Tuesday, July 22, 2008

KURSUS TERNAKAN CACING SECARA KOMERSIAL


Assalamualaikum kepada Semua Pembaca Yang Dihormati,

Ramai yang ingin menternak cacing dan menjadi usahawan baja kompos dan cacing tetapi tidak tahu dan tidak pasti bagaimana untuk melakukannya. Yang paling penting anda perlu tahu kenapa anda menternak cacing? Apakah penghasilannya? Saya dapati ramai yang membeli cacing tetapi keliru tentang hasil produknya dan apakah pulangan kepada pelaburannya?

Ramai yang sudah menempah cacing daripada saya dan saya dapati mereka masih lagi tidak bersedia. Mereka telah datang kursus tetapi mereka masih tidak pasti bagaimana untuk menyediakan makanan cacing atau mengasingkan kompos. Ramai juga yang mengeluh kenapa cacing mereka mati? Kebanyakan hanya tahu teori... bagaimana dengan praktikal?

"Sesiapa yang inginkan dunia maka dia perlu mempunyai ILMU, Sesiapa yang inginkan Akhirat maka dia perlu mempunyai ILMU, Sesiapa yang memerlukan kedua-duanya maka dia perlu mempunyai ILMU".

Maka ilmu ini perlu merangkumi teori dan praktikaliti.

Sebelum menternak cacing, anda perlu fahami :-
1. Cacing dan jenis-jenisnya
2. Anatomi dan sistem fisiologi cacing (secara ringkas) untuk mengetahui struktur tubuh, sistem peredaran darah, pernafasan, pembiakan dan proses pertinjaan.
3. Bagaimana survival kehidupan cacing
4. Bagaimana cara menternak cacing secara komersial
- pemilihan lokasi
- pembuatan kandang
- penyediaan makanan atau medium
- pemilihan induk
- pembiakan induk
5. Hama dan musuh cacing
6. Penuaian
7. Analisa hasil penternakan
8. Tips-tips untuk menjayakan penternakan
9. Praktikal di tapak penternakan
10. Membuat jaringan perniagaan

Oleh hal yang demikian, saya ingin menganjurkan satu kursus penternakan cacing ini dengan kerjasama Syarikat Agro Tech - satu syarikat penternakan cacing dan pembuatan makanan cacing di Saujana Utama, Sungai Buloh.



Kursusnya adalah seperti berikut :-

Tarikh : 14 hb Disember 2008 (Ahad)
Masa : 8.45 pagi hingga 4 petang
Tempat : Saujana Utama, Sungai Buloh, Selangor
Bayaran : RM 300.00 sahaja
Hubungi : Dr Azwan 012-9597074 @ abiteha@yahoo.com


Kelebihan Kursus
Modul akan disediakan sepenuhnya.
Praktikal di tempat penternakan.
Kontrak Farming untuk pembelian induk dan baja disediakan.
Tawaran menjual cacing dan makanan cacing dengan harga istimewa.


Sekiranya anda berminat - anda boleh hantar email atau hubungi saya pada email abiteha@yahoo.com atau telefon 012-9597074.

Sila sertakan Nama, No Kp, alamat email dan cara untuk menghubungi anda bagi saya menghantar gambar peta tempat kursus. Pilih tarikh yang mana satu anda ingin sertai.

Pembayaran boleh dibuat melalui bank transfer ke akaun Dr Shahrizal Azwan Bin Samsudin
Maybank Current Ac : 564388100840

Sila simpan resit anda atau emailkan bukti penghantaran kepada saya selepas membuat bayaran.

Ambil peluang ini untuk menyertai kursus dengan harga yang berpatutan dan akan membawa anda ke mercu kejayaan. Jumpa di sana!..

012-9597074

13 comments:

pitihkawe said...

Kenapa tak terus sahaja ceritakan dengan selengkapnya maklumat penternakan cacing disini. Sesungguhnya setiap ilmu yang anda curahkan allah akan balas dengan ganjaran yang setimpal.

Anonymous said...

sorry la cik abang kamal.. kursus ni ada praktikal la bang... mana boleh main curah-curah je dalam blog. Kalau nak maklumat lengkap yang PERCUMA DAN FREE pergi la cari blog khas pasal cacing bang....

Anonymous said...

Ingin menjemput menbaca artikel yang bermanfaat dalam bahasa malaysia di http://www.ezineartikel.com

Anonymous said...

salam semua, sya cuma ingin bertanya sesiapa yg selalu hadir kursus2 yg dianjurkan ini, maksud sya kursus2 yg terdahulu??. Sya bukan apa, peluang2 begini org2 kita BUMIPUTERA kurang nak attend, mcm baru2 ni, sya ada attend 1 kursus(penternakan * secara komersial), hampa sgt la bila tgk majority yg hadir adala NON-BUMIPUTERA, yang anjurkan adalah BUMIPUTERA themself, knapa kursus2 ni terbuka???knapa??? nak tahu yg buat hati sya panas soalan2 yg ditujukan semuanya kearah konon2 ala mcm nak ambik kuasa pulak, they all ni mcm nak "KUASAI" kepakaran ni, sya tahu la they all ni byk duit, tapi kalau kita lalai habislah kita pada masa akan datang....memanglah ilmu jgn tamak, bukan bley kita bawa ilmu masuk dlm kubor tapi......sendiri mau ingat la.......ini cuma luahan hati sje, tiada niat apa2....salam....

Anonymous said...

ya saya memang setuju dgn. komen diatas,
sepatut ilmu yng sebegini tidak patut ada ketirisan pada non-muslim atau non-bumi.kita patut memperkasakan ekonomi dikalangan kita dulu.kalau ekonomi kita kuat
tiada siapa boleh gugat.ambil contoh bangsa Yahudi bandingkan dengan bangsa Indonesia,siapa yang hebat siapa yang melarat!

Anonymous said...

Aduh!!! kat mana mana pun Racism. apalah nak jadi ngan dunia ni. Manusia oh manusia....

Anonymous said...

Saya menyokong penuh usaha untuk menaikkan taraf ekonomi melayu, bukan racist. Kalau tak bangsa sendiri tolong melayu sapa lagi. Marilah kita united & bersatu. Saya sekarang berada di US. Sekarang penaja ramai hantar non-bumi, alasan anak melayu result tak cukup bagus. Hantar 40 students, 4 aje melayu, hantar 20, 3 aje melayu. Dah berapa tahun macam ni. Baik JPA, Bank Negara..especially JPA lah...tolonglah bela nasib bangsa sendiri.

Tengok iklan kerja asyik nak bahasa mandarin, macam nak kerja kat Cina pulak.Plus students non-bumi kat US ni selamba je cakap dia orang nak hapuskan kuota bumi & one day dia orang nak jadi PM. Kalau cina jadi PM, apa akan jadi pada nasib melayu? nak jadi S'pore? dimana anak2 melayu tak dapat kerja yg elok, kerja kuli aje yg diaorang bagi. Nak join military pun tak boleh, kerajaan tak trust melayu. MAcam tu sekali.

Pepatah kan dah kata buat baik berpada-pada...jangan sampai non-bumi pijak kepala kita & kita merempat kat negara sendiri.

Saya dulu kerja 2 company cina. Cina2 ni terang2 cakap nak hapuskan hak kita, nak tukar malaysia jadi next negara cina.

::MERN STUDIO:: said...

err... sorry ya, ini cuma pandangan saya saja. cam mana orang melayu nak maju kalau diri sendiri tak nak memajukan diri sendiri? contoh; kursus yg dianjurkan, non bumi yg datang. so nak salahkan diorang ke?? atau nak salahkan diri sendiri (org melayu) yg tak nak pergi? lu pikir la sendiri. diorang attend kursus tu sebab diorang nak berjaya. kalau org melayu nak berjaya, attend je la kursus tu. sama dgn erti kata lain, berusaha lah sendiri, bukan asyik nak komen non bumi je. seperti lirik malique yg dipetik dari album O.K "ku lihat layu dalam melayu..." "takan hilang melayu di dunia, ya! apa gunanya tak hilang di dunia kalau kudrat tak berjasa..." heheh lu pikir la sendiri nabil!!!!

Delilah said...

klu kusus belah utara ada tak.. kt penang ker :-?

Anonymous said...

Dr

Salah tarikh kot saya rasa yang dr maksudkan adalah 19 Okt 08 kan...
rasanya saya pun nak joint sama..

Riza

bai musa said...

skrg kursus nya ade lg ke?

RAFIZAH BINTI SAAD said...

Nk tnya skrg ni msih ada lagi ke ternak cacing..sy brminat nk mncuba

RAFIZAH BINTI SAAD said...

Nk tnya skrg ni msih ada lagi ke ternak cacing..sy brminat nk mncuba

Related Posts with Thumbnails