Friday, April 11, 2008

Respon Dr. Siti Tentang Kajian Produk Herbalife




Assalamualaikum,

Merujuk kepada komen artikel ubat tradisional yang tidak tradisional. Ini adalah respon daripada Dr Siti a.k.a Mak Iti Kawan Yus, kawan saya daripada salah sebuah pusat kajian perubatan di Malaysia ini melalui email kepada saya. Respon beliau ini adalah tentang satu literature daripada Science Direct tentang satu kajian daripada Liver unit, Hadassah-Hebrew University Medical Centre, Israel tentang produk Herbalife (lihat ruangan komen). Saya rasa ini adalah retrospective study.

Menurut pendapat seorang pembaca (Dr Shiha) yang memberi komen, study tentang herbalife ini tidak valid kerana bukan melalui Random Clinical Trial. Saya amat-amat bersetuju dengan pendapat Dr. Shiha yang juga amat berpengalaman di dalam bidang kajian perubatan. Terima kasih Dr. Shiha.

"Satu lagi, pasal artikel dari ScienceDirect (Herbalife) kat atas tu. Selagi tak buat Randomized Clinical Trial, the study is not so strong. Boleh masuk kategori Case Studies or anecdotal aje. However, it is good if we can do RCT on that - barulah valid. Wasalam. " - Dr Shiha


Namun begitu, saya juga ingin tahu apakah kesan kajian ini kepada pengguna. Oleh kerana saya sendiri pun tidak mahir di dalam bidang kajian klinikal, maka saya meminta respon daripada Dr Siti sendiri. Berikut adalah jawapan beliau (teks warna biru adalah tambahan daripada saya) :-

" Assalamualaikum,

Sebenarnya article dari Israel yang saya forward kat awak tu bukan saya sengaja cari kat science direct (accessed only with password-paid journal), tapi kawan yang pass kat saya. Saya tak pernah gi Israel tapi tengok dari Semenanjung Sinai, Mesir adalah sebab belajar kat sana.

Memang hebat marketing herbalife hingga tahun 2006 company meraih keuntungan 3.1 billion.

So dalam pencarian saya dalam science direct tu, saya terjumpa beberapa lagi artikel yang berkenaan yang melaporkan acute hepatotoxicity (kerosakan hati akut) disebabkan oleh herbalife.

Saya tak skeptik dgn perubatan herba bahkan saya pun dulu keje kat pusat penyelidikan perubatan herba, dan dalam menambahkan pengetahuan saya tu ada beberapa point yang menarik :

1. Perubatan sekarang ini hampir 70% berasal daripada herba i.e vincristine, vinblastine berasal daripada kemunting cina
(vincristine dan vinblastine ada digunakan sebagai ubat untuk rawatan cancer)

2. Utk menghasilkan ubat daripada herba memerlukan sekumpulan pakar yang komited, dan belanja yang maha tinggi

3. Proses penghasilan ubatan perlu melalui clinical trial
http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=46448: dan clinical trial ini sendiri bukan satu proses yang mudah

4. Perlu diingat ubat-ubat yang didaftarkan memang perlu melalui clinical trial yang ada 4 fasa sedangkan supplement tidak perlu kepada ini semua. Rujuk artikel Felix Stickel yang saya attachkan sekali.

5. Pendaftaran melalui Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan utk company dapatkan nombor pendaftaran MAL tu hanya check seperti heavy metal, pencemaran microbacterial, adulterants, steroid dll. adakalanya company ni pandai dia campurkan sildenafil pada kapsul tongkat ali so miss detection.

6. Sedikit mengenai preclinical safety evaluation utk herba yang meliputi toxicology dan pharmacology aspect. Ia meliputi in vitro mutagenicity dan in vivo general toxicity secara acute, subacute dan chronic (ia akan gunakan haiwan mengikut tahap, diberi dose herba selepas cukup masa akan disacrifice dan akan dibedahsiasat utk melihat kesan-kesan kepada keseluruhan organ. Di sini penyelidik akan dapat melihat 'sedikit' gambaran akan dos herba yang toksik kepada binatang. Ia bertujuan untuk mengenalpasti safe starting dose pada human volunteer (clinical trial).

7. Tahun 2004 ada ubat yang ditarik dari market (vioxx rasanya) sebab daripada phase 4 clinical trial (marketing surveillance) ada banyak adverse effect yang direport oleh pengguna.

8. kesimpulan dari artikel Israel tu dia tak condemn langsung herbalife tapi
mereka meminta prospective evaluation of Herbalife products for possible hepatotoxicity. Until then, caution should be exercised by consumers, especially among individuals suffering from underlying liver disease.

Kalau ikutkan scientific evidence paling tinggi adalah meta-analysis on RCT (baca semua RCT dan analysekan semuanya).

Kuat tak kuat methodology paper ni bukan itu isunya tapi apa yang dipaparkan tu cukup kuat sebagai bukti di mahkamah.Kalau dia nak pergi RCT pun at least kena tahu the safe starting dose herbalife kepada human volunteers.

Apa pula yang cuba disembunyikan oleh company herbalife tu bila researcher tu tanya composition dalam herbalife tu? (refer artikel Felix Stickel)
--- (**Tuan punya blog tidak siarkan --- cuma kepada sesiapa yang berminat boleh email.)

Kesimpulan saya forwardkan artikel tersebut utk menasihatkan pelawat blog dan manusia lainnya supaya berhati-hati sebab company herba punya motto "herba adalah bahan natural jadi ia selamat" bagi saya sangat-sangat salah. Sedangkan pegaga pun ada adverse effect dia kalau makan banyak2.

Dan saya rasa saya dah menyelamatkan penjual herbalife dari risiko kena saman kalau ada pelanggan yang dapat hepatotoxicity hasil makan herbalife. Sebab artikel ini dah lama wujud di internet.

Sekian.,
Mak Iti kawan Yus. "


Kesimpulannya, kepada pengguna produk ini yang mempunyai masalah hati, kenalah berhati-hati kerana retrospective study ini (walaupun tidak kuat) menunjukkan masalah hati kepada mereka yang menggunakannya.

Tujuan artikel ini dikeluarkan bukan untuk merugikan bisnes mana-mana pihak. Ini sekadar untuk menambah pengetahuan dan berkongsi ilmu. Semua orang patut tahu tentang apa supplement yang mereka telan setiap hari. Berhati-hati ketika memakan apa-apa produk pun kerana di sebalik sebutan "tradisional" atau "herba" itu juga mungkin ada masalah di sebaliknya. Terima kasih Dr. Siti di atas penerangan di atas.

Wassalam.

24 comments:

### said...

salam,
dr azwan,

1.kalau selalu sgt minum nescafe(2kali sehari) effect hati tak?

2.kat pejabat ni ada pulakle yang jual makjun berbentuk kapsul pil..masa promote tu saya layan jela, tapi memang saya tak beli le..
cuma, org menjual ni ada sebut, makjun tu dibuat sendiri..tapi dalam bentuk pil kapsul???boleh ek buat sendiri?
demi menjaga hatinya saya takdelah bertanya "diluluskan oleh Kem Kesihatan tak??" kalau org kat kedai atau di pasar malam putrajaya yang mahal teramat ni mmg saya akan tanyale seolah2 saya ni penguatkuasa kesihatan/kepenggunaan/kualiti dll..
tapi point saya cuma nak tanya kalau buat sendiri ni boleh percaya ke? maksud saya kita kan tak tau kesan jangka panjangnya...tah pembuat tu test dulu ke tidak...
kesianla kalau2 atas sebab makan benda2 camni yang kita ingat akan menyihatkan badan tapi merana lagi adala..almaklumla buat sendiri...ala2 masak sendiri makanan kat rumahle tak beli di kedai..what's your opinion?

2.dr, maklum tak yang nama dr n your blog appear in one book title "sedia melangkah ke alam baru"-pasal kehamilanle..
dia quote your blog's article about mengira hari kesuburan wanita...saya memula tu gelak pun ye.. hehe bukan apa, just because kita kenal je..n sebenarnya mmg dia amik artikel tuh copy paste dalam that book..kena claim nih...haha.. your article been appreciated..congrats..

4. saya tanya kat sini sbb tgk dr dah lama tak jawab soalan yang ada di arikel mengira hari subur tuh...
dah lama tak period le..since 31st januari 2008..teringin nak bagi adik kat fatimah.. tapi dah check (UPT sendiri)5 kali - negative...sedihnya.. but I'm really tired of my workload..dgn tak boleh cutinye...adakah perkara tu mempengaruhi..byk lagi le nak cerita kat dr nih...tapi pjg sgt pulak...

ok dr, salam,
daripada ahli biro kesihatan yang dah lama menyepi daripada memberi ubat...

Dr Azwan said...

1. Belum pernah dengar lagi orang minu nescafe kena liver failure. Saya rasa tiada. Tapi kafein ada masalah nya yang tersendiri.

2. makjun yang buat sendiri biasanya bulat-bulat cam taik kambing.. huhu.. itu yang nenek saya selalu makan dulu. yang kapsul nih dah kira canggih. Tapi ada banyak cara marketing, salah satu cara ialah dengan menipu! Jangan lah beli kat pasar malam. Sahih takder tanda MAL @ KKM tuh.

3. Kalau ambik tapi ada aknowledgement tak pelah. Tak payah lah claim duit. Tapi kalau nak bagi share noproblem. Nanti lah nak cek. Kalau saman RM sejuta kayo pakcik!

4. Kalau 31st Januari sampai sekarang baru nak periksa UPT memang lah negatif. Seperkara tentang pemeriksaan GnRH -sejenis hormone yang keluar dalam air kencing ketika mengandung ialah, ia keluar di dalam 6 minggu tak datang period dan ia akan menghilang di dalam masa 10 minggu daripada last period. GnRH ini akan akan dikesan di dalam test strip yang menjadikan dia 2 lines.

So kalau dah berbulan2 mengandung tentulah test air kencing untuk GnRH negatif. Lebih daripada itu awak boleh jumpa O&G buat ultrasound.

Saya ada cerita menarik tentang suami isteri yang negative UPT jugak. Suami isteri ingat perut isteri dia semakin besar sebab makin gemuk. Isteri dia datang jumpa saya sebab dia kata perut dia masuk makin gemuk atau angin sebab semakin besar. Last period 4 bulan dulu.

Saya bagitahu dia sebab utama perempuan tak datang bulan lama-lama macam ni ialah mengandung. Bila saya kata mcm dia kata tak mungkin mengandung sebab UPT negative dan tak ada tanda2 mengandung pun. Lagi pun dia baru ajer dapat anak kecik.

Bila buat Ultrasound, baru nampak, anak menendang2.

So utk confirm baik buat ultrasound.

Awak ni Puan R ke? Misteri betullah puan R nih. Adik saya dua kali duduk periksa SP8 tapi gagal. Sedih betul. Kirim salam kat Bro W ok. Macamana dia? Dapat kerja baru dah?

Dr Azwan said...

Lupa pulak, Tapi kalau strict breastfeeding, kadang2 period boleh tak datang dipanggil breastfeeding amneorrhea. Itu sebab UPT negative.

### said...

puan R le ni..
takpe saya pun dah gagal kali ke 4...hahaha...rezeki yang 1st tu lulus sampai dapat contract..
bro W skrg di JPM...

1. kalau boleh tulisle artikel ttg nescafe tu...

2. saya dah stop bf after kena herpes hari tuh..(6months)sedihle jgk..saya dah check awal lagi masa terlewat drpd 28days tu..tu yang boleh sampai 5x..
tah bila le ada mase nak jmpa dr nya...rumah mak mertua pun dah lama tak balik..

3. dr, dalam buku tu complementary khusus takda.. tapi ada sebut "artikel oleh dr azwan dalam blognya drazwan.blogspot.com"...nanti saya check semula penulisnya..ada 3org..extract from majalah Pa&Ma...ala2 compilation...dalam rujukan takda tersenarai le pulak nama dr...hehe..bukan batu api..just checking...kalau betul dpt claim blanje saya ek...

### said...

nak sambung sikit lagi...
saya pun gemuk dah skrg nih... sampai org ofis saya kata masa sy mengandung dulu lagi kurus dr sekarang...

oh yeke UPT tu utk awal2 je...laa.. saya ingatkan yang check urine stiap kali checkup mengandung tu UPT gak...haha..rasa macam sgt kurang pandai...

pasal makjun tu, sbb dalam bentuk kapsul,rasa cam tertarik nak beli...tapi sbb masih lagi rasional, saya tak beli le sbb saya ni pun tak berapa disiplin dalam makan ubat ni..

Q:
ttg hati ni, kalau anak saya dulu kuning lambat habis ada risiko gak ke bila dah besar...?macammana nak avoid drpada kerosakan hati?

ttg adik dr tu, keep trying..don't give up..concentrate more to the test peribadi i.e sahsiah and also essay kasi power..

puan R a.k.a. mrs W

shiha said...

Sama - sama Dr. Azwan.

Setuju dengan Mak Iti aka Yus :)

But we are talking about two different things:
1) Mak Iti mengingatkan mengenai adverse effects of the herbalife

2) Saya menyentuh mengenai the effectiveness of the herbs/herbalife. Hence, the RCT.

Walaucamanapun, kesedaran dan awareness kepada public yang ingin kita berikan ;)

Salam

NuRuL AiNA said...

Salam, saya come across this blog bile mancari info tentang produk Herbalife.

Tapi bile sy baca, sy macam dah ragu2 untuk membeli produk ini. FYI, sy agak berisi. Jadi ada cadangan untuk turunkan berat badan memandangkan exercise sy cume di hujung minggu, itu pun main tipu2 :)

mado_ct said...

Makan ape pon biarla berpada-pada.
Artikel yang sangat bagus untuk kita renungkan... sebab penjual-penjual produk herba ni selalunya sangat confident dengan bahan-bahan semulajadinya. Bak kata doktor, makan pegaga berlebihan pun ada side effect.

Dr Azwan said...

Puan R aka Mrs W: 1. Den tak pandai nak komen pasal nescafe. Ada baru nih keluar kat radio kalau minum kafein banyak boleh kurangkan parkinson.. lepas ni kena pekena nescafe pulak lah.. har har..

2. pasal anak tu, itu kisah dulu. Kalau dah tak kuning InsyaAllah tak ada apa apa. Boleh check liver enzyme kalau risau. Anak saya pun ada maslaah sama. Sekarang tengah periksa liver enzyme.

Shiha : Terima kasih. Saya sebenarnya lebih menumpukan kepada adverse effect. Mungkin pembaca boleh menambahkan ilmu.

Nurul Aina : Niat saya untuk mendedahkan permasalahan ini. Jangan ingat herbalife tidak ada masalah. Apapun, anda boleh teruskan jikalau tiada masalah hati yang existing.

MAdo_ct : itu yang saya cuba nak sampaikan.

rai said...

salam Dr.
sy baru je ambil herbalife ni dalam seminggu.. dah kurangkan 2kg.. tp bila baca article ni..hmmm.. rasa risau la plak..

Dr Azwan said...

Rai : artikel itu menyebutkan masalah tentang herbalife ialah kepada sesiapa yang sudah dari awal mempunyai masalah hati.

Cik Jah said...

dr, ujian apa yg sesuai utk kita tau sama ada kita ada masalah hati atau tidak? fyi, saya pengguna herbalife... so far, x pernah check la plak sama ada terdapat masalah hati sebelum guna herbalife.. atau mungkin dr boleh bgtau symptom2 masalah hati sebagai panduan umum

Dr Azwan said...

cik jah : saya ada tulis di dalam artikel masalah hati. Kita boleh check darah. Enzim hati akan meningkat sekiranya berlaku masalah. Boleh periksa darah di klinik terdekat.

Anonymous said...

Do you dare to bet USD60,000 with me? If you can provide the real test results saying that is because herbalife..have the liver problem.. give it to me.. and I will make a claim from Herbalife and you will get USD60,000 from me.. however, if you failed to do so.. you will need to pay me USD6,000.. do you dare to take up this challenge? We can always go to the lawyer firm to prepare an formal agreement on this.

Dr Azwan said...

So funny. I just got dared by someone who do not even dare to put his name on the blog. :)

dreamless said...

salam dr azman...saya pernah mengambil herbalife dlm masa sebulan..dan memang ada perubahan penurunan berat badan...cuma agak lambat...baru-baru ni saya ada terbaca di internet mengenai satu lagi produk penurunan berat badan yg sangat berkesan di mana dalam masa 10 hari shj boleh melihat hasil yang menakjubkan...prodduk tu ialah SIY (slim it yourself)..saya ada menghubungi agen menanyakan kandungan produk itu serta adakah ia diluluskan oleh kkm...ape yg menimbulkan keraguan dan tanda tanya ialah produk itu tidak ade label oleh kkm dan saya diberitahu produk pemakanan tidak memerlukan kod tersebut..tetapi kalau produk pemakanan seperti herbalife pun diberikan kod itu mcm mana pula dengan SIY yang nyata ffungsi dia lebih kepada penurunan berat badan daripada fungsi supplementary food...dan adakah produk ini selamat atau tanpa diketahui mempunyai kesan sampingan juga?...terima kasih

fazlina said...

Btul tu dr. .. Bagaimna pula dengan produk SIY.. Sy dgr kesan boleh didapati selepas 10 hari.. sgt cepat.. sy ttnya2 apakah kandungan di dalamnya.. harap dr dapat memberikan penjelasan..kerana SIY agak popular di malaysia..

Anonymous said...

slm dr azwan,, herbalife ni halal ke tak? ada bahan2 yg haram tak?

Anonymous said...

Apa pula yang cuba disembunyikan oleh company herbalife tu bila researcher tu tanya composition dalam herbalife tu? (refer artikel Felix Stickel) --- (**Tuan punya blog tidak siarkan --- cuma kepada sesiapa yang berminat boleh email.)

boleh emailkn kpd sy??
adda_1805@yahoo.com

Anonymous said...

Boleh tolong emailkan juga..?
the7th_prince27@yahoo.com

Anonymous said...

boleh email kepada saya juga? :)
diazaries90@gmail.com

Linda said...

Salam Dr,

FYI, sy pengguna herbalife semenjak 6bulan lps.kesannya sgtlah bagus dlm penurunan berat badan.baru-baru ni, suami dan ibu menyuruh saya berhenti dr mengambil herbalife kerana mereka pernah berjumpa dgn pengguna tegar herbalife(distributor juga)menderita sakit buah pinggang yang katanya disebabkan herbalife.mohon dr berikan penerangna dan tlg email artikel tentang kandungan herbalife yang dr xsiarkan tu ke leenz_ik@yahoo.com.

Thanks!!

Anonymous said...

salam,,doktor,,macam mana pula dengan produk keluaran shaklee??adakah ianya selamat?

Nor Azlina said...

oh..yeke. bahaya jugak yea herba. Jom blogwalking kat http://azlinaqhaisara.blogspot.com

Related Posts with Thumbnails