Friday, November 7, 2008

Abah Tak Basuh Tangan....






Assalamualaikum,

Hari ini saya telah memberi ceramah kepada kanak-kanak berumur 5-6 tahun di Tabika Kemas, Taman Salak Jaya. Saya dijemput pada minggu lepas oleh Pengerusi Tabika Kemas, TSJ melalui telefon untuk menyampaikan 2 tajuk ceramah berselang seli.

Kebetulan anak saya Nur Fateha pergi ke Tabika tersebut (yang menang pertandingan bercerita tuuu...).

Pengerusi Kemas nak saya bagi ceramah pasal 1. keracunan makanan dan 2. Snek yang sihat. Dia kata itu tajuk wajib - tak bole nak tukar.

Saya terfikir tentang tajuk yang saya kira budak umur 5 tahun tak bosan dengar.

Saya tukar tajuk kepada "Membasuh Tangan". Bagi saya itu sangat praktikal kepada budak2 tabika dan juga kepada ibu bapa mereka. (Oh ye saya tukar juga tajuk, tak pedulik.... hehe)

"Membasuh tangan", walaupun nampak mudah tetapi satu perkara yang sangat penting untuk mengekang pelbagai jenis penyakit pada umur mereka ini. Ia menghindari bukan sahaja penyakit berjangkit seperti kuman yang menyebabkan keracunan makanan, tetapi juga kecacingan. Kanak-kanak perlu membasuh tangan sebelum dan selepas makan, selepas bermain dan selepas keluar dari tandas.

Untuk tajuk kedua saya berceramah tentang Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut (HFMD). Kumpulan sasaran saya adalah daripada golongan dewasa. Satu penyakit yang sangat penting kepada ibu-bapa dan pengelola tabika untuk dihindari. HFMD pernah menjadi tajuk utama akhbar terutama apabila wabak ini telah membunuh berpuluh-puluh orang kanak-kanak di Malaysia.

Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan lancar. Kanak-kanak di situ begitu teruja melihat gambar-gambar seperti lipas, tikus dan cacing yang saya tunjukkan.

Apabila anak saya Fateha pulang dari Tabika, saya bersiap-siap untuk pergi kerja dan Solat Jumaat. Saya memberitahunya bahawa saya sakit perut dan ingin ke tandas. Dia pun menjawab dengan selambanya "Tulah, Abah tak basuh tangan"...

Saya tersengih.. nampaknya mesej dah sampai...

Wassalam.

7 comments:

abahfateh said...

itulah hikmahnya mengenalpasti kumpulan sasaran.

yang penting, mesejnya sampai :)

Selamat Berjaya di tempat baru

abahfateh

mountdweller said...

Tuan,

Pemerhatian dan pengamatan kanak-kanak kadang-kadang tu lebih tajam dari orang dewasa.

Apa pun tahniah dr.

アフイダ said...

doktor nih kn.. suke sgt ngan cacing ngan basuh tgn kan...

hrtuh mase crita pasal akibat x basuh tgn.. dr ade letak gmbar cacing kuar dr bontot...

seminggu sy x mkn mee taw sebb cacing tuh sgt srupe ngan mee..
(UWEKK)

smpai masuk wad on sy bwk sy nye own sanitizer terpkir pasal cacing.. ye la kalu masuk wad kn share toilet..

btw, slamat keje kt tmpat baru

Dr Azwan said...

orang share toilet mana leh kena cacing... boleh ker..?

アフイダ said...

ala. ... mana la taw org len nyer cacing ttnggal kat toilet bowl tuh ke... huhuhuh

Hindi Choti said...


Hindi sexy Kahaniya - हिन्दी सेक्सी कहानीयां

Chudai Kahaniya - चुदाई कहानियां

Hindi hot kahaniya - हिन्दी गरम कहानियां

Mast Kahaniya - मस्त कहानियाँ

Hindi Sex story - हिन्दी सेक्स कहानीयां


Nude Lady's Hot Photo, Nude Boobs And Open Pussy

Sexy Actress, Model (Bollywood, Hollywood)

Kisah Sukses said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini YUSUF ISMAIL seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI RUSLAN SALEH yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI RUSLAN SALEH dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon AKI RUSLAN SALEH di 0812-43477455 Untuk yg di luar indon telefon di +62812-43477455, Atau KLIK DISINI 2D 3D 4D 5D 6D saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI RUSLAN SALEH saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI Ruslan adalah guru spiritual terkenal di indonesia. Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

Related Posts with Thumbnails