Saturday, August 30, 2008

Belanjawan 2009 - Kerajaan Beri Percuma Elektrik






Assalamualaikum,

Selain daripada rokok, kerajaan telah memberi kemudahan bil percuma kepada pengguna elektrik yang menggunakan elektrik di bawah paras RM 20 ke bawah. Mengikut PM, ini dijangkakan memberi manfaat kepada 1 juta penduduk di Malaysia.

Saya juga ada berniaga runcit kecil-kecilan. Bil elektrik kedai naik dari RM 120.00 sebulan ke RM 180 sebulan bulan ini. Ini disebabkan oleh tarif elektrik yang meningkat dan penggunaan peti ais merupakan penyumbang terbesar kepada peningkatan ini. Malah TV pun tiada di kedai itu dan lampu sahaja hanya dibuka pada waktu malam.

Saya menjangkakan agak mustahil sebenarnya sebuah tempat kediaman yang mempunyai isi rumah 5 orang untuk mencapai penggunaan elektrik di bawah RM 20 sebulan. Dengan mempunyai sebuah TV, 3 buah kipas, 1 buah radio buruk, 5 unit lampu kalimantang, 1 rice cooker, 1 unit seterika, 1 charger handphone, 1 buah komputer dan sebuah peti sejuk di rumah.

Melainkan rumah tersebut yang penghuninya ada sekali sekala, rumah di kawasan sangat pendalaman atau perkampungan orang asli yang menggunakan tenaga solar.

Bagaimana pula ia merangkumi pengguna seramai 1 juta orang di Malaysia yang menggunakan elektrik RM 20 ke bawah?

Takkan ramai betul orang miskin di Malaysia?

Wallahu A'lam

19 comments:

Najah Farahin said...

saya pun heran, ada lagi ke org guna elektrik rm20 ke bawah ek
-najah-

Lutfi Lokman a.k.a kamitaken said...

"gula-gula" katanya anwar ibrahim

de_kerinchi said...

salam dr azwan,

rakyat sekarang boleh berfikir.... sedih bila lihat ada lagi pemimpin yang ingat rakyat ini boleh diperbodohkan....

selamat menjalankan ibadah puasa....

Anonymous said...

saya tinggal sorang.. cuma pakai satu bilik, satu kipas, satu laptop, satu tv, satu rice cooker, satu peti sejuk, satu tv (yang sangat jarang dibuka). dan penggunaan elektrik saya sememangnya melebihi rm20. apa lagi bagi yang berkeluarga! sungguh tidak masuk akal.

how gullible do the government think we are?

inilah akibatnya pemimpin yang tidak takut dan cinta Tuhan. dosa pahala tiada dalam organiser hidupnya.. walaupun mungkin berilmu agama dan berketurunan orang baik2!

kucau said...

ermmm. kita tak bleh kata takde org susah. mmg la kalau kita tgk diri kita dan sekeliling mmg lah x nampak org susah. nie bukan aku sokong paklah nie. kadar kemiskinan malaysia adalah 3.6 % pada 2007. kalau 3.6 % drpd 28 juta bukan ker dpt 1 juta ke? and then yg dekat2 miskin tuh pon bleh guna less than rm 20. yg kat umah ade lampu saja, takde peti ais. ade tuh. kat kg aku ade lagi. besor maknenya bagi org yg susah. BUT , bende nie langsung tak settlekan masaalah dari segi plan jangka panjang. tuh yg bebal PL

Jun said...

wahaha..kelako kan? bil air pon lebih dr 20 hengget...x logik langsung la..

Jun said...

wahaha..kelako kan? bil air pon lebih dr 20 hengget...x logik langsung la..

Nik Ha said...

Tak merasa la kami sekeluarga nak bil letrik free.kalau up 30++ ok gak..he..he..dpt merasa air free je. Alhamdulillah ;)Sy pun duk tepikir dak Dr, sape la yg bil dia 20hengget sebln tu. Kwn sy yg duk umah utk tdo mlm skjp je pun bil 30++ gak sebln . dia pun pelik. yg selalu on peti ais je

Anonymous said...

kucau,

takde sape kata takde orang susah di malaysia. ramai orang susah di malaysia ni.. akur tu. tapi dengan tarif elektrik yang meningkat, kalau sebelum peningkatan tarif letrik pun dah lebih rm20, apa lagi selepas.

memang ada golongan yang akan dapat manfaat..contohnya pakcik saya yang dok di kampung dan lebih selesa guna pelita ayan walaupun rumah pusakanya ada letrik.. tapi seramai yang dinyatakan oleh gomen kita - masuk akal ke?

Anonymous said...

Paklah.. YB Khalid bagi 20m3 air percuma dia bagi jugak... 20 jugak.. tapi bersyarat.. yg bil elektrik tak lebih RM20... memang ada.. yag takder perkakasan yg dr tulis tu.. yang cuma guna lampu dan radio jer kat rumah

Anonymous said...

hahaahaha..kami bil elektrik biasa 22.00 /24.00 hengget.
insyallah,kalu ada kemampuan,nak kurangkan jadi RM20..
( perlukah aku melihat tv dlm gelap atau tidak membasuh baju seminggu???)

Anonymous said...

saya tertarik dgn topik ni.. percaya atau tidak rumah saya (dihuni oleh 3 org, saya, suami & baby) tergolong dlm 1 juta yg mendapat manfaat bil elektrik free ni. Biasanya bil elektrik umah kami dlm lingkungan rm15 je sebulan. Penggunaan elektrik meliputi peti ais, tv, rice cooker, microwave, lampu, kipas,ubat nyamuk, 2 unit laptop dan mesin basuh. Nak kata kami jarang ada di rumah, tak juga. Mungkin kami bukan lah golongan miskin, tp menariknya kami mendpt manfaat ini.. alhamdulillah..

sharidah said...

agak melucukan tertanya tanya juga ada ke orang guna letrik 20.00 kebawah? dan dapati kalau ada pun terlalu sedikit kot. Mungkin suami isteri yang tua dan uzur yg tiada apa2 kemudahan selain mengunakan lampu letrik aje. Cuba kita tengok semula rancangan bersama mu. Saya pun nak tonton rancangan tu dan observe mungkin ada org yang betul2 miskin lagi di negara kita.

Anonymous said...

Susah nak percaya ya. Tapi kadang2 terfikir gak rancangan bersama mu dari TV3 tu. Mungkin ada kot tapi bilangan nya amat sedikit aje lah tu.

Dr Azwan said...

Rin : anda adalah satu dalam sejuta.. haha!

Idzaris : Anda juga akan menjadi kedua (lepas Rin) dalam sejuta! Tahniah...

Kucau : Aku rasa golongan sasaran selain daripda orang miskin yang tak pakai peti ais (selain daripda Rin..hehe) adalah pendatang tanpa Izin seperti Bangla dan Indon. Pendatang tanpa Izin sahaja dah dekat 3-4 juta. Mereka juga boleh mendapat manfaat bil elektrik bawah RM 20 di bumi bertuah Malaysia. Alhamdulillah.

kucau said...

ermm, tuh la masaaalahnya. sebenarnya gov tak boleh kurangkang kesusahan rakyat dengan bagi balik duit camni ( rebat petrol, kurang tarif letrik rm 20). tak jadi la plan yg utk jimatkan duit gov mase naikkan rege petrol tuh . heheheh. yg perlu adalah menaikkan pendapatan rakyat. ini tidak dtg dengan cepat tapi jangka masa panjang akan lebih berbaloi. tapi aku x nampak la plak plan2 yg camtuh. yep pertanian ade la nampak, tp semua negara maju kalau nak kekalkan competitiveness semua depends on HIGH tech yg mane maybe PL bebal. tehehhehe

Anonymous said...

Aku pun macam cuak jugak sapa yang guna bawah RM20.

Mungkin orang kat kampung bolehlah kot. Yang guna lampu je kot..

Tapi mungkin based pada statistik dari TNB, mungkin ada yang dapat manfaat darinya (bersangka baik....hehehe)

Anonymous said...

terfikir jugak...daripada kerajaan bagi free untuk bil 20 ke bawah, lebih baik bg rebat 20 ringgit bg bil yg bawah 100 ke, 50 ke. ramai dapat manfaat kann!! tp tu la...apo nak buek...kita bukan pak lah dan kroni-kroninye!

amydaud said...

rin - meter elektrik rosak tue..baik pi check tengok..hehe..
pengunaan kita yg lain2 sama.tapi tak la sampai guna microwave, rice cooker, ubat nyamuk, tetap dpt dlm rm25.00 juga..okay la...tak mahal mana....jenis peti ais pun mempengaruhi juga.

kalo tak guna computer & astro...mmg boleh dpt bwh rm20..:)..itupun setakat ada 2dewasa 1baby...

Related Posts with Thumbnails