Thursday, August 30, 2007

SAYA ANAK PASCA MERDEKA

Saya lahir tahun 1977 iaitu 20 tahun selepas Merdeka. Saya adalah anak pasca merdeka. Saya dan kebanyakan anda-anda pembaca semua pasti tidak merasai jerit perih sebelum merdeka, ketika kemerdekaan dilaungkan dan sejarah komunis yang bermaharajalela selepas merdeka.


Sedar-sedar sahaja saya sudah hidup dengan aman dan sejahtera, ibu dan ayah mendapat pekerjaan dengan kerajaan dan boleh menampung kehidupan kami seadanya. Sedar-sedar juga, saya dapat belajar dengan baik, masuk ke sekolah menengah dan MRSM seterusnya ke menara gading. Sedar-sedar juga saya tamat belajar dan mendapat pekerjaan yang baik sehingga sekarang. Sedar-sedar sahaja kehidupan saya juga sebaik kehidupan ibu dan bapa saya.

Tapi itu tidak bermakna, saya selaku generasi ?ketiga pasca merdeka tidak memahami erti kemerdekaan. Hidup bebas tanpa dijajah adalah impian mana-mana manusia, mana-mana negara. Lihat di Acheh, negeri yang kaya dengan minyak itu cuba untuk mencapai kemerdekaan sebegitu lama daripada republik Indonesia. Ramai yang sudah terkorban. Tidak kurang juga harta yang musnah. Lihat di Kashmir, juga ingin mencapai kemerdekaan dari India. Bukan ribuan malah puluh ribu sudah terkorban. Yang mati tidak kira mangsa. Yang Islam dan yang Hindu.... Lihat di Palestin. Cerita yang tak kunjung selesai...

Ya, anak pasca merdeka juga faham erti kemerdekaan. Cuma di Malaysia, 50 tahun selepas merdeka, senarionya berbeza. Kita tiada kekurangan material. Kita hidup rukun aman. Kalau betul caranya kita tiada masalah menimbunkan harta. Kata chef Li di dalam trilogi bukunya Menjejaki Jutawan Senyap... "Anda patut menjadi Kaya. Anda tidak berhak menjadi miskin. Hidup di Malaysia tetapi tidak Kaya adalah Malang." Mungkin betul kata Chef Li. Jadi tak hairan, saudara-saudara kita yang datang jauh seberang laut boleh bina rumah lagi besar daripada rumah saya di tanah bertuah ini. Mereka boleh beli 2-3 buah kereta. Itu salah satu buktinya. Malaysia memang sumber rezeki.

Ada juga bangsa-bangsa lain yang berkongsi negara dengan saya berkokok. Kerajaan tak adil!! Kerajaan berat sebelah!! Kerajaan lebihkan bangsa saya!! Dasar Ekonomi Baru menjadi perdebatan. Bangsa saya dilihat sering mendapat kelebihan. Tak cukup dengan itu, orang puteh dari negara luar yang tak tahu apa erti kemerdekaan di Malaysia juga campur tangan memberi komen yang menyakitkan hati (entah-entah ada percaturan).

Tetapi di Malaysia... Bangsa mana yang pendapatan isi rumahnya lebih tinggi? Bangsa mana yang paling banyak beli volvo dan mercedez? Bangsa mana yang bilangan rumah di Bangsar dan Mont Kiara paling banyak? Bangsa mana yang pagi-pagi tak payah bangun pagi macam kaum saya beratur bersesak-sesak di jalan raya untuk ke pejabat-pejabat mencai rezeki dengan makan gaji? Bangsa yang berkokok itu lah. Hairan juga.. rumah dah penuh padi.. masih menjerit-jerit kenapa dia juga tak dapat subsidi beras...

50 tahun selepas merdeka, pemikiran kita masih belum sepenuhnya merdeka. Kita dijajah secara ekonomi dan budaya. Lihat sahaja stesen radio kita. Saya rimas mendengar lagu yang bukan wajah kita. Di TV Malaysia, juga penuh dengan cerita-cerita yang bukan wajah kita. Filem-filem kita kalah dengan filem-filem seberang. Pengarah filem Malaysia tiada rasa bersalah menghidangkan cerita lawak picisan yang tiada kelas.

Tuan dan Puan, biar saya cerita tentang pengalaman saya ke negara Indonesia semasa saya belajar selama sebulan di sana untuk tuntutan elektif. Sebulan di sana, saya mendalami budaya di sana yang cantik dan menarik. Ketika itu di di Indonesia tengah popular Kumpulan Sheila on 7 dan Padi.

Saya dapati siaran TV dan radio di Indonesia, jarang-jarang atau hampir tiada langsung menyiarkan drama-drama Malaysia. Filem2 Malaysia pun tiada. Lagu Malaysia ada satu dua video klip yang ditayangkan bukan pada waktu puncak. Itupun lagu2 dari kumpulan rock yang saya dan 5 orang kawan saya tidak kenali!! Bayanglah, kumpulan rock kat Malaysia ni punya banyak yang famous2 tapi dia siarkan kumpulan rock yang saya tak pernah dengar! Lagunya tok sah ceritalah betapa lelehnya... Rasanya macam malu jer nak bagitahu orang Indonesia.. itulah rupa wajah kumpulan rock Malaysia dengan lagunya cam tuh... Ketika itu Raihan dan Siti Nurhaliza tengah gah kat Malaysia, tapi takde satu pun klip video nya disiarkan. Di dalam radio pun tak disiarkan lagu2 Malaysia.

Tapi hairan kalau di Malaysia kini.. sebut saja... semua kumpulan dari seberang tak kira famous atau tidak.. semua masuk dalam radio kita. Kumpulan dari Malaysia hanya dibakul sampahkan. Ya.. memang itu adalah kehendak peminat di Malaysia kata mereka. Itulah kalau kita terlalu mengikut jejak kapitalisme dan Laizzes Faire ("Let it be" dalam french)... tak ada tangungjawab sosial. Dalam pasaran ekonomi terbuka, permintaan yang tinggi akan menjadi raja, yang selebihnya terpaksalah menempuh segala kesukaran, walaupun di negara sendiri.

Pagi di ERA dah tak seronok seperti dulu.. Mungkin telinga saya atau apa, saya tak tahu. Saya stress mendengar perbincangan yang diadakan. Tajuk yang dibincangkan pada waktu pagi di ERA terlalu remeh. Sekarang saya dah tukar dengar IKIM pada waktu pagi. Lebih informatif. Seronok juga dengan Ustaz Zamri berceloteh pada waktu pagi, walaupun kadang2 saya tukar juga ke ERA sebab rindu....

Akhir sekali.. saya sebak mendengar sajak Tun Dr. Mahathir yang dideklamasi oleh warga IKIM.. terasa terhina bangsa melayu di bumi sendiri, terasa kita patut bangun untuk berbuat sesuatu... Perjuangan Yang Belum Selesai... Dengarkanlah..

6 comments:

Raiyan said...

*speechless* ya..saya sungguh terharu membaca entry ini.

p/s: doc, thanks 4 da payment!! nak order tshirt labuh lagi...bgtau ye!

Dr Azwan said...

Thank you.. mana part yang terharu tuh agaknya...

ummi zufayri said...

salam,
ooh, Dr pun anak sains mara ke? mrsm mana tu?

Dr Azwan said...

Ambo MRSM Kuala Terengganu No Maktab 269/93

Hindi Choti said...


Hindi sexy Kahaniya - हिन्दी सेक्सी कहानीयां

Chudai Kahaniya - चुदाई कहानियां

Hindi hot kahaniya - हिन्दी गरम कहानियां

Mast Kahaniya - मस्त कहानियाँ

Hindi Sex story - हिन्दी सेक्स कहानीयां


Nude Lady's Hot Photo, Nude Boobs And Open Pussy

Sexy Actress, Model (Bollywood, Hollywood)

Kisah Sukses said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini YUSUF ISMAIL seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI RUSLAN SALEH yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI RUSLAN SALEH dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon AKI RUSLAN SALEH di 0812-43477455 Untuk yg di luar indon telefon di +62812-43477455, Atau KLIK DISINI 2D 3D 4D 5D 6D saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI RUSLAN SALEH saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI Ruslan adalah guru spiritual terkenal di indonesia. Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

Related Posts with Thumbnails