Tuesday, April 1, 2008

JIHAD EKONOMI - BOIKOT PRODUK BELANDA !!





Assalamualaikum.

Saya ingin memohon kerjasama semua agar mengedarkan senarai produk ini kepada semua rakyat Malaysia agar semua produk dari Belanda ini diboikot.

Ini adalah berikutan filem pendek FITNA yang dijaja dan diedar ke seluruh dunia oleh Geert Wilders, Ahli Parlimen Belanda yang bersifat perkauman dan suka menghina Islam.

Saya juga ingin memohon bantuan semua bloggers agar menjadikan Boikot ini satu usaha bersama agar lebih ramai umat Islam di Malaysia dan seluruh dunia khususnya diberi peringatan dan pendedahan.

Pada pendapat saya ini adalah salah satu Jihad Ekonomi yang boleh kita jalankan kepada musuh Islam yang menghina dan mencaci kesucian agama Islam.

Menghina Nabi Muhammad seolah-olah menghina Allah. "Taatlah kepada Allah dan Taatlah kepada Rasul."

PRODUK DARI BELANDA
(Sumber daripada PPIM)

Lego -Kismis
Dutch Lady - Susu
Ferrero Roche - Coklat
Wall’s - Ais Krim


Planta -Magerin
Lady’s Choice -Magerin
Knorr -Perisa Makanan
Lipton -Teh

Unilever -Syarikat
Dumex -Susu Tepung

Nutricia -Susu Bayi

Kinder Bueno -Coklat

Sunlight -Pencuci Pinggan
Dove -Mandian
Radiant -Deodoran
Rexona -Deodoran
Ponds -Produk Kecantikan
Slimfast -Produk Pelangsing

Sunsilk -Shampoo
Fair & Lovely -Produk Kecantikan
Lux -Mandian
Vaseline -Lip Balm

Cif -Pencuci Lantai
Clear -Shampoo
Breeze -Pencuci Kain
Philips -Barangan Elektrik
Ing -Insurans

Shell - Minyak

Untuk senarai penuh klik di sini


Wallahu A'lam.

8 comments:

syamsul said...

salam.ini bukan pertama kali Islam di provokasi utk 'react' pada cubaan menjatuhkan maruah Islam. Bersama kita lancarkan kempen ini.tk

abahfateh said...

jangan beli minyak Shell. Buatan Malaysia ada, diproses di Paka dan Sg Udang.

apapun, terima kasih. Kalau tak, tak tahu dumex tu pun Dutch Co. punya.

abahfateh said...

dr azwan, saya baru masukkan entry boikot belanda dan link kepada blog dr.

Anonymous said...

salam,
dr. apa pendapat dr. tentang kenyataan dutch lady dalam surat khabar hari ni?
saya baca di harian metro je.
ada satu ruangan besar ala2 ucap tahniah-dutch lady beri kenyataan ttg perkara ni - saya pun tak tau nak tafsir mmacammana...

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Seperti yang kita maklum, telah macam-macam yang berlaku pada hari ni… misalnya negara yang menghina Islam, produk2 bertanda halal yang meragukan dan bermacam-macam lagi…Saya terpanggil untuk memberikan pandangan saya tentang permasalahan ini.

Seperti yang kita semua maklum, Islam menggalakkan umatnya melakukan atau menghasilkan sesuatu , misalnya mencipta produk, menghasilkan makanan. Perkhidmatan, perbankan dan lain-lain lagi dimana ini merupakan fardhu kifayah.

Namun begitu, amatlah malang, kita sebagai pengguna Islam masih berleluasa membeli produk-produk yang dihasilkan oleh orang bukan Islam sedangkan produk yang sama juga ada dijual oleh orang Islam. Bukankah menjadi kewajipan kita untuk membeli selagi boleh produk2 keluaran umat Islam. Ada yang memberi pelbagai alasan seperti produk mahal la, tak berkualiti la… susah nak dapat la… meragukan la.. dan bermacam-macam lagi…

Saya tidak menyalahkan mereka yang memberi alasan-alasan tersebut sebab mereka yang mengeluarkan wang dan wang bukannya sendirinya datang dari langit. Kita telah berusaha keras untuk mendapatkan wang tersebut jadi sememangnya kita ingin membelanjakan wang tersebut di mana kita mendapat hasil yang setimpal…

Namun begitu, alangkah manisnya jika kita dapat membelanjakan wang itu untuk membeli produk2 keluaran Islam. Adakah kekurangan pada produk orang Islam melebihi kemanisan menjalankan tanggungjawab sebagai orang Islam? Adakah keselesaan produk keluaran orang bukan Islam melebihi keyakinan yang wang yang didapati oleh orang Islam yang menjual produk itu dibelanjakan kejalanan Allah? Adakah kita yakin produk murah yang kita beli dari orang bukan Islam datangnya dari sumber yang halal?

Alangkah baiknya ..kita membeli produk di mana kita tahu pembuatnya itu mempercayai Allah… Alangkah lebih baik kita membeli produk orang Islam di mana wang yang mereka perolehi diketahui tidak akan dibelanjakan untuk menentang Islam…

Mungkin sekarang rakyat dari negara Denmark dan Belanda yang menghina Islam… kita boikot… nanti kalau rakyat dari negara Jerman, Perancis, Britain, Jepun, Korea juga buat perkara yg menghina Islam adakah kita akan boikot??? sudah tentu…. Namun jika kita sejak dari awal lagi dah berbelanja dan menggunakan produk2 keluaran orang Islam, tidak perlu lagi kita bersusah2 nak boikot… dan tidak berlaku diskriminasi terhadap orang Islam di negara tersebut.. sebab kita hanya beli barang buatan orang Islam… tak kira la datang dari denmark ke ..belanda ke… jerman ke…. Mungkin kita rasa susah nak lakukannya buat masa sekarang… namun bila lagi?? 10 tahun lagi??




Orang Islam adalah kuasa Ekonomi Malaysia..

Pendapatan bulanan

Islam RM2,711 (60% penduduk Malaysia)
Cina RM4,437 ( 26% penduduk Malaysia)
India RM3,456 (7.8% penduduk Malaysia)

Jumlah penduduk Malaysia 23 Juta Orang…

Secara perbandingan…

Kuasa membeli orang Islam = RM2,711 x 23M x 0.60 = RM 37.4 billion/ sebulan
Kuasa membeli orang Cina = RM4,437 x 23M x 0.26 = RM 26.5 billion/ sebulan
Kuasa membeli orang India = RM3,456 x 23M x 0.078 = RM 6.2 billion/ sebulan
Kuasa membeli orang Cina + India = RM 32.7 billion/sebulan

Jika kita lihat angka-angka tersebut, kita boleh tafsirkan bahawa orang Islam mempunyai kuasa membeli tertinggi jadi mereka lah sebenarnya yang menentukan siapa kuasa Ekonomi Malaysia… namun malangnya kita tidak melakukan apa yang kita semestinya lakukan…dan membiarkan kaum lain menjadi peneraju ekonomi seperti yang berlaku sekarang…

Perbelanjaan kita
Dari segi perbelanjaan kita ….. secara kasarnya kita membahagikan wang kita seperti berikut:

1)Kereta = 20%
2)Rumah = 30%
3)Insurans = 10%
4)Pelaburan = 20%
5)Perbelanjaan bulanan = 20 %

Jika kita berjaya membelanjakan wang kita untuk produk2 Islam bagi perkara 1 hingga 4 kita telah membelanjakan 80% gaji kita untuk produk orang Islam…Tak perlu fikir biskut apa nak beli pun kita dah boleh menjalankan sebahagian tanggungjawab kita jika kita menjaga perkara 1 hingga 4 yang di atas…

Jadi sebenarnya semuanya terpulang kepada kita...kita tahu memperjuangkan Islam bukan hanya di peti undi tetapi pada seluruh cara hidup kita … adakah bila parti yang memperjuangkan Islam memerintah… baru kita nak membeli produk2 Islam…. Mungkin ya, mungkin tidak…




Apakah peranan kita….

1) Kita hendaklah sentiasa melakukan yang terbaik untuk membeli produk2 orang Islam….
2) Kita hendaklah memastikan produk-produk Islam yang kita beli adalah betul2 dari orang Islam dan untuk Islam… bukan proxy atau setakat menggunakan cara Islam sahaja… misalnya perbankan Islam… memang banyak tapi kita harus pandai memilihnya…
3) Kita hendaklah belajar untuk menerima kekurangan produk2 keluaran orang Islam, misalnya keselesaan kualiti dan lain2 kerana yang penting apa yang kita beli diberkati Allah… kerana… bukan murah untuk tujuan penyelidikan dan pembangunan… jika kita memberi sokongan kepada produk2 Islam… InsyaAllah kualiti produk akan bertambah…
4) Dan lain-lain lagi…

Peranan saya….

Saya dan keluarga sendiri sedang cuba untuk membelanjakan wang kami untuk produk2 Islam… namun begitu begitu payah untuk memastikan produk2 itu adalah keluaran orang2 Islam… jadi saya bercadang InsyaAllah untuk membangunkan laman web yang berfungsi menyimpan pangkalan data untuk mendapat info berkaitan Islam dan produk Islam…supaya orang Islam mempunyai cukup info sebelum membuat pilihan produk yang akan dibeli….

Di akhir kata…
Bila kita betul2 menjalankan tanggungjawab kita sebagai umat Islam tak perlu lagi nak boikot2 barang…tak perlu lagi DEB…. Tak perlu takut kita akan dianiaya dan menyaniaya orang lain…. Dan lain2 lagi.. ..InsyaAllah…

Saya meminta maaf jika ada kekurangan atau kesalahan. Saudara dan saudari juga boleh memberikan komen kepada saya dan jika ada kekurangan, kesilapan, kesalahan dalam saya mengutarakan pandangan saya ini…

Bagi yang bukan beragama Islam… saya hanya menjalankan tanggungjawab saya sebagai orang Islam dan untuk memberi kesedaran kepada saudara2 saya….. keputusan masih ditangan mereka….

Sekian .. Wassalam…

Dr Azwan said...

Terima kasih syamsul, abahfateh dan anonymous di atas blog link masing2.

Anonymous: (Anda lebih digalakkan menggunakan ID selain dari anonymous)
Terima kasih di atas pemerhatian anda. Orang cina populasi 26% adakah berdasarkan fakta terkini? Kalau benar, ini merupakan satu pembuka mata.

Saya selalu terfikir alangkah baiknya anak muda yang keluar universiti membuat perniagaan yang banyak diceburi oleh orang cina dan india seperti telekomunikasi dan industri pembuatan.

Tetapi yang paling penting para pengguna harus memberi sokongan kepada peniaga Islam untuk menjadikan ini satu kejayaan.

Anonymous said...

http://saifulislam.com/?p=1678

bace la blog ne b'kaitan boikot n give ur comment

Hindi Choti said...


Hindi sexy Kahaniya - हिन्दी सेक्सी कहानीयां

Chudai Kahaniya - चुदाई कहानियां

Hindi hot kahaniya - हिन्दी गरम कहानियां

Mast Kahaniya - मस्त कहानियाँ

Hindi Sex story - हिन्दी सेक्स कहानीयां


Nude Lady's Hot Photo, Nude Boobs And Open Pussy

Sexy Actress, Model (Bollywood, Hollywood)

Related Posts with Thumbnails