Wednesday, December 17, 2008

Kelab RTM






Salam,

Dua hari lepas seorang pengunjung al-Islam dan dua orang pengawal keselamatan Al-Islam sedang berborak-borak. Ketika itu jam 7.15 pagi, masih tiada pesakit. Saya pun datang dan tumpang mendengar sekali.

Pengunjung al-Islam juga dikenali sebagai Datuk X rancak bercerita tentang sebuah kelab baru yang ditubuhkan dinamakan Kelab RTM.

Hmmm... saya fikir, ini adalah satu pembaharuan daripada Dato' Sabery Cheek ni. Hebat. TV3 pun tak ada Kelab TV3, RTM dah tubuh kelab sendiri.

Datuk X bagitahu, kelab RTM ini kebanyakan anggotanya adalah dari golongan pesara. Kebanyakannya adalah kaki-kaki masjid dan majoritinya adalah lelaki. Kelab RTM ini adalah untuk memenuhi masa yang terluang golongan pesara dan yang sudah ditinggalkan anak.

Antara aktiviti kelab RTM ni banyak berkisar di kedai-kedai kopi . Kebiasaannya selepas Subuh satu perjumpaan akan diadakan sehinnga jam 10 pagi. Kemudian seterusnya perjumpa selepas Isyak sehingga jam 11 p.m.

Biasanya akan diadakan perbincangan dan diskusi tentang isu-isu semasa harian negara. Contohnya ahli kelab ini akan membeli beberapa jenis surat khabar seperti Utusan Malaysia, Berita Harian, Harakah, Suara Keadilan dan beberapa jenis surat khabar lagi.

Mereka akan bertukar-tukar pendapat, memberi idea-idea bernas masing-masing dan tidak kurang juga berlaku tekak menekak sekiranya isu yang timbul menjadi semakin panas. Pada kebiasaannya pergaduhan mulut boleh berlaku di antara golongan yang menyokong kerajaan dan kumpulan yang menyokong parti pembangkang.

Saya hanya mendengar sahaja cerita Datuk X. Saya tidak menyampuk sebab saya pun tak tahu hujung pangkalnya. Tidak pula diumumkan di radio ataupun surat khabar tentang penubuhan Kelab RTM. Datuk X terus bercerita dan dua pengawal tadi menjadi tukang sampuk. Saya yang mendengar agak keliru juga.

Datuk X tu akhirnya memberitahu Kelab RTM tuh maknanya Kelab REHAT TUNGGU MATI. Ye lah, orang pencen dan yang dah tua nak bersara, buat apa lagi, rehat nak tunggu mati je lah... Lagi kuat dua orang pengawal tuh gelak mendengar cerita Datuk X...

Hampeh Datuk X nih......

5 comments:

Anonymous said...

cam journal club kot? he he

fazemy said...

Ok jugak ada kelab mcm tu..

noorcahaya said...

mula2 baca nak cakap gak tv3 ade club ape.. mytv3 tu...sekali baca bwh.. elermak...

SOnditX (Nahar) said...

hahahaha...

Anonymous said...

akhirnya dapat juga jumpa ngan dr:)

Related Posts with Thumbnails