Tuesday, November 27, 2007

Menjadi Penulis Jutawan oleh Nimoiz TY


Assalamualaikum


Saya baru sahaja membaca sebuah buku bertajuk "Menjadi Penulis Jutawan" tulisan Nimoiz TY atau nama sebenarnya Nik Mohd Iznan B. Tuan Yaakub. Buku ini adalah terbitan penerbit terkenal Truewealth Publishing. Ia mempunyai 36 buah bab dan berjumlah 250 helai muka surat.

Buku ini sangat baik kerana Nimoiz TY menjadikan bidang penulisan seolah-olah sangat mudah dan semua orang boleh menjadi penulis. Buku ini menggariskan kriteria-kriteria untuk menjadi seorang penulis yang baik. Ia menceritakan beberapa peringkat penulisan, juga menelusuri cabaran-cabaran yang terpaksa dihadapi oleh seorang penulis langkah demi langkah dan menyentuh daripada semua aspek penulisan samada penulisan secara kreatif ataupun fakta.
Untuk menjadikan buku ini istimewa, Nimoiz TY juga menyentuh bagaimana untuk menulis di pentas pertandingan atau litar sayembara. Beliau memang wajar menyentuh isu ini memandangkan pengalaman beliau menyertai banyak sayembara puisi dan cerpen-cerpen kreatif anjuran pelbagai persatuan karyawan dan memenanginya.

Apa yang membuat saya sangat tertarik tentang buku ini ialah ketika Nimoiz TY menyentuh hubungan di antara penulis dan Editor. Seperti yang beliau tulis, editor juga adalah manusia biasa dan mempunyai banyak beban tugas. Tugas penulis bukan sahaja menukar dan menterjemah idea ke dalam bentuk tulisan, tetapi juga memahami kehendak editor dan memudahkan tugas mereka.

Bab lain yang disentuh ialah hubungan penulis dengan peminat dan penulis dengan rakan penulis. Penulis mempunyai peminat mereka yang tersendiri. Siapakah penulis tanpa peminat? Sepatutnya penulis tidak sombong dan sentiasa menjaga hubungan di antara penulis dan peminat. Begitu juga etika perhubungan di antara penulis dengan rakan penulis yang lain. Sentiasa berhubungan, bertanya khabar dan mengucapkan tahniah di atas kejayaan antara rakan penulis adalah cara-cara menjaga etika ukhuwah antara sesama penulis.


Namun, tidak seceria tajuknya "menjadi penulis jutawan", unsur jutawan tidak ditekankan sangat di dalam buku ini. Selain daripada contoh luar negara seperti JK Rowling dan "Harry Porter" nya serta mentor Azizi Ali dengan buku-bukunya, tidak ada contoh penulis jutawan di dalam negara yang diketengahkan oleh beliau. Penulis yang hebat berjaya diketengahkan dengan berkesan, tetapi penulis jutawan belum lagi.


Walaubagaimanapun, saya menyarankan anda memiliki buku hebat ini terutama kepada mereka yang berminat di dalam bidang penulisan kerana langkah demi langkah yang diketengahkan oleh Nimoiz TY adalah sangat praktikal. Ia amat sesuai dibaca oleh penulis blog, penulis bahan eceran dan bakal penulis novel yang dahagakan ilmu pengetahuan. Nimoiz TY adalah orangnya!


No comments:

Related Posts with Thumbnails