Wednesday, April 18, 2007

Kisah Dollah dan Mamat - The Parable of the Pipelines

Assalamualaikum...

Pernah baca buku "The Parable of the Pipelines?" karangan Burke Hedges... Ini adalah antara buku investment terawal yang saya baca. Isi kandungan ringkas tapi padat. Anda boleh dapatkannya di Amazon.com di bawah blog ni... Ilmu yang dikongsi sangat mengesankan dan antara buku yang banyak menyedarkan orang tentang financial intelligence. Saya terpanggil untuk berkongsi cerita di dalam buku ini kepada anda semua selaku pengunjung setia di dalam blog ni... Tapi saya olah sikit tanpa menukar struktur cerita... sesuai dengan masyarakat Malaysia... Jangan marah Burke Hedges...

Ia mengisahkan 2 orang sahabat baik... Oleh sebab kita kat malaysia saya guna nama orang Malaysia jelah, sorang ni namanya Mamat, sorang lagi nama Dolah.. (karakter ni takde kena mengena dgn yg hidup atau yang dah meninggal) ... Kawan baik mereka berdua ni.. sejak kecil belajar bersama, sekolah bersama dan membesar bersama...

Satu hari seorang pemaju datang ke kampung mereka yang bernama Kg. Pinang Sebatang... Pemaju ingin membangunkan kampung itu tetapi memerlukan sumber air yang baik... Oleh sebab kawasan tu kawasan kampung, sumber air terhampir ialah sebuah sungai kira-kira 250 meter dari situ... Jadi Mamat dan Dollah ditawarkan tugas tersebut... Offer pemaju itu ialah setiap baldi air yang diangkut ke dalam sebuah tangki daripada sungai itu akan dibayar RM 1.00 sebaldi... Kalau sekali angkut boleh dapat 2 baldi... so dapat RM 2.00. Kalau dapat 20 kali jalan mahu dapat 40 baldi = RM 40 sehari.. banyak tu… Sebulan kalau 25 hari kerja dah dapat RM 1000 sebulan… Maklumlah waktu tu RM 1000 tuh besar jugak wangnya.. orang kata jadi Orang Kaya Baru kat kampong…

Maka berlumba-lumbalah Mamat dan Dollah untuk mengangkut air dari sungai ke tangki kampong… Bila masuk seminggu Mamat terfikir tentang pekerjaan yang dilaksanakannya ini.. Sampai bila aku nak kena angkut air ni dari sungai… Tak boleh jadi ni… Mamat menukar cara kerjanya… Mulai saat itu Mamat cuma mengangkat cuma 20 baldi setiap hari iaitu hasilnya semakin berkurang iaitu sebanyak RM 20 sehari sahaja. Orang ramai melihat dan membandingkan mereka berdua… Dollah ni rajin lah, … Dollah memang hebat… Dollah orang kaya… Aku nak kahwinkan anak aku ngan Dollah.. Setiap kali berjumpa Si Dollah orang akan menepuk bahunya dan memuji-mujinya. Sedangkan Mamat terus dikeji akan kemalasannya…. Takder mak ayah nak bermenantukan si Mamat… Tak bertanggungjawab katanya…

Apa yang mereka tak tahu ialah… dengan kecekalan dan keazaman Mamat, dia membina saluran menggunakan batang paip dari sungai ke tangkinya setiap hari perlahan-lahan. Setiap hari dia membina 1 meter paip… Ia bukan mudah.. tanah penuh dengan kerikil.. kadangkala saluran yang dibina patah, kadangkala hujan turun dengan lebat dan air sungai naik… macam macam masalah yang ditempuhi dengan penuh keazaman… 20 baldi air tetap diangkutnya… Masa terus berjalan hari demi hari… dan batang paip semakin hampir dengan tangki…. Setiap hari tugasan Mamat semakin mudah.. Kalau dulu jarak antara sungai dengan tangki adalah sepanjang 250 meter kini menjadi sesingkat 80 meter sahaja. Ketika ini Mamat boleh berulangalik dengan lebih kerap.. sehari pendapatannya boleh mencecah RM 50. Selepas beberapa bulan, maka paip yang dibina siap sepanjang 250 meter… Mamat cuma perlu buka paip air dan air pun masuk ke tangki. Sekarang wangnya bertambah dengan banyaknya… dia tak perlu berjalan… sehari pendapatannya mencecah RM 200. Kadang kadang lebih, kerana pemaju yang datang menambah komisyen dan sebagainya.


Dollah??? Kesian dia… makin lama badannya makin kurus kerana kepenatan, tapak kakinya makin haus, tangannya menggelupas, bahunya makin jatuh dan mukanya makin kelihatan semakin tua… Kepenatan badannya dan sakit-sakit sendi memaksa dia mengurangkan perjalanan dia kepada 20 kali ulang alik dan pendapatannya semakin berkurang sebanyak RM 20 sehari.. kadang kadang dia terpaksa ke klinik Dr. Azwan 24 jam untuk mengambil ubat… terpaksa bercuti pula dan tiada pendapatan yang masuk… Orang kampong mula bercerita… Si Mamat pula dipuji.. Dollah di hina dan dipandang rendah pula… Berebut mak ayah nak bermenantukan si Mamat…

Pengajaran daripada cerita ini ialah, walaupun kita bekerja untuk mendapatkan wang menggunakan tulang empat kerat kita, sebahagian daripada masa kita harus digunakan untuk melabur kearah menjana pendapatan secara pasif (tidur pun dapat duit)… bagaimana caranya? adalah melalui ilmu pengetahuan dan financial intelligence. Pada satu waktu kita akan penat, tua, kemalangan, sakit ditimpa pelbagai musibah…. Sudah kah kita bersedia untuk waktu itu.. ketika itu pendapatan kita terputus… Jadi kita patut menggunakan masa kita untuk menjana pendapatan pasif mungkin melalui perniagaan jangka panjang dan pelaburan-pelaburan yang baik… Harap perkara yang baik ni kita boleh kongsikan bersama…


Related Posts with Thumbnails