Thursday, October 9, 2008

Saham Dunia Jatuh...






Assalamualaikum,

Masa Warren Buffet kata Amerika sudah mengalami kemelesetan ekonomi waktu krisis sub prima mula menjadi topik hangat beberapa bulan lalu, ada pakar ekonomi Amerika tidak bersetuju.

Tapi perkara tersebut mula semakin jelas apabila pasaran Dow Jones Amerika telah menurun satu pertiga daripada nilai asalnya iaitu hampir 5000 mata sejak setahun yang lepas. Malah sejak 6 hari yang lepas Dow Jones telah turun 6 hari berturut-turut ke paras di bawah 1000 mata. Semalam sahaja pasaran Dow Jones telah turun 190 mata (hampir 2%).

Pasaran di Asia tidak kurang hebatnya. Pasaran saham Jepun telah turun sebanyak 9%, Hong Kong 8% dan India hampir 4%. Pasaran Indonesia telah digantung semalam selepas mengalami kejatuhan sebanyak 10%.

Pasaran saham di Malaysia mengalami kejatuhan sebanyak 27 mata iaitu 2.7% kepada 970 mata. Sekarang ini apa yang berlaku semua pemegang saham ingin menjual semua saham mereka dengan apa harga sekalipun untuk megelakkan kerugian besar. Ini dipanggil jualan panik atau "panic selling".

Panic selling ni lah yang menyebabkan saham-saham di negara yang tidak terlibat secara langsung di dalam krisis sub prima juga merasa kesannya. Mujur saya tidak terlibat dengan pasaran saham buat masa ini.

Walaupun begitu jika Pasaran saham Malaysia turun ke takat 600 seperti dahulu dan krisis sub prima dijangka berakhir (dan Barrack Obama jadi Presiden US..) Wah... mungkin saya akan masuk ke pasaran saham terbuka semula...

Kepada anda yang ingin memahami Krisis Sub Prima US dalam BM dengan ayat yang lebih mudah daripada seorang yang arif dan OTAI.. sila ke blog Pakdi di SINI.


Wallahu Alam.

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum,Dr. Azwan, saya
juga sedang mencari lelaki yang baik dan soleh, adakah dia sesuai
untuk saya

Related Posts with Thumbnails