Friday, November 30, 2007

Harga Tepung Roti Naik Melambung!

Assalamualaikum Warahmatullah...

Alhamdulillah, permintaan roti untuk Ummusofeya kembali baik. Ini berikutan terdapat orang tengah yang datang untuk mengambil roti dari rumah dan diedarkan ke tempat-tempat jualan. Kebelakangan ini bisnes UmmuSofeya agak suram disebabkan oleh raya dan cuti sekolah.
Untuk pengetahuan anda kami mengedar roti ke kantin-kantin sekolah dan bilik guru. Semasa bulan puasa kami aktif menjual kuih raya. Kami telah kembali meningkatkan pengeluaran kepada 7kg - 8 kg setiap hari atau selang sehari bermula 2 minggu lepas.

Di sebalik cerita gembira, ada juga berita sedihnya. Ini adalah berikutan harga tepung roti yang naik secara mendadak. Terasa kenaikan tepung roti yang melambung ini begitu membebankan sehinggakan saya terpaksa menaikkan harga roti saya sebanyak RM 0.10 untuk menyerap kenaikan kos.

Beberapa bulan yang lepas, harga tepung "Gunung Mas" yang dijual di Bake with Yen ialah RM 56.00 setiap 25 kg. Manakala harga tepung "Diamond" di TESCO dan TESCO Extra ialah RM 49.00 setiap 25 kg.

2 minggu lepas, harga tepung "gunung mas" telah naik kepada RM 66.00 setiap 25 kg (RM 56 harga lama) - naik RM 10! Manakala harga tepung "Diamond" naik kepada RM 60.00 setiap 25 kg (RM 49 harga lama)- Naik RM 11.00.

Mengikut beberapa peniaga bakeri bumiputera, kenaikan ketara ini adalah kerana kenaikan harga pengilang yang semuanya bukan bumiputera. Kenaikan ini hampir 0.40 sen sekilogram dan betul-betul menyusahkan peniaga. Dikatakan sebelum Disember 2006 - harga tepung roti cuma RM 35.00 setiap 25 kg sahaja.

Walaupun kerajaan telah menyatakan bahawa harga tepung tidak naik, saya berpendapat itu mungkin tepung gandum untuk membuat roti canai. Walaupun begitu dah ada kedai mamak dah naikkan harga roti canai dari RM 0.70 sekeping ke RM 0.90 sekeping.

Harga tepung roti pula dijangka akan naik lagi. Sekiranya terus naik, bukan usahawan bakeri sahaja akan terjejas, malah harga roti sandwich di dalam pasaran yang dikeluarkan oleh kilang-kilang roti gergasi juga akan meningkat.

Cadangan untuk meletakkan harga tepung roti sebagai barang kawalan patut dilaksanakan kerana ia juga melibatkan pengguna seperti kita. Sekiranya harga minyak naik, tidak tahulah apa yang akan berlaku kepada harga tepung roti... yang pastinya ia tak akan menurun.

Wallahu A'lam.

1 comment:

Anonymous said...

Salam Dr,

Macam mana bisness org rumah sekarang ? Saya pun suka kat baking ni, tengah belajar lagi. Kirim salam kat wife,and wish her good luck. Thanks.

Related Posts with Thumbnails