Tuesday, January 22, 2008

MENGIRA WAKTU SUBUR WANITA

Assalamualaikum Warahmatullah.

Ada yang meminta saya menulis artikel tentang waktu kesuburan wanita. Saya tahu ada yang dah sangat mahir.. kalau tak mahir takkan ada 6 orang askar kat rumah kan... hehe. Tapi yang baru-baru nak mencuba tuh tentu ada yang malu nak bertanya. Baik juga kalau tahu, InsyaAllah boleh kongsi dengan suami atau adik beradik atau anak-anak dara kat rumah.

Kitaran haid wanita adalah tajuk sangat penting masa student dulu dan selalu masuk soalan esei. Kalau ada pertanyaan, saya cuba jawab. Kalau tak dapat, maafkan saya, anda boleh tujukan soalan kepada pakar sakit puan.
KENAPA ANDA PERLU TAHU WAKTU SUBUR WANITA?
Ada 2 sebab utama :-
1. Untuk memudahkan mendapat zuriat
2. Untuk mengelakkan daripada mendapat zuriat.
Kedua-duanya adalah sama penting. Ilmu ini mungkin boleh anda sebarkan dan digunakan secara praktikal.

FAHAMI KITARAN HAID

Saya cuba permudahkan sebab kitaran haid ni agak kompleks dan payah sikit nak paham. Tetapi cuba fahami. Kitaran haid wanita berlaku setiap bulan secara puratanya ialah 28-30 hari. Tapi wanita masing2 ada kitarannya sendiri ada 25 hari ada yang lambat sampai 35 hari. Tetapi secara puratanya ialah 28-30 hari.

Terdapat beberapa fasa di dalam kitaran haid. Anda perlu memahami fasa ini.

Hari 1-4

Ini dipanggil fasa pengeluaran haid (menstruation) - ketika ini darah haid keluar. Hari pertama period adalah penting untuk diketahui kerana ia adalah di mana fasa ini bermula. Pada hari pertama haid datang, ia perlu ditanda di kalendar dan tamat selepas berapa hari. Sebaik-baiknya ditanda setiap bulan sekiranya anda ingin merancang untuk mengandung. Anda boleh mengagak kitaran period anda beberapa hari di dalam sebulan.

Hari 5-13

Ini dipanggil fasa follicular. Pada fasa ini, hormon estrogen meningkat. Ketika fasa follicular ini, darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung. Di kawasan ovari pula, telur yang berada di dalam bekasnya akan menjadi semakin matang.

Hari 14

Waktu inilah satu proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku. Telur akan terkeluar daripada sarangnya disebabkan oleh peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormone (LH). Telur ini sekiranya tidak disenyawakan oleh sperma akan mati dan hilang. Sekiranya ia disenyawakan, ia akan turun melalu saluran falopio ke rahim.

Hari 15-28

Ini dipanggil fasa luteal atau fasa secretory. Selepas telur dikeluarkan dari sarangnya, sejenis hormone dipanggil progestrone di rembes daripada sarangnya (corpus luteum). Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Setelah progestrone semakin berkurang kerana tiada persenyawaan berlaku, maka dinding ini akan runtuh sebagaimana runtuhnya tembok Berlin. Proses akan mengalami kitaran semula pada hari 1.


BILAKAH WAKTU SUBUR?

Setelah anda faham kitaran haid di atas, waktu yang terbaik untuk bersama suami-isteri ialah pada hari ovulasi berlaku. Ini adalah kerana ketika itu telur baru sahaja keluar daripada sarangnya.
Bilakah secara tepat ia berlaku? Sebenarnya ia adalah lebih kurang 14 hari daripada hari pertama period seterusnya atau ketika fasa luteal bermula.
** (14 days from the 1st day of your NEXT period - NOT your previous period)

Tak faham? Macam ni. Katalah dia period 28 hari, maka hari subur ialah 28 hari - 14 hari = 14 hari. Jadi, hari ke 14 itu adalah hari subur. Katalah period bulan itu 30 hari, maka 30 hari - 14 hari = hari ke 16 ialah hari subur bukan lagi hari ke 14. Sekiranya periodnya 35 hari maka 35-14 = hari ke 21 adalah waktu suburnya.

Ini adalah kerana fasa luteal pada kiraanya adalah biasanya tepat 14 hari setelah berlakunya ovulasi, sedangkan fasa folicullar boleh berubah2. Jadi waktu subur adalah 14 hari sebelum hari pertama period yang seterusnya. Sekiranya period anda adalah tetap 28 hari, tak jadi masalah untuk mengira waktu subur anda. Sekiranya period anda berubah-ubah, inilah timbulnya masalah mengira waktu subur.


CARA LAIN MENGETAHUI WAKTU SUBUR

Pada waktu subur, suhu badan wanita akan naik sedikit dalam satu darjah celcius. Juga terdapat lendiran cecair yang jernih daripada kemaluan. ini adalah disebabkan hormon yang meningkat ketika itu. Di Amerika terdapat kit untuk mengetahui kesuburan wanita melalui air kencing wanita tapi saya tak pernah jumpa lagi di klinik2 di K.Lumpur.


MENGANGGAR WAKTU TERBAIK UNTUK MENDAPAT ZURIAT

Oleh kerana telur atau ovum tidak mempunyai jangka hayat yang panjang, iaitu dalam lingkungan 1-2 hari sahaja, maka tingkap untuk mendapatkan zuriat adalah sangat terhad. Oleh itu Allah mencipta sperma dengan kelebihan yang lain pula.

Selain daripada berjuta-juta sperma dilepaskan (setiap seorang lelaki adalah jutawan!), ia juga boleh bertahan selama 3-5 hari. Ini bermakna, sekiranya suami isteri bersama 3 hari sebelum waktu subur, atau 2 hari selepas waktu subur, maka ada peluang untuk telur itu berjumpa dengan sperma yang hidup lebih lama.

Oleh itu, untuk mendapatkan zuriat, pasangan boleh bersama setiap malam (atau siang hari kecuali pada bulan Ramadhan) pada hari ke 11, 12, 13, 14, 15, 16 period untuk mendapatkan waktu optimum hari kesuburan sekiranya period anda datang 28 hari. Itu adalah menganggarkan waktu subur adalah pada hari ke 14.

Anda boleh cuba setiap bulan untuk beberapa bulan sekiranya tidak berhasil. Ini adalah untuk memastikan waktu subur adalah sesuai dengan waktu bersama anda.



MENGELAKKAN MENGANDUNG MELALUI CARA KIRAAN

Selain daripada untuk mendapatkan zuriat, ada pasangan yang ingin mengelakkan mengandung dengan cara mengira kalendar.
Untuk pengetahuan anda, cara mengira melalui kalendar adalah berisiko dan tidak beberapa tepat. Ini adalah kerana anda mungkin boleh tersilap kira, atau kedatangan haid yang tidak beberapa teratur menyebabkan tarikh subur lari dari kebiasaan.

Oleh kerana anda tahu sperma boleh bertahan selama 5 hari di dalam rahim (ada kajian menunjukkan 7 hari !), jadi 5 hari sebelum dan selepas hari kesuburan adalah waktu yang dianggarkan tidak boleh bersama isteri ataupun terpaksa menggunakan cara kontraseptif yang lain.

Ada juga yang meletakkan 3 hari sebelum dan selepas waktu subur. Ini lebih rapat dan lebih berisiko. Terpulang kepada anda sendiri. Seperti yang saya khabarkan tadi, cara ini tidak beberapa tepat dan mempunyai risiko yang tersendiri.


Saya harap info ini boleh membantu pasangan suami isteri menganggar waktu yang terbaik untuk bersama dan waktu terbaik untuk mengelak daripada bersama.



Selamat Mencuba!


467 comments:

1 – 200 of 467   Newer›   Newest»
Anonymous said...

Assalamualaikum Azwan sensei.

Thanks ya. Info yang menarik..
Alhamdulillah, berkenaan tajuk ni mmg faham dah.. but belum ada rezeki.. pernah sekali bakal dpt anak tapi 3 bulan lepas tu keguguran.Mcm mana pun kami akan terus mencuba n menunggu hadiah dr Allah. Teruskan menulis berkenaan proses seterusnya ya. Kami sentiasa menunggu dan menjadi pembaca setia.
Oh ya, tahniah juga atas kelahiran cahaya mata terbaru Azwan sensei dan isteri. Moga bertambah2 rezeki dan bahagia ke akhir hayat.Insya Allah.

sazu, jpn

Anonymous said...

mcm mana kalau period 2x sebulan. maksudnya setiap 2 minggu sekali. mcm mana kitaran haidnya pulak.

Anonymous said...

tak faham la
ape yang period sampai 28 hari?
saya period abis byk pun 4 hari jer
please terangkan lag boleh tak tuan doktor

Dr Azwan said...

Sazu : teruskan mencuba. Kalau pernah mengandung dan gugur sebenarnya adalah satu berita baik (kita melihat the bright side) iaitu bermakna awak boleh mengandung. Ada mereka yang tak boleh mengandung lansung dipanggil primary infertility. Jadi teruskan mencuba InsyaAllah berjaya.

anonymous : kalau 2 bulan tak datang, tak boleh nak anggar waktu subur. kena periksa level hormon dsbg dengan pakar.

anonymous 2 : kitaran period setiap 28 hari. Keluar darah berapa lama tak penting sangat, 5 hari, 7 hari... yang pentingnya berapa hari sekali kitaran period.

Anonymous said...

bagus ni... hehehe...

Anonymous said...

Salam Azwan Sensei,

Terima kasih atas kata-kata semangat yg diberikan. Insya Allah kami akan terus mencuba.
Jika ada apa2 yang kami tak faham, kami akan rujuk pd Azwan Sensei.
Salam Ukhuwah.

Sazu

Anonymous said...

Dr, kawan baik saya menghadapi masalah pengeluaran darah haid yg tidak teratur.Ada kalanya sampai 3 bulan tidak keluar..Apabila keluar pun kadang-kadang sedikit sahaja..Kemudian dia menghadapi masalah jerawat.

adakah masalah jerawat disebabkan oleh masalah haid tersebut?sebab apabila haid nya keluar,jerawat nya mula kering..

adakah masalah haid yg berat sebegini akan menganggu proses kehamilan bila berkahwin nanti?

adakah disebabkan oleh hormon yg tidak stabil?

ada sebarang pemakanan atau perubatan yg dapat memulihkan masalah ini?

umur lingkungan 20 an...

terima kasih dr

Dr Azwan said...

Pakdi : bagus yang mana satu pakdi - yang kasi pregnant ke yang tak nak kasi pregnant.. hehe

Sazu : No problem Sazu. kalau boleh jawab, saya tolong jawab. Cam nama Sizuka cerita DOraemon je hehehe :) saya nih peminat sizuka.

Anonymous : kalau 3 bulan tak datang period dan banyak jerawat, berat badan naik. Kadang2 ada bulu muka banyak. kena jumpa pakar. Mungkin ada polycistic ovarian syndrome (PCOS)

Anonymous said...

saya mengalami period yang tidak teratur sejak bertahun lamanya. namun begitu saya bersyukur tidak pernah miss period setiap bulan kecuali la waktu pregnant dulu. kalau orang lain period sekali sebulan, saya pula period selang 2 minggu. tempohnya pula agak lama 10-14 hari. saya tak berapa kisah selagi ia tak melepasi batas sehingga dianggap darah istihadah.

masalahnya sejak kebelakangan ini tempoh period saya menjadi semakin panjang. period yang lepas 39 hari. selang 2 minggu kemudian, period semula. sehingga ke hari ini sudah mencecah 29 hari & belum ada tanda2 untuk berhenti dalam waktu terdekat. pengaliran darah macam biasa seperti period yang normal. tidak ada period pain . saya agak khuatir kerana pertama kali mengalami situasi seperti ini. tak tau la apa sebabnya tapi yang pasti ia mengganggu fikiran, ibadah & family planning.

Unknown said...

salam doc..
doc sy masih brest feeding baby,period still tak dtg lagi..
macam mane kite nak tau yg kite subur sedangkan kite tak period?? ada cara tak nak cek sama ade subur atau tak.?
sy dgr org cakap kalau brest feeding baby,ibu takkan dtg period..then tau2 jek dah 3bln pregnant..hm..camne tu??

Anonymous said...

Salam,

Oh, Azwan Sensei suka Sizuka erk hehehe.Saya pulak suka shinchan.

"Sazu" tu nickname kami dlm tenet.. suami isteri. Yang hantar comment selama ni si "sa" (suami) hehe.

Isteri saya "zu" selalu dok singgah blogspot sensei ni. Suka sangat dia lagi2 bila baca pasal baby..
Nak tanya sensei ni (maaf ya panggil sensei sbb dah terbiasa panggil doctor sensei. Kat sini gelaran sensei tu utk cikgu ngan doctor je sbb tanda hormat tertinggi) berkenaan keguguran.
Begini ceritanya. Tahun lepas, wife saya dok sini 3 bulan lepas kami kahwin. Masa tu winter. Pas tu dia balik Mesia sat. Masa balik tu, kedua2 tangan dia sakit, lenguh2 mcm sakit saraf sbb kesan dr winter kot sampaikan ada masanya susah nak bukak (masa tu wife xbiasa ngan winter n kami habiskan cuti kat gunung main ski).
Jadi, pi jumpa doctor kat mesia n diberi pil.. makan wife saya pon makanlah.. mmg kurang pon n baik xlama tu. Masa tu xtahu lagi dia pregnant. Selang seminggu lepas tu kalau xsilap baru dia perasan haid dia lambat.. lepas tu check kat doctor, mmg sah dia pregnant. Punyalah gembiranya kami berdua. Tapi sebab teringat dah termakan ubat tu.. kami bimbang gak. Kami berserah sahaja pada Allah.
Masa pregnant, tak ada mabuk langsung, cuma perubahan fizikal nampak sikitlah n nafsu makan menjadi sikit (kata mak mentua sayalah sbb saya di jepun).
Apa kan daya, dlm masa 3 bulan pregnant, tiba2 dia rasa sakit.. keluar darah sikit.. pi hospital doctor kata xleh nak selamatkan, maka xde rezekilah.
Walaupun sedih, kami tetap sabar dan anggap belum ada rezeki dan tanggungjawab yg Allah nak berikan.
Berkenaan dgn keguguran,byk andaian dibuat untuk mencari punca selain dugaan dr Allah. Antaranya ;
1. Adakah disebabkan pil tersebut?
Sbb setahu saya masa pregnant
mmg xboleh makan pil langsung.
2. Atau disebabkan flight masa
balik ke Malaysia. Selain tu,
kat airport kan ada buat scan
masa nak lepas imigresen (kata
kwn saya antara punca msa dia
kat US)
3. Ataupun sbb wife saya menjahit.
Wife sya buat bisnes kecil2
lan di rumah.
4. Atau kandungan tak kuat?

Semenjak dr keguguran, saya suruh wife rehat sat.. dan mula bina balik kekuatan badan dgn pemakanan utk keperluan/persediaan mengandung supaya akan datang kandungan lebih kuat insya Allah.

Kami cuba nak tanya pandangan sensei macamana. Alhamdulillah, Start bulan 9 tahun lepas saya bawa balik wife ke sini, insya Allah duduk sini sama-sama sebab visa keluarga pun dah dapat.Ini pun dia tgh berjuang mengharungi winter hehe. Alhamdulillah dah biasa nampaknya.

Salam hormat.

Sazu.

- maaf sensei sbb hantar comment panjang2.

Anonymous said...

Akum..just nak tambah sikit jwpn Dr Azwan kpd Anonymous2 yg ingat period sampai 28 hari tu..Actually dr azwan,ramai org tak tahu kitaran haid dikira bermula dari hari pertama period hingga hari pertama period bln seterusnya. Diaorg ingat kitaran tu dikira dari hari slps suci..salah tu.
Dan ramai juga pesakit bila ditanya kitaran haid tetap ke tidak, dia jwb tak.,sbb dia ingat haid tu mesti pd tarikh yg sama setiap bulan. Padahal if kira betul2 kitaran haid tu, cth utk kitaran 28 hari, if hari pertama adalah 1hb Jan, means next period patutnya on 28hb Jan.dan next month lak mestilah on 24/2 lak. so tak mesti tarikh sama setiap bln.wsalam

Anonymous said...

salam...ovulation kit tu boleh cari kat farmasi. kat hospital takde kot.

Anonymous said...

menarik gak... tumpang tanya yer doktor,

sy nie umur 25 tahun. kali pertama sy dtg period masa awal form 5.

sehingga skrg nie, period sy belum tetap lagi, kekadang tu, setahun 3 @ 4 kali jer datang.

sy dah pernah check kat hospital, doktor kata tak der masalah, dan kata saya masih muda, so dia tak mau suntik hormon.

apa pendapat doktor?..

ada cara lain tak untuk stabilkan period saya, ataupun keadaan saya nie masih lagi normal?...

thanks in advance...

Anonymous said...

bab2 kitaran kesuburan ni, dah terer la sket2 hehe. kira passed dah la kalo exam tu.
ada tak yg psl plan nak dpt baby boy or girl tu?
ada mak kwn saya tu kan, adik beradik dia 11 beradik, selang bunga. selang laki pompuan 11 beradik.
ia boleh plan dari segi pemakanan ke?misalnya makan asid or makan alkali ker. hehe. tanya aje. doktor lebih arif :)

Dr Azwan said...

Puan Runsing: bleeding 2 minggu sekali bukan lah perkara normal. Bleeding melebihi 7 minggu pun bukan perkara normal. Lebih baik puan ke klinik untuk pemeriksaan. Dikhuatiri selain masalah hormone, ia juga boleh disebabkan ketumbuhan ovari dsbg. DIharapkan puan juga buat pemeriksaan pap smear setelah darah kering.
Period berlebihan boleh menyebabkan kekurangan darah. Puan kena periksa kenapa darah turun berlebihan. Saya risau ianya berkenaan dengan ketumbuhan di dalam rahim. Harap puan dapat segera buat pemeriksaan.

Ayu : memang pun. Ia dipanggil breastfeeding amenorrhea atau tiada haid disebabkan menyusu. Anda boleh jumpa doktor untuk memulakan pil noriday atau guna kedah lain untuk kontraseptif. Anda boleh mengandung walaupun tiada period.

Sazu : Mungkin semua di atas. Basically sebab anak di dalam kandungan gugur di dalam 3 bulan adalah multifactorial. Mungkin ubat, mungkin kesan radioaktif, mungkin trauma, mungkin anak cacat. Tapi point yang saya nak tekan kan di sini, hampir ?80% kandungan yang cacat akan gugur sendiri. Look at the bright side : Allah nak beri anda kandungan yang baik - yang cacat digugurkan. Jadi ini adalah hikmah yang Allah beri kepada manusia yang fikir itu adalah suatu musibah. Tak per Sazu, umur panjang InsyaAllah ada rezeki.

Angel baik : Hmm.. mungkin hormon. Lebih baik buat pemeriksaan darah. 25 tahun bukannya muda lagi ye tak. Saya pun 25 tahun gak.. heheh.. doktor pakar boleh jalankan pemeriksaan ultrasound untuk tengok ovari dan buat pemeriksaan darah hormon. Kalau nak regulate kita biasanya guna pil perancang.

Raiyan : saya tak pandai lah cara tradisional tuh. Mungkin ada study atau petua. Ada kot cara perubatan yang baru. Yang boleh pilih jantina mengikut kaedah genetik. Tapi kat Malaysia tak sure ada ke tidak. Alkali ngan asid tuh saya tak pasti. Awak ajar lah sikit - nak tahu gak. Makan limau berasid, minum susu alkali. So kalau nak lelaki - makan limau banyak2 - kalau nak anak perempuan - minum susu banyak2.. cam tu ker?

Anonymous said...

salam..dr...saya pernah gugur pd mac 2006,so skrg nak masuk 2 thn selepas gugur,saya dah kawin kira2 nak masuk 3 tahun yg lepas,that now belum lagi dpt anak,selama ni dah bermacam2 cara saya cuba untuk dapatkan anak,dari mengurut hinggalah mkn ubat subur,lebih2lagi period saya yg tak tetap ni susah nak tentukan hari subur,mcm skrg saya period pada 5hb feb,harap doktor boleh terangkan,and bagaimana lagi cara untuk saya dapatkan anak?

Aidzawa said...

Assalamualaikum...............DR
Dr............saya dah mendirikan rumahtangga lebihh kurang 2th.Saya disahkan menghidap penyakit Thairod dan dibekalkan ubat untuk thairod saya........soalan saya betulke peratus untuk saya tidak mengandung tinggi sebab ada thairod dan ada kesan ke bila saya makan ubat tu.....yang menyebabkan saya x boleh mengandung lagi satu period saya x cukup 28 hari cuma 27 dan kadang-kadang 26 hari je....jadi sama ke penggiraan waktu subur saya dgn yang 28 hari dan kenapa x cukup 28 hari???????

Anonymous said...

assalammualaikum dr..
saya mahu tanya adakah air mani yang kuantitinya sedikit akan menyebabkan wanita itu akan mengandung? dan wanita itu pula mengalami waktu haid yang tidak tentu..
sekian terima kasih..

Dr Azwan said...

Puti_nian : apa saja cara yang boleh, cubala. Sekarang nih antara yang berkesan ialah Invitro Fertilization. Yang menjadi kekangan ialah wang sebab sekali IVF mencecah RM RM 8k-10k kalau tak silap dengan injection semua. Itu pun tak jamin dapat. Ramai juga gagal. Tetapi ada yang baru balik haji berdoa depan kaabah dapat anak, lepas kahwin 7 tahun. Semuanyua rezeki Allah. Kita mencuba je.

Aidzawa. Betul puan. Puan kena selesaikan masalah thyroid itu dahulu kerana ia melibatkan nyawa. Kalau period tuh dari dulu 26 hari tak perlah. Setiap individu ada kitaran haidnya yang tersendiri. Secara puratanya 28 hari, ada yang 26, 28, 29, 30.. puratanya 28-30 hari.

Anonymous : bilangan sperma tidak aa kena mengena dengan kuantiti air mani. Ada air mani yang banyak tapi tiada sperma, ada yang air mani banyak tapi bilangan sperma yang sedikit. Ya, air mani yang sedikit tapi bilangan sperma yang banyak boleh menyebabkan mengandung.

Anonymous said...

thanks..dr..cadangan yg baik..

Anonymous said...

salam doc..
tq info yg sgt bguna krn sy mrupakan psgn yg br 3 bln mdirikan rumah tangga dan merancang utk dpt baby dlm ms tdekat. sy ingin btanya beberapan soalan:

1) jika period saya bermula dgn sgt sedikit dan penghujung keesokkan harinya banyak...bila pengiraan hari pertama tu diambilkira?

2) kitaran haid saya 37 hingga 38 hari...adakah ini normal..

Dr Azwan said...

1. Kira dari hari pertama. Biasa hari pertama memang sedikit.

2. Agak panjang. tapi kalau memang dari dulu macam tuh. Ia normal bagi awak. Setiap orang ada normal mereka yang tersendiri

Anonymous said...

Salam Dr.
Period saya yg dulu 30/1. bulanni 29/2 mlm.So, bila waktu subur saya utk bln 3.normal period saya 7hari
Pls advise

Anonymous said...

salam Dr.
let say if i baru abiz my period.. after 5 days lepas my last day of period, kami 'bsama'.. then, is it waktu subur?.. thanks 4 helping me out..

Dr Azwan said...

anonymous 1 : period awak dalam 30 hari. Next waktu subur mungkin 17 hb. So waktu bahaya ialah 14-20 hb.

anonymous : Information tak cukup. Kena tahu period berapa hari? kalau 10 hari campur 5 hari - mungkin waktu subur. Kalau period 3 hari jer + 5 hari - mungkin tak. Mana boleh kira waktu subur macam itu. Kena baca balik semula artikel saya. :)

Anonymous said...

salam..dr..
ni nak tanya sket,betol ker orang cakap kalu makan ubat subur-clomid tu berterusan cth selama 6 bln boleh datang kesan dan kemudaratannya...

Unknown said...

salam dr.,

saya nak tanya ckit, kitaran period saya adalah dlm 24-26 hr...adakah itu normal? n period saya pun cuma 3-4 hr je, kdg2 tu cuma 2hr je pastu dh kering...

untuk pengetahuan dr, saya ni bru berusia 27thn dan baru sethn 2bln berkawhwin. 4bln lepas berkahwin, period saya lewat 9hr.hr ke 10 kuar darah, mlmnye pula kuar ketul2an pink putih seperti tauhu hancur...adakah itu gugur?sbb sblm tu mmg saya xwat UPT pun...

harap dr, dpt jwb persoalan saya..thanks dr.

Anonymous said...

Assalamualaikum doktor.

saya dah kahwin setahun lebih n masih belum mengandung. bila saya buat chek, saya didapati mempunyai hormon badan yang tidak stabil (doktor tu cakap hormon sy cam orang yg hampir putus haid or tidak sesuai untuk mengandung). apa yg perlu sy buat doktor. sy benar2 nak mengandung... macamana sy dapat stabilkan hormon badan sy or boleh ke hormon tu distabilkan.hope doktor dpt bagi pandangan. tq very much for ur attention.

Anonymous said...

Assalamualaikum doktor.

saya ingin bertanya tentang pengiraan waktu kesuburan selepas keguguran..last period saya 15 Nov 2007..then saya berkahwin dan disahkan mengandung..tapi pada 4 Feb 2008, saya mengalami keguguran..tapi xperlu buat DnC bcos complete abortion..pendarahan cuma berlaku selama 7 hari..selepas tu, kami terus 'bersama'..until now, 12 Mac, saya masih belum period. Soalan saya :

1. Ada kemungkinan dak saya pregnant?
2. Kitar period saya usually 28 hari. So, next period saya patut dikira dari tarikh 15hb or 5hb?
3. Macam mana saya nak kira waktu subur saya?

Anonymous said...

assalamualaikum

saya baru sahaja mengalami keguguran pertama dalam usia kandungan 3 bulan pada 12hb4 yang lepas dan rahim telah dibersihkan.tempoh haid saya adalah dalam 30-34 hari..soalan saya,
1.bilakah saya akan datang haid semula ?
2.bilakah saya boleh mengandung semula selepas mengalami keguguran.adakah sebulan selepas atau beberapa bulan kemudian.?
3.andaikan saya mengandung semula(insyaallah,doakan ye) selepas sebulan atau 2 bulan mengalami keguguran adakah kandungan saya akan mengalami masalah atau risiko gugur semula dan apa yang saya perlu lakukan?.

harap doc dapat bantu kerana saya sangat mahukan anak.sekian terima kasih. wassalam

Dr Azwan said...

Lah.. tak perasan rupanya banyak soalan yang belum berjawab... sori lah bebanyak...

Putri nian : semua ubat ada side effect. Untuk clomid adalah scotomata, sejenis masalah penglihatan, nampak macam spot-spot hitam pada pandangan. Tapi kalau berhenti masalah ni hilang.
Ada juga masalah lain seperti sakit perut teruk akibat stimulasi ovari yang hyper. Masalah lain seperti enzim hati boleh meningkat. Semuanya boleh kembali ke normal sekiranya diberhentikan.

nanazack : itu normal period. Kalau darah period keluar berketul maknanya darah tu heavy dari biasa. Kalau keluar darah kita assume period. Tetapi kalau tak datang bulan 2-3 bulan lepas tu positive UPT dan datang sakit perut bersama darah berketul, kemungkinan besar keguguran.

Mak anon 1 : (id anonymous sangat2 tidak digalakkan) : tidak silap saya doktor sakit puan akan bagi pil hormon untuk regulate balik period seperti biasa. Lepas period regulate baru dia akan bagi pil merangsang pengeluaran telur. Bergantung kepada pakar yang memeriksa.

Mak Anon 2: (id anonymous sangat2 tidak digalakkan) : pregnant atau tidak bergantung kepada test pregnancy. Tunggu period normal datang selepas D&C. Kemudian baru boleh kira waktu kesuburan selepas itu.

Mak Anon 3 : (id anonymous sangat2 tidak digalakkan) : Selepas D&C, tunggu semula period datang seperti biasa. Pada kebiasaanya dinasihatkan tidak mengandung sehingga 3 bulan selepas D&C. Keguguran atau tidak kadangkala tidak boleh dielakkan. Tetapi puan dinasihatkan lebihkan berehat dan kurangkan stres dan aktiviti fizikal yang berlebihan dan banyak2kan berdoa.

WallahuA'lam

Anonymous said...

apa sebenarnya punca boleh berlaku keguguran..adakah faktor hubungan dengan suami semasa trimister pertama boleh menyebabkan keguguran.

Anonymous said...

sy sedang merancang keluarga.. sy masih tak faham dengan kitaran haid sy.. bilakah wakutu sy subur? setiab bulan period akan dtg pd 6hb sehingga 13hb. so i just want to noe when is d exactly date yg memungkinkan sy subur?

Anonymous said...

Nak tanya doc skit. Sy ambil pil perancang. Sblm ni tiada masalah tp baru2 ni saya lupa nak makan pil untuk hari pertama slps haid dan saya mulakan dgn makan pil kedua utk hari kedua dan 1mggu lpstu terdapat sedikit darah yg keluar dr kemaluan sy (keputihan akan berwarna coklat). Sy dan suami ada bersama pada 1 mggu tersebut. Apa puncanya? Skrg dah berlarutan 5 hari...

Dr Azwan said...

ID ANONYMOUS ADALAH TIDAK DIGALAKKAN!.

Anon1 : Banayk sebab penyebab keguguran. Boleh jadi pemakanan ubat, trauma, stress, embrio yang cacat dan tidak sempurna (80% embrio cacat akan keguguran - Alhamdulillah.. ), penyakit seperti kencing manis, penyakit metabolik, pintu rahim atau serviks yang lemah dsbg. Hubungan seks tidak boleh menyebab keguguran, tetapi kepada mereka yang kerap sangat gugur (cthnya lebih 3 kali), hubungan seks pada trimester pertama mungkin perlu dielakkan.

Anon2 : Maaf, tapi fakta puan tidak cukup lengkap. Sila baca semula artikel tersebut.

Anon 3 : saya rasa mungkin breakthrough bleeding. Disebabkan memakan pil perancang yang tidak teratur. Saya tidak pasti sebenarnya.

Anonymous said...

assalamualaikum...saye ade masalah skit..saye dah kawin hampir setahun..sampai skang blum lagi pregnant.. mm problemnye saye punye haid datang teratur tapi skit2 sngat2.. selalunye dalam 7hari haid tu hanya waktu2 tertentu je keluar.. so bleh tak terangkan ape masalah saye.. n suggest ape yg perlu saye buat.. for your information sebelum ni dalam 2 3 bulan lps kwin period saya normal saje.. cume 2 3 bulan ni je yg skit... tq so much dr.

Anonymous said...

assalamualaikum..dr,
sy nur..dari jepun skg. Saya ada pertanyaan yang dharapkan dr dapat menjawab masalah saya. Sy berusia 28 tahun, mempunyai 1 anak yg berusia 20bulan. Dulu smsa utk mndapatkan anak 1, saya mngambil pil clomid dan dengan sekali cuba alhamdulillah mengandung dan dapat sorg. Dan sekarang kami ingin mempunyai anak yg kedua dan mencuba clomid lagi tetapi msih belum ada rezeki. Yg menjadi kemusykilan saya masa saya mencuba clomid utk anak pertama waktu subur saya ada mengeluarkan lendir (petanda subur) tetapi utk waktu skg takde langsung. Kenapa dr?pil tu tak berkesan?

Dr Azwan said...

Nuriz : kemungkinan besar msalah hormon. Boleh jumpa doktor O&G untuk buat pemeriksaan darah untuk cek hormon. Mungkin bukan amsalah Nuriz, mungkin juga masalah sperma suami puan.

Nur dari Jepun : Saya melihat ramai yang mencuba clomid tidak berjaya untuk kali pertama. Ada juga yang berjaya. Tanda waktu subur bagi wanita adalah peningkatan sedikit suhu badan dan pengeluaran cecair daripada vagina. Oleh itu saya berpendapat, dalam kes anak pertama puan di dalam waktu subur. Mungkin cecair tersebut tiada kena mengena dengan pengambilan clomid ketika itu.

Anonymous said...

askum doktor.saya puan normi dari sarawak.

menarik saya baca blog doc. saya teringin nak tanya soalan. saya baru berumahtangga 5 bulan n sedang merancang utk dapatkan baby. kitaran aid saya 39 hari means hari ke-40 baru saya period. jadi waktu subur saya ada 39-14 = 25 maknanya hari ke 25 la saya subur kan..betul ke kiraan saya tu doc.

ok doc tq

Dr Azwan said...

Pn Normi

Kata VK Linggam : correct.. correct.. correct.. :)

jikalau ikut kiraan betul lah tu. Tapi 39 hari agak lambat sikit... betul ke 39 hari?

Anonymous said...

hai dok,

saya puan Nur
saya baru je kawin, belum ada anak. kami rancang tak nak anak awal ni. cume saya nak tau waktu subur saye..fyi suami keja offshore jrg bersama. so, saya period on 15 April.period 30 hari. period dlm 5,6 hari. kami bersama on 27 April. tapi buang luar. tapi adakah waktu tu waktu subur? bila buang luar adakah keberangkalian sperma masuk ke dlm faraj & tersenyawa? tq.

Anonymous said...

akum doc...
sy pn mariam..
- bt pgtahuan doc, bln nov yg lalu..sy mjalani operation kndungan luar rahim...tiub kiri sy tlh diikat...skrg ni sy hnya miliki tiub kanan sje..adakah sukar utk persenyawaan sperma dgan 1 tiub sblh kanan shja?
- dr..adakah 'pelincir' itu memainkan peranan penting semasa 'bersama' suami?

thanks!

Dr Azwan said...

Puan Nur, jangkaan saya next period puan ialah 14 atau 15 Mei 2008. jadi tarikh subur di dalam 30 atau 1 hb Mei. 3 hari sebelum itu ialah 27 hb-28 haribulan. Oleh kerana puan lepas kan di luar, doa sahajalah yang puan tidak mengandung.

Puan Mariam : sebelah tiub diikat pun ada peluang untuk mengandung. Pelincir penting untuk keselesaan suami isteri. Klau tiada, boleh guna pelincir yang di beli di farmasi.

Anonymous said...

terima kasih doc,
maknanya memang 27 tu waktu subur. mcmana sy tau sy mengandung? skg ni saya rasa cam tak selera makan langsung. semalam sy makan biskut sekeping je dlm satu hari ngan air. bdn mcm lemas. cam demam. kat kemaluan rasa mcm ada bendalir kuar. adakah sy mengandung?

Anonymous said...

waktu biler nak tau yg sayer n mgandung ker tak selepas bersama suami????

Dr Azwan said...

Puan Nur, Tunggu next period. Kalau datang, tak mengandung. Kalau tak datang bulan depan, periksa urine untuk pregancy.

Anonymous said...

Assalamualaikum Doctor
saya pn liza mmpunyai 2org ank dan anak kedua saya berumur 5thn..saya ingin mohon nasihat doc berhubung masalah saya iaitu
saya ingin hamil lagi tapi buat masa ini saya masih mengambil pil perancang ..sekiranya saya berhenti mengambil pil tersebut dalam tempoh berapa lamakah kestabilan hormon saya akan kembali asal untuk membolehkan saya hamil lagi dan adakah saya akan hamil sekiranya saya bersama dng suami didlm tempoh proses pemulihan tersebut...
sekian jasa baik doktor amat2 saya hargai terima kasih

Anonymous said...

Assalamualaikum DR.
saya liza mmpunyai 2org anak dn ank ke2 saya berumur 5thn.
masalah saya ialah
-saya ingin hamil lagi tapi saya masih mkn pil perancang.sekiranya saya berhenti mkn pil tersebut berapa lamakah proses pemulihan hormon untuk membolehkan saya hamil kembali
- dan dlm tempoh pemulihan tersebut sekiranya saya bersama dgn suami adakah saya akan hamil kerana saya merancang ingin hamil dalam bln nov/dec tnh ini..
jasa baik doktor amat saya hargai terima kasih

liza UAE

Anonymous said...

Salam doc,
sori comment saya terkeluar sampai 2 kali,harap doc delete comment saya yang pertama itu... harap maaf

liza

Dr Azwan said...

Puan Liza, maaf lambat menjawab.

Setau saya, sebaik sahaja puan memberhentikan pil hormon, sepatutnya kesuburan puan akan kembali pulih. Cuma kadangkala ada yang mengambil masa sedikit di dalam sebulan atau dua.
Ini kerana pil ada cara kontraseptif yang reversible. Di dalam pembacaan saya, tidak ada waktu spesifik waktu keseburan ini akan pulih.

InsyaLAlah puan boleh kembali mengandung. Sementara puan menunggu bulan Nov atau Disember puan boleh guna cara lain seperti barrier method contoh kondom atau after day pill sbg contoh postinor.

Anonymous said...

assalamualaikum doc

saya puan azie, sebulan lalu saya baru mengalami keguguran.doktor telah menasihatkan saya untuk tidak mengandung dalam tempoh 4 bulan, tetapi sekarang saya hamil lagi, sedangkan suami buang di luar kemaluan,namun ada beberapa kali membuat foreply..apakah risiko kandungan saya ini akan mengalami masalah lagi.

Anonymous said...

salam..doktor..
saya sudah 3 tahun berkahwin..tp masih belum dikurniakan cahaya mata.. saya rasa masalah saya ialah period yang xteratur..period saya kadang2 2 atau 3 bulan sekali.baru2 ni..lbh krg hujung bln 12 2007 last period.awal buln 5 2008 baru dtang balik.. adakah saya mengalami masalah PCOS? boleh terangkan apa PCOS tu?

PN.IRANI

Dr Azwan said...

Puan Azie : tiada kajian yang menunjukkan hubungan seksual ketika hamil menyebabkan keguguran. Apatah lagi foreplay. Namun sekiranya ibu mengalami keguguran yang KERAP, hubungan seksual perlu dielakkan sementara. Sekiranya gugur kebiasaannya tidak boleh mengandung sekurang2nya 2 bulan.

Puan Irani : PCOS itu ialah polycystic Ovarian Syndrome. Ia adalah dimana kilang telur mengalami masalah di mana cyst (sejenis ketumbuhan) berlaku pada kilang telur disebabkan masalah hormon dan menyebabkan kitaran haid terganggu dan kilang telur tidak menghasilkan telur.

Pada kebiasaannya , ia dikaitkan dengan masalah kegemukan, tumbuh bulu-bulu di muka seperti misai dan janggut, masalah period tak teratur, jerawat dan sukar mengandung. Ia juga ada kaitan dengan masalah insulin.

Ultrasound boleh dilakukan untuk mengesan masalah ini.

Puan kena berjumpa dengan pakar sakit puan untuk nasihat selanjutnya dan harus mengawal berat badan.

Anonymous said...

salam doc,

saya nak tanye cket.saya dah hampir setahn mendirikan rumahtangga.saya dah 'bersama'dengan suami setiap waktu subur tapi still tidak mendatangkan hasil.untuk pengetahuan doktor, period saya adalah tetap & teratur.cuma apabila setiap kali bersama, suami saya cepat melepaskan air mani dan kadang2 ianya tidak masuk 'ke dalam'.untuk kali ke2 dan seterusnya barulah,air mani dapat dipancut ke dalam.adakah ini penyebab saya tidk mengandung smpai sekarang?harap doc dapat menolong saya.

Anonymous said...

maaf doc, mungkin doc tak berapa faham maksud saya..saya cuma nak tahu adakah kandungan saya ini akan mengalami masalah sedangkan baru sebulan lebih yg lalu menjalani D&C..puan azie

Anonymous said...

assalamualaikum doc..

saya pn.julie. saya ada anak berumur 3 tahun dan ingin hamil lagi namun masih belum berhasil. selama tempoh 3 tahun nie saya tidak mengambil sebarang pil perancang namun tetap tidak hamil. untuk pengatahuan doktor siklus period saya tidak tetap kadang 33 hari dan ada kala sehingga 37 hari. pada bulan April lalu haid saya datang pada 29 hb, dan siklus nya adalah 34 hari.. jadi pada bulan 5 nie bila agaknya tarikh subur saya.. terima kasih doc..

Unknown said...

terima kasih kepada doktor..
krana sudi menjawab soalan saya..
ya saya rasa memang agak gemuk sekarang ni..tinggi saya 152cm dan berat 58kg...ada juga bulu2 roma yang panjang seperti misai..maslah jerawat yang agak teruk di pipi... tapi masalah jerawat dah kurang ckit dan beransur pulih...skrang saya mengambil supplement LD VENUS keluaran elken..dan ada juga saya mengambil ubat homepathy..
insyaAllah saya akan buat rwtn lanjut dengan pakar.

Dr Azwan said...

Puan Anon : premature ejaculation tidak ada kena mengena dengan gagal untuk mengandung. Asalkan air mani masuk ke dalam - peluang InsyaAllah akan ada. Jika gagal maka puan kena berjumpa dengan pakar reproduktif untuk masalah ini.

Puan Azie : Sebenarnya kita cuba elak mengandung dalam masa 2 bulan lepas D&C. Tapi InsyaALlah tak de apa apa.

Puan Julie : Mungkin 20 hb mei kalau 34 hari +- 3 hari.

Zahr : Puan mungkin kena buat pemeriksaan darah dan ambil pil regulate hormone semula. Tapi kena jumpa pakar.

Anonymous said...

hai doc, saya Puan Ani,25

saya nak tau, haid saya yg lepas 15 April. dan period terbaru 12 may ini. maknanya period saya 28 hari kan? waktu period saya plak dlm 4, 5 hari je dah habis.
menurut doc, waktu subur adalah hari ke 14.
saya & suami bersama pd 21 May. hari ke10 bukan? adakah masa tu waktu subur? sebab suami buang di dlm...dlm 2x ..selepas tu saya terus cuci dgn air..adakah kemungkinan saya akn mengandung?

Anonymous said...

Dear Dr,

Saya Azlin, 28 thn. Saya gugur due to jangkitan kuman di pundi kencing last december after 5 mths pregnancy which was complete abortion (according to hospital) but for me I delivered the baby in normal way. Baby cukup sifat (300 gram).

Is this case frequently happen? i mean, jangkitan kuman masa mengandung? Fyi, last month i suffered again for 5 days on the same infection.

I'm planning to conceive this month, can u advise on how to prevent from getting this infection?
TQ.

Unknown said...

salam dr azwan,
terima kasih di atas artikel yg sgt berguna ni.
soalan saya: selepas melahirkan anak sulung, ( kini berusia 2 tahun) saya menghadapi masalah sakit pada bahagian rahim jika berdiri terlalu lama dan akan pulih slps berehat seketika. Doc kata mungkin rahim saya dah 'jatuh sikit' betul ke?..for info, saya berusia 27 thn,anak 1,period tak tetap sejak remaja dan pernah mkn pil hormon utk stabilkn period dan pil hormon utk menambahkn susu badan. harap doc dapat jawap soalan saya. terima kasih.

Anonymous said...

Salam doc,
nak tanya skit saya kawen
disember 2006,12/2/2008,miscarriage(kandungan 2bln lebih),
(1st pregnancy)then 24/3/2008
period.tp selepas tu, period masih tak datang sampai sekarang.upt negatif,rasa mcm cramp n breast tenderness,tp still period tak datang.sebelum pregnant period irregular, paling lama 50 hari.risau la doc.

Dr Azwan said...

Puan Azlin : Jangkitan kencing atau pundi kencing boleh berlaku di kalangan wanita dengan kekerapan 9 kali ganda daripada lelaki. Ada mereka yang mengandung yang datang berjumpa saya akibat jangkitan pundi kencing namun setelah diberi ubat ia akan hilang dan Alhamdulillah kandungan selamat. Memang boleh terjadi jangkitan kencing menyebabkan keguguran. Anggaplan puan belum ada rezeki masa itu.

Untuk mengelakkan jangkitan kencing, puan harus minum air dengan banyak, cuba elak daripada menahan kencing. Jangkitan kencing boleh terjadi kerana kuman dari dubur masuk ke kawasan kemaluan. Oleh itu jaga kebersihan, dan cara mencuci dengan betul selepas membuang air kecil. Cuba elakkan menggunakan pencuci kemaluan daripada bahan kimia yang tidak diketahui atau pencuci tradisional. Sperti yang saya sebut tadi, walau apa pun yang puan cuba laksanakan, secara faktanya perempuan lebih mudah terkena jangkitan kencing di atas dasar kedudukan anatominya dan urethra yang lebih pendek daripada lelaki.

Jet : biasanya rahim jatuh boleh diconfirm dengan menjalani pemeriksaan daripada pakar gynae. Pada kebiasaannya, rahim jatuh disebabkan oleh otot dan struktur penyokong rahim menjadi lemah. Mungkin akibat daripada proses bersalin yang trauma seperti bersalin lama, menggunakan vakum atau forceps. Ataupun bersalin kerap dan rapat-rapat tanpa rehat.

Apa pun saya rasa itu hanya telahan doktor sahaja. Lebih baik diperiksa dahulu oleh gynae.

Anonymous said...

dr,
salam,'
dr ada sebut elakkan guna pencuci wanita tradisional
kalau kita guna daun sireh diambil terus dari pokok n diramas tu pun tidak digalakkan ke?

Puan R

Anonymous said...

Salam dr,

Saya Siti dari Shah Alam..Saya pernah diberitahu yang oral seks boleh menyebabkan jangkitan kuman ke atas pundi kencing seperti comment di atas..Maksud saya, melalui jari dan lidah..adakah ini benar? Maaf, soalan terkeluar dr tajuk artikel..Tq..

Anonymous said...

askum dr

isteri sy pengidap SLE, so dr menasihatkan supaya tidak mengandung atas sebab2 tertentu.

jd masalahnye disini, kami bersama, dan sy terpancut di dalam, hehehe.. dan klo x silap kiraan sy ianya jatuh pd hari kesuburannya iaitu ari ke-14. bekemungkinan akan terhasil persenywaan..klo diizinkan tuhan la.

jd sy nak tanya selain drpd cuci. pd peringkat awal nie ade ke cara atau pil yg blh gugur atau mengelakkan drpd dia mengandung. ataupun makan buah2 yg berasid. maknenye pd waktu terdekat nie la.

plz dr tlg jwb..TQ

Dr Azwan said...

Siti : jangkitan boleh berlaku dari kedua-dua pihak. Yang menjilat boleh terkena penyakit seperti candidiasis dan herpes. Kepada yang dijilat juga boleh terkena iritasi dan jangkitan dari mulut.

Anonymous : Jikalau di dalam 72 jam sempat lagi ambil t.postinor 2 biji (harga RM 5 kat farmasi). Ambil sekarang sebiji, lepas 6 jam ambik lagi sebiji. Kalau lepas 72 jam dah tak sempat. Kena jumpa doktor sakit puan.

Anonymous said...

assalamualaikum dr.azwan..sy Nur..
dr, period utk bulan may ini; first day period jatuh pd 22 May, jam 4ptg.. kemudian sy 'bersama' dgn suami pada hari ke-8 period iaitu 29 May pagi..suami lepaskn mani di luar, tp sewaktu ke toilet air mani meleleh dr atas perut ke kemaluan sy.
soalan: adakah kemungkinan sperma dpt masuk ke dlm dan mnyebabkn mengandung?

kemudian, kami 'bersama' lg pada hari ke-10 iaitu 31 May pagi subuh..kali ini kami merancang utk cuba mendapatkn anak. malangnya suami tpancut mani di luar faraj(kes tak tahan sewaktu menukar posisi =p)
kemudian kami sama2 ambil air mani yg meleleh di atas perut sy da cube masukkn ke dlm faraj (sounds funny n mayb xsenonoh sikit =p) atas alasan 'jgn membazir' -->kate suami sy lah.
soalan sy, adakah sy berkemungkinan utk mngandung? spt yg doktor beritahu dlm artikel, sperma boleh hidup selame lebih kurg 3-5 hari..adakah sperma yg kami masukkan itu dpt btahan selama itu, dan sempat bersenyawa?
terime kasih.

Anonymous said...

erm...doc, saye menunggu jawapan drpd doc..adakah sy bkemungkinan bpeluang utk mngandung, kerana sy dan suami tinggal bjauhan dan jarang sekali bjumpa. -pn.Nur-

Dr Azwan said...

Maaf puan Nur : saya terlepas pandang. pasal 22 may period tuh saya rasa mungkin bukan waktu subur.

Saya tak rasa kalau masukkan air mani ke dalam yang puan buat tu boleh menyebabkan mengandung. Lagipun saya tak beberapa yakin itu waktu subur puan.

Katalah saya ambil masa 30 hari period. Waktu subur puan adalah di antara antara 6 hb hingga 10 hb June.

Wallahu A'lam

teRuTeRuboZu said...

salam,

dr., saya berumur 30 n husband umur 29. km kawen on nov 2007. nak tanya, adakah merokok blh memberi kesan pd sperma yg dikeluarkan semasa bersama? my period teratur every month tp smpi skrg blm pregnant lagi, kalau underweight sukar utk hamil tak?

Siti, KK

Anonymous said...

salam doc,
mcm na nk tetapkan kitaran period.saya dah sethn lebih berkahwen
saya keguguran anak pertama februari lalu.period dtg 24 march 2008 and 23 may 2008.sebelum berkahwin period saya mmg xtetap.adakah susah utk saya pregnant lagi..

anis

Anonymous said...

adakah sakit pinggang yang agak kuat seperti lenguh2 dan sengal2 merupakan dari tanda2 kehamilan awal.
PN ZAITUN

Anonymous said...

salam doc...
saya pn ziela,
saya telah mengalami keguguran kandungan anak kedua pada 11 haribulan april yang lalu dan usia kandungan adalah 13 minggu.tetapi selepas d&c,sehingga sekarang saya masih tidak datang haid.
1) adakah ini normal atau sebaliknya?
2) boleh berikan petua untuk mudah hamil?
Harap doc dapat berikan info kerana saya terlalu risau dan sangat inginkan anak.

Dr Azwan said...

teruterubozu : MInta maaf kalau tersilap. Jika tak silap saya ada kajian rokok boleh menyebabkan masalah sperma dan kurang daya seksual.

anis : boleh makan pil hormon untuk tetapkan period semula. InsyaAllah boleh mengandung kalau pernah gugur. Cuba lagi.

Pn Zaitun : mungkin juga. tetapi ia terlalu tidak spesifik. Lebih kepada muntah, loya, sensitif pada puting buah dada, kerap terkencing, dll..

Puan Ziela : saya tak pasti. Minta puan berjumpa dengan pakar sakit puan. Bagi saya ia agak lama dari biasa.

Anonymous said...

Hai doc, saya Puan Eja..baru berkahwin 3 bulan..

period saya sepatutnya 28 hari(April to May) bulan Jun ni sepatutnya saya period 8hb, tapi until todate masih lagi belum period..skg sudah hari ke 37. tapi tanda2 period belum ada lagi. pada 12hb & 16hb saya sudah buat UPT but both -ve. tapi saya selalu saja muntah2 tak boleh makan apa2...kecuali benda masam2 & certain food. kdg2 ada rasa sakit bila kencing...pinggang kdg2 berdenyut sakit...kdg2...ada rasa sakit mcm period...& puting buah dada kalau di sentuh sakit...
adakah saya mengandung?...

Anonymous said...

Asalamualikum Dr Azwan,

Untuk pengetahaun saya berusia 32 tahun manakala suami saya 34 tahun. Saya sudah 1 tahun 5 bulan mendirikan rumahtangga. Sehingga saat ini saya masih di kurniakan zuriat. Sebagai alternatif saya mendapatkan rawatan pakar. Saya mengalami haid yang tidak tetap dan terlalu kerap dalam sebulan. Oleh hal yang demikian doktor menyarakan saya mengambil ubat Provera untuk berapa bulan. Bagi menstabilkan homon, kitar haid saya masih tidak teratur. Untuk rawatan seterusnya doktor menyaran kan ubat Duphonston ( boleh dimakan walaupun saya hamil ). Di makan pada hari ke 11-21 selepas haid. Dalam pada itu saya ada mengambil colmid untuk kesuburan.
Bolehkah saya mengambil pil duphonston dan colmid dlm waktu yang sama??

Apakah kesan sampingan dari pengambilan ubat tersebut?
(Provera,Duphonston dan Colmid.)

Anonymous said...

salam doc..

sy berumur 26 thn dan suami sy 34 thn.sy telah berkawin pada jun 2007dan mengalami keguguran pada aug 2007 ketika itu usia kandungan 8 minggu. selepas keguguran saya ber'pantang' agak lama kerana bimbang akan menglami nasib yang sama lagi.

tetapi sejak dari feb tahun ni saya telah mencuba kembali untuk hamil tetapi masih belum berjaya. utk pengetahuan doc period saya tetap setiap bulan tetapi dalam 3 bulan kebelakangan ni period tak tetap. kadang2 terlewat 3 hri.

adakah peluang utk saya hamil masih ada?

-ummi

Dr Azwan said...

Puan Eda : sila repeat semula UPT. Dikhuatiri UPT negatif mungkin tersalah atau air kencing puan belum cukup hormon mengandung untuk dikesan melalui ujian air kencing. Biasanya dalam masa 6 minggu selepas period terakhir.

Puan Tanpa Nama : Clomid membantu untuk proses ovulasi. Setelah ovulasi telur yang disenyawakan perlu ke rahim untuk ditempekkan di sana. Duphaston (bertindak seperti progestrone) membantu untuk menyediakan alas rahim yang baik untuk ovum melekat. Ia juga boleh mengurangkan kejadian keguguran. Setahu saya tiada masalah untuk makan bersama. Provera membantu mengembalikan kitaran haid yang normal.

Ummi : InsyaLAlah peluang masih ada. Jika pernah keguguran dulu, bermakna puan adalah subur tetapi tunggu waktu dan ketikanya sahaja. Berdoa lah banyak2

aniss said...

salam doc..saya cuma nak tau bilakah waktu yang sesuai utk saya bersama untuk mengelakkan kehamilan..saya baru saje berkawen & plan xnak pregnant awl..utk pengetahuan doc my 1st day period last 2 month 22 April n 1st period last month 23 May...bulan ni my period xdtg lagi..
1more question..apa yg saya faham kitaran haid ni dikira pd 1st day period till 1st day period seterusnya…am i rite? dalam kitaran period saya kekadang xtentu..ada kitaran yang cukup 28, ada 29, ada juga sampai 32..so kiranya kitaran haid saya ni tak teratur ke?

aniss..

rahma said...

Salam,
dr., saya ingin bertanya...period saya teratur setiap bulan. tp yg peliknya, warna drh period sy bulan ni lebih kepada cokelat kehitaman. kenapa warnanya begitu? selalunya, darah period akan berwarna coklat muda pd hari pertama dan terakhir period. tp hari ni masuk hari ketiga dan ia masih berwarna coklat gelap. blh tlg explain, n perlukah sy dptkan rawatan susulan?

Anonymous said...

Salam Dr,

Terima kasih atas info. Saya ada kemusykilan. Kitaran haid saya adalah normal setiap bulan dan selama 30 hari, dan bulan ini sepatutnya haid saya dijangka jatuh pada 15hb Jun, tapi sampai sekarang saya belum lagi datang haid. Akan tetapi, sekitar seminggu sebelum tarikh saya dijangka datang haid, saya ada keluar sedikit darah dalam sehari dua, tapi kalernya merah muda bercampur dengan lendir putih tapi sedikit sahaja. Lepas tu, dah tak keluar darah lagi sampai hari ini. Bolehlah tak Dr komen tentang masalah saya, adakah saya menghadapi masalah atau sebaliknya? Terima kasih.

Anonymous said...

Dr
sy nak tanya..period saya lebih kurang 26 hari
sy period pd 10 june dan habis pd 15 june
sy bersama suami sy pd 18 june..
waktu inikah waktu kesuburan sy?
dan kami buang di luar..
mungkinkah mengandung?

Anonymous said...

assalamualaikum doc
saya nak tanya,bilakah waktu masa yang sesuai untuk membuat UPT selepas hari pertama keluar haid.sebab ada kawan yang telah membuat UPT seminggu selepas dari tarikh sepatutnya haid tetapi negatif..2 bulan kemudian dia positif mengandung.
terima kasih

pn.faz

Anonymous said...

salam doc.

sy ingin bertanya utk sekali lagi.
baru2 ni saya ada pegi mengurut dan kata org yg mengurut tu rahim saya jatuh sebabnya selepas gugur dulu saya tak mengurut bila dibiarkan lama rahim dah jatuh.

2 minggu selepas mengurut saya datang period tapi alhamdulillah dah tak ada senggugut lagi. biasanya saya akan mengalami senggutgut yang teruk. darah haid yang keluar pun warna merah kehitaman.

adakah darah merah kehitaman yang keluar tu normal atau sebaliknya?

bilakan waktu yang sesuai utk saya 'bersama' dgn suami bila period saya bermula 17 jun dan berakhir 19 jun.

harap doc sudi membantu..

Ummi...

Dr Azwan said...

Banyaknya soalan :). Saya cuba jawab kalau tahu.

Anis : Lamabt sehari dua tu biasalah. Period kan boleh dipengaruhi oleh stress dan sebagainya. Kalau miss sebulan atau dua bulan atau datang 3x sebulan baru tak teratur.
Period dikira dari 1st day kepada another 1 st day. kalau 28 hari, 14 hari sebelum next period tu adalah waktu subur.
Kalau nak elak pregnant jangan guna kalendar. Pergi kepada perancangan kehamilan seperti pill, suntikan, kondom dan sebagainya. Kerana kegagalan boleh jadi tinggi.

Rahma : tunggu dan lihat. Mungkin tiada masalah. Kalau ada nanah atau busuk dan ada demam mungkin ada jangkitan. Kalau tiada tunggu dulu.

cik anon : cuba buat urine pregnancy test.

cik anon 2 : mungkin tak.

Pn Faz : terimakasih di atas soalan. Kebiasaannya hormon Hcg iatu hormon yang dirembeskan oleh placenta kedalam air kencing ketika mengandung dikesan dalam 2-3 minggu daripada tarikh yang sepatutnya period (atau 6-7 minggu daripada tarikh period akhir). Selepas beberapa minggu dia akan pudar dan hilang. Kadang2 terlalu awal juga UPT tidak dapat mengesan HCG. Begitu juga terlalu lewat. Itu sebab ada yang perut dah boyot, bila cek air kencing negatif, kata tak mengandung atau perut kembung angin jer. Padahal, anak siap gerak2 dalam perut.

Ummi : Rahim boleh jatuh sekiranya kita mengalami pengalaman yang traumatik semasa melhirkan anak seperti anak yang terlalu besar, menggunakan vakum dan forceps dan masa yang lama untuk melahirkan. Ia juga boleh disebabkan oleh melahirkan anak yang ramai dan kurang rehat. Ini menyebabkan ligamen dan otot yang menyokng rahim menjadi kurang kuat. Pada kebiasaannya para ibu boleh merasakan cerviks (pintu) tersebut jatuh dan mengena dinding vagina dan menyebabkan rasa kurang selesa. Ada latihan tertentu boleh dilaksanakan untuk menguatkan semula ligamen dan alat2 bantuan penyokong oleh pakar sakit puan. Tetapi mengurut bukan salah satu daripadanya. apa pun, jikalau anda ingin mengetahu lebih lanjut sila berjumpa pakar sakit puan.
Saya tidak dapat menjawab soalan iaiatu masa bersama suami kerana kerana maklumat ummi tidak legkap. Ummi kena baca semula artikel saya.

Anonymous said...

assalamualaikum, morning doc
minggu lalu saya mendapat kabar yang menyedihkan dari seorang kawan rapat semasa sama2 belajar kat U dulu,pada minggu2 akhir yang sepatutnya saat manis yang dinanti2kan berakhir dengan kesediahan.nak tanya ye doc,member ni dah mengandung anak pertama 36 minggu,dan pihak hostpital memberitahu nya yang bayi dalam kandungan telah meningal dunia beberapa jam sebelum datang ke hospital.
biasanya apakah puncanya,sedangkan menurut kata member, dia tak jatuh,tak makan makanan yang memudaratkan dan hanya makan ubat yang dibekalkan kpd ibu mengandung shj.
dan kenapa perlu menunggu 2 minggu di dalam rahim ibu sebelum bersalin normal.
dan,kerana trauma ini,sehingga kini,member masih lagi bersedih.adakh ini boleh membahayakn kesihatan emosi si ibu.
wah..banyak pula soalan saya,anyway thanks doc,just ask for my info..

pn.faz

Anonymous said...

dr..sy da 5 bulan kahwin..kitaran period sy x menentu..kdg2 29 hari, 28 hari, 30 hari, 32 hari pun pernah..tp lately kitaran period sy makin lame..sampai 35 hari pun ade..

so disebabkan itu, sy susah utk menjangkakan bilekah masa telur sy keluar.nak sgt baby..tp still x berjaya lagi..blom ade rezki kot..kindly advise..tq

Anonymous said...

assalamualaikum dr..
sy nk tanya, bulan ni sy period 18hb..so kemungkinan waktu subur sy bile ye? sbb kitaran period sy xmenentu..bln lepas 32 hari, bulan sebelumnya 34 hari..harap dr dapat membantu..mekaseh

teRuTeRuboZu said...

Dr. Azwan,

tq 4 the answer. I'm planning to concieve this month and i hope, insya Allah, menjadi la...amin...

Anonymous said...

salam dr,

First of all just call me ezan,sy telah berkahwin selama setahun lebih dan tidak dikurniakan anak.Kami telah rujuk ke pakar iaitu hamid arshat dan dapati suami sy tiada sperma.kami buntu..adakah benar tiada solution untuk masalh itu?pls dr..sila terangkan.

terima kasih.

salam,
Ezan.

Anonymous said...

assalamualaikum doc,

saya telah berjumpa dengan pakar sakit puan setelah doc cadangkan pd 16 jun yang lepas, dia menyarankan saya agar menunggu 2 minggu lagi.tetapi pada hari ini selepas d&c 2 bln lebih yg lalu,baru sekarang keluar sedikit lendir bercampur darah kehitaman.tidak berbau dan tidak ada rasa sakit pada alat sulit..nak tanya doc, adakah itu haid dan adakah ia normal..

puan ziela.

Anonymous said...

Dr,

Adakah pancut luar itu dapat mengelakkan dari perempuan itu mengandung..katakanlah air mani suami saya dikeluarkan di luar faraj. Kitaran haid saya adalah 30 hari..Haid pertama saya adalah pada 5 Jun. Saya mengadakan hubungan dengan suami pada 28 Jun..Adakah saya kemungkinan akan hamil?

Hana..

Dr Azwan said...

Pn Faz : Takde rezeki. Memang sedih, tapi cubalah berusaha lagi. Bayi meninggal dalam rahim banyak sebabnya, darah tinggi, kencing manis, abruptio placenta, kadang2 terbelit dengan tali pusat sendiri, jangkitan lah.. wallahu A'lam, itu semua asbab sahaja, dah sampai ajal dia. InsyaAlah masuk syurga dan mendoakan ibu bapa dia di akhirat nanti.

KAlau boleh, doktor nak biarkan ia keluar secara normal. Tidak mahu induced atau operate. Kerana induce pun ada risiko kemudian untuk operation. Kan rugi kalau operate mother untuk baby yang dah meninggal dunia. Jadi biarlah ia cuba bersalin normal dahulu.

Anonymous : Tidak semua ovulasi yang menghasilkan telur. Ada juga yang berovulasi tetapi tidak menghasilkan telur atau ovum. Sekiranya tiada telur, maka sperma tidak boleh dipersenyawakan. Oleh itu puan kena buat pemeriksaan hormon dan sebagainya.

Rose : Next period puan dijangka dalam 20 hb bulan yang berikuitnya. 20 - 14 = 6. Mungkin tarikh subur puan di dalam 6 hb. Wallahu A'lam.

Teruterubozu : InsyaAllah doa banyak2.

Ezan : tiada sperma atau aspermia adalah satu keadaan yang membuntukan. Dr Hamid Asrhad juga tidak ada cara. Saya pun tak pasti apa yang perlu dibuat.

Puan Ziela : pendapat saya, itu adalah darah awal. Jadi puan tunggu. InsyAllah, lepas ini akan menjadi normal.

Hana : Kalau puan tanya saya, 28 Jun adalah waktu selamat. Tapi Allah lebih mengetahui. Mungkin ada risiko untuk mengandung bila mellakukan Azl sepertimana di dalam hadis Rasulullah. Apa pun waktu itu mungkin di luar waktu subur, jadi kemungkinan mungkin rendah.

Anonymous said...

assalamualaikum..
terima kasih doc, baru rasa lega bila dapat fedback dari doc..anyway doakan semoga selepas ini cepat dapat baby dan kandungan saya sihat ye.. :)

puan ziela

Anonymous said...

salam doc..
sy nak tny bl ari pertama period sy dikira
cth: 28.5.80 kuar cecair coklat
2.6.08 bru kuar darah period
bila tarik sebenar sy nak kira utk menentukan ms subur sy;
pls doc...
asik frust j...

Anonymous said...

SALAM DOC, SY NURUL..
DOC, KAMI SUAMI ISTERI INGINKN CAHAYA MATA BUAT KEDUA..MNCUBA DAN TERUS MCUBA.BUAT PGETAHUAN DOC,3 BULAN LEPAS SY MGGUNAKAN CLOMID UTK MMBANTU USAHA KAMI,TAPI WAKTU PERIOD SY YG SPATUTNYA 30 HARI JADI 35-37 HARI.SEPNJANG 3 BULAN SY MKN CLOMID,3 BULAN JG LA PERIOD SY BERUBAH MNJADI 35-37 HARI.DAN SY BHENTI PD BULAN KE 4 (BULAN NI)SEBB INGIN NORMALKAN BALIK WAKTU PERIOD. JADI DOC,BGIMANA NK KIRA WAKTU SUBUR YG TEPAT. 37-14=23HARI @ 30-14=16HARI?..TLG DOC KAMI INGIN SGT PUNYA ZURIAT SORG UTK KAWAN PADA ANAK KAMI YG PERTAMA NI..THANKS DOC..

Anonymous said...

askm..doktor..saya intan..saya ingin bertanya..saya telah mengambil suntikan depo dan kesannya saya tidak datang haid..masalahnya begini..saya telah mengambil suntukan depo pada 1 april 2008..dan sepatutnya suntikan seterusnya pada 1july 2008..tetapi saya hanya megambil suntikan itu pada 7july dan pada 5 hb july saya telah bersama suami..adakah kemungkinan boleh pregnant walaupun saya tidak didatangi period selama ini?

Anonymous said...

salam doktor and semua...saya baru sebulan mendirikan rumahtangga. seperti yang lain, saya juga menginginkan cahaya mata. ingin bertanya, adakah pemakanan pil memberi kesan kepada keguguran kerana saya ada mengambil panadol baru2 ni kerana sakit kepala...terima kasih

Anonymous said...

salam doc...saye kadang2 confius dgn kiraan 14hari sebelum period tu. bermakna 14hari sebelum period akan datang adalah waktu subur wanita kan. jadi,dari fahaman saye maksud hari period ialah hari yg bleeding kan and after bleeding dah habis,itu bukan waktu period atau ia masih waktu period? contohnya, saye bleeding pada 24,25,26,27.sampai bilakah waktu saye dikatakan period?
jadi,waktu yg terbaik untuk bersama bila tu? terima kasih.

Anonymous said...

salam dr azwan..saya zara.berkahwin januari lepas.saya dapati period saya mmpunyai kitaran 35-40hari.macamana ni dokter..suami saya keje kapal,2bulan skali baru dapat jumpe..ni dah dua bulan tak jumpa,baru nk balik,n saya plak baru period arini(9jun).kire2 ikot kefahaman saye,maybe hari subur dalam hujung bulan nih.btoi tak..kami btoi2 mau baby dokter...plz advice.tq

Anonymous said...

Dr Azwan...

Saya berkahwin April lepas... Bulan March period saya pada 20hb (kitaran 35 hari), Bulan April pada 26hb (kitaran 30 hari) dan last saya period May 26 sehingga sekarang saya belum period... Pagi tadi saya check pragnency test masih negatif... Jadi saya tertanya-tanya apa sebenarnya terjadi kepada saya??? Adakah saya mengandung atau tidak???

rahma said...

salam,
dr. azwan, sy nak tanya ttg keguguran. dua bulan lepas (mei) kwn berpendapat sy pregnant dan menasihati sy tdk terlalu aktif n start taking asid folic n minum susu anmum. tp sy kurang yakin dan buat mcm biasa. then dekat waktu period, sy mengalami sakit perut n blkg tp tdk la teruk sgt. sy dapati ada cecair dan lendir warna coklat dan bentuk sprti tali panjang. sy terbaca satu artikel mengatakan tanda2 keguguran ialah keluar lendir pekat warna coklat dan bntk sprti tali halu n pnjg. n keesokan harinya sy check lagi, ada ketulan darah sebesar buah langsat. selepas tu, dlm 2 hari sy dapati masih keluar sedikit cecair dan lendir coklat. pd bulan berikutnya period sy warna coklat gelap (sy ada tny dr ttg hal ini pd 23 jun yg lalu) tp period sy masih dlm tmph yg biasa iaitu 5 hari. adakah sy keguguran? adakah suhu badan seseorang akan jatuh sekiranya dia mengalami keguguran? sy mengambil suhu badan setiap hr sebaik bgn tidur, n suhu badan sy masa tu jatuh di bawah 36.5 darjah. sy tidak merujuk kes ni pada mana2 doktor sbb ingtkan bendu tu biasa je. harap dr bolh terangkan ttg keguguran ni. benda akan effect tak pada rahim sbb sy plan nak concieve bulan ni. waktu subur sy jth pada 6hb hari tu, n hopefully lekatla...insya Allah... please ya dr, i really...really want to know...tq...rahma

Anoy said...

Salam Dr Azwan..
Usia pernikahan kami telah menjangkau usia 8 bulan... Tapi tiada tanda-tanda isteri saya pregnant..Ingin saya bertanya pada pihak doktor,pancutan macam mana yang sebtul2nya kedalam liang faraj isteri..Harap doktor dapat menjawab persoalan ini..
Terima Kasih

Dr Azwan said...

Banyaknya soalan!!!

izanizam : lebih baik tunggu bulan depan untuk kira period puan.

Puan Nurul : Ambik yang 37 hari.

Anon : pasal suntikan depo itu. InsyaAllah tak.

Puan Delima : Panadol adalah selamat untuk ibu mengandung

Anon 2 : hari pertama period adalah tarikhnya. Bukan hari2 seterusnya. Kalau ada orang period sampai 2 minggu pun, hari period pertama sahaja yang dikira.

Zara : kalau suami kerja kapal memang lah susah. Saya pun tak pasti apa caranya selain darpd bercuti atau awak tukar hari subur awak kepada tarikh dia balik dari kerja. Tapi cadangan kedua tuh tak praktikal :)

Dr Azwan said...

Puan Rita : puan kena buat pemeriksaan mengandung selepas 2 minggu lepas tak datang period. Kalau tak boleh periksa satu minggu lagi. Kalau takada mungkin sekadar masalah period.

Puan Rahma : Kalau darah tuh tiba waktu time period kemungkinan adalah darah period. Warna sahaja yang berubah. Sakit perut waktu time period adalah biasa bg wanita. Saya rasa teruskan hidup seperti biasa dan anggap ia sebagai darah period sahaja. Ia tak memberi effect dalam kandungan puan. Harap berjaya.

Anoy : tiada pancutan khas, sekadar pancutan ke dalam faraj. Ia mudah dan tidak sekomplikated yang banyak orang fikirkan. Cuma letak punggung isteri di atas bantal selepas pancutan untuk mengurangkan pengeluaran semula air mani.

teRuTeRuboZu said...

thanks doc... :)

Anonymous said...

salam doc..

saya ni alami kitaran haid yang x normal..kadang kitaran 28 hari, 30 hari, 35 hari macam mana saya nak kira waktu subur saya...saya dah berkahwin 7 bln..& kami merancang tuk dapatkan baby dalam masa yang terdekat...

bulan mei period dtg 28 aribln,julai 10 ribln...so bila waktu subur saya utk bln julai or ogos.period selalu 7 hari...

tq...

Anonymous said...

salam doc...

Saya Puan Rina..saya cuma nak tanya bila waktu subur saya.Period saya on 4 Jun (period dalam 5,6 hari).Sebelum ni period yg lalu adalah 29 Mac.Saya bersama husband on 14jun & 9 julai.Adakah waktu itu waktu subur?

Anonymous said...

asslammualaikum....doc

saya kawin dah hampir 2 thn tap blom ade rezeki lagi.tap teringin sangat nak zuriat.haid saya normal 28 hari.saya n suami berjauhan tapi kami bersama bila waktu subur.saya dah menjalai pmriksaan dan disahkan ok.tapi suami saya blom mnjlankan pmriksaan.adakah kemungkinan ada masalah lain myebabkan kami sukar memperolehi zuriat?

marinahunny said...

salam doc,

saya marina dr k.trg- salah seorang pembaca blog doc yg baru..kawan saya yg bagi blog ni and saya dapati ia sungguh menarik dan banyak info yg saya tau..saya da banyak kemusykilan jg ni..utk makluman doc, saya & hubby baru kawin 2 bulan yg lepas dan kami mmg nak baby memandangkan umur saya dh 28 thn dan hubby 30 thn..soalan saya adalah :-
1) period saya setiap bulan akan dtg antara 2-7 hari lebih awal dari tarikh period bulan sebelumnya, dan ini telah berlaku sejak hampir 2 thn yg lalu.apabila saya nk kira kitaran period saya ia tidak tetap. ada yg 24 hari, ada jg 28 hari..mcm bulan julai saya baru period 20.7.2008 iaitu awal 1 hari dr bulan jun(bulan jun saya period 19
6 2008), jadi mcm mana nk kira waktu subur? kalu utk bulan julai adakah waktu subur saya pada hari ke 13&14 iaitu pada 1&2 ogos 2008?

2)saya ada terbaca bahawa hubungan di waktu siang adalah lebih baik kerana suami akan dpt keluarkan sperma yg lebih banyak berbanding pd waktu mlm..ini kerana tubuh lebih aktif di waktu siang, adakah betul doc?

3) Adakah kandungan air mani mempengaruhi kandungan sperma? sbb suami bgtau dia kata dia lepas x banyak. saya risau jg tp saya ada baca dlm mag bahwa kandungi air mani yg sikit x semestinya mempunyai sperma yg sikit.. betul ke doc?

4)selepas bersama, saya terus tido. tapi doc, saya ada baca mengatakan bahawa kita perlu buang air kecil sblum dan selepas bersama tp slps bersama tu saya terus tido sbb kawan saya kata jgn basuh slps bersama suami annti sperma x masuk..betul ke doc?

harap doc blh jwb soalan2 saya , sbnrnya banyak lg yg saya nk tnya tp buat masa ni saya tnya 4 soaln dulu..sian jg kat doc nk jwb soalan saya nanti..sbnrnya lps kawin ni baru saya mengambil berat hal2 yg berkaitan dgn kesuburan, dan baru pndai kira kitaran haid dan waktu subur, tu pun banyak bertanya pd kwn2 yg berpengalaman dan melalui pembacaan majalah harmoni (bagus majalah ni, dlu sblum kawin malu nk baca sbb ingt majlah utk org yg dh kawin hehehe..harap doc dpt bantu ye..

terima kasih bebanyak..

xquex said...

assalamualaikum..

nama saya qusyairi,
saya adalah pasangan baru berkahwin,bagaimana saya ingin merancang untuk mendapatkan anak,kerana kami belum bersedia..
pada hari keberapakah saya boleh bersama istri dengan memancutkan air mani kedalam rahimnya tanpa isteri saya mengandung..
apakah cecair yg keluar pada faraj isteri saya???warnanya agak putih tetapi tidak jernih..
dan adakah normal ketika bersama istri,kadang2 istri saya mengeluarkan angin melalui farajnya,bunyinya seperti terkentut.apakah itu??..
dan bagaimana cara untuk saya lebih gagah biler bersama istri kerana kadang2 tidak sampai 5-10minit saya sudah terpancut,tetapi kebiasaannya itu utk round pertama,tp apabila round ke-2 atau 3 biasanya saya dapat bertahan lebih lama sedikit,adakah saya mempunyai masalah????
saya malu untuk bertanya sesiapa,jadi diharap tuan dapat membantu.

xquex said...

assalamualaikum..

minta maaf menggangu dr.sekali lagi saya ingin bertanya,bagaimanakah cara utk membesarkan zakar??
saya tidak rasa zakar saya cukup besar kerana apabila bersama isteri saya tidak merasakan yang ianya padat.tetapi macam longgar,lebih2 lagi apabila ada cecair2 keluar dari faraj isteri saya???saya kadang2 kecewa,kerana dgr dari rakan2 yang terlebih dahulu kawen mengatakan sangat susah utk menembusi faraj isteri pada kali pertama,dan mengatakan ia sangat ketat.tetapi pada malam pertama perkahwinan kami saya merasakan tidaklah terlalu sukar untuk menusuknya dan tidaklah terlalu ketat???adakah isteri saya telah kehilangan dara sebelum berkahwin dengan saya??utk pengetahuan doktor tiada darah pun yg keluar pd farajnya..
saya berasa tertipu di dalam hati,tp tidak berani menyatakan kerana bimbang isteri terluka..
tetapi dalam masa yg sama saya pun terluka kerana ia tidak seperti yg saya harapkan..adakah isteri saya sudah tidak suci sebelum berkahwin dengan saya???saya juga ingin merasa seperti teman alin yg telah berkahwin berkata nikmat hub.kelamin bersama isteri ini,dengan mengatakan jika isteri kemut zakar kita,kita akan rasa sperti mahu terputus zakar,dan masa itu adalah yg paling memberi nikmat,tetapi saya tidak dapat merasakan itu,adakah benar andaian saya td DR yg isteri sy tidak suci lg oleh sebab itu dia tidak mampu utk mencengkam zakar saya dengan kuat supaya rasa ketat.
ini tidak,longgar sahaja..saya kecewa DR..
bantu lah saya.utk pengetahuan Dr kami baru berkahwin 6bulan..

Anonymous said...

Salam Dr. Azwan,

saya baru berkahwin hampir 3 bln dan kami berharap untuk menimang chy mata dlm ms terdekat ini. Bulan July ni period sy lambat dlm seminggu lebih.Saya dh test guna UPT 2 kali tp -ve.Namun begitu tanda2 yg dialami spt nk period tetap ade..spt rs sengal pd bhgian ari2 & sakit pinggang & breast. Tapi pd 19/7 lepas sy period. Pada mlm itu sy dpt rskan suhu badan sy naik..terutamanya dibahagian peha dlm.Tp period sy pd kali ini cuma sedikit shj & darah berwarna hitam keluar dlm kuantiti sedikit.Pd hr pertama period keluar sedikit ketulan darah hitam yg kecil. selepas hr itu period sy seperti sisa2 drh hitam..hingga ke hari ini.dan boleh dikatakan period tiada.Tidak seperti selalunya.

Untuk makluman dr., bln may sy period pada 9/5, June pada 8/6 dan July pd 19/7.

Bilakah waktu subur sy pd bln July? sy bersama suami pada 1,3 & 6 July.

Persoalan nya:
1. Adakah kemungkinan sy mengandung dan keguguran?
2. Adakah keadaan tersebut normal?
3.Perlukah sy berjumpa dokter utk dptkan nasihat lanjut?

terima kasih dr. Azwan...

Anonymous said...

hi doc..bagusnya dapat buat blog yang berinformasi camni..
ayom pun ade masalah ni doc..
after deliver baby on october, 2007, ayom ambil injection family planning selepas 1st period..
injection tu just utk 3 bulan sekali saje..after try for 3 month, ayom stop n xnak continue sbb banyak site effect..antaranya bleeding berlarutan selama 2 bulan n berat badan naik mendadak..
so, ayom pun stop continue. after stop tu, period jadi berubah..first month ayom x peiod lansung..second month, period ade tapi sikit n berlarutan selama hampir sebulan.pas tu stop..period semula dan berulang ulang sehinnga anak saya sekarang sudah berumur 9 bulan..kenapa jadi begini ye doc?saya jadi semakin risau kerana sehinnga sekarang saya masih period lagi..doc boleh x balas komen ini di blog saya atau inform saya sekiranya doc sudah reply di blog doc sendiri...tq..

Anonymous said...

Assalamualaikum..dr. azwan
Saya telah mempunyai seorang anak berusia 3 tahun. Masalahnya saya susah untuk mendapatkan yang kedua. Saya telah keguguran 3x berturut2. Apakah masalah saya sebenarnya? Lepas keguguran kedua ketika usia kandungan 4++ bulan saya sukar untuk lekat semula walaupun 'bersama' hampir setiap hari sekitar hari subur. Saya kembali preggy setelah 6 bulan kemudian ttp gugur.Kini saya trauma untuk hamil lagi. Bolehkan dr beri nasihat dan pandangan?

Anonymous said...

Banyak info yg berguna disini.

Anonymous said...

salam utk semua..
dr period sy selalu ttp 25 ari..tp bln ni die lewat seminggu...sy ingt st pregnant la..tp seminggu lps 2 kuar plak cecair coklat kehitaman..nape ye?

Anonymous said...

Assalamualaikum Doktor? Saya nak tanya kalau tiub fallopion tinggal sebalh je, period lak normal tiap2 bulan dtg, so adakah telur pun keluar tiap2 bulan? atau telur keluar selang sebulan? memandangkan tiub dah tinggal sebelah je ni....doktor kata tiub yg tinggal, rahim, ovari berkeadaan baik dan boleh mengandung..sebelum ni anak saya dah 2 org..saya cuma conpius yg pengeluaran telur bagi tiub dah tinggal sebelah?
- Puan Khairul Bariah -

Anonymous said...

asalammualaikum doktor..
sy telah berkahwin..sy telah mengalami masalah period yg tdk teratur..pd bulan april, sy mengalami period 2 kali sebulan..pada bulan mei sy period pd 21hb dan bln jun pd 27hb..dan pada bln july sy period pd 31hb..akan tetapi period sy sikit2 kdg2 ade kdg2 tiada..adakah sy mengandung..ini kerana pada 26hb suami sy telah pancut ke dlm 2x..adakah sy mengandung??bagaimana sy nk mengira waktu subur sy ini..

Anonymous said...

Salam..

Sy wawa dr Spore..Sy telah melahirkan anak hjg thn lepas. Sy menyusu badan baby sy. My 1st period after bersalin is 9 apr 08. Then 7 may 08, 2 june 08, 2 july 08. But smpi skrg sy x period lg(4 august 08). Sy ada mengambil jamu utk kesihatan n tmbh susu bdn strat dr may 08. Adakah ia menyebabkan haid sy semakin lmbt@sy pregnant@sbb2 lain? Sblm pregnant kitaran haid adalah tepat iaitu 28 hr. Hrp dr membantu..

Anonymous said...

salam doc,

Untuk pengetahuan doc,saya dan suami tidak dapat tinggal bersama atas sebab kerja dan kami hanya berjumpa beberapa bulan sekali. Oleh itu pada setahun yang lalu, saya telah mengambil pil postinor-2 dan selepas itu saya mengalami tempoh period yang sangat sedikit. Masalah yang saya hadapi ini telah berlarutan selama hampir 1 tahun. Apakah langkah yang dapat saya buat untuk mengembalikan tempoh period saya kembali normal doc. Adakah kesan sampingan lain terhadap tahap kesuburan saya atau penyakit-penyakit lain yang akan timbul kerana salah ambilan ubat tersebut?

Bantulah saya doc, saya sangat risau...

Anonymous said...

hi dr azwan...
saya pn mawar dr jb... saya mempunyai 1 anak umur 4 yrs and plan to have another baby. Last 2 yrs, i'm pregnant but unfortunately keguguran and buat D&C. Now dh 2 yrs + [after abortion] but still belum ada tanda2 untuk pregnant. I pernah jumpa doc pakar O&G and pernah buat HGT, alhamdulillah all normal. Pernah ambil ubat clomid for 5 mths, tp blum ada rezeki. FYI, after abortion, my period is lesser [approx 3-4 days] and no period pain, but last week, dengan tiba2 ada ada sengugut... adakah kemungkinan saya boleh pregnant the next month after i bersama with my husband during my ovulation period?

Unknown said...

salam doc,
sy ayu.i'm not sure pasal kiraan waktu subur. still blur. my 1st period after bersalin 24/7.period 7days.
1. how do i know waktu subur? i kene tunggu my next period,then baru sy bole tahu waktu subur?
2. if bersama ngan husband, 1 day after period. probably sy akan pregnant?
3. if bsama ngan husbang nearly to my period time,e.g 24hb, adakan sy akan pregnant?

thanks doc.

Anonymous said...

akum doc...sy ni dh kwin 1thn lbh...mslh nyer period sy slps kwin mula tidak teratur...pd awal kwin, period saya ok tp bila cukup 1thn kwin, period saya tak datang selama dua bulan (bln 5 dan 6) baru-baru ni...saya pun dh tak tau nak buat cm mana...kdg-kdg bila saya 'bersama' suami, saya rasa sakit di pangkal rahim...adakah saya ada ketumbuhan?

Anonymous said...

Salam...

Saya nak tahu..

1) Pada tahun 2005, saya menggunakan kaedah IUCD utk merancang keluarga. Selepas 3 tahun, iaitu penghujung tahun 2007, saya telah menggantikan kedah dgn menggunakan pil. Sepanjang menggunakan IUCD, kitaran haid adalah antara 28-30 hari dgn haid selama 7 hari. Semasa menggunakan pil (sehingga skrg) kitaran haid adalah 28 hari dan haid berkurangan iaitu selama 4-5 hari shj. Adakah ini sesuatu yang normal?

2) Saya bercadang untuk berhenti menggunakan pil bermula bln ini dan ingin merancang sendiri. Haid pertama saya pada bulan ini adalah pada 08/08. Jika mengikut kitaran haid saya ketika ini, saya andaikan waktu subur saya adalah pada 21 or 22/08. Jadi adakah ini bermakna, saya perlu mengelak untuk bersama pada 18/08 hingga 26/08?

Dr Azwan said...

Untuk mengetahui waktu subur sila baca semula artiekl saya dan jawapan kepada soalan2 sebelum ini.

marinahunny : 2. Saya tidak pernah terbaca lagi perbzaan sperma yang dikeluarkan pada waktu siang ataupun malam
3. kandungan airmani tiada kena mengena dengan kandungan sperma. Ada air mani yang banyak tiada ada sperma atau sperma yang sedikit,
4. Lebih baik baring selepas bersama suami, boleh letak bantal di belakang punggung.

Saudara Qusyairi : boleh baca artikel saya tentang waktu kesuburan dan waktu untuk elak bersama. angin di dalam faraj seperti terkentut itu adalah biasa. Mungkin anda baru berkahwin dan tidak dapat mengawal ejakulasi. Ini dipanggil ejakulasi pramatang. Anda boleh membeli buku buku bacaan untuk belajar teknik bertahan lebih lama.
Soalan seterusnya : berkenaan dengan hal isteri tuan, saya tidak mahu memberi komen kerana saya tidak pasti. Saya lebih suka bersangka baik. Sukar menembusi pada kali pertama sekiranya pelincir dari kemaluan isteri tidak mencukupi. Sekiranya mencukupi, saya kira tidaklah terlalu sukar. WallahuAlam.

Puan Rina : pada pendapat saya, puan tidak hamil. Apa pun puan boleh repeat semula UPT lepas 2 minggu.

Muhaiyom : antara sideeffect injection ialah bleeding tak menentu atau tiada period langsung. Kadangkadang pada masa yang sama puan menyusukan badan. Apabila menyusukan badan period juga tidak datang dan lari-lari. Kemungkinan juga hormon puan masih belum stabil.

xoxo : kerap gugur mungkin ada banyak sebab. Puan kena periksa kadar kandungan gula dan pemeriksaan kesihatan yang lain.

Pn Khairul Bariyah : Susah untuk menganggarkan. Kadang2 kedua2 ovum akan keluar pada masa yang sama. Tu sebab ada kandungan twin tak seiras. Oleh itu, tiada masalah untuk mencuba setiap bulan. Kalau ada rezki InsyaAllah.

Puan Ida : Boleh periksa urine untuk mengandung atau tidak. Sila baca artikel saya untuk mengetahui waktu subur.

pn Wawa dari Sgapore : Puan mungkin pregnant. Atau puan menyusu lebih kerap daripada biasa sehingga menyebabkan breastfeeding amenorrhea.

Nor : saya dah jawab dalam email.

Pn Mawar : saya rasa ada kemungkinan untuk mengandung. Ambil folic acid kalau puan berharap untuk mengandung,

Ayu : bersama suami one day after period atau berhampiran dengan period insyaAllah tak mengandung.

Melor : puan boleh menjalani pemeriksaan ultrasound dan papsmear untuk mengesahkan masalah puan.

Saya nak tahu : insyalAlah biasa.

Anonymous said...

salam doc..
sedikit persoalan dr saya..
1- adakah normal jika cairan jernih yg keluar dr vagina seolah2 putih telur itu keluar apabila habis saja waktu period..sekiranya period saya 7 hari..hari ke-8@ke-9 trus keluar cairan tersebut..dan ia berlarutan sehingga 2-3minggu

2- ada pendapat yg mengatakn jika keluar cairan seperti putih telur itu menandakan waktu subur wanita..adakah benar? dan normalkah bila cairan tersebut keluar dalam tempoh yg sy jelaskan tadi?

aniss

Anonymous said...

assalamualaikum Dr. Azwan,

saya puan mawar [jb].

thanks for your reply. doakan saya agar harapan saya dipenuhi Allah Taala... AMIN.. now malam saya minum susu anmum and pagi saya minum soya bean. :-)

Anonymous said...

Salam Doc,

Saya nak tanya tentang penggunaan pil kesuburan wanita.

Saya tidak pasti sama ada pil ini dapat membantu dalam perkembangan ovum ke tidak. Dan adakah sesuatu pil itu mempunyai kesan sampingan dan kriteria-kriteria yang membolehkan seseorang itu mengambilnya.

Dan produk apa yang sesuai digunakan di pasaran sekarang?

terima kasih..

adhwa..

Anonymous said...

salam doc,
saya nak tanya, kebarangkalian untuk saya pregnant lagi sukar atau tidak? saya telah melahirkan anak pertama pada umur 20 tahun dan sekarang saya berumur 28tahun? sekarang nie i'm taking cod liver oil and folic acid sebagai supplement untuk memudahkan saya mengandung.

Anonymous said...

Waktu Bahaya tu macam mana doktor?
saya x faham..leh memudaratkan kesihatan ke?

Anonymous said...

salam dr azwan...

terima kasih atas segala info dr..dan sukacitanya Alhamdulillah saya telah melakukan ujian UPT..dan hasilnya double line which means i already pregnent..right??..thanks la sgt dr..saya buat apa yg dr berikan info diatas dimana pusingan haid saya 30hari..untuk info kawan2..saya mempunyai pusingan haid 28-30 hari..tak tetap..manakala semasa saya menggunakan clomid..pusingan period saya jadi makin lewat 35-37hari..setelah itu saya cuba utk tidak menggunakan clomid..sy cuba secara biarkan pusingan itu secara semulajadi..dan alhamdulillah..saya mengandung..buat ujian UPT setelah 3hari lewat..hope kawan2 diberi rezeki seperti saya..dan semoga kandungan ini sihat dan moga kalian juga mendapat kebahagiaan seperti mana yg saya rasa sekarang ni..aminn..all the best guys

Anonymous said...

doktor maaf kerana bertanya lagi soalan. dulu saya ada bagi tahu yang period saya 39 hari. tapi tu dulu sekarangni kitarannya 60 hari. maknanya dari hari pertama period....kemudian hari ke 60 baru saya period semula. kadang2 tu tensen juga. yelah ingatkan mengandung. mcm mana nak kira tu ye doktor. tq

ila said...

hii dr..
sy ila...sy nk tnya hrp2 dr dpt bantu..sy period 6/5,pas2 8/6 n last 11/7..kemudian 20/7 sy bsama suami tp suami x tembak dlm.. tp skrg sy lum period lg.tnda2 period 2 ade cam jerawt,buah dada sakit,sakit pinggang.adakh kemngkinan sy pregnant? sy confius la..

Anonymous said...

salam doc,

saya nak bertanya
1) bila dah period mengapa buah dada masih lagi sakit dan membengkak
2) kencing menjadi tidak lawas semenjak berkahwin suami..apa yang menyebabkan benda ini berlaku..

sekian terima kasih

adhwa

Anonymous said...

assalamualaikum,
saya nora,saya nk tnya,adakah pil hormone(untuk tetapkn priod) boleh menganggu proses kehamilan?untuk pengetahuan dr. saya mengambil pil hormone ni stiap bulan dan masih belum mendapat cahaya mata..sekian

Anonymous said...

askum doc...
saye baru keguguran 2 minggu lepas...masatu usia kandungan baru 11 weeks plus.....x tau sebabnye..mungkin jugak travel jauh n x cukup rehat..then my kandungan meninggal sendiri dlm rahim....anyway i dah ade anak sorg..almost 3 years old..
so i nak tanya doc...
1)when is the best time untuk i bersama semula dengan suami...?
2) i dinasihatkan rest for 3 mnths..but if i planning semula x sampai 3 month boleh x?
3)tinggi x potensi untuk i kegugran lagi memandangkan i penah ade anak ..?

Anonymous said...

saya ezan dan saya telah berkahwin hampir setahun...dua bulan selepas kawin saya mengalami ectopic pregnant..sekarang sudah 6 bulan selepas pembedahan sebab tiub dah pecah...saya dah bersedia untuk mengandung lagi tapi belum berjaya...macam mana saya nk tau yag bulan nie adalah waktu subur untuk ovari yg tiubnya belum dipotong (sebelah kiri)...? saya mengalami 30 hari tempoh period dan ovulasi saya 30-14...so masa ke 16 selepas period pertama kan doktor? saya nk mengandung lagi tetapi risau akan mengalami ectopic preganant lagi...camne nie doc?

Anonymous said...

salam dc..

Anonymous said...

2bulan kebelakangan ni, period saya tak teratur. kenape eh? 8-14july, 20-25july, 31-6ogos, 11-17ogos. macamane saya nak kira waktu subur saya? help me out!

fuadnis said...

saya baru keguguran awal mac baru ini.macam mana nk mengira hari subur jika kitaran haid saya tidak tetap.contohnya kitaran haid pertama selepas keguguran 34 hari,kitaran haid yg kedua 31 hari, kitaran haid yg ketiga 31 hari juga dan kitaran haid saya baru-baru ini 36 hari.jadi bilakah hari subur saya?hari yg ke berapa?

Anonymous said...

assalammualaikum...

saya nak tanya tentang pil perancang.pertama kali saya start makan pil adalah jenis marvelon.dalam masa itu tak ada masalah langsung.selepas hampir enam tahun tiba-tiba bila check bp darah saya naik 140/90.seminggu check hari-hari tetap bacaan mcm tu jgk.dr suruh saya bertukar kepada noriday.dah tiga bulan sy mkn noriday ni.tapi sy dapati period sy tak mcm dulu.dtgnya tak tentu.bila dia dtg pulak tak banyak,tapi harinya panjang.hari ni ada esok tak de lepas tu ada sikit...adakah itu normal?betul ke noriday ni tak berapa selamat..boleh ke sy bertukar kpd marvelon semula?

Anonymous said...

assalamualaikum Dr. Azwan,

saya siti...saya nak tnya hrp2 doctor dpt bantu saya yg buntu.....
saya br kawin 4bln...saya nk mgandung sgt2 mmandangkan usia dah 25 & suami 28..utk pgetahuan doctor, berat dan tinggi
saya 75kg/158cm &
suami 90kg/172cm
adakah berat badan myukarkn utk sy hamil...n sy nk tny sama ada kitaran haid sy normal atau tidak..
12/1,
16/2,
20/3,
24/4,
17/6,
31/7,
26/8
bilakah masa subur sy..n bagaimana nk menambahkan sperma dlm mani bagaimana dr segi pemakanan...

TQ

Anonymous said...

salam doc,
masalah yg dihadapi ialah:
1) kitaran haid lengkap yg tidak tetap di setiap bulan seperti (mei)27,(jun)26,(ogos)29 dan (hujung ogos)31 hari
2) sebelum berlaku keguguran period sekitar 7 atau 8 hari namun setelah berlaku 2,3 atau 4 hari pula.
So,nak minta pandangan dari doc berkenaan perkara di atas.
Dan,apakah kebarangkalian mendapatkan zuriat tinggi atau kesan sekiranya selalu mengadakan hubungan bersama pasangan di sepanjang bulan tanpa mengira waktu ovulasi atau tidak dengan makna lain sehari atau dua hari sekali sepanjang bulan selain waktu period.
terima kasih...

roshidaabu said...

assalamualaikum...
saya telah mngalami keguguran pd 10hb jun2008 ketika usia kandungan 6/52. pada 21 julai 2008 saya telah dtg period.. slps itu pd 31 ogos 2008, jd kitaran daid saya ialah 42hari. pertnyaan saya adakah waktu subur saya pada hari ke 28?
thanks.....

Anonymous said...

salam dr,
sy ida. sy bkahwin nov 2007. sehingga kini saya belum lg mengandung. mungkin blum ada rezeki lg. sy risau dgn period sy. utk pengetahuan, period sy sblm kahwin normal. selepas kahwin period jd xtentu.
kahwin-24.11
period
-21.12.07(6 hr)
-5.2.08(5 hr)
-13.3.08(4 hr)
-25.5.08(4 hr)-mkn ubat dr beri
-8.7.08(5 hr)
sehingga kini(3.9.08) period sy tiada.sy risau n runsing period sy xdtg, tp mentua sy suruh tunggu dulu(katanya ada org dikampgnya dulu mengandung tp check upt xada-bleh ke mcm tu?). harap dr bleh terangkan keadaan sy n apa yg perlu sy buat. terima kasih.

Dr Azwan said...

Aniss : cairan akibat subur berlaku pada hari kesuburan dan tidak menjangkau sehingga 3 minggu. Saya cadangkan puan buat pap smear utk mengesahkan. Mungkin juga jangkitan fungal, terutama jika ada gatal dan sedikit berbau.

Adhwa : pil kesuburan namanya clomid. Ia membantu dalam proses ovulasi atau penghasilan telur. Semua pil ada kesan sampingan - loya, muntah, cirit..

anon 1 : 8 tahun beza dari anak pertama. Bukaan sudah seperti mengandung anak pertama. Kenapa 8 tahun tidak mengandung? samada puan merancang atau puan mengalami secondary infertility. Kalau sukar mengandung dinasihatkan berjumpa pakar sakit puan. Pil clomid mungkin boleh membantu.

anon 2 : lebih baik letak nama samaran - saya tak faham soalan puan atau nak merujuk kepada soalan yang mana. Saya rasa waktu bahaya ialah waktu yang boleh menyebabkan mengandung untuk mereka yang tak mahu mengandung.

nurul : saya tumpang gembira. Tahniah!

normi : kalau 60 hari, maknanya kitaran puan ada masalah. Tak boleh kira waktu subur macam tuh. Cuab tunggu dan lihat untuk next period.

ila : tak perlu konfius, boleh periksa air kencing untuk mengandung. kalau 20/7 mungkin tak mengandung. Wallahu A'lam

adhwa : 1. Mungkin sebab hormon. Kencig tak lawas disebabkan jangkitan kencing. Biasanya terdapat sakit masa kencing, kerap kencing dan kadang2 nampak darah. Boleh buat pemeriksaan kencing di klinik utk kepastian

nora hasan : pil utk tetapkan period adalah pil perancang. Tetapi saya tak pasti pil yang puan makan. Pada kebiasaannya pil perancang boleh mencegah kehamilan. Tetapi saya ada terjumpa pakar yang menggunakan pil khusus utk kes mereka yg belum mendapat cahaya mata.

anon 3 : bila-bila pun best dan sesuai utk bersama suami. 2. kALAU gugur dinasihatkan rest utk 2-3 bulan untuk merehatkan rahim. 3. Pernah ada anak bukan penyebab keguguran

ezan : saya tak pasti ovary mana yang akan berovulasi. Ectopic boleh berlaku, saya pun tidak pasti bagaimana nak mengelakkannya.

anon4 : sila baca artikel saya.

fuadnis : 14 hari ditolak daripada first period the next month. kalau 31, so 31-14 hari = hari ke 17 period.

anon 5 : tekanan darah mngkin boleh meningkat kalau memakan ubat perancang kehamilan. Malah jika mengambil noriday juga. Tapi untuk mengaitkan dengan pil perancang juga tidak boleh juga. Jika memakan pil perancang, memang boleh menyebabkan period tidak menentu. Ia mengambil masa lebih kurang 4-6 bulan utk dapat menyesuaikan dengan puan. Puan telah mengambil marvelon lama, jadi puan rasa ia lebih sesuai. Noriday biasa diberikan kepada perempuan yang menyusukan anak.

anon 6 : Puan baru kahwin 4 bulan. InsyaAllah peluang utk mengandung tinggi. Sila baca artikel utk mengetahui tarikh subur,

Nisa : kalau tanya saya ia macam regular sahaja. 2. Tidak ada masalah untuk melakukan hubungan di setiap hari pun.

Roshidaabu : Cuba lihat next month punya period. Adakah masih 42 hari.

ida : Cuba puan periksa air kencing. Entah2 mengandung.

Anonymous said...

assaalmualaikum...
Saya ada beberapa soalan untuk ditanya....

1.Doktor,saya nak tanya adakah keguguran juga disebabkan oleh faktor keturunan? Contohnya kalau mak kita pernah abortion lepas kita pun akan abortion gak ker?
2. Macammana nak kira waktu subur ye Doktor sedangkan pada bulan Julai 35hari lepas 2 next month pulak 42hari... Susah la macam ni?
3. Sesuai ker seseorang itu makan pil perancang?

Anonymous said...

salam doc ~

sy elina dr klang ..
sy nk tanye, bile suami sy enjakulasi, air mani nye pasti keluar balik ?? apekah masalahnye doc ? sy sudah 5 bulan kawen namun tiada rezeki lg .. padehal adek sy yg kawen serentak dgn sy sudah ade 'isi' !!~ lg membuatkan sy kecil hati .. sbb org akan tertanye2 knp sy blum lg !!

and the second question ..
adekah normal haid sy ?? iaitu :

1. kitaran haid sy dr 17hb mei shg 12hb Jun = 27hari
2.dr 13hbJune shg 12hb July = 30
hari
3. dan pd 13hb July shg 23 August = 49 hari

so sy igt, sy telah lewat seminggu bermakne ade harapan mengandung! tetapi sebaliknye ..
adekah ia nya normal @ pon kemungkinan sy mengandung utk bulan seterusnya ??

Anonymous said...

salam doc

saya puan ziela

pada 4hb8 yang lalu, saya ada brjumpa dgn doc pakar kat hospital dan dia telah memberitahu rahim saya sihat selepas d&c bulan april lalu.haid pula tak datang2 hingga lah saya telah mengalami haid yang amat sedikit pada 29hb6 dan 24hb7 dlm tempoh beza 26 hari sahaja.sekarang ini saya tidak mengalami haid dari tarikh akhir yang lalu.saya ingatkan sudah mengandung namun,bila saya chek hcg,negatif..saya sangat susah hati kerana kadang2 saya tidak selesa pada bahgian bawah perut. kenapa ye doc? harap doc dapat bagi pandangan.. thanks

Anonymous said...

Salam Dr. Saya Amin

Nak tanya macam mana nak dapatkan anak lelaki ? Masa yang sesuai utk bersama

Thank

suiz said...

Assalamualaikum Dr..

Sy ada sedikit kemusykilan, harap Dr. dapat menjawabnya. Untuk pengetahuan Dr, sy telah berjahwin selama 1thn10bln..

1: Sy telah mengalami keguguran setelah selama 1 thn bersama. Sy mengandung inipun adalah disebabkan dengan rawatan fertility (ambil clomid & injection HCG). Selepas 4-5 bulan sy keguguran, sy didapati Dr ada Cyst sebesar 2cm yg diberitahu kpd sy adalah tidak merbahaya. Utk makluman Dr, sy tak buat D&C sebab Dr memberitahu sy, dalam rahim sy kosong (uterus empty) dan tidak ada ketulan daging utk dicuci, takut mengakibatkan rahim nipis apabila bt D&C, kemudian pula Dr expect sy ectopic pregnancy wlupun Dr sendiri x jelas. Soalan sy Dr
1.adakah Cyst itu merbahaya??
2.Benarkah pil clomid itu menyebabkan keguguran?knp boleh dikatakan kebanyakannya kaum hawa yg mengambil pil clomid mengalami keguguran?benarkah faktor ini..?

2: (Sambungan dr atas).. Selepas diketahui ada Cyst, utk puaskan hati sy, sy berjumpa dgn Prof Hamid dan dia pula mengesahkan yg sy ada PCOS (tetapi tiada pula yg disebut Cyst).Rahim sy alhamdullillah, semua Ok, tiada RU @ sebagainya. Dr membekalkan sy dengan supplement seperti saw palmetto & metformin.sehingga hari ini sy telah makan selama 20++hari dan sehingga kini juga period sy delay selama 11hr (sepatutnya sekitar 30-1hb). tiada perubahan badan melainkan dr 30hb lepas sy merasakan seperti hendak dtg period (sepeti selalunya) mcm sebu perut, breast gatal & sakit. dan sehingga kini juga masalah tu ada tetapi masih tidak period. utk makluman, sy telah 2x test UPT, hasilnya -ve (1 UPT bt sendiri, 1UPT Dr buat) dan scan masih tiada nampak apa2, melainkan satu objek yg tidak jelas yg tidak tahu apa.Kemudian Dr memberi sy duphaston selama 5 hr berturut2.Sy difahamkan duphaston nie adalah utk support janin klu preknen, dan klu x preknen adalah utk mengeluarkan haid. Benarkah Dr?Soalan sy Dr.
1.adakah pengambilan metformin & saw palmetto itu membuatkan period sy lewat sehingga kini cycle ke 43? (untuk makluman period sy sekitar 28-34hr)
2.benarkah metformin itu adalah salah satu drpd pil perancang??
3.Knp ujian UPT menunjukkan -ve padahal sy lewat period selama hampir 2 minggu..
4. Adakah peluang sy utk mengandung setelah diketahui pengidap PCOS?

Anonymous said...

sala ramadhan buat doktor sekeluarga....
sy nak tny doktor
1. waktu period sy adalah ttp tiap2 bln iaitu setiap 27 ari bln. jd waktu subur sy ialah 14 ari seblm period sy seterusnya..btl x doktor.

2. sy ade mengalami maslah keputihan...biasanya akan keluar cecair putih yg agak pekat dan sedikit cecair jernih. adakah itu normal? atau ianya bermasalah.

3. adakah mslh ini menyebabkan sy lmbt mengandung?

Anonymous said...

assalamualaikum...

Doktor,saya nak tanya kenapa selepas bersama dengan suami air mani suami saya akan terkeluar balik... kadang2 sedikit saja kadang2 tu banyak? Kenapa ye Doktor? Adakah peluang untuk dapat anak sukar.. thanks

Anonymous said...

A'kum doc.Saya berumur 22 tahun. sy mmpunyai masalah berkenaan dengan period dimana 2 bulan lpas period sy berlarutan dan sy mganggap sbg darah istihadah.apabila mghampiri waktu period, darah yg bwarna coklat dan berbau masam itu akan stop.then tak lama pas tu,period pun datg.bulan ke-2 gak cam tuh. period tu berterusan tp darah yg kuar pas darah period tu cair dan berbau masam.bila nak dekat period,dia akan berkurang.dan tak lama pas tu period pun dtg. period sy ok.on time.tp lepas period tu la.kdg2,bila batuk pun,cecair yg kecoklatan dan berbau sgt busuk akan keluar.so,kn sntiasa pkai pad.huk3.rasa hilang kyakinan diri.knapa ek doc?

arelya said...

Assalamualaikum Dr..

Saya ada sedikit kemusykilan, harap Dr. dapat menjawabnya. Untuk pengetahuan Dr, saya telah berkahwin selama 3thn1bln.Saya telah mngalami keguguran pd 11/08/08ketika usia kandungan 6/52.Soalan saya adakah patut saya pergi untuk mengurut?

~chOTTo~ said...

Salam Ramadhan Doc.,

Saya telah melahirkan baby pertama 7 bulan lepas. Tepat baby berusia 2 bulan, saya mengalami period yg pertama. Period yg kedua pula, seminggu lewat dr tarikh period yang pertama. Selepas itu, saya langsung tidak period sehingga ke hari ini. Mula2 saya ingatkan saya mengandung lagi.. tetapi selepas ujian kehamilan menggunakan kit (2 kali!!), keputusannya negatif. Berat badan saya bertambah, dan hampir ke berat badan ketika 9 bulan mengandung (15kg dr berat sblm mengandung!). Hari ini, saya terkejut apabila mendapati muka saya ber'misai' dan ber'janggut'.. Adakah saya mengalami PCOS? Saya ada membaca yang PCOS boleh dielakkan dgn menurunkan berat bdn disamping mengambil perancang. Bolehkah saya mengambil pil perancang tanpa perlu membuat konsultasi dgn Dr. reproduksi, bg mencegah PCOS tersebut? Diharap Dr boleh memberi penjelasn.
Terima kasih.

Anonymous said...

salam..
dr...period saya pada bulan 23/7 dan period berikutnya 28/8. so, bila waktu subur saya? thanks

Anonymous said...

salam ramadhan dan assalamualaikum

saya puan ziela

boleh tak doc bagitau nama2 ubat yang berkaitan dengan kesihatan wanita..dan apakah tujuan ubat tersebut serta risiko kiranya terlebih dos..contohnya nama pil perancang,pil kesuburan,untuk haid dan sebagainya..boleh ye doc

Anonymous said...

salam doc..
saya period 1st day 7 sept dan abis 14 sept..waktu subur saya 23 sept la kn?pada 17 sept tu, saya dirogol oleh kawn laki saya..dia sengaja pancut dalam sbb dia tak nak saya kawin ngan pakwe saya..saya takut mengandung sekarang...saya takut nk bgth pakwe dan family saya..saya ada kemungkinan utk mengandung tak doc?blh tak kalu saya nk gugurkan baby ni?

Anonymous said...

assalamualaikum....
aik.... mana dr azwan menghilangkan diri nih.... da lama x jwb persoalan teman2 saya yang lain ....

Unknown said...

salam doktor, banyak la plak komen utk entry nih..rasanya kebanyakan soklan berkisar tentang kehamilan..rata2 dok bertanya kenapa belum hamil lagi,bila boleh hamil lps keguguran,kira waktu subur (kena check & faham betul2 entry ni),dll berkaitan wanita nih..maybe doktor boleh terangkan dlm entry lain kenapa sesetengah wanita sukar mengandung.. permasalahan drp wanita itu sendiri & permasalahan pasangannya...

Anonymous said...

lmbat nya doc nak komen.bz ek.

Anonymous said...

dr,

mcm mana kalau period saya cuma 3@4 kali je setahun?

mcm mana saya nak merancang? utk pengetahuan dr, saya baru melahirkan anak kedua melalui pembedahan. dr pakar menasihatkan saya supaya menjarakkan kandungan sekurang2nya 2 tahun.

Anonymous said...

dr, knapa period sy bermasalah.dah 3 bulan pun.sbg contohla.sy dtg dlm 6 hari.pas tu berenti kejap. bila dalam hari ke10 period dah start kuar cecair yg mcm coklat2 bau busuk sket.hari 13, 14, kuar darah semula. tp bau darah ni mcm masam sket.berlanjutan sampai berhari2 kadg2 mlangkaui sminggu.saket gak mcm kena sengugut.pas tu dia akn sto dlm 2-4 hari. then period sebenar pun dtg. sy ada masalah dgn proses pengovulasian ke?cam ner nak buat ne?darah tu dtg dr mana?makin menipis ke dinding rahim sy kalu asyik kuar darah jer? bhgn perut pun rasa sakit jer? mcm angin. tp tak taw la.atau sy mgalami tahap masalah keputihan yg kritikal. bley hamil ke.sy tak kwin lg tp pnah mmbuat hub seks.

Anonymous said...

dr,
macamana pulak nk mengira waktu subur kalau waktu period saya 2 bulan sekali?

Anonymous said...

saalam dr.
saya pn.maya. saya baru saja berkahwin pada 24.8 yg lalu. period last saya pada 15/8-24/8. 4 hari pertama, hanya sedikit darah period yg keluar.pada bulan ini, saya sedar yg perod saya lewat. saya buat UPT dah disahkan positif.soalans aya, kenapa doktor yg check up saya ckp yang kandungan saya dah 5 minggu, sedangkan saya baru kawin 4 minggu. kenapa period saya sebelum kawin yang dikira?

Anonymous said...

assalamualaikum...

Doktor... dah lama doktor x bagi komen ye... Saya nak tanya sesuatu kat Doktor... Last period saya 31.8.08 yg lepas.... So adakah pada bulan september ni ianya akan datang @ tak? Konfius la saya Doktor... Jawab la....

Anonymous said...

As'kum doc, saya Pn Nor. Berkahwin pd 1/6/08.Saya ingin bertanya tentang "keluar darah" hanya sebesar cap ibu jari saja.. untuk pengetahuan doc pusingan haid saya teratur iaitu 28-30 hari tiap bln. Kali terakhir sya period 24/8/08 dn tkh period akn dtg ikut kiraan 30 hari iaitu 22/9/08, ttp pd 10/9/08 telah keluar sedikit drh yg hanya sebesar ibu jari tgn yg sya ingtkan period dtg awal ttp seterusnya tidak keluar drh spt haid biase n sye terus mandi wajib. Persoalan saye, adakah ianya tanda2 awal mengandung?? coz sudah ramai saya bertnya kpd rakan2 yg dh berpengalamn mengatakan ianya tanda awal mengandung.. betol ke?? sya susah nk caye.. n buat pengetahuan doc,saya belom lg period hingga ke hari ini.. time kaseh..

Anonymous said...

Dr. saya REMY. Saya telah berkhawin hampir 2 tahun dan belum mendapat zuriat.kitaran haid isteri saya pula tak teratur.puratanya 43 hari..tapi pada bulan Apr 2008 kitaran haid isteri saya adalah 28 hari..mengikut kiraan purata kitaran haid selama 8 bulan terakhir adalah 43 hari.adakah ia kitaran yang normal dan bagaimanakah untuk mengetahui hari subur bagi wanita yang haidnya tidak teratur?? selamat hari raya

Anonymous said...

assalamualaikum doktor...normal ke seseorang itu jika haidnya 15 hari sentiasa dan waktu sucinya 15 hari juga? adakah ia petanda kepada sesuatu penyakit serius?

Anonymous said...

salam. dr, sy sorang wanita bujang berusia 26 thn. selama ni, kitaran normal haid saya dlm 28 hari, kdg2 je antara 26-30 hari.. darah haid saya pula tidak byk, biasanye 3 hari pertama sj yg byk, kdg2 hari keempat atau 5 dah kurang, atau kering terus. malah sy rasa, haid sy semakin berkurang, kdg2 cuma 2 hari je ada pastu kering terus. kalau ikut kitaran 28hari, saya sepatutnya period semula 1hb okt 08yg lepas. tp hari ini dh 6 hb. saya juga merasakan simptom yg biasa saya alami sebelum period seperti sakit perut yg tidak keterlaluan, atau kerap buang air kecil walaupun tidak keluar haid. adakah ini sst yg normal? utk pengetahuan dr. sy mpy ketinggian 157cm dgn berat 90kg. adakah masalah saya ini berkaitan dgn berat saya yg semakin bertambah?? risau ni..

farteen said...

saya ada masalah dgn kitaran haid saya..umur saya 19 dan berat saya 80kg dan tinggi 150cm..saya sudah lama tiada haid..adakah saya tidak subur??so bagaimana nk atasi masalah ni??

Anonymous said...

hi doc....
saya besama suami pada hari yg ke 12 -13 period... tuk pengetahuan cycle period saya adalah 24/8- 23/9 pada blan lalu....
adakah posibiliti tuk saya hamil.... ini kerana saya baru anak sya yg bongsu masih kecil baru 6 blan.... terima kasih

Anonymous said...

salam..hi doc...saya ieyda..baru kawin dlm 2 1/2 bulan...skang tgh plan tuk dapatkan zuriat...

kitaran normal haid saya 30 hari...last period saya pada 28.9.08...
soalannya :-
* bilakah tarikh subur saya
* saya ingin tahu adakah saya mempunyai masalah pada rahim..kerana saya kerap makan benda2 sejuk terutamnya ketul ais(ais batu)...dah macam menjadi ketagihan saya mengunyah ais batu...saya takut sekiranya habit tersebut mendatangkan effect pada rahim saya...

thanx doc

~ieyda~

Anonymous said...

Salam Doc...sye baru keguguran (complete miscarriage) pd 25/8/08..pada usia kandungan 13/52...dah berkahwin setahun lebih...

sye nak taw bila sye boleh start merancang utk pregnant semula...

skarang boleh tak??/or sye kena tggu beberapa bulan lg???

salam
~syaqiela~

Anonymous said...

assalamualaikum Dr.
Saya keguguran (complete abortion) pada 29 july yg lepas dan sekarang saya telah d sahkan hamil 5 minggu..soalan saya, saya langsung x mengalami alah sperti kandungan sy yg prtama, cuma skrg sy lebih kerap sakit pinggang..saya risau sy akn mengalami kguguran sprti yg prtama dulu, adakah sakit pinggang tu ssuatu yg normal ketika hamil? atau ia petanda kandungan sy ada masalh?

mama sal said...

salam doc.
saya ibu kepada 3 baby girls,,saya sebenarnya dalam dilema sama ada nak mengandung lagi atau tak.
saya tahu dalam ni hanya dibincang ttg kitran haid..tapi saya nak bertanya bagaimana saya nak merancang untuk mendapat baby boy..
apa yang perlu saya dan suami lakukan? boleh beri tips / petua

noorcahaya said...

Salam Dr Azwan... saya pesakit PCOS, tapi tlh buat operation ovarian drilling.Tiub dan rahim saya normal. Doctor kata saya ade 80% utk mengandung dlm masa 6 bulan selepas operation. Sejak 8 thn lepas period saya hanya dtg bile ambil ubat provera. B4 operate berat saya 97kg , semasa operate berat 86kg, selepas operate doctor bagi provera setelah sebulan hampa kerana masih tidak mengandung tapi berita gembiranya saya period secara natural setelah 38hari setlh period yg lepas. B4 period saya sakit dibahagian kilang telur seperti ditusuk jarum.. Boleh tak doktor terangkan keadaan saya atau advise yg boleh buat saya hamil. Husband nak buat hari2 tak larat lah doktor hehehehehe... Betul ke asek ingtkan pasal mengandung, tension pasal tu ..sukarkan lagi proses penghamilan.. aritu vuat pregnant test tgk negative pon dah nangis teruk..... tolonglahhh saya doktor

Anonymous said...

kepada pembaca2 sekalian..

tolonglah baca artikal dan komen doc tu dulu sebelum bertanya...soalan korang tu asyik soalan yang sama je..doc dah bagi info so kira la sendiri...asyik nak jawab soalan yang sama je...saya yang membaca ini pun bleh boring apatah lagi doc yang menjawab...prihatinlah skit...

Anonymous said...

assalamualaikum....
Doktor dah lama dr tak jawab komen kat sini.... mana erk dr pergi...
Kat sini saya nak tanya soalan... Ok LMP saya pada 31 Ogos... Tp sampai skrg ni saya belum dtg period lagi... bila saya check UPT negatif... Habis tu doc apa yg harus saya lakukan....dah 8 bulan saya kahwin... saya pernah abortion pada bulan jun yg lepas....
Terima kasih....

Anonymous said...

salam dok,
knp pengiraan haid begitu? Handphone sy m'punyai software utk mengira waktu subur. katakanlah contoh jika sy menekan :

Last Mens date : 14-09-08
Average Period : 35 hari

maka hari suburnya menjadi 29, 30, 1, 2 dan 3

dimana hari yg paling subur adlh 1hb.

ttp jika mengikut perkiraan doktor, ia akan m'jd 35-14 = hari ke 21 bersamaan 4hb (subur 2,3,4,5,6)

yg mn betul ni? tolongla saya...

-PUAN AUNI-

Dr Azwan said...

Terima kasih Puan Auni : ni cek di sini, satu lagi cara, http://www.webmd.com/baby/healthtool-ovulation-calculator

daripada calculator ini kalau letak 14.9.2008 dan tarikh sebelum itu 10.8.2008 (average 35 hari) next period dijangka 20.10.2008.

20hb - 14 hari ialah 6.10.2008 so, ovulation ialah 6.10.2008 (betullah). Tapi dia tulis high fertility 5 hari sebelum tu (saya letak 3 hari). So, high fertility dia letak 1.10.2008. Jadi 1hb bukan waktu ovulasi tetapi waktu subur.

Ovulasi ialah pada 6.10.2008. Tapi waktu suburnya daripada 1 hb hingga tarikh ovulasi.

Kesimpulan.
Menses 14.9.2008 (35 hari). So next menses = 20.10.2008 (kan saya kata 14 hari tolak the next menses) jadi waktu ovulasi 6.10.2008. Ambik 3 hari sebelum tu, dalam kes ni komputer amik 5 hari.

Wallahu Alam.

Anonymous said...

salam doc,

izan nak tanya..leh ke kite check UPT seminggu before period dtg?sbbnye sy kdg2 ade rasa cam kram sikit kat bawah perut kdg2 belah kiri kdg2 belah kanan kdg2 semua ala2 nak period..sy rasa bende nih pun 3 minggu lepas..i'm suppose period this coming 27..so nak tanya leh ke check ek?
thanks doc..

salam.

Anonymous said...

salam Dr Azwan, I'm Haz.

sekadar ingin berkongsi pengalaman..

i have a 4yrs old son. kelahiran scr ceaser menyebabkan kami melakukan family planning. my doc ada mencadangkan beberapa kaedah contraception but we both prefer to have it naturally iaitu scr kiraan hari subur.
dr tersebut beritahu, kiraan hari subur bermula 10 hari sebelum dan 10 selepas dlm suatu kitaran haid yg normal.

sy rasa sgt beruntung krn my hubby seorang yg sgt memahami. pd pendapat beliau lebih baik lakukan scr natural (jika berpeluang) bagi mengelakkan gangguan hormon jika mengamalkan kaedah contraception yg lain.
anyway, i really enjoy surf ur blog & gain lot of info..
thanx!

Anonymous said...

assalamualaikum...

Doktor saya telah melawati laman web ni..www.webmd.com/baby/healthtool-ovulation-calculator... saya telah cuba membuat pengiraan waktu subur saya tetapi maklumbalas yg sy dpti bahawa wanita yg tempoh periodnya lebih dr 21hr-45hr seseorg itu tidak subur.. betul ker doktor...

saya telah berkahwin pada februari 2008... pada 31hb mei telah disahkan hamil.. pada usia kandungan 6/52 5hari saya telah mengalami completed abortion...

selepas saya gugur period saya tidak pernah teratur... saya gugur pada 10hb jun... 21hb julai period... then 31hb ogos.... dan skrg ni 16hb september...

tempoh period saya sekarang lebih pada 40hr...

Doktor... adakah saya mengalami masalah kesuburan... apa patut saya lakukan....

tolonglah saya doktor....

Thanks....

Anonymous said...

dr azwan, hari ini adalah hari ke- 36 selepas kila terakhir haid saya.
biasanya kitar haid saya adalah antara 30-34 hari.
ini membuatkan saya rungsing.
bolehkan dr. memberi komen untuk saya?
saya telah menggunakan pregnancy test tetapi laporan menunjukkan bahawa ianya negatif.

marissa said...

askum doc..
sye bru berkahwin dan merancang untuk tidak mengandung.
period sye pada 14/10 dan habis pada 18/10. sye bersama suami pada keesokkan harinya.. ada kah sye berisiko untuk mngandung.
harap dokte bole terankan.

Anonymous said...

marissa meh saya jawab.. awak masih dlm fasa follicular. tak berisiko utk mengandung. baca betul2 kat artikel kat atas ok... cara nak mengelak pregnant pun ada..

Dr Azwan said...

izan : sebelum period datang boleh cek UPT tapi membazir je la.. sebab jawapannya negatif.. hehehe. Cek UPT 1-2 minggu lepas tak datang period. Sakit perut sebelum period datang mugkin sebab senggugut.

Haz : thank you for the tip. That would be one of the safest way.

Puan Shida : Bukan lah masalah kesuburan. Kalau ada masalah kesuburan takkan mengandung baru2 ni te tak. Cuma cycle tu lah ada lari sket. Tunggulah 2-3 bulan lagi utk cycle tu pulih. Kadang2 stress boleh melambatkan kedatangan haidh.

Anon : usah rungsing. Insyallah period akan datang juga. Lambat je sikit.

Marissa : kawan saya "aku tak suka..." dah tolong jawab.

Anonymous said...

Dr. saya sudah berkahwin, dan mempunyai 2 orang cahayamata lelaki, saya ingin menambah cahayamata yang ketiga. Bagaimana hendak mengetahui waktu subur saya. saya datang period 30 hari- setiap bulan. Ada tak petua untuk mendapatkan anak perempuan.

Atilia said...

Hye,saya baru berkahwin 3bulan, dan ingin mendapat zuriat secepat mungkin, pusingan period 35/36hari sejak jan 2008, but bulan nie awal, 30 hari, bila anggaran waktu subur saya jika begini?? terima kasih...

Anonymous said...

Salam, Dr.Azwan.
Saya nak tanya,..saya memang rancang utk hamil, saya dah 1 minggu lewat...period. boleh doktor bg skit info tak..apa lagi sign yg boleh menandakan kita dah sangkut. Period saya dah lewat tp saya tak ada morning sickness..nak cek upt saya rasa..awal lagi tak..
ok doktor, ples klu ada any info utk pregnant sign..bagitau ye. TQ

gemini_lady said...

Doc..sy nk tnya ckit...klu saya slps bersama suami tp lps tu lelehan air keluar semula adakah itu bermakna air mani tidak masuk..kdg2 waktu pagi lps bgn tido lelehan itu ader lagi...adakah itu saya tak blh mengandung?

Anonymous said...

hi doktor, sy nie risau dengan kitaran haid saya...

sy br berkahwin...
tapi duduk berasingan...

sebelum last kedatangan haid 25/7-28/7
last kedatangan haid sy 23/8-26/8
sehingga kini x dtg haid 30/10...

tapi pada 28/8 sy 'bersama' hubby saya...

ikut jadual xmungkin sy mengandung...
lagi satu ni pertama kali saya lambat haid...

pertanyaan saya_

adakah disebabkan bersama suami buat kali pertama menyebabkn sy lambat haid?

perlu ke sy ke klinik untuk pemeriksaan lanjut?

Anonymous said...

doc

nak tanya
1. apa kesan2 sampingan sekiranya makan clomid?

2. suami saya 30 thn,seorang yang aktif dan menjaga kesihatan,tapi kebelakangan ini suami saya dapati kandungan air mani semakin sedikit, apa puncanya?

3. ada kawan kata,minum soya dgn kerap boleh mengurangkan air mani.betul ke doc?


puan zila

Anonymous said...

assalamualaikum...
Doktor kenapa lepas gugur period jadi x menentu.. Cycle dah lari... Adakah mengambil mas yang lama.... Memangla kalau stress pun period jadi tak betul... Kalau dah period tak betul mcm mana saya nak kira waktu subur saya...
Thanks a lot.....

Anonymous said...

Salam doc, sy dian ingin tnya dlm 3 bulan nie period sy lmbt dlam 34 hari br sy akan period, seblm 3 bulan nie purata kitaran haid sy 28-30 hari sahaja & slma 6-7 hari...adakah ia memberi maslah kpada sy bb mggu depan sy akan b'kawen n ingin mengandung dlm masa terdekat...bleh doc bg cadngn.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 467   Newer› Newest»
Related Posts with Thumbnails