Friday, December 12, 2008

Mulakan Pagi Anda Dengan Udara Segar!






Apakata apabila anda bangun pada waktu pagi, mulakan hari anda dengan solat subuh dan ambillah sedikit masa dengan berjalan-jalan di hadapan rumah selepas itu.

Lihat di kehijauan pokok kerana ini boleh menenangkan jiwa dan mengurangkan stress di pagi hari.

Hirup udara segar pagi dengan diiringi kicauan burung dan kokok pagi ayam. Tidak perlu ada udara beracun untuk santapan pagi anda.

Apabila anda bangun dari tidur, jantung anda yang tadi agak perlahan kerana tidur mula menjadi sedikit laju.

Jantung ini mengepam hemoglobin yang sarat dengan oksigen dari paru-paru ke sel-sel tubuh. Sel-sel tubuh ini akan berada di dalam keadaan saf-saf yang tersusun untuk bekerjasama membantu anda mengharungi pagi anda sehingga ke malam esoknya.

Tidak adil dan zalim bagi anda meracuni sel-sel tubuh anda yang bekerja untuk menjadikan diri anda sebagai anda dengan karbon monoksida dan segala macam racun. Tak adil juga kepada paru-paru anda.

Apabila kereta ingin bergerak pada waktu pagi pun anda mulakannya dengan menghidupkan enjin sehingga panas. Ini membantu melambatkan kerosakan enjin. Memberi peluang agar minyak naik ke tahap yang sepatutnya.

Begitu juga dengan tubuh. Berilah sel-sel anda santapan yang sepatutnya diberikan kepada mereka. Jantung dapat berfungsi dengan lebih baik dan efisyen jika tiada asap rokok pada waktu pagi. Salur darah juga kurang tersumbat.

Pada waktu pagi, isteri dan anak-anak anda juga memerlukan oksigen yang mencukupi. Agar anak-anak dapat membesar dengan baik dan sempurna dan agar paru-paru isteri bersih dari segala gelodak dek asap durjana.

Apabila anda mulakan pagi... jangan mulakan dengan asap rokok. Mulakanlah dengan udara segar.

Amalkan lah.. InsyaAllah anda akan dapati perbezaannya.

Wallahu A'lam.
Related Posts with Thumbnails