Thursday, April 17, 2008

Tahniah! Graduan Perintis Perubatan UiTM..

Assalamualaikum,



Ini adalah gambar yang saya ambil daripada sebuah blog dipanggil Qanun Fi_at Dunia yang ditulis oleh Sdr Afif.

Gambar di atas adalah gambar barisan Doktor perintis Graduan Perubatan UiTM yang baru sahaja lulus di dalam peperiksaan Professional pada awal bulan April yang lepas.

Untuk pengetahuan anda, untuk menjadi doktor, selain daripada peperiksaan bulanan dan peperiksaan akhir posting, terdapat 2 peperiksaan utama di dalam perubatan di panggil peperiksaan Professional.

Peperiksaan professional pertama adalah peperiksaan pra-klinikal iaitu peperiksaan teori yang diadakan pada tahun kedua perubatan. Peperiksaan professional kedua pula ialah peperiksaan klinikal bersama pesakit di samping peperiksaan bertulis di tahun akhir. Ini merupakan peperiksaan utama dan terakhir sebelum seseorang itu boleh digelar doktor.

Berbeza dengan bidang-bidang lain, di dalam peperiksaan professional, anda dikehendaki mengetahui segala ilmu-ilmu yang dipelajari sepanjang 5 tahun anda menjadi pelajar perubatan. Penilai peperiksaan (examiner) biasanya dijemput dari universiti-universiti lain seperti USM, UM, UKM, UNIMAS, UIAM atau Universiti dari luar negara seperti Universiti Singapura. Soalan-soalan boleh ditanya daripada soalan teori semasa anda belajar di tahun 1 sehingga soalan klinikal.

Menjadi graduan pertama perubatan menyorot semula kisah nostalgia saya dan rakan rakan yang merupakan graduan perintis Perubatan bagi Kulliyyah of Medicine, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Kebiasaannya, graduan sulung perubatan mana-mana Universiti pun akan diperhatikan oleh pakar-pakar di hospital tempat mereka akan bekerja untuk menilai sejauh mana keberkesanan ko kurikulum Universiti tersebut yang diguna pakai.

Graduan sulung juga adalah satu penanda aras kepada batch-batch seterusnya untuk meningkatkan lagi kualiti dan semangat juang agar mereka juga dapat bersama-sama senior mereka di dalam arus perkhidmatan perubatan di Malaysia.

Kepada semua graduan perubatan UiTM yang lulus baru-baru ini, terutama kepada adik-adik ahli biro Kesihatan ABIM iaitu Dr Jalil dan Dr Junaidi, jangan lupa tugas anda kepada masyarakat. Ada projek Klinik Amal Biro Kesihatan sedang menanti anda sebelum anda di posting ke Hospital sebagai houseman....

TAHNIAH!!


Salam..

4 comments:

Anonymous said...

Tahniah Graduan Sulung UiTM. Aku bangga jadi junior korang.

Anonymous said...

Stau aku MBBS uitm ade 3 peperiksaan professional, bukan 2

Fasa 1 (tahun 1)=pro1
Fasa 2 (tahun 2)=pro2
Fasa 3 (tahun 3,4,5)=pro3

Aku masih ralat dgn pro2 sbab aku trlps pluang tuk dpt distinction...kantoi viva distinction arghh!!!

apepun tahniah pd senior-senior aku..buktikan yg uitm bukan universiti kelas 2 atau 3 sprti yg orng cina & india kata.

syafiqa salim said...

uitm mbbs ke????

bila hati berbicara... said...

salam..DR, sy nak tanya ckit bley? posting utk thn 3 mcm mn? x lama lg sy akn strt clinical..mcm mn cara belajar ms clinical ?

Related Posts with Thumbnails