Thursday, November 29, 2007

Ke Arah Melahirkan Wakil Rakyat Malaysia yang "Witty"

Assalamualaikum Warahmatullah...

Terima kasih di atas sokongan dan kehadiran anda ke dalam blog saya yang tak seberapa ini. Alhamdulilllah, di dalam minggu ini kehadiran pembaca telah mencapai ke angka 420 orang. Paling tinggi di dalam sejarah semenjak blog ini ditulis. Mungkin ada beberapa artikel yang menarik minat anda.

Saya mendapat sedikit inspirasi untuk meletakkan video klip ini dari blog Sdr. blalang iaitu http://www.isuhangat.blogspot.com/. Blog isuhangat ini juga sangat menarik dan penuh dengan informasi, silalah jemput ke sana. Setelah mencari-cari video klip yang panas ini di dalam youtube maka akhirnya terjumpa lah juga saya.

Video klip ini adalah tentang rakaman salah seorang DUN Kelantan yang hilang sabar setelah diprovokasi dan menendang seorang DUN Kelantan yang lain. Dengar ceritanya, beliau telah pun di rehatkan selama 6 bulan. Mungkin para pembaca tidak beberapa mendengar kisah ini daripada arus perdana kerana DUN tersebut merupakan ahli pembangkang di Kelantan. Mujur juga ada youtube...



Pertama-tama sekali apabila kita melihat perwatakan ahli politik DUN Kelantan ni rasa berdebar-debar juga. Maklumlah, bukan sahaja serangan mulut dilancarkan tetapi siap ada serangan fizikal lagi. Tapi bila dah banyak kali tengok, jadi tersengih pulak. Segan pun ada... Apa tak disegankan, inilah level politik kita sebenarnya.

Tapi biasalah dalam politik... Sedangkan Perhimpunan Agung MIC pun ada yang berdarah-darah kepala kan. Samseng politik nih mana-mana kumpulan ada. Itulah politik namanya.

Walaupun begitu, pada pendapat saya, di dalam bidang politik, ia tidak lari dengan provokasi terutama ketika berbahas di Dewan Rakyat kan. Bergantung dengan kemahiran seseorang wakil rakyat untuk mengembalikan "paku buah keras" dengan sebuah lagi "paku buah keras". Jikalau ditengok Dato' Samy Vellu menjawab soalan Lim Kit Siang.. selama dekk dia jer. Tak simpan dalam hati pun.. lepas keluar dewan sama sama minum kopi, hisap curut macam tak de apa-apa je sebelum tu..

Mungkin sebab lain-lain bangsa agaknya. Mungkin jika sama-sama melayu atau sama-sama India, sensitiviti dia mungkin lebih daripada biasa. Mungkin kemarahan yang lebih membara bila diorang ingat melayu ni nak tikam melayu atau india pulak tikam india apabila berbahas. Ada pulak saya dengar orang kata tentang kes kandang babi kat Melaka, DAP ngan MCA senyum-senyum je depan suratkhabar. Tak gaduh pun. Haa.. cina ngan cina mungkin tak macam bangsa kita. Watawa Sau bil Haqq!

Kalau rasa-rasa nak serang DUN lain dengan "tendangan padu maut" sebab diprovokasi, melenting tak tentu pasal dan bermasalah untuk mengawal marah susah juga. Sebab politik memang penuh warna-warni. Kalau semua orang kena provoke jadi macam DUN kita sorang ni tiba-tiba kena sawan saja, tak jadi cerita lah politik Malaysia. Macam parlimen Taiwan la.. baling-balik kerusi - campak-campak meja. Akhirnya jadi bahan cerita di dalam "Ripley's Believe it Or Not!"

Apapun, kalau dilihat parlimen Britain, ahli parlimennya mempunyai kelas yang tersendiri. Intelektual dan "witty"... Apa yer "witty" nih.. nak kata bijak menjawab cam Dato' Samy Vellu melebih-lebih pulak kan. Ramai pulak yang tak setuju kang, terutama Mr Nallakarupan. Semasa Tony Blair memerintah di Parlimen Britain, anda patut lihat bagaimana cara dia menjawab apabila di soal.. Biarpun dihentam teruk dengan isu "berkhalwat" dengan Presiden Bush... perghh... tepat, cantik dan "full of wit".

Bilakah kita akan kita mampu melahirkan golongan ahli parlimen yang lebih bersopan, bijak, "witty" dan beretika ketika membahas di Dewan Parlimen atau Dewan Rakyat. Mungkin 20 tahun lagi? Marilah kita sama-sama berdoa.. Insya Allah.

No comments:

Related Posts with Thumbnails