Wednesday, June 27, 2007

PART 2 - CASHFLOW 101 - Menjana Pendapatan Pasif

Artikel ini ditulis oleh Dr. Azwan untuk www.BicaraJutawan.com

Suatu hari di dalam ceramah mingguan MLM yang saya sertai.. (saya pernah join MLM yer.. ), seorang penceramah yang berpendapatan RM 60,000 sebulan berdiri di hadapan. Beliau merupakan seorang Ustaz yang mempunyai perniagaan konsultansi untuk memberi motivasi kepada syarikat ataupun pelajar2. Beliau juga mempunyai Mercedes Brabus hadiah dari syarikat MLM dan tinggal di sebuah banglo miliknya.

" Kalau Anda Orang Kaya... anda boleh goyang kaki..... ".

" Haaa.. cuba tengok saya goyang kaki ni... nampak tak macam orang kayaaa... ", sambil menggoyang-goyangkan kakinya.. dan disambut dengan tawa hilai pendengar termasuk saya.

" Tapi kalau Anda Nak Kaya.... Anda TAK boleh goyang kaki..... ", ujarnya dengar nada yang membentak dan serius menyebabkan kami terdiam....

Ya.. Ustaz ini memang kaya. Dan apa yang Ustaz tadi ingin sampaikan kepada pendengarnya ialah jikalau kita bekerja kuat, InsyaAllah, kekayaan akan berpihak kepada kita. Kita mesti kerja kuat untuk kita menandingi bangsa lain. Itu tiada kompromi. Walaubagaimanapun, pendapatan yang kita dapati daripada jerit perih usaha kita ini dipanggil PENDAPATAN AKTIF. Apa itu pendapatan Aktif? Di dalam bahasa yang mudah, pendapatan aktif adalah sama dengan pendapatan hasil daripada kita menjual masa kita.

Sebagai contoh :- Seorang doktor swasta di klinik bekerja dengan gaji RM 35/jam. Dalam masa 7 jam Doktor tersebut akan membawa pulang RM 245.00 setiap hari dan RM 1470 seminggu (6 hari) dan RM 5880.00. Wang ini adalah hasil titik peluh doktor yang bertugas... Wang ini dipanggil pendapatan aktif. Kita menjual masa kita untuk mendapatkan wang sebanyak ini. Pendapatan aktif tidak kekal lama kerana sekiranya kita jatuh sakit, pencen, berhenti kerja dan ditimpa musibah pendapatan ini juga akan terhenti.

Pendapatan Pasif (Dan Pendapatan Portfolio) adalah berbeza dengan Pendapatan Aktif - Pendapatan pasif adalah pendapatan yang kita apabila kita goyang kaki, tidur atau melawat ke luar negara... duit akan tetap masuk ke dalam poket. Pendapatan pasif adalah definisi kekayaan yang sebenarnya. Kaya di dalam maksud mudahnya adalah tempoh berapa lama kita boleh hidup tanpa pendapatan aktif (di dalam tempoh bulan atau tahun) sekiranya suatu hari kita tidak dapat bekerja... 1 tahun? 2 tahun? atau 20 tahun? Untuk lebih memahami konsep pendapatan pasif, anda di sarankan membaca artikel saya :


"Kisah Dolah dan Mamat - The Parable of the Pipelines".. sila klik pada senarai artikel menarik saya...

Saya pernah bertanya kepada diri sediri, bagaimana mendapat duit tanpa bekerja? Mana logik? Saya juga ada bertanya kepada ramai orang termasuk adik-adik siswa dan siswazah lepasan Universiti.. Bagaimana kita boleh dapat duit walaupun kita tidak bekerja... Dan rata-rata tidak boleh menjawab soalan itu... soalan yang mudah tetapi jawapannya begitu sukar... Ini adalah kerana tidak ramai remaja, siswa dan siswazah kita dan kebanyakan orang ramai yang faham tentang pendapatan pasif ini. Mereka dididik untuk menjana pendapatan aktif sahaja. Kerja tulang empat kerat sehingga terputus nafas. Di dalam universiti tidak ada silibus tentang pendapatan pasif dan juga ia tidak diajar secara formal.

Pendapatan Pasif boleh dijana antaranya melalui :-

1. Membeli rumah dan kondo untuk disewakan ataupun dijual selepas harga naik "capital appreciation"

2. Berurus niaga saham secara pasaran terbuka, atau melalui saham amanah yang membawa pulangan setiap tahun secara dividen ataupun melalui capital appreciation.

3. Mempunyai asset perniagaan yang menjana wang setiap walaupun tanpa kehadiran anda.

4. Memegang status di dalam portfolio syarikat yang menjana wang melalui pegangan saham di dalam syarikat.

5. Melalui royalti seperti penulisan buku, penghasilan album dsbg

6. Melalui pelaburan-pelaburan lain seperti bon, deposit tetap dan sebagainya.

Ini adalah antara pendapatan yang boleh menjana wang ketika anda tidur dan goyang kaki. Di samping itu, adalah sangat penting untuk mengurangkan perbelanjaan yang tidak sepatutnya seperti Doodads. Membeli barangan, atau pelaburan untuk sesuatu yang susut nilai atau "depreciative" adalah sesuatu yang sepatutnya dikurangkan.

FINANCIAL FREEDOM atau kebebasan kewangan adalah sebenarnya sesuatu yang sangat bernilai. Memang benar wang bukanlah adalah segala-galanya. Bak kata Mentor saya Sdr. Azizi Ali, wang tidak boleh membeli kebahagiaan. Tetapi untuk menjadi bahagia kita memerlukan wang. Bagaimana ingin hidup bahagia sekiranya terpaksa kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Malah ramai pasangan yang bercerai-berai kerana masalah kewangan yang menimpa.

Menjana Pendapatan pasif bulanan melebihi beban kewangan bulanan adalah jalan menuju ke Kebebasan Kewangan. Sekiranya kita mempunyai 5 buah rumah yang disewa dengan lebihan RM 200 sebulan, kita telah menjana pendapatan pasif sebanyak RM 1000 sebulan dengan goyang kaki (bab pening kepala kita kemudian cerita).

Ada seorang jururawat berbangsa cina yang saya kenal di hospital Kuala Lumpur yang mempunyai suami yang memiliki 3 buah kedai yang disewa. Kedai pertama di Balakong disewa dengan RM 10,000 sebulan dan bayaran ke bank RM 5000 - menjadikan aliran positif RM 5000, sebuah kedai lagi mendapat pulangan positif RM 2000 dan sebuah rumah yang dibeli tetapi belum lagi disewakan. Aliran pendapatan pasif suaminya sahaja sebanyak RM 7000 sebulan! Itu yang diceritakan kepada saya sahaja. Baru-baru ni jururawat tersebut ingin membeli sebuah rumah dari developer YTL yang bernilai RM 1 juta!! Biasalah kan orang cina... Adakah bangsa lain sahaja layak untuk mendapat kenikmatan seperti ini?

Saya sebagai orang melayu tidak boleh kah? Saya juga inginkan pendapatan yang serupa. Saya tak mahu kerja teruk-teruk sehingga umur saya mencecah 55 tahun dan saya dapati saya terpaksa bekerja lagi untuk menampung perbelanjaan bulanan saya setiap bulan. Paling menakutkan ialah menjadi miskin ketika umur kita 56 tahun!!

Saya mahu pendapatan aktif saya ditukarkan kepada pendapatan pasif. bagaimana caranya??

Teruskan Membaca PART 3 - CASHFLOW 101 - THE CASHFLOW GAME



Artikel ini ditulis oleh Dr. Azwan untuk www.BicaraJutawan.com


5 comments:

hayat said...

cashflow 101...teruja membacanya...membuka minda sy.

Dr Azwan said...

Hayat... anda patut main cashflow 101... saya bukan saja nak promote tapi ia memang berguna dan best..

Anonymous said...

hmm..menarik.saya belajar sesuatu hari ini! tq Dr!

kalijaga13 said...

ya..main cashflow mmg best...sesiapa yg perlukan board game ni, call/sms sya 013-3558183...tq

Unknown said...

Secrets to Make RM1000 - RM5000 a Day - Visit the Link : http://millionglobal.myvc.biz/

Related Posts with Thumbnails