Thursday, June 28, 2007

PART 3 - CASHFLOW 101 - THE CASHFLOW GAME

Artikel ini ditulis oleh Dr. Azwan untuk www.bicarajutawan.com


Pernahkah anda bermain saham dan anda kerugian lebih daripada RM 15,000 kerana tamak dan kekurangan ilmu??.

Pernahkah anda cuba untuk berniaga kerana dorongan orang lain, mengeluarkan modal yang besar sebanyak RM 12,000 daripada simpanan anda tetapi akhirnya gagal??

Pernahkah anda membeli sebuah rumah bernilai RM 140,000 dan kemudiannya anda dapati lokasi rumah itu hanya sesuai diduduki oleh golongan jin dan makhluk sepertinya sahaja??

Pernahkah anda mengalami kesukaran untuk tidur pada waktu malam dan mengalami jantung berdebar mengenangkan masalah-masalah seperti di atas?

Mungkin anda tidak pernah. Tetapi itu adalah senario yang berlaku kepada saya. Percayalah bahawa ia bukan satu situasi yang menyenangkan. Ia adalah satu perkara yang anda mahu lupakan di dalam lipatan sejarah hidup anda. Walaupun begitu, ia menjadikan kita lebih kuat dari sebelumnya, lebih bijak dan lebih berhati-hati. Bak kata pepatah, “what cannot kill you makes you stronger”. Tetapi seramai mana yang boleh bangun semula dari kejatuhan ini. Apatah lagi jikalau kerugian yang dialami berjuta nilainya. Saya amat bernasib baik kerana diuji Allah di dalam tempoh yang masih kuat bekerja. Bagaimana mereka yang sudah tidak mampu.

Menjana pendapatan pasif daripada sumber pekerjaan sekarang bukan perkara main-main dan boleh dibuat sambil lewa. Ia memerlukan pengalaman dan ilmu kewangan yang sewajarnya. Ilmu boleh dicari daripada buku dan makalah yang sedia ada. Tetapi pengalaman yang ditimba itu juga sama peri pentingnya. Pengalaman saya adalah daripada “school of hard knocks”. Ketukan di kepala saya sangat kuat sehingga meninggalkan kesan mental yang mendalam (untuk pengetahuan anda, saya masih waras ye.. ). Saya yakin anda tidak mahu mengalami nasib yang sama.

Para cerdik pandai di dalam bidang kewangan berpendapat sekiranya anda ingin berjaya, anda mesti mempunyai seorang mentor yang sudah terbukti kejayaannya. Salah seorang multi millionaire yang terkenal dengan kisah “from rags to riches” nya ialah Robert T. Kiyosaki. Beliau juga mempunyai mentornya yang tersendiri iaitu ayah angkatnya (rich Dad).

Di dalam memudahkan proses pemahaman strategi di dalam bidang kewangan peribadi, Robert T. Kiyosaki mencipta satu simulasi yang hampir sama dengan kehidupan seharian kita yang dipanggil Cashflow 101. Di dalam simulasi Cahsflow 101 ini, kita akan didedahkan tentang kerumitan hidup dengan makan gaji, menerima “paycheck” setiap bulan dan wang yang dihabiskan untuk “doodads”. Daripada dua artikel saya di dalam siri Cashflow 101 sebelum ini iaitu “the rat race” dan “menjana pendapatan pasif”, saya percaya tentu saudara/i sudah faham dan arif tentang perkara ini.

Di dalam permainan ini, setiap orang akan menerima tugas menjadi pekerja makan gaji, samada seorang doktor yang bergaji besar dan banyak berbelanja ataupun seorang tukang sapu sampah yang bergaji sedikit. Bak kata orang, makin besar periuk makin besarlah keraknya. Anda akan mendapat penyata pendapatan anda dan penyata wang yang disimpan setiap bulan. Di dalam perjalanan anda untuk mencapai kejayaan (yang dipanggil fast track) anda akan terjumpa beberapa peluang yang menarik seperti tawaran membeli saham, membeli syarikat dan rumah apartment. Anda boleh memilih untuk menerima tawaran tersebut atau tidak berdasarkan maklumat di atas kad yang disediakan dan kemampuan anda sendiri.

Cabaran menjadi semakin sukar kerana anda mungkin terpaksa berbelanja sekiranya mendapat “doodads” yang mengikis habis simpanan anda. Anda juga mungkin dibuang kerja, dipaksa membayar sebulan gaji dan hilang giliran. Anda juga mungkin mendapat anak percuma (tak kahwin pun bleh dapat anak) yang akan mengurangkan cashflow anda. Di sinilah kebolehan dan nasib anda diuji.

Apa yang sukar di dalam permainan ini adalah untuk membina pendapatan pasif daripada pendapatan yang anda terima daripada paycheck itu tadi supaya anda boleh keluar daripada rat race. Anda dikira keluar daripada rat race untuk anda masuk ke dalam fast track sekiranya pendapatan pasif anda berjaya melebihi perbelanjaan bulanan anda walaupun dengan nilai 10 sen. Di dalam fast track anda tidak lagi hidup merana kerana anda akan menerima wang beratus-ratus ribu dollar daripada banker. Bestnya kalau betul2 berlaku…. Anda dikira menang sekiranya pendapatan pasif anda mencapai jumlah RM 50,000 sebulan atau anda berjaya membeli “impian” yang anda ingini sebelum anda jadi kaya.

Yang menarik bagi saya di dalam permainan ini ialah, di dalam kehidupan sebenar, kita amat gembira menghabiskan wang kita untuk membeli kereta besar dan komputer canggih. Kita merasakan satu keseronokan kerana mendapat toys-toys yang baru dan barang up to date. Kita amat yakin yang kita selayaknya mendapat hadiah itu di atas kesungguhan kita bekerja. Tetapi dalam permainan Cashflow ini, “doodads” adalah satu dosa. Kita seolah-olah dihukum kerana membazirkan wang kita ke arah “doodads”. Setelah habis permainan, hati saya dapat merasakan sebenarnya memang “doodads” itu satu pembaziran walaupun sebelum ini tidak. Aneh, ia melekat di dalam hati...

Saya boleh menulis berbab-bab tentang Cashflow 101 kerana saya adalah peminat buku Rich Dad Poor Dad dan semua buku karangan Robert T. Kiyosaki yang menjadi koleksi peribadi saya. Pengalaman saya bermain simulasi Cashflow 101 amat menakjubkan. Saya ingin mengesyorkan anda untuk mencuba simulasi Cashflow 101 ini sebelum anda mengambil tindakan apa-apa untuk menambah pelaburan anda atau membazirkan wang anda.

Kepada anda yang baru meneroka alam pekerjaan setelah tamat belajar di kolej atau universiti, inilah peluang anda untuk mengambil langkah pertama yang betul. Kesilapan pertama yang anda lakukan di dalam kehidupan anda berlandaskan kekurangan ilmu akan membantutkan kejayaan anda. Tingkatkan ilmu, berani ambil risiko dan teruskan berjuang.
JUMPA ANDA DI PUNCAK KEJAYAAN..….


Sila lawati www.bicarajutawan.com untuk mengetahui lebih lanjut tentang cashflow 101.

Anda juga boleh baca artikel tentang cashflow 101 di :-

+
+
+
Artikel ini ditulis oleh Dr Azwan untuk www.BicaraJutawan.com

3 comments:

Anonymous said...

panjangnye crite....sampai 3 part. Saya punya sikit je. Kena minum sup sarang burung bagi tambah idea nih..

Dr Azwan said...

Nak promote sup sarang burung pun boleh... Mari datang beli sup sarang burung kat Mat Niaga!

Anonymous said...

best penulisan Dr, saya suka sangat membacanya. selalu2 update yer...

Related Posts with Thumbnails