Tuesday, April 29, 2008

SENARAI HOTEL YANG MENDAPAT SIJIL HALAL JAKIM


UPDATED !
Saya dapat senarai tambahan daripada pemberi komen bernama HUB HALAL JAKIM yang dihantar kepada Blog Ustaz Zaharudin
---------

Saya mendapat maklumat ini daripada posting di www.Tranungkite.net yang dipos oleh bputaih di dalam ruangan komen. Senarai ini diambil oleh beliau melalui laman JAKIM.

SENARAI HOTEL YANG TELAH MENDAPAT PENGESAHAN SIJIL HALAL MALAYSIA


HOTEL SERI MALAYSIA BAGAN LALANG
LOT 979, 980, PANTAI BAGAN LALANG
SUNGAI PELEK, SEPANG
43950 SUNGAI PELEK
SELANGOR
Maklumat dapur : Main Kitchen
Tarikh Sah : 01/12/2007 - 31/12/2009


EMPRESS HOTEL SEPANG
KSB REQUIREMENTS & REST SDN BHD)
JALAN ST 1C/7, MEDAN 88
BANDAR BARU SALAK TINGGI
43900 SELANGOR DARUL EHSAN.
Maklumat dapur : Main Kitchen (Central Kitchen)
Tarikh Sah : 01/12/2007 - 31/12/2009


TIARA LABUAN HOTEL
Jalan Tanjung Batu
87007 Labuan
Maklumat Dapur : The Grill, Malay Kitchen, Chinese Kitchen
Tarikh Sah : 01/12/2007 - 31/12/2009


GRAND BLUEWAVE HOTEL SHAH ALAM
Persiaran Perbandaran Seksyen 14
40000 Shah Alam
Maklumat Dapur : Semarak Kitchen, Main Kitchen, Malay Kitchen
Tarikh Sah : 01/12/2007 - 31/12/2009


HOTEL ARMADA PETALING JAYA
Lorong Utara C, Section 52
P.O Box 691
Pejabat Pos Jalan Sultan
46200 Petaling Jaya Selangor
Maklumat Dapur : MALAY KITCHEN / DAPUR MELAYU
Tarikh Sah : 01/12/2007 - 31/12/2009


LEGEND HOTEL KL
(METROPLEX HOLDINGS SDN BHD)
TKT 33, PUTRA PLACE OFFICE TOWER
100 JALAN PUTRA
50350 KUALA LUMPUR
MAKLUMAT DAPUR :
Di Atas Brasserie / Main Kitchen, Museum Chinese Restaurant
Tarikh Sah : 01/08/2007 & nb

UiTM Hospitality Management Services Sdn Bhd
INTEKMA RESORT CONVENTION CENTRE
PERSIARAN RAJA MUDA, SEKSYEN 7
40000 SHAH ALAM SELANGOR DARUL EHSAN
Tarikh Sah : 1/12/ 2007 - 30 / 11/ 2009


Hotel Hilton
Petaling Jaya 2
JALAN BARAT
46200 PETALING JAYA
Tarikh Sah : 1 /12/ 2007 - 30 /11/ 2009

Lotus Nation Sdn Bhd
HOTEL PUTRA KL
LOT 149 SEKSYEN 87
JALAN TUN RAZAK 50050 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah : 1 /12/ 2007 - 30 /11/ 2009

PNB Darby Park Executive Suite
(PNB Darby Cafe dan 39th Restaurant)
10 JALAN BINJAI
50450 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah : 1 /12/ 2007 - 30 /11/ 2009

RESORT VILLA GOLF COURSE DEVELOPMENT SDN BHD
IOI RESORT
62502 PUTRAJAYA
Tarikh sah : 1/5/2008 to 30/4/2010

Ming Court Hotel (KL) Sdn Bhd
(Corus Hotel, Kuala Lumpur)
Jalan Ampang,
50450 Kuala Lumpur
Tarikh Sah : 1/2/2008 - 31/1/ 2010

THE PARAMOUNT HOTEL 3,
LORONG 9A JALAN KAMPUNG DATO
96000 SIBU SARAWAK
Tarikh Sah : 16/03/2008 - 15/03/2010


Labuan Marina Centre Sdn Bhd
(Waterfront Labuan)
NO. 1, JALAN WAWASAN
87000 W.P. LABUAN
Tarikh sah : 1 /12/ 2007 - 30 /11/ 2009




Daripada senarai di atas, jika diperhatikan tidak semua dapur yang ada status halal. Kemungkinan daripada 6 dapur, cuma dapur melayu atau cina sahaja yang halal. Ini menyebabkan kita rasa ragu-ragu adakah dapur pastri, dapur western, dapur cold dan fusion juga menghidangkan makanan yang halal. Lebih baik jikalau kesemua dapur mendapat status halal. Jika ada tambahan, boleh letakkan di ruangan komen. Saya akan update kan dari semasa ke semasa.

Salam.

7 comments:

Nur said...

Salam Dr Azwan..
Utk orang awam yg tiada kuasa seperti saya..mmg kadang2 tertipu dgn situasi seperti ini..saya jadi confuse dgn sume makanan luar. seperti saya di kuantan, banyak kedai2 makan yg rata2 dikendalikan oleh org thailand/siam. kdg2 status mereka juga diragui sama ada islam atau tidak...selama ini saya mmg x prihatin akan logo halal di premis2 makanan ini...terima kasih kerana membuka mata saya..semoga umat islam terpelihara dari termakan benda2 yg tidak halal hasil dari manipulasi orang bukan islam (atau orang islam yg hanya pada nama sahaja)

Anonymous said...

doc,
blog yg menarik ye...kalau free dtglah melawat blog saya, mungkin ada benda yg boleh kita kongsi bersama

Anonymous said...

Salam. Sebenarnya senarai hotel yang dapat iktiraf HALAL JAKIM ni dah disiarkan oleh media pada tahun lepas. Sesapa yg peka tentu tahu perkara ini. Dan satu lagi, isu makanan x halal di hotel 5 bintang juga bukan perkara baru tetapi org Islam selalu x peka dan cukup suka makan kat hotel x kira lah bape bintang pun, mungkin rasa macam ada kelaaaass...Satu lagi yg nak saya kongsi dari maklumat student saya yg ambil kursus perhotelan, mereka akui kebanyakan masakan barat atau cina mesti campur alkohol apalagi kek. Saya rasa ramai Org Melayu muslim yg tahu tp wat2 x tau jerr....

Wassalam.

Anonymous said...

Ops Melaka takde ke hotel halal???
Susah le camni..
dah le selalu kursus



http://www.ligakampung.com/blog

Anonymous said...

Assalammualaikum Dr Azwan,

Saya nak bertanya la somo japanese restaurant in mont kiara halal ke tak? Sebab company saya nak buat dinner di situ? Ramai yang kate disitu tak halal. Boleh tak beritahu saya dengan kadar segera..

Terima kasih.
linzrina@gmail.com

MyBlack said...

salam semua,
kalau kita orang yang peka,sebenarnya banyak lagi tempat dan produk yang kita guna dalam hidup seharian yang tak halal.tapi kita tak tahu..jadi marilah sama2 join saya utk perjuangkan produk halal yang boleh jana pendapatan lumayan.hubungi saya di mienurkasih@yahoo.com.

Anonymous said...

Assalammualaikum, saudara islam ku semua.. pengalaman saya sebagai tukang masak di hotel 4star-5star sekitar kl memang terlibat dengan arak.. sememangnya haram.. saya bertekak dengan chef-chef di sana tidak mahu mencampur arak dalam masakan saya.. akhirnya saya meletak jawatan. Kepada saudaraku semua, pastikanlah hotel-hotel yang kamu hendak pergi mendapat sijil halal jakim.

Related Posts with Thumbnails