Monday, October 1, 2007

Jihad Ekonomi - satu tuntutan

Assalamualaikum Warahmatullah...

Semoga semua pembaca blog saya mendapat Rahmat yang tidak terhingga daripadaNya di bulan yang penuh berkah. Terima kasih kerana sudi melawat blog saya ini. Catatan pengunjung pada minggu yang lepas menunjukkan angka 271 orang. Tertinggi sejak blog ini mula ditulis. Diharapkan ia akan terus berkekalan InsyaAllah.

Alhamdulillah, jualan kuih raya juga memberansangkan. Masih ada lagi tempahan-tempahan last minute yang diterima walaupun kami sedang mengejar untuk menyiapkan beberapa order di dalam minggu ini dan minggu-minggu terakhir puasa. Terima kasih di atas tempahan-tempahan anda. Allah jua yang membalasnya.

Segala kesyukuran kepadanya kerana pada bulan Ramadhan al-Mubarak ini saya diperkenalkan oleh seorang Ustaz yang bernama Ustaz Syakir baru-baru ini ketika menghadiri Usrah bulanan ABIM dan Iftar Biro Kesihatan ABIM. Beliau masih muda di dalam lingkungan 40-an merupakan lulusan dari Universiti Al-Azhar dan menyambung pelajaran di United Kingdom di dalam pengajian Islam. Beliau memulakan perniagaan ketika belajar di UK di dalam bidang elektrik dan elektrik gadget supply. Beliau kemudian mengambil Master in Business Admin. Setelah 15 tahun di dalam bisness beliau sekarang mempunyai 2 buah kilang dan sebuah pejabat bertempat di Putrajaya. Pekerja beliau seramai 58 orang semuanya.

Walaupun seorang Ustaz beliau mempunyai pemikiran yang berbeza dan kesungguhan di dalam perniagaan yang boleh menjadi contoh kepada umat Islam yang lain. Saya ingin jadikan beliau sebagai Mentor saya.

Antara kata-kata beliau ialah menjadikan ekonomi sebagai salah satu cabang jihad. Bahawa Rasulullah menyebarkan Islam ketika beliau merupakan seorang peniaga, Isterinya peniaga dan 7 daripada 10 sahabat rapat beliau adalah peniaga. Besarnya pengaruh perniagaan di dalam Islam sehingga Allah meletakkan tanggungjawab yang berat ke atas peniaga, iaitu peniaga yang jujur akan berada di bawah lindungan Allah di dalam syurga dan peniaga yang mengurangkan timbangannya akan masuk neraka. Allah meletakkan para peniaga yang jujur sama tarafnya dengan orang-orang soleh dan para-para pemimpin.

Ustaz juga ada menyatakan bahawa Prinsip Muamalah merupakan cabang yang sangat besar di dalam sistem Islam. Ini menunjukkan bahawa ekonomi dan perniagaan diberi satu kelebihan dan penekanan yang sangat besar di dalam Islam. Sistem Muamalah yang tersusun tidak ada disentuh dan diperakui oleh agama-agama samawi yang lain iaitu yahudi dan nasrani. Lihat sahaja Perbankan Islam sekarang ini tumbuh bak cendawan di serata dunia.

Beliau juga ada menyentuh mengenai pemikiran anak-anak melayu yang baru keluar dari kepompong universiti kepada masyarakat. Kebanyakan dari mereka yang pertama bukan sahaja memilih kerja, tetapi memilih untuk bekerja di syarikat yang lebih besar seperti GE, Petronas, TNB dan lain-lain lagi walaupun ditawarkan gaji yang sama baik. Ini menyebabkan turn over untuk pekerjaan sangat tinggi dan proses pengembangan syarikat menjadi lebih sukar kerana terpaksa melatih pekerja baru.

Dari segi mengambil pekerja baru pula, kebanyakan lulusan universiti daripada kaum bumiputera tidak mempunyai kecekapan, iltizam dan kemahiran yang "outstanding" berbanding dengan lulusan kaum cina. Sebagai contoh, apabila diperhatikan, ada di antara mereka yang mengeluh kerana terpaksa mengisi beberapa helai borang ketika memohon kerja. Sedangkan di dalam dunia bisness yang sebenarnya, mereka terpaksa "mengunyah" kontrak tender yang beratus-ratus helai di dalam masa beberapa jam sahaja.
Ada juga cerita menarik yang dikongsi. Menurut beliau, rezeki di dalam perniagaan ini sangat luas walaupun dengan menjual itik plastik mainan (yang dalam kolam mainan tuh). Untuk pembelian melalui tender kerajaan, syarikat dimestikan untuk berdaftar dengan e-perolehan. Apabila satu kementerian ini membuat tawaran untuk membeli 5 juta itik mainan plastik untuk diedarkan ke sekolah sekolah dan taman didikan, hanya satu-satunya syarikat yang telah mendaftar e-perolehan untuk menjual itik mainan plastik ini di Malaysia... dan ia merupakan syarikat cina. Menang tanpa bertanding! Dan marginnya RM 2.5 juta! Jual itik mainan pun dapat juta-juta..

Akhir kalam... apakata kita cuba membaca buku-buku yang boleh menambahkan ilmu kita di dlam perniagaan? Mungkin dengan membaca kita dapat melihat dimensi baru di dalam pemikiran kita yang tak pernah kita terokai.. Mungkin ia sebenarnya boleh membina keyakinan untuk berniaga. Dan mungkin juga di dalam diri kita terdapat bakat perniagaan yang masih belum dicungkil keluar tetapi akan menunjukkan dirinya suatu masa nanti. InsyaAllah.





1 comment:

Anonymous said...

wah...bersemangat saya pabila selesai membaca kuliah hari ini.thanks!!

Related Posts with Thumbnails