Saturday, November 6, 2010

MRA Bantu Mangsa Banjir di Kedah



Assalamualaikum,

Malaysian Relief Agency (MRA) telah memulakan usaha untuk membantu mangsa banjir di Kedah melalui pasukan MRA Utara yang diketuai oleh Sdr Shahrulazilan Said dan dbantu oleh Sekretariat MRA pusat Sdr Khairil Annuar di pejabat MRA di Kuala Lumpur.

Dana sebanyak RM 4000 telah diserahkan untuk memulakan gerakan membantu mangsa di sana dan RM 10,000 lagi telah diluluskan semalam sebagai bantuan tambahan.

Menurut Sdr Shahrulazilan, situasi menjadi semakin getir sekarang. Di bandar Alor Setar keperluan air bersih adalah meruncing. Air bersih yang diperlukan untuk minum, memasak dan membersihkan diri dicatu, malah untuk wudhu juga tidak mencukupi. Bekalan air-air mineral di kedai banyak yang habis.

Terbaru MRA telah menerima bantuan 350 kotak air mineral untuk diagih-agihkan kepada mangsa banjir.

Punca elektrik dijangka akan ditutup sekiranya banjir terus berlarutan. Stesen petrol ditenggelami air dan terpaksa ditutup akibat banjir menyebabkan masalah kekurangan petrol di banyak tempat. Kenderaan yang digunakan untuk berpindah dari kawasan banjir mengalami masalah kekurangan minyak kerana tiada tempat untuk mengisinya.

Menurut laporan, keperluan mendesak bagi tisu basah untuk membersihkan bayi, lampin dan juga susu untuk bayi dan kanak-kanak.

Hampir 23,000 orang telah menjadi mangsa banjir di Alor Setar.

MRA sedang mengumpulkan beberapa pasukan untuk membantu pasukan MRA Utara di sana. Sesiapa yang berminat boleh menghubungi MRA di laman sesawangnya www.mra.my.

Saya akan mengetuai pasukan perubatan MRA ke sana dan akan memulakan tugas pada minggu ini bermula 12-14 hb November 2010. Sesiapa yang berlatar belakangkan paramedik boleh hubungi saya atau email di abiteha@yahoo.com.

Sesiapa yang ingin menyampaikan bantuan air mineral, lampin, susu, makanan, ubat-ubatan dan bantuan boleh hubungi saya atau hubungi pejabat MRA (U.P Fauziah Tahar).

Salam.

Dr Shahrizal Azwan Bin Samsudin
Pengarah Bantuan Kecemasan Perubatan, MRA

2 comments:

JingleBeeStore said...

Salam,
Saya ingin dermakan pampers dan susu bagaimana cara nak serahkan barang ini? Tq

Dr Azwan said...

salam mamarifa : boleh hubungi mra. Sila klik di website MRA atau lawat di www.mra.my. Bantuan anda dialu-alukan.

Related Posts with Thumbnails