Friday, January 8, 2010

Klinik 1Malaysia





KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, doktor swasta tidak perlu bimbang bahawa pendapatan mereka akan terjejas dengan kewujudan klinik 1Malaysia.

Beliau berkata, ini kerana 50 klinik 1Malaysia yang diwujudkan di seluruh negara hanya akan menumpukan kepada pemeriksaan kesihatan yang biasa seperti memeriksa tekanan darah dan kandungan gula.

"Sebenarnya mereka tidak terjejas sebab kes-kes daripada sini akan kita rujuk kepada mereka. Umpamanya jika pesakit ada hubungan dengan manamana doktor swasta, kita akan rujuk kepada mereka.

"Tetapi ini memudahkan rakyat membuat pemeriksaan biasa seperti paras gula dalam darah, periksa tekanan darah kalau mereka hipertensi. Untuk pemeriksaan lebih lanjut, mereka akan pergi ke klinik swasta atau hospital kerajaan.

"Jadi saya tak anggap ini sebagai 'winlose situation' tetapi sebenarnya ia adalah 'winwin situation', rakyat mudah, dan klinik swasta pun akan dapat pelanggan seperti biasa," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Klinik 1Malaysia Kerinchi di Lembah Pantai di sini.

Najib berkata demikian ketika menjawab soalan mengenai kebimbangan yang disuarakan Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) berhubung kewujudan klinik 1Malaysia yang dianggap boleh menjejaskan pendapatan mereka.

Beliau berkata, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai akan mengadakan sesi dialog dengan anggota MMA mengenai perkara berkenaan.

Perdana Menteri menegaskan bahawa klinik 1Malaysia, yang setakat ini 44 daripadanya sudah beroperasi di seluruh negara, diwujudkan untuk kepentingan rakyat.

Najib, yang juga Menteri Kewangan, menganggap pencapaian Kementerian Kesihatan mewujudkan 44 klinik dalam masa dua bulan sebagai satu rekod dalam Bajet 2010 kerana sasaran untuk membuka 50 buah klinik 1Malaysia hampir dicapai dalam masa begitu singkat.

Mengenai cadangan untuk menambah bilangan Klinik 1Malaysia, beliau berkata, pihaknya akan membuat penilaian berdasarkan sambutan dan kesan yang diperoleh melalui pendekatan perkhidmatan kesihatan menerusi klinik berkenaan.

"Kita akan buat penilaian, jika mendapat sambutan hangat dan kesan yang begitu baik, saya tidak menolak kemungkinan boleh ditambah lagi. Tapi biarlah kita buat penilaian dulu sebab 50 buah klinik inipun bilangannya begitu besar. Kita juga perlu tentukan keberkesanan klinik dan pendekatan baru, daripada situ kita akan buat ketetapan," katanya.

Najib berkata, kebanyakan Klinik 1Malaysia terletak di kawasan bandar memandangkan di luar bandar terdapat 2,000 Klinik Desa sejak merdeka.

"Untuk 50 klinik, kita peruntukkan RM10 juta, tapi RM10 juta ini bukan untuk bangunan, ini adalah untuk kita buat peralatan dalaman sahaja dan untuk ubat-ubatan," katanya.

Terdahulu semasa berucap, Najib berkata, Klinik 1Malaysia amat menepati konsep 1Malaysia kerana ia benar-benar terbuka kepada semua kaum di negara ini terutama golongan berpendapatan rendah.

Beliau berkata, konsep Klinik 1Malaysia yang diperkenal dan dilaksanakan kerajaan bertujuan memastikan perkhidmatan kesihatan yang berkualiti di negara ini boleh dinikmati secara adil, saksama dan menyeluruh oleh semua rakyat, sejajar hasrat kerajaan.

"Dan akses untuk perkhidmatan kesihatan sedemikian mestilah pada kos yang paling minimum iaitu RM1, iaitu yang termurah di dunia atau boleh disifatkan sebagai hampir percuma.

"Selain itu, pesakit tidak perlu tunggu lama kerana Klinik 1Malaysia akan memberikan layanan pantas. Dalam keadaan ini, Kementerian Kesihatan mendapat untung kerana boleh mengurangkan kesesakan di hospital kerajaan bagi mereka yang ingin mendapatkan rawatan asas," katanya.

Perdana Menteri berkata, Klinik 1Malaysia akan beroperasi setiap hari, tujuh hari seminggu dan masa perkhidmatan adalah dari pukul 10 pagi hinggga 10 malam dengan dikendalikan oleh kumpulan paramedik yang terdiri daripada Penolong Pegawai Perubatan dan Jururawat Terlatih. - BERNAMA

No comments:

Related Posts with Thumbnails