Monday, September 22, 2008

RADIO 24 LEBIH MERAKYAT DARIPADA UTUSAN MALAYSIA






Assalamualaikum Warahmatullahi,

Radio 24 - 93.9 Mhz baru sahaja menyambut umur setahun pada 3 September 2008 yang lepas selepas beroperasi selama setahun. Radio 24 merupakan satu-satunya radio berita kebanggaan negara kelolaan Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (BERNAMA) kerana menyajikan berita yang terkini dan semasa.

Baru-baru ini di dalam Utusan Malaysia, seorang kolumnis Utusan telah "menyerang" salah satu program hangat Radio24 iaitu Suara Anda yang membincangkan tentang tajuk "Yang mana satu lebih penting? Peralihan Kuasa Pak Lah kepada Najib, atau Turunkan Harga Minyak?". Tidak berhenti setakat itu, serangan demi serangan dijalankan di dalam surat khabar Utusan Malaysia pada hari-hari berikutnya dengan bertujuan untuk menjatuhkan nama baik pengurusan Radio 24. Ini menyebabkan Menteri Penerangan terpaksa campur tangan di dalam isu ini.


PROGRAM SUARA ANDA RADIO 24

Program SUARA ANDA merupakan satu program yang sering membincangkan tajuk-tajuk hangat dan isu-isu semasa. Ada kalanya ia berkisar tentang masyarakat dan budaya, adakalanya berkisar tentang maslahah rakyat dan adakalanya berkisar tentang pergolakan politik di persada negara. Ke mana arah tuju sesuatu tajuk itu dibincangkan sebenarnya berpaksikan kepada pemanggil secara langsung. Ini menjadikan tajuk lebih hangat dan menarik untuk dibincangkan.

Cuba lihat sahaja tajuk "Debat Anwar-Sabery" yang menerima ratusan panggilan memberi ulasan dan mengkritik kedua-dua personaliti popular ini. Ia amat-amat terbuka. DSAI juga pernah dihentam dengan sekeras-kerasnya ketika perbincangan tentang 16 September. Itu adalah rencam di dalam perbincangan terbuka.

Malah saya sendiri melihat bahawa keterbukaan ini yang dipelopori sejak Dato' Sabery Cheek dilantik sebagai Menteri Penerangan amatlah mengagumkan. Bukan sahaja pihak penyokong kerajaan dan pihak pembangkang bisa memanifestasikan pendapat masing-masing, malah pihak yang non partisan mula berbondong-bondong memberikan pendapat.

Adakah media masa lain mampu berbuat begini seperti Radio 24?


MEMBUKA DIMENSI BARU DI DALAM ARENA PENYIARAN

Senario berani memberi ruang kebebasan bersuara oleh Radio 24 ini merupakan satu dimensi baru kerana Malaysia sangat dikenali sebagai sebuah negara demokrasi yang tidak beberapa "mesra" dengan dialog terbuka atau perbincangan langsung tentang masalah negara. Apatah lagi sekiranya ada pendapat-pendapat terbuka ini secara terang-terangan menyokong pihak pembangkang walaupun sedikit.

Apabila beberapa orang "tali barut" daripada Utusan Malaysia ini mula melihat bahawa sistem demokrasi Malaysia cuba disuburkan melalui sebuah anak syarikat di dalam agensi penyiaran kerajaan Malaysia itu sendiri, maka mulalah mereka ingin melatah dan cuba membunuh sesuatu perkara yang baru bertunas dan mengagumkan ini.

Beberapa hari selepas itu, Utusan Malaysia cuba menjadi hero dengan mencanang betapa teruknya situasi pada saat itu dengan menyatakan bahawa stesen radio tersebut "tidak sensitif" dan sebagainya dan menyalahkan DJ atau peneraju yang bertugas di konti ketika itu sebagai penyokong pembangkang.

Siapakah yang memilih tajuk yang dibincangkan itu? Saya tiada pengalaman di dalam hal ehwal penyiaran radio. Tapi persoalan tuntasnya, bolehkah DJ Radio sewenang-wenangnya memilih tajuk yang dikira sensitif itu untuk disiarkan jikalau tidak direstui oleh orang-orang di atas? Sekiranya DJ radio tersebut memilih untuk tidak memberi apa-apa komen tentang pendapat pemanggil yang memberi pandangan ke arah pembangkang adakah wajar dia dipersalahkan?

Apabila siaran langsung diadakan oleh Radio 24, suara pemanggil tidak boleh disekat. Pemanggil sepatutnya bijak memberi pendapat masing2 tanpa menggunakan bahasa yang kesat. Sudah barang tentu para pemanggil terdiri daripada pelbagai latar belakang dan perbezaan pendapat politik. Oleh itu, pendapat mereka mungkin boleh berbeza daripada pendapat kerajaan.

Tetapi walaupun terdapat perbezaan politik kepartian, terdapat satu "common ground" yang mereka ini tetap bersetuju iaitu daripada pandang dasar ekonomi Malaysia yang semakin lemah sehingga menyebabkan ramai Umat Malaysia menderita akibat peningkatan harga barang dan makanan.

Ini menyebabkan tajuk yang dibincangkan "Yang mana satu lebih penting? Peralihan Kuasa Pak Lah kepada Najib, atau Turunkan Harga Minyak?" telah mendapat sambutan di luar jangkaan. Sudah terang-teranglah rakyat akan memilih turunkan harga minyak daripada peralihan kuasa. Ini adalah kerana pada pendapat mereka, peralihan kuasa berlaku atau tidak berlaku, kehidupan mereka tetap sukar dan susah.

RADIO 24 LEBIH MERAKYAT DARIPADA UTUSAN MALAYSIA

Jadi kenapa ingin dipersalahkan program SUARA ANDA Radio 24 jikalau itu adalah hasil daripada rasa tidak puas hati rakyat kepada kepimpinan negara. Isyarat yang sudah jelas ini tidak sepatutnya menjadi modal beberapa "tali barut" Utusan Malaysia ini menghentam Radio 24.

Sudah jelas Radio 24 yang releven dan peka terhadap masalah rakyat dan BUKAN Utusan Malaysia. Malah yang patut di "scrutiny" dan diperlekehkan ialah Utusan Malaysia. Mereka dahulunya pernah menjadi aspirasi kepada rakyat Malaysia dan Umat Melayu tetapi hanya sekadar menjadi pencanang dan tukang beduk segelintir pemimpin? Mereka sepatutnya malu dengan menyiarkan siaran berita terpilih dan menyekat kebebasan bersuara mereka yang mempunyai pendapat yang berbeza.

Pada hari ini, siaran SUARA ANDA di radio 24 telah diberhentikan sementara. Mungkin kerana penyiasatan sedang dijalankan oleh Kementerian Penerangan tentang krew-krew yang terlibat dengan penyiaran beru-baru ini.

Saya kira, berdasarkan populariti SUARA ANDA di kalangan masyarakat Malaysia, mungkin orang-orang tertentu hanya menunggu masa sahaja untuk menyekat rancangan ini agar suara rakyat secara amnya tidak dapat didengari umum. Ini sangat-sangat bertentangan dengan dasar kementerian penerangan sebaik sahaja Pilihanraya yang lepas yang inginkan lebih keterbukaan daripada badan-badan penyiaran.

Diharapkan kata-kata daripada Kementerian Penerangan tentang membuka lebih banyak peluang untuk rakyat bersuara tidak hanya tinggal retorik sahaja.

Wallahu Alam.

Ditulis oleh Dr Azwan untuk www.drazwan.blogspot.com

4 comments:

Anonymous said...

bila seseorang yang sudah nampak kekalahan dia, semua tindakan dia akan bercelaru, gelabah!!
mereka terpaksa menggunakan tali barut yang sebenarnya menunjukkan kekalahan mereka lebih terang-terangan..

aku bukanlah pengikut politik yang ekstrem.. tapi aku cukup tak suka dengan keadaan yang akan menyebabkan orang lain ditindas untuk kepentingan sendiri.. itu bodoh namanya..

memang dulu aku pembaca utusan yang setia.. tapi semakin hari semakin nampak bahu mereka sudah condong sebelah..

baca sinar harian lebih baik.. lebih seimbang.. samalah seperti radio 24..

kebenaran itu mana boleh disorok..

1st time aku komen berkaitan politik..

Anonymous said...

salam doc,

kenapa sejak akhir2 ni dah kurang tulis artikel perubatan?

de_kerinchi said...

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat hari raya dan maaf zahir batin dari saya sekeluarga...

semoga diberkati Allah s.w.t

Dr Azwan said...

Selamat Hari Raya kepada de kerinchi dan menteil ... Maaf Zahir batin. Terima kasih di atas komen anda menteil.

Related Posts with Thumbnails