Friday, July 24, 2009

Jerman Tak Nak Minyak Sawit



Salam,

Saya pernah menulis dahulu bagaimana kelapa sawit tidak sesuai untuk dibuat biodiesel berbanding jetropha.

Ini adalah kerana selain ia melibatkan penarahan gunung dan kawasan hutan sebagai kawasan perladangan secara besar-besaran. Oleh itu, ia mengakibatkan kemusnahan hutan dan merosakkan alam semulajadi.

Selain itu, ia juga adalah kerana minyak sawit adalah sumber bahan makanan, ia boleh menyebabkan krisis makanan sebagaimana masalah minyak jagung dan minyak soya yang diproses sebagai biodiesel beberapa tahun lepas.

Malah minyak sawit juga dikatakan membeku pada musim sejuk dan boleh membawa masalah kepada enjin kereta berbanding minyak jetropha.

Business Times menyatakan bahawa negara Jerman tidak akan menyenaraikan sumber minyak sawit dari Malaysia sebagai bahan biodiesel, selain daripada minyak soya.

Ini merupakan tamparan besar kepada Malaysia, kerana Jerman adalah pengimport besar minyak sawit Malaysia sebagai bahan biodiesel. Arahan ini juga menyebabkan akan Malaysia gagal untuk mencapai sasaran eksport minyak sawit sebanyak 200,000 tan.

Pening kerajaan Malaysia tentang isu ini, maklumlah kerajaan habis beratus juta untuk mendirikan berpuluh-puluh kilang biodiesel dari minyak sawit di seluruh Malaysia tetapi hasilnya tak boleh dijual.

Wallahu A'lam.

No comments:

Related Posts with Thumbnails