih lagi keluar..saya mengandaikan sudah 'tiada'..
1)perlukah masih mengambil ubat tersebut??
2) Jika saya mahu mencuba untuk hamil adakah perlu tunggu period akan datang?
3)Apakah punca doc..saya sangat buntu,kerna saya mengawal pemakanan saya kerna bimbang kandungan gula yg dulu dikatakan puncanya..saya telah mengambil langkah berhati2 dengan mengurang aktiviti lasak...?@sperma suami yg lemah?
4)adakah perlu saya mengambil duphaston diawal kehamilan.?

terima kasih doc..maaf atas persoalan yang panjang ini.

chah said...

salam...
doc, saya nak tanya..
saya melakukan hubungan pada bln 5 yg lepas..
selama 4 bulan kitaran haid saya seperti biasa..
cuma kdng2 x teratur harinya..
kali terakhir selepas 4 bln saya dtg haid ialah pada bln puasa...
kini hmpir sebulan saya tidak dtg haid..
saya dh wat pregnt test..negative..
dan saya dh jmpa doc..negative gak..
dan doc dh bg saya ubt utk dtg haid..saya dh abis mkn..tp still x dtg gak..
ape maksudnya??apa perlu saya lakukan...
terima kasih..

puan ina said...

salam dr...saya puan ina... saya ingin bertanya kepada dr...
harap sgt dr menjawabnya...
saya baru berkahwin 10 bulan, sebalum ni saya tak nak anak lagi sbb masih belajar, tp bln 11 ni sy akan habis belajar n saya nak mula prgnt skrg kalau boleh...
tp mslh sy kitaran piriod tak stabil pas kahwin ni...
sebelum berkahwin period saya ok, dlm kitaran 30 hari, tapi selepas berkahwin saya selalu lambat period dalam 1@2minggu lambat dr tarikh sepatutnya..
kadang-kadang lebih 40 hari...
jadi saya tak tau nak kira waktu subur saya, saya dah 5x bertanya dokter berbeza, tetapi jawapannya juga berbeza,
ada yang kata hr ke 10-20,
ada yg kata hr ke 14,
ada kata 14 hari sblm period seterusnya,
ada kata hari pertengahan antara period pertama dengan period seterusnya...
saya benar2 nak mintak pandangan dokter ni sbb sy kene rancang tiket flight untuk jumpe suami krn kami berjauhan, jadi kami nak berjumpa betul2 pd hari subur...
perhatian dr kami dahulukan dgn ucapan jazakallah...

Anonymous said...

SAYA BATRISYA,

DOKTOR.................SAYE SEDIHHHHHHHHHH SGTT SETIAP KALI CEK UPT JD NEGATIVE!!!!!!! DOKTOR TAU X, PERASAAN SAYA BILA LG 2, 3 HARI NAK PERIOD....SAYA TAKUTTTTTTTTTT SGTTTT..... SY SLALU HARAP SY XPERIOD....N LEH DPT BABYYYYY!!! TP PERIOD JGK!!!!! MYBE ADA HIKMAH KNAPA LMBT PREGNANT. SY TAU KNE BYK BRDOA.. NI KNTETUAN TUHAN.. TP SY XLEH SOROK RASA SEDIH... SY DH TAU SEMUA INFO.. SY XTAU NA TNYE APE.... TP, SATU PERKARA YG SYA XSURE, DLM SEBULAN MSTI ADA 2 TO 3 DAYS YG SAYA AKAN JD SENSETIF.. KNAPA YA? KDG2 SILAP SIKIT JEK SAYA MSTI MENAGIS... ADAKAH KERANA STRESS BABY SUSAH NA JD? I BRSAMA SUAMI TIAP2 HARI, SUPAYA TIDAK TRLEPAS WAKTU SUBUR... TP MASIH XBRPELUANG... ADAKAH KERANA SY MENAGIS? STRESS KER.......... PENING LA DOKTERRRR.....

Anonymous said...

Assalamualaikum Doktor,

Berkenaan kitaran haid yang ada ketikanya berubah jumlah harinya berbanding satu kitaran biasa;

Soalan: Pada fasa manakah yang berubah (lebih lama/lebih singkat) yang menyebabkan jumlah hari dalam kitaran itu tak sama dari yang biasa?

Terima kasih.

Tuan Syed Ulam Pegaga

Anonymous said...

salam doc..

persoalan yg merunsingkan sy ialah untuk bulan ini. haid sy sudah terlewat lebih kurang 15hari dimana kitaran yg lepas hari pertama sy haid 29Ogos dan berakhir pd 4sept yang lalu. jika hari ke18 (22sept) sy mengadakan hubungan kelamin bersama pasangan, adakah kemungkinan sy akn hamil?

Anonymous said...

salam..

Doc, last period sy 29/8 - 4/9..
pada 22/9 saya mengadakan hubungan kelamin bersama suami, adakah untuk tempoh itu boleh mnyebabkan saya hamil?? ini kerana sy sudah lewat period 15hari.. walaubagaimanapun, sebelum period yg terakhir, sy juga lewat 4hari..

mama mia said...

salam Dr. sya brusia 30thn dan mempunyai 2org ank.sjk ank dara sya mmg mmpunyai haid yg tdk teratur.kdg2 xdtg haid sehgga 3bln.wbgaimanpun Alhamdulillah sya xde mslh mndpt zuriat. mslh skrg ialah, sya tlh mnjalani D&C pd awl thn bru2 ni. (januari 2011)slps D&C, sya xdtg haid lbh 4bln.sblm kdtgan haid pd bln mei bru2 ini, sya mngalami skt prut yg kerap shgga dbwa ke hospital. 2x Dr. mndapati sya djangkiti kuman namun kali ke3 skt prut Dr. mengesyaki sya apendiks. sya disediakn utk dbedah namun tba2 sya didatangi haid mnyebabkn sya menolak utk dibedah. slps itu haid sya dtg spt biasa ttp tempohnya jd pnjg (sehgga 14hri)namun kali ini (September)haid sya dtg brpnjangan shggga hari ini 23hr. apap yg merunsingkn sya ialah, haid smakin byk 2hr kblakangan ini dan pggang sya sgt skit stp kali sblm darah keluar. adakah ini dsebabkn D&C atau ketidakseimbangan hormon. utk pengetahuan Dr. berat bdn sya jga trn mendadak sbyk 5kg dlm mse 2bln. hrp Dr. dpt mberi nasihat n pandangan. thanx...

mama mia

liz said...

Salam doc, saya liz..thn ni thn ke2 pekahwinan kami..belum ade rezki prenant lg tp masih berharap..
1) kitar haid saya normally mmg 28hari..puas mengira waktu subur tp mmg xde rezki..dlm 3 bln kbelakangan ni kitar haid saye jd 24 hari..saye ade ambil produk B----x & mengurut ..mgkinke itu sebabnye..
2)lepas bersame saya dpt rase cecair yg banyak di luar?mmg biase ke atau luar biase kalo camtu?

isteri tertekan said...

salam dr,

saya ada jangkitan monilia.adakah monilia sama dengan candidiasis?saya tlah menggunakan candid v-1
500mg dan jangkitan saya sembuh berdasarkan warna yang jernih dan tekstur bendalir dari faraj saya.namun selepas 2-3 hari keputihan saya datang lagi ,juga berdasarkan warna bendalir iaitu putih seperti susu.adakah boleh/selamat jika saya menggunakan canestan pessary untuk rawatan seterusnya dalam bulan yg sama?apakah cadangan antifungal(vaginal)dari dr yg boleh saya gunakan?adakah antifungal memberi kesan sampingan kpd rahim eg:kanser servik,rahim jika digunakan secara berterusan?
mohon dr memberi penjelasan kpd saya.

cg mar said...

askum doc,saya mar umur 28 thn n seorg guru...dah hmpr 3 thn kawen tp xder rzki bby ag...:"( ..awl prkhwnan dlu sya inject untk mrncg n sempat 2x jer...1st inject mei 2008,2nd julai 2008..ogos period smpai 24 hari nonstop...pastu x period2...amik ubat lawas haid baru period tp kdg2 x haid jgk...last period 31/10/2010, tu pun buat akupuntur cucuk 5 jarum kat bawah perut..dh hmpr sthun x period..berat naik mendadak,bulu2 d muka nmpaknya makin rancak tumbuhnya(tiap2 hari bercukur takut student tegur cgu ada jang---)hehehe...
4/10/2011 ada amik pil lawas haid n vitamin hormon 2 week,ALHAMDULILLAH period jgk akhrnya 20/10/2011 smpai hari ni (24/10/2011)
nak tnya doc leh ker sya trus mrncang untk dpt bby pas ni or nak regular kan dulu period sy nih???
2) adakah waktu subur saya pada hari ke 14 lps period?? 2/11/2011 erk???
tqvm doc 4 ur advice:)

Anonymous said...

salam Dr azman..ble tlg kirakan waktu subur sye? sy period pd 3/9/11 kemudian pd 1/10/11 dan terbaru pd 27/10/11. Thanx.. please

Anonymous said...

assalamualaikum...
Topik yang sangat menarik, terima kasih atas informasi yang diberikan..saya dan suami memang bercadang untuk menimang cahaya mata dalam masa terdekat ini..semoga Allah akan memperkenankan dan mempermudahkan segala-galanya..Saya jugak ada soalan kepada Doktor..

1) Haid saya teratur setiap bulan akan tetapi baru-baru ini tarikh haid saya akan berubah setiap bulan misalnya pada bulan sept.pada 1hb manakala pada oktober 30hb..soalan saya ialah adakah haid saya di kira sebagai haid yang teratur dan tetap kerana tarikhnya akan berubah setiap bulan iaitu kurang sehari dari tarikh terdahulu?

2) Bagaimana untuk menentukan tarikh permulaan haid? kerana haid hari pertama saya berwarna coklat gelap dan hanya keluar sedikit sahaja..pada keesokkan harinya barulah darah berwarna merah akan keluar..persoalannya adalah bilakah hari pertama akan dikira? samada darah berwarna coklat gelap ataupun darah merah?

terima kasih.
Puan Rysa Nur
kota kinabalu sabah

Anonymous said...

doktor.. doktor sangat kelakar. ye. lelaki adalah seorang jutawan. haha.

tahseen said...

salam,dr azwan..saya tahseen dari segamat...nak tanya...kitaran period saya bulan pertama sejak berkahwin ialah 38hari,bulan kedua ialah 46 hari dan bulan ketiga ialah 44hari...so,cemana nak kire ni..takot salah planning la..betol tak if katakanlah saya amik purata kitaran haid saya based on bilangan di atas ialah 42 hari - 14 = 28. Jadi waktu subur saya ialah jatuh pada hari yang ke 28,betul tak?minta pengesahan dr azwan..:)tq

Unknown said...

saya reen dari pulau pinang.

doktor, camne plak tanda2 awal kehamilan ya doktor? sy nk sgt tau... ada jugak la dpt info dari internet tapi rasa cam x lengkap lagi.... harap doktor bleh tolong.... terima kasih ya doktor...

Anonymous said...

hai doc,sya dinata...nak tya nie doc,saya dn suami besatu setelah 2 hari lepas haid,adakah ini membolehkn sya hamil?

Anonymous said...

salam dr, saya nadia berumur 27 tahun. saya teringin untuk mendapat anak kedua. lebih kurang 1 tahun kami mencuba tapi belum ada rezeki. setiap bulan, lebih kurang hari ke 12-16 dari tarikh period saya terdapat cairan lendir jernih. lendir tu keluar lebih kurang 3-4 hari. adakah waktu tersebut, waktu subur saya?

Anonymous said...

salam doktor.
kalau saya 'bersama' suami waktu haid, boleh mengandung tak?..mcm mana cara nak prevent mengandung?

Anonymous said...

Hi doc...i pasangan baru kawin and nak sangat ada twins baby...masalahnya saya tak pasti bila waktu kesuburan..
kitar haid saya memang teratur..
13nov 2011 13dec 2011..Boleh doktor nasihatkan saya...

Anonymous said...

Eima.
slm doc...saya dah mempunyai 2 org anak satu lelaki dan satu perempuan. skrg saya tgh merancang utk anak ketiga...masalahnya dah selama 4 bln sebelum ini saya mencuba tapi tidak berjaya kerana putaran haid saya berubah2.dlm bulan oct haid sy pada 20hb, utk nov pada 23hb dan skrg bulan dec pada 31hb...mcmane sy nk kira waktu ovulasi..blh doc terangkan sy ingat nk mencuba mengmbil clomid...doc tolong beri sdikit nasihat...terima kasih..

Anonymous said...

Assalamualaikum doktor...

saya masih baru di dalam blog ini..harap mendapat perhatian drpd pihak doktor....saya berusia 33 tahun...berkahwin pd hujung thn 2012. hingga sekarg belum mempunyai cahaya mata....sy pernah mnjalani HSG...namun tiada sumbatan yg brlaku pd tiub fallopio sy...sy mpunyai mslh haid yg tidak teratur....sy bergantung dengan pil hormon sekiranya sy ingin haid...sekiranya sy berhenti mengambil ubat hormon, maka berhenti jugalah haid sy. jd baru2 ini, sy trfikir utk mlakukan "pap smear"...namun sy x haid..bagaimana? adakah sy perlu memakan pil hormon utk mbantu sy haid?
untuk pengetahuan doktor, permulaan haid sy pd usia 15 tahun. haid berjalan seperti biasa...kdgkala sebulan atau dua haid akan hilang...selepas itu normal balik...tp sekrg smakin teruk...lgsung tak haid...adakah dsebabkan berat badan saya? sy sedar berat dn tggi sy di dalam keadaan kritikal..tinggi 149cm sahaja, manakala berat 90kg..skrg sy di dalm proses mngurgkan berat bdn mlalui senaman scra beransur2....adakah hormon badan sy tganggu kerana berat bdn sy...?

sekian..terima kasih..harap mendengar drpd pihak doktor nanti

...wslm...

Anonymous said...

Salam sy nk tye doc sy nk tye sy br kawen 1bln lbh dan kami merancang utk mendptkn zuriat dlm ms terdekat,sy kawen 9.12.2011 dn period 19.12.2011,bln 1 sy dh period 13.1.2012,so bl wktu subur sy coz kami benar-benar inginkan zuriat dlm ms terdekat,sy igtkan bln 1 dh ad tp xda,so kami ingin merncg mendpt zuriat dlm ms terdekat

Anonymous said...

Salam sy nk tye doc sy nk tye sy br kawen 1bln lbh dan kami merancang utk mendptkn zuriat dlm ms terdekat,sy kawen 9.12.2011 dn period 19.12.2011,22.12.2011 hbs period,bln 1 sy dh period 13.1.2012,so bl wktu subur sy coz kami benar-benar inginkan zuriat dlm ms terdekat,sy igtkan bln 1 dh ad tp xda,so kami ingin merncg mendpt zuriat dlm ms terdekat

Sugar 'N' Frost Inc. said...

salam.. doc..

last year saya pernah pregnant (tapi masa tu saya tak tahu saya pregnant) n masa tu jgk la, saya cirit birit..so doctor yg saya consult bagi saya ubat citi birit dan antibiotik. 3 bulan lepas tu saya keguguran. adakah kandungan saya gugur disebabkan antibiotik yang diambil?

Anonymous said...

salam...sya sda 1 mggu lewat datang bulan bila wat urine test positif tpi sya sentisa merasa sakit d bahagian bawah perut seolah-olah mau period...kenpa ya?

Anonymous said...

Salam..doktor,sy nk mnta pnjelasan dpd dktor.slps 7 hri sy priod,lbeh kurang 2 hri kmudian slps priod kluar lendir jernih yg byk hgga mnyusahkan sy.adakah ini adlh tnda2 ksuburan.pasal ktmbuhan kt buah dada sy dah bedah.Dktor kt hspital kta ktmbuhan ni xmrbahaya.so,adkh ktmbuhan brkaitan dgn hrman,ksburan n lain2?

Anonymous said...

salam dr...
kitaran haid saya sekitar 27hari...
selalunya haid saya sgt panjang lebih kurang 13-15hari... jadi kalau ikut perkiraan waktu subur adalah pada hari ke13. jadi bilakah waktu subur saya yang sebenar?

Anonymous said...

dr,actually sy xfhm waktu kesuburan dikira dr bla?adakah dikira selepas bersuci?saya da berkahwin selama 3 bln..saya ingin sgt mengandung dlm masa terdekat..tapi kitaran haid saya xtetap..bln 11/2011 hr tu haid sy dtg pd 11/11/11,kemudian 14/12/11 n 31/11/11..bln 12 hr tu sy dtg dua kali haid..dan bln ni haid sy dtg lwt pd 19/2/12..sy buntu sgt skrg..tlg sy doc..

poor gurl said...

hai doktor.sy br mendirikan rumah tangga thn ini.tp period sy kebelakangan ini dtg lewat dlm 50 lbh hari.then br2 ni period dtg lewat 42 ari.so bila kh tempoh subur sy?harap dr dtg tlg insan ini.

Anonymous said...

assalamualaikum.doctor sekiranya period saye tamat pada hari ini,adakah jikalau persetubuhan dalam hari kedua boleh hamil?jika didalam tempoh lepas period tidak subur kn?

Anonymous said...

salam ,

sy nk tahu bolehkah wanita yang period nye tak teratur contohnya 4 bulan tak period boleh mengandung selepas doct. pakar memeberi suntikan iu5000 pregnat.....


persoalanya bolehkah terjadinye proses kehamilan tersebut?

&

jika tidak hamil apakah proses yang seterusnya perlu diambil untuk menyelesaikan masalah period tak teratur tersebut?


inginkan jawapan...


thanks..
puan siti

lala said...

salam
saya dan suami ingin sangat punya zuriat..tiap bulan saya terlewat haid..ingatkan ada isi,bila check jawapan yang kami terima mengecewakan..apa sebabnya saya terlewat haid setiap bulan???kadang2 smpai 1 minggu lewat.pernah juga sampai 2 minggu

Wild Extreme Adventure said...

memang hari ke-14 shaja ker telor akan disenyawakan dengan sperma..??

Anonymous said...

hye n salam sejahtera doktor... sy cuma bak tanya CLOMID tu boleh di makan setiap hari tak??

Anonymous said...

Salam saya nk tnya tntag NAma bat nerothisterone..ubat Ini untuk bg haid datang ka?

nurul said...

assalamualaikum.sayabaru kawen bulan 3 lepas..pada bulan 5 ni haid saya lambat 2minggu..then saya check upt positif,3hari lepas tu saya datang haid..apa kah saya hamil?

Anonymous said...

selamt petang, sekiranya isteri masih datang haid adakah si suami berjimak dgn si isteri maksud saya berhubung secara seks. adakah ianya akan membawa masalh kepada si isteri

Anonymous said...

Hai doc..saya ingin tany.saya sdh punya 2org anak,tp saya nak ada bby lagi.tp blm dapat mengandung lagi..apa masalah yg saya hadapi.sdh 2 bln mencuba tp blm dapat lag..

Anonymous said...

Dc..bila masa yg sesuai brsama suami utk dptkn ank lelaki? Plez..

::Aja:: said...

Salam doc,
saya nak tanya mengenai hari subur saya coz i have irregular period cycle.
March = 37 hr
April =33 hr
Mei = 38 hr
Jun = 36 hr

just bagi cth kitaran saya sejak 4 bulan lps. boleh sarankan bilakah sebenarnya tarikh subur saya?

TQ

Anonymous said...

salam doc..
saya nak tnya..priod saya datang dua kali dalam 1 bulan..cthnya..priod saya datang pada 27/5/2012 hingga 10/6/2012...lepas tu period saya datang lagi pada 22/6/2012 hingga 3/7/2012...macam mana nak kira kitaran haid dan waktu subur saya..pening3x..

Anonymous said...

Salam DR...
saya baru berkahwin 2 bulan..sy x berapa paham utk mengira waktu subur utk mendptkan zuriat seperti dlm penyataan DR...sy x berapa pandai utk mengira brp hari period seperti dlm penyataan DR ini..period 28 hari, maka hari subur ialah 28 hari - 14 hari = 14 hari. Jadi, hari ke 14 itu adalah hari subur. Katalah period bulan itu 30 hari, maka 30 hari - 14 hari = hari ke 16 ialah hari subur bukan lagi hari ke 14. Sekiranya periodnya 35 hari maka 35-14 = hari ke 21 adalah waktu suburnya.
Saya hrp DR dpt membantu saya..TQ

Anonymous said...

salam doktor...
saya telah mengambil pil prostinor 2...sebagai langkah berjaga utk emngelak kehamilan...sy makan pil tersebut selepas 10 hari slps ketiadaan haid...dan sy mkn pil tersebut mengikut arahan...slps 3 hari..sy bleeding...tetapisedikit shja..dalam 3 hari,...adakah itu darah period atau darah berlaku effects dari ambil prostinor dan bagaimana pula perjalanan period yang akan datang...sekian..

salfarina said...

Assalamu'alaikum Doktor,
saya sudah berkahwin thn 2007, saya ada 4 org anak lahir mac08, june09, sept10 dan sept11. sekarang saya mengandung anak ke5. last period 1 june lepas, jadi due date will be mac13 insyaAllah. selepas kelahiran anak ke3, saya berhajat untuk menjarakkan kehamilan mengikut formula tarikh kesuburan. iaitu 14 hari lepas hari pertama period dan beberapa hari sebelum next period dijangka selamat. dah dapat anak ke4 saya rasa cara tu tidak effisien, jadi saya cuba 14 hari selamat sometimes less than 14 days. pun x berjaya juga. jadi klu selepas ini saya masih mahu menggunakan cara ini. berapa hari yg boleh dikatakan selamat. period patern saya ialah 30 dan 40 hari. contoh 1mac, 1apr,10may, 10june, 20july, 20aug dan seterusnya. terima kasih doktor.

Anonymous said...

Salam. Doc
sy nk tny ttng wktu sbur sy. Sy dan suami pjj (PRKAHWINAN Jrk jauh)skrg. Bila brjmpa dan bersama sllu slh time. Kami bru khwn 2bln stgh. Tp sgtinginkan zuriat.period sy normal. Bila kah wktu brsama yg sesuai antra sya dan suami. Period sy 6 hb.. Adkh 18 hb tu tarikh yg sesuai untk kmi brsma?

Anonymous said...

salam doc bru 2bln khwn dan mg bsedia untuk mmiliki zuriat... tp mslhnya sy dan suami pjj(perkhwinan jrk jauh) hny hjung mngu shj kami brjumpa.. tp kekadang slah time... so sy nk tnya skkranya period sy 6/8 maka waktu sbur saya 18/8 ke? plzz doc..

Anonymous said...

salam dr..
sy pn ina, baru tiga bulan berkahwin

normally, my period cycle is around 28 days

buat masa sekarang, my husband and i plan x nak ada dlu, nak family planning la..

tapi benda yang saya x perasan, masa hari raya pertama (19hb) kami ada bersama. untuk makluman haid sebelum adalah pada 6hb dan dijangka datang lagi pada hari ini (2hb)

walaupun husband saya 'pancut luar', tapi saya bimbang hamil kerana hari tu adalah hari subur saya. ada cara untuk tahu either saya pregnant selain dari gunakan alat pregnancy test?

Nurinam said...

Saya memerlukan bantuan dari doc,
bagaimana hendak tahu waktu subur istri jika,istri saya makan ubat untk subur dari doc pakar,
jika istri saya tak makan ubat tersebut piriod nya takn datang,
sekarang nie bagaimana hendak tahu waktu subur dalam keadaan begini doc
jika makan ubat ter sebut boleh mengandung ke?
Ubat tu bkn pil perancang tapi ubat untuk subur sahaja.

puspawangi said...

Salam,
Period saya lewat dua hari bulan ni..sy dah guna pregnancy test kit and the result is negative..saya risau tak period sebab sy belum nak pregnant due to work complications..my husband and i didnt use safety but we did the "pull out" technique if u know what i mean(i'm sure u know)..currently jugak..sy dah sebulan makan pil ABC Plus Acai Berry yg utk slimming tu kononnya..so..boleh x Doc bantu sy? Adakah Doctor rasa sy pregnant or my period is late because of the slimming pills?

Anonymous said...

salam
nak tya...sy last period 5/12..sy bersama suami 23/12.....sy ingin tahu mane satu tarikh sy perlu ikut ye....nk kira mane satu...sy check 6/1 xda,,tp 12/1 confirm +ve....jadi nk thu mane perlu sy ikut

Anonymous said...

Salam doc..sy puan sue berumur 31 thn tlh bkahwin selama 2thn..sy ingin bertanya berkaitan kitaran haid saya dmana tiap2 bln berubah.cthnya bln satu ke bln 2 kitaran sy 28hari..n next cycle pula berubah kpd 27 hari...kdg2 ada jg 25hr daa period..adakah kitaran period saya normal??tiap2 bln sy period cuma kitaran sj yg berubah..sampai skrg sy msh tiada zuriat..sy pnh mlakukn ujian kesuburan result smuanya ok.
2)macamne kita nk tau tiub fallopio kita tersumbt??ada x tnda2 or gejala yg bleh kita tahu skiranya mngalami mslh tiub tersumbat?

Terima kasih

Anonymous said...

salam dr,

kalao buat seks hari2 ..even lepas waktu subur..bole ganggu tak peratus nk pregnant?

z

azi said...

Salam dr..
Saya pn.azi...
Saya kawen bulan12.bulan 12 kitaran haid saya 42 hari.n bulan 1 plak kitaran haid saya 34hari.boleh explain adakah itu normal?

Anonymous said...

salam doctor

saya ingin bertanya..saya dah berkahwen pada bulan 8/2012.then selepas kawen 3 minggu husband saya kn outstation,dalams sebulan hanya sekali dapat berjumpa.itu pun dalam sehari dua.dan dalam amsa itu saya belumtentu subur dan period jugak kadang?suami say akan habis outstation oada bulan 6 ini,dan tinggal bersama semula..untuk meningkatkan kesuburan,apa yang perlu saya makan untuk cepat hamil bial kami dah tinggal bersama nanti..boley ke makan vit b complex dah asidfolic dari sebelum hamil lg

Unknown said...

Hi dr. Nak tanya, suami isteri melakukan persetubuhan sehari selepas habis period, adakah ia menganggu proses peneluran? Terima kasih. :-)

Anonymous said...

salam doc..
saya masih kurang faham tentang waktu subur...
tempoh period saya adalah 10 hari...n suci selama 14 hari...genap 14 hari,saya period kembali...
saya ingin hamil lagi tp sy xpasti waktu mana yg sesuai utk sy bersama suami...
tolong saya...

Unknown said...

saya lina, ank no 2 sudah 8 tahun tp ingin tanbah lagi.sampai sekarang masih belum ada rezeki..kiraan haid saya 25 hari sahaja maknaya waktu subur saya jatuh hari apa...

atikah said...

ari Ika yang rungsing
Salam 1 Malaysia Dr Azwan:
Saya baru mendirikan rumah tangga pada bulan 12/2012. Setiap rumah tangga amat mengharapkan cahaya mata dalam perkahwinan,sama seperti saya dan suami. Kalau nak di ikutkan kitaran haid saya dalam sebulan adalah 28 hari. Formula doktor untuk dapat tarikh subur adalah
28-14= 14 hari, maknanya tarikh subur saya adalah pada hari ke-14. Soalannya adakah saya boleh hamil jika saya dan suami bersama bukan pada tarikh subur tersebut, ini kerana kami mengalami hubungan perkahwinan jarak jauh (PJJ) dan mungkin sukar untuk bersama pada tarikh subur tersebut. Dan 1 lagi soalan bolehkan saya makan ubat clomit tanpa nasihat doktor.
Segala kerjasama saya dahulukan ucapan terima kasih.

Unknown said...

thanks atas info yang bermanfaat ni..masih ramai lagi yang keliru berkaitan cara pengiraan waktu subur.

Anonymous said...

Salam doc...sya nak tnye....sy period 12 ary bln...abes period 17 ary bln....mlm 17 2 sy bersama suami...ade kah kemungkinan sy mengandung...sbb 2 3 ary ny sy rse bdn sy xbpe sihat...ase nak dmam n sakit kpala...blh doc tlg jelaskan...

Anonymous said...

Salam,saya baru berkahwin,dan ingin merancang untuk mendapatkan zuriat, sebelum ini saya tidak mengambil kira tetang kiraan waktu subur ini, bolekah doc bantu saya utk mengira kiraan subur saya,kerana saya tidak faham,ini kali pertama saya,mintak bantu, saya datang bulan pada 1hb dan akhir pada 7hb,bagaimana kiraannya doc?

Unknown said...

Asalamualaikum Dr Azwan .
Saya ingin bertanya pd doc . Saya sudah 6 bulan berkahwin . Kami merancang untuk mendapat cahaya mata ( kalau di beri keizinan Nya , insyaallah ) . Mengikut kitaran haid saya , average mesti 28 hari. So 28 - 14 = 14 . Hari ke - 14 adalah hari subur saya kn ? oke , now saya on period hari ke - 6 ( 19 June 2013 ) . Normal my period is 7 days . Oke , saya nk tahu hari subur saya bila ? Dan bila masa yg sesuai utk BERSAMA dgn suami kerna saya memang menginginkan anak . Saya ada makan supplement ( VCO - Virgin Coconut Oil ) utk sampingan . Adakah memberi kesan dlm hormon saya ?

Sila email saya : nadiatul.asmaalinda@tm.com.my

Dari : Puan Nadya

Norzie said...

Salam Dr.
Sy period 6/6 habis 12/6 bila waktu subur sy ya?

Unknown said...

salam dr..
saya pun kurang faham..boleh x dr selesaikan..

pada MAY saya period 18/5, JUN pada 19/6 dan JULAI 23/7.. berapa harikah kitaran period saya dan hari ke berapakah sy subur?

trima kaseh

MIEBIZZSHOPPE said...

Salam dr; sy amira sy baru kawen 3 bln dan period sy slpas kwen x teratur..bln pertama 51 hari dan.bln ke dua 44 hari..bagaimana untuk mengira waktu subur saya? kami merancang untuk mendapat zuriat dlm masa terdekat..adakah itu normal atau sy ada masalh hormon..? Sblm kawen period sy antara 25-30 hari sy agak risau dan sentiasa mencuba untuk mendapat zuriat..tq

Anonymous said...

Selamat petang doc, haid saya yg ke 4 say telah melakukan persetubuhan adakah kemungkinan utk pregnant tu ada??

Unknown said...

Aslam doc, saya nak tanya yang sebelum ni saya selalu amalkan pil perancang. Tapi sebulan yang lalu saya ambil tidak tepat pada masa. Akibatnya period saya terganggu. Then saya mengambil keputusan utk tidak lagi mengamalkan pil perancang tersebut, just ingin plan secara biasa. Yang merunsingkan saya sekarang adalah saya dah bersama suami saya pada hari ke 17 period, masa tu lendir kesuburan dah keluar pd hari kedua. Suami saya terlepas di dalam. Sebenarnya kami masih tak bersedia utk menimang anak lagi. Doc tolong terangkan adakah saya akan hamil? Kalau saya hamil, mcm mana kami ingin menggugurkan kandungan di atas yang di bolehkan dalam hukum. Anak sulung kami baru berusia 2 tahun.

Unknown said...

salam dr,
saya nak bertanya,bulan 8/2013 sy period pd 7/8 dan pd bulan 9/2013,sy period 13/9.so saya pny kitaran haid macam mana sbb hingga sekarang nie saya masih lagi tidak memahami cara pengiraannya.saya juga ingin tahu tentang waktu subur saya.sekian,terima kasih...

IDAMAN said...

As salam dr..adakah slepas 21 pengambilam duphaston, seseorg itu pasti period? Jika tidak period,adakah dia hamil?

IDAMAN said...

As salam dr..adakah slepas 21 hari pngambilan duphaston, ssorg itu akan period? Jika tidak period,adakah die hamil?

Anonymous said...

Dr.sy nurul 21..sy bln xdtg bln lgi..skit perut ad rase pas 2 breast sy skit..tarikh biase 15...risau la

k a c a said...

Assalamualaikum Doc,
Sy anjang,
Dr, sy sebenarnye pening nk kira2 hari ni..
Boleh x dr bg anggaran waktu subur tu brp hari lepas habis period tu..
Sy baru kawen april 2013,
Smpai skrg ni belum ada tanda2 yg +ve lg..
Jeles tgk kwn2 dah timang2 anak.. :'(
Kalau xkeberatan, boleh dr reply pd email sy ?
Terima kasih bnyk Dr..
aizatyasim@gmail.com

Unknown said...

salam dr.. saya nak kepastian. sy tlh bkhwin slma 2 tahun, akhirnya pd bln 10 2013 sy disahkn hamil...tp keguguran pd kndungan hmpir 2 bln.sy tidak di cuci krna ianya gugur sendiri..soaln sya,blh ke sy mgandung dlm msa tdekat?(sbln dan 2 bln slps kguguran)..tq

Anonymous said...

salam doc
bolehkah mengandung jika terkna air mani yg meleleh diluar faraj dan kemudian membsuhnya dgn segera

Anonymous said...

salam doc
bolehkah mengandung jika terkna air mani yg meleleh diluar faraj dan kemudian membsuhnya dgn segera

Anonymous said...

salam doc,
bolehkan mdgandung sekiranya trkena lelehan air mani di bhgian luar faraj dan kemudian membsuhnya dgn segera

Truly_me said...

assalammualaikum dokter,

saya telah berhenti mengambil suntikan DPO. Tmpoh pengambilan adalah setahun. Sepanjang suntikan ni period sy mmg tak menentu, kadangkala 2 bulan tak period. Kalau period pun sedikit2 dan tempoh panjang sehingga 2 mggu.

Masalah sy skrg ialah ingin mencuba utk mendapat anak kedua. setelah berhnti suntikan sy masih tidak period. soalan sy adalah:

1) setelah berhenti suntikan berapa lama agaknya sy boleh mengandung semula?

2) Jika tak period bolehkah sy hamil?

Terima kasih dokter.

zaza said...

Slm..nama sy zaza..sy ingin btya ada x peluang utk mgndung sekiranya bersama selepas ovulasi..mksd mgkin lg 10 ari nk period balk utk period yg akn datg..atau utk mgndung perlu bsama ketika wktu subur shj? Ingin kn pencerahan dr pihak dr..tq

zaza said...

Slm..sy zaza..ingin btya adakah ade peluang utk sy mgndung sekiranya sy bersama suami selepas wktu subur atau ovulasi sy?
Atau utk ingin mgndung perlu bersama suami pd wktu subur shj kah? Lau bsama wktu selain subur sy xkn mgndung ke? Mntk pcerahan..tq

Anonymous said...

Salam doktor...saya mengalami masalah period yang tidak teratur..doktor syorkan saya mkn ubat nocolut..jika saya hamil adakah ubat tersebut akan memberi kesan kepada kandungan saya..saya ada baca yang ubat tu sebenarnya akan menguatkan lagi kandungan kita..minta doktor jelaskan..terima kasih
~imah~

Anonymous said...

Nk tanya doktor.brape lama tempoh untk period selepas pecah dara. . . ??sbb suami sy dia pancut luar. . .jd sy nk tau adakah period sy akn btambah hari? Period sy tidak teratur.t.t. Skunk pun da lewat 3 hari period kalau ikot 28hari period selepas hubungan dngn suami. Adakah sy akn mengandung? Sbb suami xpancut dlm pun.tmpang tanya.thx.sy ayu.

Anonymous said...

Selepas pecah dara .bilakah waktu haid akn dtg?sbb sy dngan suami pancut luar sbb xnk anak awal.adakah ia akn lambt sbb da 3hari lmbt mengikot 28 hari haid. . Tp sy mempuanya haid yg tidak teratur pdrnah 8hari lmbt haid. . .itu pun dsbbkn ubat penahan tp kali ne sy xmkn dan brsama suami untk kali ptamanya- .ap pndapat doc? Mmg dia lmbt dtg haid slepas pcah dara ke? AYU-

yati said...

Salam doc. Saya yati..nk tny sy perio 14 dis 13. Hbes period 21 dis. Bersama suami 28 dis. Leh ngandung x. Then sy dmam 5 jan. Blum jgkaan period strusnya..mgkn ngandung x

Anonymous said...

Sya nk tnya dktr dh 2 bln sya lwt period 15hri,hri yg ke 16 period,sya nk mngadung,ank yg first dh unr 4 thn,sblm ni period normal,sya ade anlkan sntikan perancng,cmne nk bgi period normal blik?

berry said...

salam dr azwan..saya brry..saya ada soalan ..tapi nak tanya Dr in private..boleh bg email address dr?

berry said...

salam dr azwan..saya brry..saya ada soalan ..tapi nak tanya Dr in private..boleh bg email address dr?

berry said...

salam Dr..saya berry..saya ada soalan nak tanya pada Dr tapi in private..email saya ialah strw2berry@yahoo.com
tolong ya Dr...
Terima kasih

berry said...

Salam Dr.. saya berry..saya ada soalan nak Tanya Dr tapi in private.
email address saya ialah :
strw2berry@yahoo.com
Tolong email saya ya Dr.
Terima kasih..

la dolce said...

Salam..doc kalo period cycle 21 hari..mcmn nk tntukn waktu subur..

Najib Ibrahim said...
This comment has been removed by the author.
Najib Ibrahim said...

assalamualaikum doktor

ingin saya dapatkan pandangan doktor berkenaan apa yang saya paham;

http://s26.postimg.org/5ju8ql4jd/carta_jadual_kitaran_haid.png

terima kasih

Anonymous said...

Assalamualaikum doc. Saya zee. Saya nak tanya. Kenapa saya belum period pada bulan ni ? Bulan jan hari tu saya period 18hb. Selepas period tu, ada lendir warna coklat keluar. Awal bulan feb hari tu pun lendir coklat tu keluar. Kenapa ye doc ? Saya rasa risau sangat tentang period saya pada bulan ni. Ta silap saya kalau saya da period pada 18hb jan maknanya saya akan period pada tarikh sekitar 18 hingga 20 hh kan ? Tapi hari ni da 23hb. Macam mana tu doc ?

mama mia said...

salam doc.. sy mama mia mempunyai anak 2 org.. dan tidak mahu mempunyai cahaya mata dahulu.. sy mula haid pd 3 mac dan berakhir pd 6 mac.. kitaran haid sy 28 hari.. sy dh suami tlh bersetubuh pd 5 mac.. dan air mani tepancut sedikit ke dlm.. adakhh sy berisiko mengandung?bilakah spptnya sy boleh bersama dgn suami spya..bilakah maa subur sy tq..

adiakhri said...

Assalamualaikum...

DR..saya ada satu kemusykilan..saya sudah keguguran 2x.bolehkah saya mengambil pil perancang untuk bagi rahim saya betul2 kuat walhal saya masih belum mempunyai zuriat?adakah peluang untuk saya hamil lagi kerana saya ada terbaca tentang orang masih belum mempunyai anak tidak digalakkan mengambil pil perancang?

Anonymous said...

As salam doc...saya nak tanya..period saya bulan ne 16hb april ne...so bila kh masa sesuai nak bersama suami?saya msh confuse nak kira..boleh doc bagi exactly date nya?period saya biasa selama 7 hari.

Anonymous said...

Assalamualaikum Dr Azwan,
Saya Sha dan telah berkahwin selama 1 tahun 3 bulan tanpa zuriat. Saya disahkan pengidap PCOS dan endometriosis. Last period saya 25.2.2014 dan saya telah membuat HSG pada 7.3.2014 iaitu hari ke 11 selepas period dan mula makan ubat clomid selama 5 hari. Doktor yang membekalkan ubat clomid kepada saya berpesan supaya bersama suami selepas 2 minggu kerana waktu itu baru telur saya akan matang. Alhamdulillah selepas saya turuti apa yang doktor beritahu kepada saya, saya sekarang disahkan hamil tetapi janin masih tidak kelihatan untuk mendengar heartbeat sama seperti anggaran doktor di hospital iaitu 7 - 8 minggu dan hanya ada kantung bayi sebesar 1.37 cm. Kalau ikutkan perkiraan dari tarikh atau minggu saya bersama dengan suami dulu,bayi saya masih 5 - 6 minggu.Apakah pendapat Dr Azwan?Adakah persenyawaan saya lambat dan kandungan saya normal?

Terima kasih Dr Azwan di atas keperihatinan doktor terhadap kandungan saya.

Unknown said...

Salam dr nk tnye slalunye period sy akn hbs dlm mse 5 hri ktekn la hri ke8/9 sy mlakukn projek dgn husbnd sy adkh peratusan untuk prgnt adlh tinggi?

i.am.fydafyd said...

dr. bolehkah saya mengambil clomid.. sedangkan saya baru jer berkahwin 3 bulan.. masih belum ada tanda2 lagi saya pregnant.. kecewa sangat setiap kali period datang..

kitaran haid saya juga kadang2 kitarannya sampai 42 hari.. mmg tak tetap setiap bulan... saya terlalu mahukan baby..

saya bercadang nak amalkan clomid tapi takut plak ada kesan sampingan..

Unknown said...

asslamualaikum doc.. just nk tny.. saya xpandai nak kira waktu subur.. dah puas saya nak memahami cara doc explain.. still xpaham.. saya period 16.6.2014.. then bila waktu subur saya ye? sebab bulan 3 period saya 21.. bln 4, 25.. tapi bln 5 xdtg then bln nie dtg 16.6. saya nie gemuk.. memang gemuk dari kecil lg.. adakah saya nie xada potensi tok mengandung? boleh tak doc tlg jelaskan melaui emil saya spongegurlzbeybell@yahoo.com

Unknown said...

salam.doc...hanya ingin bertanya..sy n isteri pernah lakukn upt test...tp line nya samar2...apakah maksudnya..bleh x reply di email sy...aizat494@gmail.com

Anonymous said...

asssalamualaikum dr., saya nak tanya, saya dtg period 15 hb july hari ini, saya nak tahu brapa hb waktu subur saya..dr ?

Anonymous said...

assalamualaikum Dr,
saya ada PCOS dan Dr ada bagi sy t.provera selama 2bln..husband plak nak kna check SFA kt LPPKN dan next TCA kiv Dr nak start T.clomid..peluang tinggi x untuk mengandung slps tu ?mintak pencerahan dari Dr..terima kasis

Anonymous said...

As salam. Nama sy hasanah. Sy berumur 47 thn. Tidak bercadang utk mengandung. Pusingan haid sy antara 21 ke 25 hari. Pd hari 13 selepas period sy dgn suami ada bersama. Keesokkan hari sbelah mlm sy ambil pill after morning. Hari ini dah hari ke 27 dan period sy blm datang lagi. Sy risau. Ada kemungkinan sy hamil ke doktor

angel6767.angela said...

Salam doc. Nampaknya semua komen dia atas sudah lama sejak 2008. Tapi apa pun hopefully doc dpt jawab. Bolehkah saya mengandung bila bersetubuh dengan suami jika saya dah 2 bulan lebih tidak period? Saya dah byk kali cek UPT tapi negatif. Lagipun sepengetahuan saya orang kata walau banyak kali mana pun kita bersetubuh dengan suami kalau period dah berbulan-bulan tak datang so kita tak akan mengandung.

Anonymous said...

Salam doc sini sy ingin mengetahui kiraan period stiap blan..memandangkan kiraan period tdk menentu ..s ingin tahu adakah sy akn mengandung dgn kiraan ini sy bg contoh 25.5.2014 sy period dan hbs pd 1.6.2014 dan sy period lg pd 7.7.2014 dan hbs pd 14.7.2014 sy ingin ahu bgmana kiraan period sy.

Anonymous said...

Sy nk tnya..adakah hr pertama period subur?

Anonymous said...

Salam sy xpham lgsg kira nye mcm mane . Dlu mse skola ade ajar . Pown xpham jgak . Susah nk pham bab sains ni

Anonymous said...

askm dktor,klau sy priod stiap bln pda 25hb,bpe hri bln wktu sbur sy ye...hrp dktor bleh bntu sy xbrpa nk pham...

Anonymous said...

mau tanya ni kalo lagi mengandung dalam 2minggu makanan yang dipantang apa yaa ??
trimakasih.

Anonymous said...

Salam Dr. Azwan..
saya puan farah.
saya ingin bertanya jika suami saya cepat keluar air mani sedangkan saya masih belum puas..adakah ini faktor2 penyebab tidak hamil? Terima kasih.

Anonymous said...

salam Doc,

Sy syu. sy mengalamai kitaran haid 39 hari..sy nak tau bagaimana nk kira kesuburan saya? last period sy pd 19 nov.. period sblm itu pd 11Oct..mohon bantu doc.

tk

Anonymous said...

Sebenarnya doc . saya pun tak paham apa masuk 28 hari 35 hari ... Boleh doc bagi penerangan yang jelas . saya jarang datang period dan sangat memerlukan info ini . rasa macam nak bunuh diri plakkkkkk tak tahu apa makna hari2 ni . dah baca artikel . dah baca semua komen . tp maseh tak phm . help pls... Bagi contoh yg simple dan terang.tq doc hensem

Anonymous said...

Assalam Dr... adakah normal kitaran haid sy 40 hari? Sy baru berkahwin 29/11 dan bersama suami 2/12... last period sy adalah 6/11... sekarang sy masih lg tidak datang haid... adakah sy mengandung?

Anonymous said...

Assalamualaikum dok..sy nk tny klo kitaran haid sblm nie same jer 28 hari tp baru nie lmbt sikit 30 hari..so waktu subur ble ye?arie ke 16 ke 14?

Anonymous said...

Blh terangkan ttg endometriosis tak Dr. Bagaimana utk mengandung skiranya mengalami endometriosis. ��

Anonymous said...

Salam dr azwan..
sy pernah prgnant kemudian sewaktu scan 14 minggu tiada heartbeat cuma ada kantung saja.dr myrnkan sy mbuat dnc april 2014.soalan sy
1.apakah punca berlakunya kes sy ini
2.sehingga kini sy masih belum prgnant..apakah potensi sy utk prgnant semula..
puan wanie

Shaiful Omar said...

Camana nak dapatkan tips mudah hamil bagi wanita dan lelaki?

Anonymous said...

salam Dr. Azwan..
saya pernah mengandung dan kemudian gugur (dah buat D&C)..sebelum gugur saya ada buat pembedahan kecil tebuk 2 lubang (laparoscopy ye eja dia?) utk melihat adakah ia dalam atau luar rahim..and the finding is dalam rahim..

soalan saya..bilakah waktu sesuai untuk saya mengandung lagi? untuk pastikan saya betul2 pulih..ada nurse kat hospital nasihat setahun sebab saya buat scop dgn D&C..

yg benar,
Shida

Anonymous said...

salam doc, saye baru nikah. tempat kemaluan saye berdarah,jika saye besama dengan suami saye selepas 4 hari haid saye berhenti. adakah itu satu masalah??

Anonymous said...

saya tak tahu bila ialah hari pertama period saya. sebab saya tak tahu adakah itu symtom period saya mahu mari atau itu boleh dikira period pertama hari.

pada pertama hari period saya hanya beberapa titik sahaja. kemudian kedua hari sama juga hanya beberapa titik sahaja. hari ketiga barulah period saya datang banyak.

kalau begitu bila boleh dikira hari pertama?

«Oldest ‹Older   201 – 400 of 467   Newer› Newest»
Related Posts with Thumbnails