Friday, April 11, 2008

Respon Dr. Siti Tentang Kajian Produk Herbalife




Assalamualaikum,

Merujuk kepada komen artikel ubat tradisional yang tidak tradisional. Ini adalah respon daripada Dr Siti a.k.a Mak Iti Kawan Yus, kawan saya daripada salah sebuah pusat kajian perubatan di Malaysia ini melalui email kepada saya. Respon beliau ini adalah tentang satu literature daripada Science Direct tentang satu kajian daripada Liver unit, Hadassah-Hebrew University Medical Centre, Israel tentang produk Herbalife (lihat ruangan komen). Saya rasa ini adalah retrospective study.

Menurut pendapat seorang pembaca (Dr Shiha) yang memberi komen, study tentang herbalife ini tidak valid kerana bukan melalui Random Clinical Trial. Saya amat-amat bersetuju dengan pendapat Dr. Shiha yang juga amat berpengalaman di dalam bidang kajian perubatan. Terima kasih Dr. Shiha.

"Satu lagi, pasal artikel dari ScienceDirect (Herbalife) kat atas tu. Selagi tak buat Randomized Clinical Trial, the study is not so strong. Boleh masuk kategori Case Studies or anecdotal aje. However, it is good if we can do RCT on that - barulah valid. Wasalam. " - Dr Shiha


Namun begitu, saya juga ingin tahu apakah kesan kajian ini kepada pengguna. Oleh kerana saya sendiri pun tidak mahir di dalam bidang kajian klinikal, maka saya meminta respon daripada Dr Siti sendiri. Berikut adalah jawapan beliau (teks warna biru adalah tambahan daripada saya) :-

" Assalamualaikum,

Sebenarnya article dari Israel yang saya forward kat awak tu bukan saya sengaja cari kat science direct (accessed only with password-paid journal), tapi kawan yang pass kat saya. Saya tak pernah gi Israel tapi tengok dari Semenanjung Sinai, Mesir adalah sebab belajar kat sana.

Memang hebat marketing herbalife hingga tahun 2006 company meraih keuntungan 3.1 billion.

So dalam pencarian saya dalam science direct tu, saya terjumpa beberapa lagi artikel yang berkenaan yang melaporkan acute hepatotoxicity (kerosakan hati akut) disebabkan oleh herbalife.

Saya tak skeptik dgn perubatan herba bahkan saya pun dulu keje kat pusat penyelidikan perubatan herba, dan dalam menambahkan pengetahuan saya tu ada beberapa point yang menarik :

1. Perubatan sekarang ini hampir 70% berasal daripada herba i.e vincristine, vinblastine berasal daripada kemunting cina
(vincristine dan vinblastine ada digunakan sebagai ubat untuk rawatan cancer)

2. Utk menghasilkan ubat daripada herba memerlukan sekumpulan pakar yang komited, dan belanja yang maha tinggi

3. Proses penghasilan ubatan perlu melalui clinical trial
http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=46448: dan clinical trial ini sendiri bukan satu proses yang mudah

4. Perlu diingat ubat-ubat yang didaftarkan memang perlu melalui clinical trial yang ada 4 fasa sedangkan supplement tidak perlu kepada ini semua. Rujuk artikel Felix Stickel yang saya attachkan sekali.

5. Pendaftaran melalui Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan utk company dapatkan nombor pendaftaran MAL tu hanya check seperti heavy metal, pencemaran microbacterial, adulterants, steroid dll. adakalanya company ni pandai dia campurkan sildenafil pada kapsul tongkat ali so miss detection.

6. Sedikit mengenai preclinical safety evaluation utk herba yang meliputi toxicology dan pharmacology aspect. Ia meliputi in vitro mutagenicity dan in vivo general toxicity secara acute, subacute dan chronic (ia akan gunakan haiwan mengikut tahap, diberi dose herba selepas cukup masa akan disacrifice dan akan dibedahsiasat utk melihat kesan-kesan kepada keseluruhan organ. Di sini penyelidik akan dapat melihat 'sedikit' gambaran akan dos herba yang toksik kepada binatang. Ia bertujuan untuk mengenalpasti safe starting dose pada human volunteer (clinical trial).

7. Tahun 2004 ada ubat yang ditarik dari market (vioxx rasanya) sebab daripada phase 4 clinical trial (marketing surveillance) ada banyak adverse effect yang direport oleh pengguna.

8. kesimpulan dari artikel Israel tu dia tak condemn langsung herbalife tapi
mereka meminta prospective evaluation of Herbalife products for possible hepatotoxicity. Until then, caution should be exercised by consumers, especially among individuals suffering from underlying liver disease.

Kalau ikutkan scientific evidence paling tinggi adalah meta-analysis on RCT (baca semua RCT dan analysekan semuanya).

Kuat tak kuat methodology paper ni bukan itu isunya tapi apa yang dipaparkan tu cukup kuat sebagai bukti di mahkamah.Kalau dia nak pergi RCT pun at least kena tahu the safe starting dose herbalife kepada human volunteers.

Apa pula yang cuba disembunyikan oleh company herbalife tu bila researcher tu tanya composition dalam herbalife tu? (refer artikel Felix Stickel)
--- (**Tuan punya blog tidak siarkan --- cuma kepada sesiapa yang berminat boleh email.)

Kesimpulan saya forwardkan artikel tersebut utk menasihatkan pelawat blog dan manusia lainnya supaya berhati-hati sebab company herba punya motto "herba adalah bahan natural jadi ia selamat" bagi saya sangat-sangat salah. Sedangkan pegaga pun ada adverse effect dia kalau makan banyak2.

Dan saya rasa saya dah menyelamatkan penjual herbalife dari risiko kena saman kalau ada pelanggan yang dapat hepatotoxicity hasil makan herbalife. Sebab artikel ini dah lama wujud di internet.

Sekian.,
Mak Iti kawan Yus. "


Kesimpulannya, kepada pengguna produk ini yang mempunyai masalah hati, kenalah berhati-hati kerana retrospective study ini (walaupun tidak kuat) menunjukkan masalah hati kepada mereka yang menggunakannya.

Tujuan artikel ini dikeluarkan bukan untuk merugikan bisnes mana-mana pihak. Ini sekadar untuk menambah pengetahuan dan berkongsi ilmu. Semua orang patut tahu tentang apa supplement yang mereka telan setiap hari. Berhati-hati ketika memakan apa-apa produk pun kerana di sebalik sebutan "tradisional" atau "herba" itu juga mungkin ada masalah di sebaliknya. Terima kasih Dr. Siti di atas penerangan di atas.

Wassalam.

44 comments:

Anonymous said...

salam,
dr azwan,

1.kalau selalu sgt minum nescafe(2kali sehari) effect hati tak?

2.kat pejabat ni ada pulakle yang jual makjun berbentuk kapsul pil..masa promote tu saya layan jela, tapi memang saya tak beli le..
cuma, org menjual ni ada sebut, makjun tu dibuat sendiri..tapi dalam bentuk pil kapsul???boleh ek buat sendiri?
demi menjaga hatinya saya takdelah bertanya "diluluskan oleh Kem Kesihatan tak??" kalau org kat kedai atau di pasar malam putrajaya yang mahal teramat ni mmg saya akan tanyale seolah2 saya ni penguatkuasa kesihatan/kepenggunaan/kualiti dll..
tapi point saya cuma nak tanya kalau buat sendiri ni boleh percaya ke? maksud saya kita kan tak tau kesan jangka panjangnya...tah pembuat tu test dulu ke tidak...
kesianla kalau2 atas sebab makan benda2 camni yang kita ingat akan menyihatkan badan tapi merana lagi adala..almaklumla buat sendiri...ala2 masak sendiri makanan kat rumahle tak beli di kedai..what's your opinion?

2.dr, maklum tak yang nama dr n your blog appear in one book title "sedia melangkah ke alam baru"-pasal kehamilanle..
dia quote your blog's article about mengira hari kesuburan wanita...saya memula tu gelak pun ye.. hehe bukan apa, just because kita kenal je..n sebenarnya mmg dia amik artikel tuh copy paste dalam that book..kena claim nih...haha.. your article been appreciated..congrats..

4. saya tanya kat sini sbb tgk dr dah lama tak jawab soalan yang ada di arikel mengira hari subur tuh...
dah lama tak period le..since 31st januari 2008..teringin nak bagi adik kat fatimah.. tapi dah check (UPT sendiri)5 kali - negative...sedihnya.. but I'm really tired of my workload..dgn tak boleh cutinye...adakah perkara tu mempengaruhi..byk lagi le nak cerita kat dr nih...tapi pjg sgt pulak...

ok dr, salam,
daripada ahli biro kesihatan yang dah lama menyepi daripada memberi ubat...

Dr Azwan said...

1. Belum pernah dengar lagi orang minu nescafe kena liver failure. Saya rasa tiada. Tapi kafein ada masalah nya yang tersendiri.

2. makjun yang buat sendiri biasanya bulat-bulat cam taik kambing.. huhu.. itu yang nenek saya selalu makan dulu. yang kapsul nih dah kira canggih. Tapi ada banyak cara marketing, salah satu cara ialah dengan menipu! Jangan lah beli kat pasar malam. Sahih takder tanda MAL @ KKM tuh.

3. Kalau ambik tapi ada aknowledgement tak pelah. Tak payah lah claim duit. Tapi kalau nak bagi share noproblem. Nanti lah nak cek. Kalau saman RM sejuta kayo pakcik!

4. Kalau 31st Januari sampai sekarang baru nak periksa UPT memang lah negatif. Seperkara tentang pemeriksaan GnRH -sejenis hormone yang keluar dalam air kencing ketika mengandung ialah, ia keluar di dalam 6 minggu tak datang period dan ia akan menghilang di dalam masa 10 minggu daripada last period. GnRH ini akan akan dikesan di dalam test strip yang menjadikan dia 2 lines.

So kalau dah berbulan2 mengandung tentulah test air kencing untuk GnRH negatif. Lebih daripada itu awak boleh jumpa O&G buat ultrasound.

Saya ada cerita menarik tentang suami isteri yang negative UPT jugak. Suami isteri ingat perut isteri dia semakin besar sebab makin gemuk. Isteri dia datang jumpa saya sebab dia kata perut dia masuk makin gemuk atau angin sebab semakin besar. Last period 4 bulan dulu.

Saya bagitahu dia sebab utama perempuan tak datang bulan lama-lama macam ni ialah mengandung. Bila saya kata mcm dia kata tak mungkin mengandung sebab UPT negative dan tak ada tanda2 mengandung pun. Lagi pun dia baru ajer dapat anak kecik.

Bila buat Ultrasound, baru nampak, anak menendang2.

So utk confirm baik buat ultrasound.

Awak ni Puan R ke? Misteri betullah puan R nih. Adik saya dua kali duduk periksa SP8 tapi gagal. Sedih betul. Kirim salam kat Bro W ok. Macamana dia? Dapat kerja baru dah?

Dr Azwan said...

Lupa pulak, Tapi kalau strict breastfeeding, kadang2 period boleh tak datang dipanggil breastfeeding amneorrhea. Itu sebab UPT negative.

Anonymous said...

puan R le ni..
takpe saya pun dah gagal kali ke 4...hahaha...rezeki yang 1st tu lulus sampai dapat contract..
bro W skrg di JPM...

1. kalau boleh tulisle artikel ttg nescafe tu...

2. saya dah stop bf after kena herpes hari tuh..(6months)sedihle jgk..saya dah check awal lagi masa terlewat drpd 28days tu..tu yang boleh sampai 5x..
tah bila le ada mase nak jmpa dr nya...rumah mak mertua pun dah lama tak balik..

3. dr, dalam buku tu complementary khusus takda.. tapi ada sebut "artikel oleh dr azwan dalam blognya drazwan.blogspot.com"...nanti saya check semula penulisnya..ada 3org..extract from majalah Pa&Ma...ala2 compilation...dalam rujukan takda tersenarai le pulak nama dr...hehe..bukan batu api..just checking...kalau betul dpt claim blanje saya ek...

Anonymous said...

nak sambung sikit lagi...
saya pun gemuk dah skrg nih... sampai org ofis saya kata masa sy mengandung dulu lagi kurus dr sekarang...

oh yeke UPT tu utk awal2 je...laa.. saya ingatkan yang check urine stiap kali checkup mengandung tu UPT gak...haha..rasa macam sgt kurang pandai...

pasal makjun tu, sbb dalam bentuk kapsul,rasa cam tertarik nak beli...tapi sbb masih lagi rasional, saya tak beli le sbb saya ni pun tak berapa disiplin dalam makan ubat ni..

Q:
ttg hati ni, kalau anak saya dulu kuning lambat habis ada risiko gak ke bila dah besar...?macammana nak avoid drpada kerosakan hati?

ttg adik dr tu, keep trying..don't give up..concentrate more to the test peribadi i.e sahsiah and also essay kasi power..

puan R a.k.a. mrs W

Dr Nazatul Shiha said...

Sama - sama Dr. Azwan.

Setuju dengan Mak Iti aka Yus :)

But we are talking about two different things:
1) Mak Iti mengingatkan mengenai adverse effects of the herbalife

2) Saya menyentuh mengenai the effectiveness of the herbs/herbalife. Hence, the RCT.

Walaucamanapun, kesedaran dan awareness kepada public yang ingin kita berikan ;)

Salam

MrsNotSoCool said...

Salam, saya come across this blog bile mancari info tentang produk Herbalife.

Tapi bile sy baca, sy macam dah ragu2 untuk membeli produk ini. FYI, sy agak berisi. Jadi ada cadangan untuk turunkan berat badan memandangkan exercise sy cume di hujung minggu, itu pun main tipu2 :)

mado_ct said...

Makan ape pon biarla berpada-pada.
Artikel yang sangat bagus untuk kita renungkan... sebab penjual-penjual produk herba ni selalunya sangat confident dengan bahan-bahan semulajadinya. Bak kata doktor, makan pegaga berlebihan pun ada side effect.

Dr Azwan said...

Puan R aka Mrs W: 1. Den tak pandai nak komen pasal nescafe. Ada baru nih keluar kat radio kalau minum kafein banyak boleh kurangkan parkinson.. lepas ni kena pekena nescafe pulak lah.. har har..

2. pasal anak tu, itu kisah dulu. Kalau dah tak kuning InsyaAllah tak ada apa apa. Boleh check liver enzyme kalau risau. Anak saya pun ada maslaah sama. Sekarang tengah periksa liver enzyme.

Shiha : Terima kasih. Saya sebenarnya lebih menumpukan kepada adverse effect. Mungkin pembaca boleh menambahkan ilmu.

Nurul Aina : Niat saya untuk mendedahkan permasalahan ini. Jangan ingat herbalife tidak ada masalah. Apapun, anda boleh teruskan jikalau tiada masalah hati yang existing.

MAdo_ct : itu yang saya cuba nak sampaikan.

Anonymous said...

salam Dr.
sy baru je ambil herbalife ni dalam seminggu.. dah kurangkan 2kg.. tp bila baca article ni..hmmm.. rasa risau la plak..

Dr Azwan said...

Rai : artikel itu menyebutkan masalah tentang herbalife ialah kepada sesiapa yang sudah dari awal mempunyai masalah hati.

Unknown said...

dr, ujian apa yg sesuai utk kita tau sama ada kita ada masalah hati atau tidak? fyi, saya pengguna herbalife... so far, x pernah check la plak sama ada terdapat masalah hati sebelum guna herbalife.. atau mungkin dr boleh bgtau symptom2 masalah hati sebagai panduan umum

Dr Azwan said...

cik jah : saya ada tulis di dalam artikel masalah hati. Kita boleh check darah. Enzim hati akan meningkat sekiranya berlaku masalah. Boleh periksa darah di klinik terdekat.

Anonymous said...

Do you dare to bet USD60,000 with me? If you can provide the real test results saying that is because herbalife..have the liver problem.. give it to me.. and I will make a claim from Herbalife and you will get USD60,000 from me.. however, if you failed to do so.. you will need to pay me USD6,000.. do you dare to take up this challenge? We can always go to the lawyer firm to prepare an formal agreement on this.

Dr Azwan said...

So funny. I just got dared by someone who do not even dare to put his name on the blog. :)

dreamless said...

salam dr azman...saya pernah mengambil herbalife dlm masa sebulan..dan memang ada perubahan penurunan berat badan...cuma agak lambat...baru-baru ni saya ada terbaca di internet mengenai satu lagi produk penurunan berat badan yg sangat berkesan di mana dalam masa 10 hari shj boleh melihat hasil yang menakjubkan...prodduk tu ialah SIY (slim it yourself)..saya ada menghubungi agen menanyakan kandungan produk itu serta adakah ia diluluskan oleh kkm...ape yg menimbulkan keraguan dan tanda tanya ialah produk itu tidak ade label oleh kkm dan saya diberitahu produk pemakanan tidak memerlukan kod tersebut..tetapi kalau produk pemakanan seperti herbalife pun diberikan kod itu mcm mana pula dengan SIY yang nyata ffungsi dia lebih kepada penurunan berat badan daripada fungsi supplementary food...dan adakah produk ini selamat atau tanpa diketahui mempunyai kesan sampingan juga?...terima kasih

Tn said...

Btul tu dr. .. Bagaimna pula dengan produk SIY.. Sy dgr kesan boleh didapati selepas 10 hari.. sgt cepat.. sy ttnya2 apakah kandungan di dalamnya.. harap dr dapat memberikan penjelasan..kerana SIY agak popular di malaysia..

Anonymous said...

slm dr azwan,, herbalife ni halal ke tak? ada bahan2 yg haram tak?

Anonymous said...

Apa pula yang cuba disembunyikan oleh company herbalife tu bila researcher tu tanya composition dalam herbalife tu? (refer artikel Felix Stickel) --- (**Tuan punya blog tidak siarkan --- cuma kepada sesiapa yang berminat boleh email.)

boleh emailkn kpd sy??
adda_1805@yahoo.com

Anonymous said...

Boleh tolong emailkan juga..?
the7th_prince27@yahoo.com

Anonymous said...

boleh email kepada saya juga? :)
diazaries90@gmail.com

Linda said...

Salam Dr,

FYI, sy pengguna herbalife semenjak 6bulan lps.kesannya sgtlah bagus dlm penurunan berat badan.baru-baru ni, suami dan ibu menyuruh saya berhenti dr mengambil herbalife kerana mereka pernah berjumpa dgn pengguna tegar herbalife(distributor juga)menderita sakit buah pinggang yang katanya disebabkan herbalife.mohon dr berikan penerangna dan tlg email artikel tentang kandungan herbalife yang dr xsiarkan tu ke leenz_ik@yahoo.com.

Thanks!!

Anonymous said...

salam,,doktor,,macam mana pula dengan produk keluaran shaklee??adakah ianya selamat?

azlina_ina said...

oh..yeke. bahaya jugak yea herba. Jom blogwalking kat http://azlinaqhaisara.blogspot.com

Anonymous said...

salam..betulka herbalife ni xda kelulusan kkm

Unknown said...

tak usah mnjelek2an prushaan herbalife. sebab. hebalife sdh d 93 negara dan 35 taun. sponsori atlit3 dunia. dan yg terpenting herbalife punya dokter ahli yg peraih nobel. apa anda dr azwan sdh mnerima nobel? saya kira blom dan tdk pernah mnerima nobel. klo pun pengguna ad yg skit,coba ke dokter. apakah dy sakit gara2 herbalife? kalau iya kandungan yg mana yg d komposisi herbalife membuat sakit?

Pecinta Wanita said...

ayu saraswati ni sah penjual herbalife hahahaha benang yang basah mahu ditegakkan... puiii

Howard Finance said...

Adakah anda memerlukan pinjaman ??
Adakah anda sedang mencari bantuan kewangan, adakah anda sangat memerlukan dana?
Hammer syarikat kewangan berada di sini untuk menyediakan anda jumlah pinjaman yang diminta selagi anda akan dapat membayar balik pinjaman.
Kami memberi pinjaman pada kadar yang standard sebanyak 3.7% Hubungi kami hari ini melalui am_credit@outlook.com
Kami menawarkan pelbagai jenis pinjaman termasuk: Pinjaman Perniagaan, Pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka
Adakah anda ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk apa-apa sebab ??. Jika Berminat? Hubungi kami hari ini melalui am_credit@outlook.com com dan mendapatkan pinjaman legit dan mudah hari ini

Howard Finance said...

Adakah anda memerlukan pinjaman ??
Adakah anda sedang mencari bantuan kewangan, adakah anda sangat memerlukan dana?
Hammer syarikat kewangan berada di sini untuk menyediakan anda jumlah pinjaman yang diminta selagi anda akan dapat membayar balik pinjaman.
Kami memberi pinjaman pada kadar yang standard sebanyak 3.7% Hubungi kami hari ini melalui am_credit@outlook.com
Kami menawarkan pelbagai jenis pinjaman termasuk: Pinjaman Perniagaan, Pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka
Adakah anda ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk apa-apa sebab ??. Jika Berminat? Hubungi kami hari ini melalui am_credit@outlook.com com dan mendapatkan pinjaman legit dan mudah hari ini

Unknown said...

Hello, Permohonan Pinjaman
Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,? email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman. Sekarang sila hubungi kami di: gloryloanfirm@gmail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah.
Tawaran kami sebanyak $ 3,000.00 kepada $ 20,000.000.00 juga memohon maklumat lanjut
{Lengkapkan borang di bawah pinjaman}
Nama anda: ===========
NEGARA: ===========
NEGERI ===========
ALAMAT: ===========
GENRE: ===========
Jumlah yang diperlukan: ===========
TEMPOH: ===========
NOMBOR TELEFON: =========== =============
Nama Puan Glory
Hubungi kami di email ini: gloryloanfirm @ gmail.comloanfirm @ mail.com Salam

Akaun yang lebih baik bagi syarikat-syarikat yang sah.

Balas

Unknown said...

I, Jessica Shannon Shirley dari Amerika Syarikat, Utara Carolina saya berjanji
untuk berkongsi kesaksian ini kepada dunia sekali isteri saya kembali semula kepada saya, dan kini dengan segala hormat saya ingin mengucapkan terima kasih kepada DR. Odenore untuk membawa kegembiraan dan kebahagiaan kepada hubungan saya dan keluarga saya. Saya ingin memaklumkan kepada anda semua bahawa terdapat satu bedak ejaan tulen dan sahih. Saya tidak percaya mana-mana perkara-perkara ini sehingga saya longgar suami saya, saya memerlukan bantuan sehingga saya mendapati si penyihir kesan yang baik, dan dia membuang ejaan mengasihi Aku, dan memberi jaminan saya dia Saya mendapat isteri saya kembali dalam tempoh dua hari selepas musim dibuang. Tiga hari kemudian, telefon bimbit saya berdering, dan teramat, ia telah suami saya yang tidak pernah memanggil saya untuk 6 bulan yang lalu sekarang, dan membuat mereka maaf untuk percutian jantung, dan memberitahu saya bahawa beliau bersedia tulang saya kembali ke seluruh hidupnya dengan saya. Dr Odenore, dibesarkan tahu berapa banyak saya suka dan mahu. Dan membuka matanya untuk gambar berapa banyak kita berkongsi bersama-sama. Sebagai I`m menulis kesaksian ini hari ini `m wanita yang paling bahagia di dunia dan saya dan suami saya menjalani kehidupan yang bahagia dan suka hari ini adalah lebih kuat daripada ia adalah lebih di muka rehat kami sehingga. Jadi sebab itulah saya berjanji untuk berkongsi kesaksian saya di alam semesta. Semua terima kasih pergi kepada Dr. Odenore untuk kerja-kerja tambahan yang dia telah lakukan untuk saya. Di bawah adalah alamatkan e-mel mana-mana keadaan anda sedang menjalani rehat jantung, dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa dia telah lakukan untuk saya saya, dia pasti membantu anda juga. Hubungi beliau hari ini untuk e-mel odenoretemple@gmail.com

(1) Kanser ejaan
(2) Kehamilan ejaan
(3) ejaan HIV / AIDS *
(4) Mendapatkan penipuan wang anda kembali *
(5) Jika anda mahu kanak-kanak.
(6) Jika anda pernah mempunyai mimpi buruk
(7) Eja untuk kekasih anda keluar dari penjara.
(8) Ambil pinjaman yang besar tanpa membayar apa-apa fi mengeja *
(9) untuk wanita / orang yang berlari selepas anda.
(10) Jika anda ingin mendapatkan kembali dengan bekas anda.
Hubungi beliau hari ini atas bantuan anda dan anda akan gembira selama-lamanya. E-mel JAWAPAN: odenoretemple@gmail.com

affendi ali said...

nama saya adalah Affendi Ali dari Ipoh kira-kira 200 km ke utara Kuala Lumpur dan kira-kira 130 km ke selatan Pulau Pinang di Lebuhraya Utara-Selatan di Malaysia saya mahu semua orang membaca mesej ini dengan teliti apabila anda mahu pinjaman janganlah Engkau bebankan kepada semua penerbitan internet pemberi pinjaman pinjaman adalah semua palsu dan penipu i mahu untuk membiarkan anda tahu bahawa tempat terbaik untuk pemberi pinjaman sebenar halus pada halaman Berita Papers. anda akan bersetuju dengan saya bahawa tiada firma atau lander palsu dan tidak berdaftar akan dipaparkan di atas kertas berita tetapi anda boleh denda mereka di internet saya amat gembira untuk berkongsi cerita saya pada saya telah menderita di tangan pemiutang internet palsu di laman web tertentu i akan suka untuk menasihati untuk tidak membayar apa-apa yuran pendaftaran, yuran perpindahan, cukai, bayaran insurans kepada sesiapa pinjaman pemberi pinjaman di laman web ini, saya telah digunakan di beberapa syarikat pinjaman dan pemberi pinjaman di sini dan semua yang mereka lakukan adalah meminta saya untuk membayar yuran pendaftaran, yuran pemindahan, insurans, cukai dan Morgage beberapa meminta kad kredit dan nombor ATM kad pin i berasa amat kecewa dengan setiap pemberi pinjaman saya bertemu di laman web ini dan internet untuk pinjaman saya tidak pernah memberi saya apa-apa pinjaman tidak RM5, sebaliknya mereka meletakkan saya dalam hutang yang lebih . Saya dalam kesakitan kerana lebih banyak hutang dan kekecewaan saya kehilangan ibu saya tidak mempunyai wang untuk apa-apa, dan saya membayar bayaran lain untuk mendapatkan pinjaman untuk membuat aku besar semua i mendapatkan lebih hutang. Saya gembira apabila saya membaca NEWS PAPER minggu lepas mengenai firma pinjaman yang terkemuka di Asia {AASIMAHA Adila AHMED LOAN FIRM} yang memberikan pinjaman kesihatan Puan Lena Tijani untuk pemindahan buah pinggang pembedahan selepas saya membaca ini saya terkejut kerana saya bertanya kepada diri sendiri soalan , dan berfikir firma yang menjadi firma yang sangat baik kerana saya tidak memberi pinjaman perniagaan di mana saya akan membuat keuntungan firma memberi pinjaman kesihatan bagaimana jika mati orang yang saya fikir, ini memberikan saya keberanian untuk menulis {AASIMAHA Adila AHMED LOAN FIRM } dan saya memohon pinjaman sebanyak RM 70,000 Saya mengikuti semua perjanjian pinjaman dan prosedur kontrak, saya berfikir bahawa saya tidak mendapatkan pinjaman lagi, tetapi saya amat mengejutkan apabila pinjaman saya diluluskan dan dihantar ke akaun bank saya dengan SMS dalam saya telefon terus dalam tempoh 12 jam dari tarikh permohonan. Saya telah membayar semua hutang saya sekarang dan saya mendapat kewangan yang stabil kerana saya menulis mesej ini. Oleh itu, jika mana-mana anda berada di sini untuk memohon pinjaman, (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com), mereka adalah satu-satunya firma sebenar, yang lain adalah palsu. Hanya ikut semua prosedur dalam pinjaman firma dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda akan mendapat pinjaman seperti saya berhati-hati dalam pinjaman internet, di LOAN FIRM NOMBOR AKAUN AASIMAADILAAHMED paling BE BETUL DENGAN NAMA BORANG PERMOHONAN
hubungi saya juga maka aku akan memberikan lebih banyak maklumat mengenai (affendiali84@gmail.com)
Terima kasih kerana membaca (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) cepat dan geniune

mira binti muhammed said...

sy ingin memulangkan semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yg dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup sy, nama sy adalah Mira Binti muhammad dari bandar klang di malaysia, sy seorang janda dengan 2 anak, suami sy meninggal di dalam kereta kemalangan dan sejak itu kehidupan menjadi sangat kasar bagi sy dan keluarga sy dan sy telah cuba utk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan sy dinafikan dan ditolak kerana sy tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjam dari bank dan sy sangat sedih
pada hari ini yg setia ketika sy melalui internet, sy melihat kesaksian Annisa berkarya tentang bagaimana dia mendapat pinjam dari Ibu Rossa dan sy menghubunginya utk bertanya tentang ibu Rossa dan betapa benarnya pinjam dari ibu Rossa dan dia memberitahu sy memang benar dan sy menghubungi Ibu Rossa dan memohon pinjam dan pinjam sy diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam sy mendapat perhatian wang pinjam sy dalam akaun sy dan ketika sy memeriksa akaun sy pinjam sy utuh dan sy sangat gembira dan sy telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat yg meminjamkan pinjam sy akan memberi keterangan mengenai syarikat itu, jadi sy mahu menggunakan medium ini utk memberi nasihat kepada semua orang yg memerlukan pinjam utk menghubungi ibu Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan anda boleh juga menghubungi sy melalui e-mel sy: mirabintimuhammed@gmail.com utk maklumat dan juga kawan sy Annisa Barkarya melalui e-melnya: annisaberkarya@gmail.com

AMISHA said...

Nama saya Zara, dari Indonesia saya berjanji untuk berkongsi kesaksian ini kepada Allah dalam hidup saya. 2 minggu yang lalu, saya memerlukan banyak wang, jadi saya memohon pinjaman, kemudian mendapati diri saya dalam tangan yang salah yang mendakwa peminjam pinjaman yang baik di seluruh dunia, tidak mengetahui bahawa mereka semua penipu. Mereka mengutip RM4,000 dari saya dan enggan menghantar pinjaman yang saya minta saya keliru dan kecewa.

Pada hari yang setia saya pergi ke pasar dan kemudian bertemu kawan lama, saya memberitahu semua perkara yang berlaku kepada saya, maka dalam proses itu dia memperkenalkan saya kepada Mrs. Suzan di mana dia menerima pinjaman sebanyak RM150,000. maka dia memberikan saya e-mail suzaninvestment@gmail.com dan saya menghubungi beliau dengan serta-merta saya pulang ke rumah, dia memberitahu saya peraturan dan peraturan dan saya mengikuti, selepas memproses dokumen dalam masa kurang dari 48 jam, saya menerima pinjaman saya sebanyak RM100,000 .

Saya yakin dia juga akan senang membantu anda, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya mendaftar dengan syarikat pinjaman pelaburan Suzan dan anda boleh menghubunginya melalui e-mel: (suzaninvestment@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (Zaradam@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. dia adalah satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.

Andra Muthia said...

BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
TAWARAN KEDAI KAMI SEKARANG
Hari yang baik, saya adalah Muthia Andra dengan nama dan tinggal di malaysia, saya seorang Muslim yang taat, saya ingin bercakap mengenai kebaikan ALLAH dalam hidup saya selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan telah diimbau jadi saya menjadi terdesak untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman sah secara dalam talian Saya melihat komen dari seorang rakan bernama Ajij dan dia bercakap tentang syarikat pinjaman legit ini di mana dia mendapat pinjaman dengan cepat dan mudah tanpa sebarang tekanan sehingga dia memperkenalkan saya kepada seorang lelaki bernama Puan CHERYL MARTINS yang berjalan firma yang dipanggil CHERIL MARTINS LOAN FIRM, Jadi saya memohon jumlah pinjaman (RM750,000.00RM) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1.5%, jadi pinjaman itu telah diluluskan dan dimasukkan ke dalam akaun bank saya oleh bank transfer bank 4 jam setelah saya membuat bayaran untuk insurans dan yuran pendaftaran dan bagaimana saya boleh mendapatkan pinjaman saya untuk memastikan perniagaan saya dipecahkan dan juga untuk membayar bil saya jadi saya menasihatkan semua orang yang berminat untuk mendapatkan pinjaman cepat dan mudah untuk menghubungi mereka melalui em ail: {CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM} untuk mendapatkan apa-apa jenis Pinjaman mata wang yang anda perlukan hari ini, terima kasih kerana membaca kesaksian terbesar dalam hidup saya. anda juga boleh menghubungi saya jika anda mahu menghantar e-mel: {Andra.Muth700@gmail.com}

Adams said...

Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

Harum Ahmadzulkifli ( Alhamdulillah, saya mendapat pinjaman Bisnis tanpa jaminan dari Rika Anderson Loan Company) said...

Saya Harum Ahmadzulkifli dari Filipina dan tinggal di George Town Penang, Malaysia. Saya ingin memberi kesaksian karya Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk rakyat saya yang mencari pinjaman di Asia, terutamanya Malaysia dan Filipina dan bahagian lain di dunia, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Saya telah menjadi mangsa penipuan kredit, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang kawan saya menjelaskan keadaan saya kemudian memberitahu saya tentang kesaksian yang mereka lihat di media sosial dan memperkenalkan saya kepada pinjaman yang boleh dipercayai pembekal, Cik RIKA ANDERSON LOAN SYARIKAT. Saya mendapat pinjaman RM250,000 dari Syarikat Pinjaman Rika Anderson dengan mudah dalam masa 24 jam yang saya pakai, kini saya memutuskan untuk berkongsi kerja baik ibu Rika dalam keluarga saya. Sekiranya anda memerlukan pemberi pinjaman gen, sila hubungi Syarikat Pinjaman Rika Anderson atau melalui e-mel: rikaandersonloancompany@gmail.com, WhatsApp: +19147057484 Anda juga boleh menghubungi saya untuk sebarang maklumat melalui e-mel saya, harumahmadzulkifli@gmail.com

Pertiwi Gesang . .. Bagaimana saya mendapatkan pinjaman Medis saya dari ibu yang jujur, Rika Anderson said...

Saya Puan Pertiwi Gesang dari Pangkal pinang, inilah email saya jika anda ingin menghubungi saya: pertiwigesang@gmail.com. Saya ingin berkongsi keterangan saya di platform ini tentang bagaimana saya mendapat pinjaman $ 6,300 untuk modal teroka daripada pemberi pinjaman sah kerana saya telah jatuh ke hutang dan saya telah cuba meminjam wang dari bank dan peminjam dalam talian tetapi saya selalu gagal dan saya juga penipuan sehingga saya melihat kesaksian ibu Ashraff Nabilah mengenai platform ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari RIKA ANDERSON LOAN COMPANY. Saya menghubungi Ketua Pegawai Eksekutif, Puan Rika Anderson, minggu lepas, saya memohon pinjaman dari ibu Rika dan saya terkejut, pinjaman saya telah diluluskan dan selepas 3 jam permohonan saya, jumlah 90 juta telah dipindahkan ke akaun bank BCA saya. Saya ingin menasihati semua orang untuk mencari syarikat pinjaman sah untuk menghubungi Cik Rika Anderson, Ketua Pegawai Eksekutif RIKA ANDERSON LOAN COMPANY melalui e-mel ini: rikaandersonloancompany@gmail.com atau W / S: +1 (914) 705-7484 dan mendapatkan pinjaman .
E-mel Rika Anderson: rikaandersonloancompany@gmail.com
W / S: +1(914)705-7484
E-mel Pertiwi: pertiwigesang@gmail.com

Azmi said...

Nama saya Azmi, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi amaran kepada orang-orang yang mencari pinjaman, mereka banyak penipu dan pinjaman pemberi pinjaman palsu di internet. Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH membantu saya dengan Ibu Alicia Radu setelah saya ditipu oleh 6 pemberi pinjaman pinjaman. Saya hampir kehilangan harapan sehingga ALLAH menggunakan ROBBI dari saya untuk mendapatkan pinjaman saya sebanyak RM 10,000 dari ibu Alicia Radu dalam masa kurang daripada 24 jam tanpa tekanan dan hanya dengan kadar faedah 2%.

Saya sangat terkejut apabila memeriksa baki akaun bank saya dan mendapati jumlah yang saya dihantar dihantar terus ke akaun saya tanpa berlengah-lengah. Jadi, saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu email: (aliciaradu260@gmail.com) dan dengan rahmat ALLAH Dia tidak akan mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman.

dan anda masih boleh menghubungi ROBBI yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (robbi5868@gmail.com)

Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (azmi88455@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu,
mungkin ALLAH terus memberkati ibu Alicia Radu Dan adalah Keluarga

Siti Aminah said...

Halo,
nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

NURBRAYANI said...

Negara: Indonesia
WhatsApp: +62 838-3669-4853
Alamat: Surabaya
e-mel saya: nurbrayani750@gmail.com
nama saya Nurbrayani, saya ingin memberi keterangan bahawa kerja yang baik ALLAH dalam hidup saya, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak peminjam pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka sangat tulen dalam peminjam pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan rakan saya saya menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang boleh dipercayai. Puan Alicia Radu Saya mendapat pinjaman sebanyak Rp350,000,000 dari Puan Alicia Radu dengan mudah dalam 24 jam yang saya memohon, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik ALLAH melalui Ibu Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurbrayani750@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu

Azmi said...

Nama saya Azmi, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi amaran kepada orang-orang yang mencari pinjaman, mereka banyak penipu dan pinjaman pemberi pinjaman palsu di internet. Saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH membantu saya dengan Ibu Alicia Radu setelah saya ditipu oleh 6 pemberi pinjaman pinjaman. Saya hampir kehilangan harapan sehingga ALLAH menggunakan ROBBI dari saya untuk mendapatkan pinjaman saya sebanyak RM 10,000 dari ibu Alicia Radu dalam masa kurang daripada 24 jam tanpa tekanan dan hanya dengan kadar faedah 2%.

Saya sangat terkejut apabila memeriksa baki akaun bank saya dan mendapati jumlah yang saya dihantar dihantar terus ke akaun saya tanpa berlengah-lengah. Jadi, saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu email: (aliciaradu260@gmail.com) dan dengan rahmat ALLAH Dia tidak akan mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman.

dan anda masih boleh menghubungi ROBBI yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (robbi5868@gmail.com)

Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (azmi88455@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu,
mungkin ALLAH terus memberkati ibu Alicia Radu Dan adalah Keluarga

"ISKANDAR LENDERS" said...

Kami di sini untuk menyediakan pinjaman antara minimum $10,000.00 hingga maksimum $100,000,000.00, iaitu jika anda ingin memohon dalam dolar. Walaupun anda dari Indonesia, anda boleh memohon pinjaman minimum Rp100juta maksimum Rp 25 bilion jadi walaupun anda dari Malaysia anda boleh memohon pinjaman minimum Rm 30k dan maksimum Rm 850k. Anda juga boleh memohon dalam mata wang lain yang tidak disebutkan di atas, kami sentiasa di sini untuk menyediakan pinjaman yang anda perlukan untuk menampung semua perbelanjaan kewangan anda pada kadar yang sangat rendah, kerana kami telah melakukan ini selama bertahun-tahun dan ia telah berjaya dan bermanfaat untuk kedua-duanya. pemberi pinjaman dan peminjam, jadi kami ada testimoni di mana-mana<<<<>> >> Testimoni terakhir Farouk dari Malaysia dengan jumlah RM 2.3 juta dan juga Indra dari Indonesia dengan jumlah Rp 570 juta, jadi tolong jangan' t mengetepikan transaksi yang sangat mesra kepada pelanggan ini<<<<<>>> >>>>

Butiran Perhubungan Ada Di Bawah

Nama syarikat: SYARIKAT PINJAMAN ISKANDAR LESTARI
e-mel::>[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp::[+6282274045059]

Related Posts with Thumbnails