Saturday, July 25, 2009

RELENZA - Selamat Tinggal H1N1



RELENZA (ruh-LENS-uh) ialah sejenis ubat yang digunakan sebagai penyembuh penyakit influenza disebabkan oleh virus influenza. Ia juga digunakan untuk membantu mengelakkan jangkitan virus influenza.

Seseparuh ubat anti virus hanya mengelakkan virus influenza A sahaja, Relenza adalah effektif untuk memberi perlindungan bagi kedua-dua influenza jenis A dan B.


BAGAIMANA RELENZA BERTINDAK?

RELENZA berasal dari sejenis kumpulan ubat yang dipanggil neuraminidase inhibitors. Ubat ini mensasarkan kepada virus influenza itu sendiri dan menghalangnya daripada merebak ke dalam tubuh manusia. Oleh itu RELENZA menyembuhkan penyebab utama kepada influenza itu sendiri dan bukannya hanya menyembuhkan simptomnya sahaja.

Ia boleh diambil dari umur 7 tahun sehingga dewasa.


BILA WAKTU SESUAI MENGAMBIL RELENZA ?

Waktu yang paling sesuai mengambil Relenza apabila anda terdedah kepada virus influenza (katakan H1N1) dalam masa 48 jam. Ia adalah waktu terbaik dan sangat mujarab untuk menyembuhkan influenza. Sekiranya sudah melepasi waktu tersebut, maka kemungkinan Relenza ini tidak lagi berkesan.


SIAPA YANG TIDAK BOLEH MENGAMBIL RELENZA ?

RELENZA tidak boleh diambil kepada penghidap masalah paru-paru kronik dan penghidap asthma. Ada kajian menunjukkan pesakit-pesakit ini akan mengalami kekejangan otot pernafasan (bronchospasm) dan mengakibatkan kesesakan nafas yang membahayakan.

Sekiranya anda tiba-tiba sesak nafas kerana mengambil Relenza (terutama kepada pesakit asthma), pastikan ada mengambil terus "fast acting bronchodilator" seperti ventolin inhaler sebelum berkejar ke hospital.

Kajian juga menunjukkan bahawa sekira anda penghidap penyakit di atas, Relenza tidak membantu mengurangkan simptom dan waktu jangkitan influenza

Anda juga tidak boleh mengambilnya sekiranya wujud alahan pada ubat-ubat antivirus sebelum ini.


BAGAIMANA CARA MENGAMBIL RELENZA?

Relenza pada awalnya adalah dalam bentuk pil. Kajian mendapati bahawa keberkesanan ubat ini apabila dimakan adalah sangat-sangat rendah. Oleh itu sejenis alat dipanggil rotating diskhaler (ROTADISK) diperkenalkan oleh Glaxo Smith Kline.

Rotadisk ini adalah sejenis alat berbentuk bujur, yang terdapat muncung dihadapannya. Apabila penutupnya dibuka, ubat ditebuk menggunakan alat khas, dan anda akan menghisap ubat tersebut dari muncungnya. Ubat tersebut akan masuk terus ke paru-paru anda seperti serbuk (mist).

Sekiranya anda sudah terdedah kepada H1N1, anda kena mengambilnya 2 kali sehari selama 5 hari (boleh teruskan selama 10 hari). Setiap kali ambil, anda perlu menghisap 2 dos (contohnya 2 dos pagi dan 2 dos petang). Sekiranya anda masih belum terdedah (mengambil untuk mengelak terkena sahaja), maka anda perlu mengambilnya sekali sehari selama 10 hari.

KESIMPULAN

Mat Salleh kata : " This is what is all about! " (sambil tangannya memegang Relenza).

Di dalam filem "V for Vendetta" - ada cerita tentang kalau nak jual ubat, sebarkan virusnya dulu. Lepas dah ramai mati, maka anti virus tersebut dijual. Dengan cara itu si penjual ubat nampak seperti hero dan mengaut untung yang banyak. Itu dalam filem.

Ubat Relenza ini sudah berada di dalam pasaran. Saham Glaxo Smith Kline di UK tentu meningkat mencanak-canak tahun ini. Mana tidaknya, satu ubat relenza ni berharga RM 198.00 bagi 5 hari penggunaan sahaja.

Yang pasti, si pengaut untung adalah si penjual ubat dan yang tetap menangung ruginya adalah kerajaan dan rakyat. Apapun, inilah harapan kita buat masa ini untuk menyembuhkan H1N1.

Wallahu Alam.
Artikel ini ditulis oleh : Dr Shahrizal Azwan Bin Samsudin (abiteha@yahoo.com)
untuk www.drazwan.blogspot.com

4 comments:

bf mom said...

dr. saya nak tanya samada breastfeed mom yg kena virus ni masih boleh breastfeed anak atau x?

Dr Azwan said...

kena kuarantin. Better pakai mask dan jauhi dari orang lain.

~ The Author ~ said...

dr. semua farmasi ada jual releza ke atau kat hospital je leh dapat

juhair said...

Saya dengar Minyak Kelapa dara adalah yang anti microb sesuai untuk pencegahan selesema ini .. apa kome Dr.

Related Posts with Thumbnails