Saturday, May 12, 2007

Klinik Amal ABIM di Baitul Fiqah

Assalamualaikum Warahmatullah..

Hari ini saya telah menyertai program Klinik Amal di Baitul Fiqah, USJ 2, Subang Jaya. Program ini telah diadakan sebanyak 2 kali oleh Biro Perubatan, Angkatan Belia Islam Malaysia dan Global Peace Malaysia (GPM).

Baitul Fiqah ini merupakan sebuah institusi yang baru setahun sahaja ditubuhkan sebagai rumah perantaraan untuk anak-anak yatim dan ibu-ibu tunggal. Menurut pengasas Baitul Fiqah, Puan Haliza, buat masa ini bantuan yang didapati daripada orang perseorangan dan jabatan kerajaan masih lagi kurang. Namun beliau yakin bahawa bantuan yang konsisten akan datang juga memandangkan usaha yang dijalankan sangat murni untuk membantu mereka yang memerlukan.

Program bermula dari pukul 10 pagi yang merupakan pemeriksaan kesihatan percuma untuk ibu-ibu tunggal dan anak-anak yatim. Disusuli pula dengan ceramah tentang "Osteoporosis" kepada ibu-ibu tunggal dan tayangan video untuk kanak-kanak. Program berakhir pada 2.00 petang.

Pasukan Sukarelawan Perubatan ABIM dan GPM disertai oleh 4 orang Doktor, 2 orang ahli farmasi, 6 orang pelajar perubatan UITM dan seorang pelajar UIAM.




Inilah Pusat Jagaan Baitul Fiqah di USJ 2. Sebuah rumah N-lot 2 tingkat yang disewa sebanyak RM 1250 sebulan.



Program pemeriksaan kesihatan sedang berlangsung. Kelihatan Dr Syazni dari PPUM yang merupakan Pengarah Program (baju coklat sedang berdiri) dan Dr. Saifullah dari HKL (pakai cap sedang berjalan). Saya pula sedang buat-buat sibuk...


2 orang pegawai farmasi Sdri. Saadiah (duduk bertudung hitam) dan Sdri.Marliza (berdiri kanan) bersama ubat-ubat batuk yang nak dijual.. opsss.. ubat-ubatan mereka... Sdri. Kuza berdiri di kiri sekali.. (rajin betul dia menulis).. seorang lagi pelajar medic UiTM.


Saudara Afif, pelajar tahun 3 Medic UiTM sedang menjalan pemeriksaan Glukosa dengan cemerlang.

Ceramah berkenaan dengan Osteoporosis oleh Dr Saifullah, Pegawai Perubatan Orthopaedik HKL yang mengundang soalan-soalan yang lebih hangat dari biasa


Dr Syazni (kiri) dan Sdr Jalil (pelajar Medic UiTM tahun 4) bersama-sama anak-anak yatim.


Bergambar bersama sukarelawan dan sebahagian dari para peserta. Duduk di hadapan berbaju biru ialah Dr. Wan Mokhzani dari HKL. Disebelah kiri saya bertudung merah ialah Puan Haliza, tuan punya Darul Fiqah.


Kepada sesiapa yang berminat untuk membuat program amal, memberi sumbangan dalam bentuk kewangan ataupun material, Sila hubungi saya ataupun Pn Haliza di talian 016-267 5056. Semoga bantuan anda semua mendapat Rahmat dari Allah.. InsyaAllah.





1 comment:

Anonymous said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

Related Posts with Thumbnails