Wednesday, May 7, 2008

Acute Tonsillitis dan Perawatannya






Assalamualaikum.

Saya ingin berkongsi dengan tuan dan puan para pembaca tentang satu penyakit yang sering berlaku kepada kita terutama kepada anak-anak yang dipanggil tonsillitis. Sebelum kita bercerita jauh mari kita tinjau dahulu apakah itu sejenis organ yang dipanggil tonsil.

Apakah itu Tonsil?

Tonsil ialah sejenis tisu limfoid yang merupakan sebahagian dari sistem pertahanan badan. Tisu limfoid ini terdiri daripada sejenis sel dipanggil limfosit yang penting untuk bertindak melawan penyakit. Terdapat 3 jenis tonsil yang terdapat di rongga mulut:-

1. Adenoids - tonsil yang terletak di belakang hidung
2. Lingual tonsils - tonsil di belakang lidah
3. Palatine tonsils - tonsil di tekak yang sedang kita perkatakan.


Apa itu radang tonsil atau tonsillitis?

Tisu limfoid adalah sebahagian daripada sistem kelenjar limfatik diseluruh tubuh dan kawasan usus yang boleh membengkak sekiranya ada jangkitan. Sebagai contoh kelenjar limfatik di leher, boleh membengkak sekiranya terdapat jankitan di dalam mulut misalnya. Pembengkakan ini adalah reaksi kepada jangkitan untuk menghasilkan lebih banyak sel untukmelawan penyakit.

Oleh itu, apabila terdapat jangkitan di dalam tekak, sebagai salah satu sistem limfatik, tonsil ini akan menjadi bengkak dan menjadi radang yang disebut tonsilitis atau radang tonsil.

Apakah penyebab dan gejala radang tonsil?

Tonsilitis boleh disebabkan oleh jangkitan virus ataupun jangkitan bakteria di dalam tekak. Jangkitan bakteria seperti streptococcus boleh menyebabkan tonsil bengkak dan bernanah. Jangkitan virus seperti Epstein Barr Virus, adenovirus atau measles boleh juga menyebabkan pembengkakan tonsil juga.

Antara gejala radang tonsil ialah :-
1. Sakit tekak yang kadang2 teruk
2. Tidak boleh menelan atau sakit apabila menelan
3. Demam yang kadang2 sangat tinggi
4. Sakit kepala dan sakit-sakit badan
5. Suara garau atau hilang suara
6. Kadang-kadang ada bengkak pada leher.
7. Mulut berbau busuk
8. Berdengkur waktu tidur

Gambar menunjukkan gambar tonsil yang bengkak dan kadang-kadang tumbuh keputihan seperti nanah pada tonsil.

Komplikasi Radang Tonsil

Radang tonsil biasanya berlaku di dalam umur 3 tahun ke atas. Kanak-kanak berumur 2 tahun ke bawah biasanya jarang terkena tonsil ini walaupun tidak terkecuali. Paling kerap adalah berumur di dalam lingkungan 5-15 tahun.

Yang sering menjadi masalah kepada ibu-bapa ialah anak yang kerap demam akibat tonsilitis. Adakalanya setiap 2 bulan ibu dan bapa akan datang ke klinik kerana masalah ini. Ini melibatkan kos ubat dan masa.

Oleh kerana umur yang kerap terkena adalah dari golongan umur persekolahan, ada anak-anak yang terpaksa mengambil cuti panjang daripada persekolahan kerana masalah ini. Ini menyebabkan anak-anak ketinggalan di dalam mata pelajaran dan menyebabkan keputusan peperiksaan tidak beberapa memuaskan. Anak yang sering sakit akan berasa rendah diri dan pertumbuhannya juga boleh terganggu.

Tonsilitis kebanyakannya tidak merbahaya. Ada kes terpencil jangkitan bakteria yang menyebabkan septicaemia atau kuman yang merebak ke dalam salur darah. Ada juga yang mengaitkan jangkitan tonsil ini dengan penyakit Acute glomerulonephritis (sejenis jangkitan buah pinggang) dan rheumatic fever (penyakit bawaan sejenis bakteria yang boleh menyebabkan masalah jantung).

"Sleep apneoa" atau penyakit berhenti bernafas semasa tidur boleh disebabkan oleh pembekakan tonsil yang sangat besar sehingga mengganggu pernafasan. Biasanya ia dikaitkan dengan tidur berdengkur dan kesukaran bernafas semasa tidur.

Perawatan Radang Tonsil.

Pada kebiasaanya, saya cuma memberi ubat lozenges atau hisap untuk meredakan kesakitan. Thymol gargle atau Difflam gargle juga boleh diberikan untuk mengurangkan keradangan dengan cara berkumur (bagi kanak-kanak yang boleh). Saya juga pernah terjumpa dengan kawan doktor yang memberikan peptidase atau papase untuk mengurangkan bengkak tonsil tetapi bagaimana effektifnya saya pun tidak pasti.

Ada juga yang memberi ubat tahan sakit seperti paracetamol atau ibuprofen untuk tujuan menahan sakit.

Ubat antibiotik akan diberikan sekiranya tonsil itu disebabkan oleh jangkitan bakteria. Biasanya antibiotik yang diberi ialah dari jenis penicillin seperti amoxycillin atau ampicillin. Kadang-kadang saya juga memberi antibiotik dari jenis cephalosporin atau erythromycin. Saya amat jarang memberi antibiotik bertenaga nuklear seperti Zithromycin atau Augmentin kerana saya mengamalkan prinsip memberi antibiotik yang sederhana dahulu sebelum memberi yang kuat.

Pembedahan membuang tonsil atau tonsillectomy adalah jalan terakhir untuk mengelakkan radang tonsil daripada berulang-ulang. Ada pendapat pakar yang menyatakan bahawa membuang tonsil boleh mengurangkan sedikit sistem pertahanan badan. Oleh hal yang demikian, pembuangan tonsil perlu dilakukan secara berhati-hati.

Untuk tujuan itu, anda terpaksa berjumpa dengan pakar ENT untuk pakar membuat keputusan membuang tonsil. Pakar ENT mempunyai kaedah-kaedah dan perkara2 yang perlu diteliti sebelum pembedahan dilaksanakan dan pesakit perlu memenuhi kriteria-kriteria tertentu seperti jangkitan tonsil yang kerap seperti 3 episod jangkitan setahun selama 3 tahun berturut-turut dan beberapa kriteria lain. Pembedahan adalah singkat dan biasanya anak-anak cuma duduk selama 2-3 hari di dalam wad sebelum dibenarkan pulang selepas pembedahan sekiranya tiada demam dan tiada pendarahan.

Salam...

226 comments:

1 – 200 of 226   Newer›   Newest»
Anonymous said...

dr.
pakdi dah meninggal?
saya baca daripada blog org lain

Dr Azwan said...

Bukan dia yang meninggal. Ibu dia kerana kanser payudara. Baru je saya call dia tadi.

Cikja said...

Salam DR,
anak kawan saya kerap demam dan hasil pemeriksaan DR demam tu adalah disebabkan Tonsilitis & DR tu bagitau klu nak baik kene buat Operation...pastu kawan saya bawa dia ke klinik kerajaan dan diorang tak galakkan untuk operate sekarang kene tunggu umur dia 18 tahun..anak kawan saya sekarang baru 6 tahun..masalahnya bila kerap demam dia tak pergi sekolah & tercicir dlm pelajaran...pada pendapat DR kenapa mesti kene tunggu umur 18 tahunnya untuk buat Operation tu?.

Dr Azwan said...

Tak payah tunggu sehingga 18 tahun. 6-7 tahun pun ada yang dah buat di HkL. Minta rujuk semula dan biar pakar ENT yang tentukan.

Anonymous said...

Tahniah Dr. Azwan,

Kupasan yang menarik dan mudah difahami. Terima kasih kerana sudi mewujudkan sebuah Blog perubatan yang simple dah mudah difahami oleh masyarakat!

Semoga lebih ramai dapat menambah pengetahuan tentang ilmu perubatan dan kesihatan ini...but yang politik tu pun O.K. juge..:)

Salam Kekayaan,

Thinkerich

Motivasi : Kekayaan, Kewangan & Peribadi

http://www.pemikirkaya.com

Dr Azwan said...

Thinkerich : Doktor ni ada sedikit self complex- depa ni suka guna medical jargons dan bahasa yang diorang je faham... kalau betul2 nak kongsi dengan orang ramai kena lah guna bahasa yang mudah faham, kalau tak penat je tulis orang tak paham... :) terima kasih di atas sokongan.

Anonymous said...

salam pekenalan dr... saya berminat dengana artikel dr... saya ada ambik satu artikel dari blog dr untuk tatapan warga di blog saya.. saya masukkan sumber dari web blog dr.. boleh ker? nak berkongsi maklumat dengan dr...

Anonymous said...

Salam,

Artikel yg menarik sementelah ada terkena dgn keluarga saya.

Anak saya baru berumur 6 tahun dan tonsilnya membengkak seperti gambar terakhir BUT WITHOUT the whitish spots. Dia tak demam dan sakit tekak, bahkan sgt aktif. Masalahnya, dia memang kuat berdengkur, dan saya risau kalau dia mengalami sleep apnea.

Saya rujuk di HUSM dan pakar ENT memberi cadangan surgery utk buang tonsil tu. Bila rujuk pengamal perubatan alternatif, pendapat beliau anak saya ada tiroid.

Boleh saya tahu pendapat Dr. Azwan? Sekian, terima kasih.

Gerubuk Wanda said...

salam Doctor
Saya merupakan salah seorg yg pernah suffer pasal tonsilitis ni sejak dari kecik lagi. Masih ingat lagi byk makanan yg saya kena berpantang esp yg sejuk2...
tp, alhamdulillah, bila semakin dewasa ianya dah beransur hilang.
Dan sekiranya sekarang saya menghidap demam and tonsil, doctor saya selalu bagi amoxilin tp mmg tak berkesan..Kenape ye? so, saya kena dtg lagi sekali wpun saya dah complete course of the amoxilin.
Dulu2, doctor yg merawat saya prescribe saya 'panglobe'(kalau tak silap la..). tp bila skrg die kate 'panglobe' dah tak de dah..Tp, panglobe mmg mujarab..Betul ke panglobe dah tak de kat pasaran..? Kenape ye?
and erythromycin blh menyebabkan saya mcm gastrik..Itu sebab saya ban erythromycin dlm idup saya...

~wanda~

Dr Azwan said...

omaq : silakan

ummi ainun : Bukan thyroid dan tonsil tak ada kena mengena dengan thyroid. Itu adalah kesalahan besar.

wanda : Penglobe ni adalah nama trade name. Nama generiknya adalah Bacampicillin. Masih banyak di dalam pasaran. Biasa bagi untuk jangkitan tekak, kulit dan jangkitan kencing. Kalau nak antibiotik ni banyak kat klinik saya (tapi bukan nama penglobe).

Apa-apa antibiotik boleh buat perut tak selesa. Kalau tak sesuai dengan Erythro ada berpuluh lagi yang InsyaAllah sesuai. Tapi kena bagitahu doktor yang mana tak sesuai.

Anonymous said...

kadang2 susah nak telan makanan,kalau masa demam,tekak mesti sakit dan bengkak,kpala pon sakit,ni yang saya rasai,cuma blom bernanah jer lagi,tapi doc kalu bernanah pada tekak lebih baik operate jerkan?

Anonymous said...

Hi, Dr..Thanks kerana adanya paparan ini.. Ini banyak memberi panduan kpd saya ttg apa yg saya hadapi kini. (Saya sedang menghadapi tonsilitis skrg ini). Tp saya ingin btanya, adakah tonsil ini mengakibatkn batuk yg teruk dan tekak kita seolah-olahnya berkumpul sejumlah besar kahak? (Bengkak hingga blh dilihat dr luar leher, syukur kerana xbernanah)

Dr Azwan said...

putri nian : kalau kerap baru buang. kalau sket2 tak perlu lagi.

mizfellyin : tonsilitis boleh menyebabkan batuk dan sakit tekak. Kahak ni biasa juga berlaku pada org yang batuk. Ia tak ada kena mengena dengan tonsilitis. Bengkak kat luar leher mungkin bengkak kelenjar. Tapi lah begitu besar biasanya. Kalau besar mungkin bengkak thyroid? Cuba periksa dengan doktor/

nad said...

askum, DR sy berumur 18 tahun dan mempunyai masalah tonsilitis ini. tonsil sy ini kerap berlaku, spatutnya sy perlu melakukan operation pd bulan lepas tetapi atas sebab tertentu kami membatalkan.adakah ia akan membahayakan kesihatan sy @ memudaratkan sy?

Anonymous said...

saya ade kne penyakit nie..
tp berulang2..
klo buat pembedahan pada umur 16 tahun, adakah risiko pembedahan ia tinggi ??..

Dr Azwan said...

Risiko makin kurang

Anonymous said...

Asslamualaikum doc.
anak perempuan saya mengalami radang tonsil ni, di kiri kanan tekak nampak bengkak tetapi tidak nampak terlalu merah.badan dia sentiasa panas jika dibandingkan dengan rakan sebaya dia akan demam jika dia aktif bermain. apa saranan dr. adakah dia patut dibedah..?

Anonymous said...

salam doc,
saya mempunyai seorang anak yang mempunyai masalah tonsil. walau bagaimanapun anak saya baru berumur 2 tahun lebih. kekerapan adalah lebih kurang 2 bulan akan berulang ke klinik untuk rawatan disebabkan demam panas yang merisaukan saya. persoalannya adakah kanak-kanak yang berumur lebih kurang 2 tahun boleh menjalani pembedahan pembuangan tonsil.. jika boleh dimanakah saya hendak merujuk pakar yang boleh membuat keputusan pembedahan ini, bagi menandatangani pembedahan ini. perkara ini merisaukan saya disebabkan anak saya berumur 2 tahun lebih. apakah risikonya... wasalam

Anonymous said...

salam doktor...
terima kasih kerana menulis post ttg tonsil ni..
ni nak tnya, klu buat pmbdhan buang tonsil, bengkak dekat kelenjar leher bleh hlg tak?
biasanya, berapa kos yg dikenakan klu nak buat pembedahan ni?
wasallam.. tq.

Dr Azwan said...

Budak yang aktif bermain biasanya lebih panas daripada kanak2 lain. Itu biasa. Kalau risau puan buat pemeriksaan lanjut.

Risiko pembedahan akan ada, kerana apa-apa pembedahan waima kecil akan ada risikonya. Risiko terbahagi kepada risiko bius dan risiko pembedahan. Saya boleh bagi secara general. Tuan kena bincang dengan pakar bedah ENT utk menentukan keputusan pembedahan dan risikonya. Pada kebiasaannya,semakin besar anak itu, risiko akan semakin kurang.

Kos saya tak pasti. Tuan boleh call hospital. Bengkak kat kelenjar tidak dibedah. Jika ia kelenjar limfatik, Ia akan hilang sekiranya tonsil hilang.

Ibrahim bin Said said...

Assalamu alaikum Dr
Dua orang cucu saya berumur 6 dan 8 tahun baru melalui pembedahan membuang tonsil di Klinik Pakar di Pasir Gudang. Ada 3 biji tumbuhan yang dipotong; dua biji di kiri kanan tekak dan sebiji di belakang bidung.
Selepas selesai menjalani pembedahan mereka diberikan ais krim dan makanan biasa. Saya ingat akan diberikan makanan lembut seperti bubur kanji dan sebagainya.
Tiap2 hari mereka kena makan ais krim jika tidak tekak akan berasa sakit.
Saya tak sempat bertanya kepada doktor yabg berkenaan. Boleh Dr tolong terangkan adakah kemungkinan bengkak pada tonsil ini akan berulang pada masa akan datang. Terima kasih.

Anonymous said...

Salam sejahtera dr Azwan. Langkah Tuan menjadikan tuan sebagai salah seorang doktor masyarakat yang prihatin. Syabas. Doktor saya nak tanya. Saya pernah tertelan benda tak pasti daging ataupun objek lain tetapi memang menyebabkan saya ditahan di wad kerana saya tercekik dna sukar bernafas. Pemeriksaan doktor dalam 15 jam kemudian iaitu saya diperiksa dgn dimasukkan kamera dan dibius penuh benda objek itu tidka dijumpai di mana2 salur makanan dan pernafasan mungkin dia telah turun ke perut sebab jarak menunggu pemeriksaan tersebut. Selepas pemeriksaan, doktor kata ada sedikit kesan luka-saya tak pasti dan tanya pula sama ada kerana objek tersebutkah ataupun kesan dimasukkan kamera dalam mulutkah.Doktor tahan saya 3 hari lagi dan diberi Augmentin. Selepas itu saya dibenarkan pulang dan dibekalkan lagi Augmentin untuk 1 minggu. Tetapi doktor, saya tak makan pun antibiotik tersebut. Soalan saya
-Kini saya masih tidak selesa walaupun dekat sebulan keluar wad terutama bila menelan. seolah2 rasa macam nasi ke apatah lagi sotong atau daging terlekat
-Saya minum ais dan saya rasa sakit dan kadangkala rasa tidak selesa dibahagian tekak atau salur makanan. Kadang2 saya rasa pedih dan suara saya jadi serak.
-Dalam pada itu saya juga macam rasa demam dan badan sakit2 sedikit walau say bukannya kerja kuat pun.

Untuk makluman dok selepas keluar wad saya kena jumpa doktor lagi dan soktor suruh saya buat pemeriksaan lagi masalahnya saya jadi takut sebab kesan bius dan kesan dimasukkan kamera tersebut menyebabkan saya tidak boleh makan beberapa hari.

Adakah ia kesan luka tersebut ataupun sebab saya tak makan Augmentin tersebut?

Terima kasih atas jawapan doktor azwan.

Dr Azwan said...

ibrahim : Bengkak tonsil tidak akan berulang sekiranya tonsil telah dibuang. Tetapi jangkitan dinding tekak atau dikenali sbg pharyngitis boleh menyebabkan kesakitan tekak yang serupa.

Najib : kadang-kadang kesan instrumen masuk ke dalam tekak mungkin akan mengambil masa beberapa hari untuk hilang. InsyaAllah ia akan berkurang nanti. Augmentin mugnkin diberikn utk elakkan infection kepada tekak yang luka. Tapi tak ambil pun tidak mengapa.

Anonymous said...

salam doc....my name is hafiz...i ade problem iaitu tongsil...i dah mengidap penyakit nih around 3years n above...selalu sgt2 demam...n then tongsil i bengkak n bernanah..white spot...its so difficult to me to eat...how ur suggestion>is it i must do da operation>?n how da operation was going?ada pilihan in operation x?e.g. laser or sumtink else?how it's work?

Anonymous said...

pliz reply and briefly describe about da operation?...thanks

Dr Azwan said...

laser ngan suntik tak pernah tengok. Dia bagi tidur, lepas tu potong tonsil guna loop cautery, macam sejenis pemotong special untuk buang tonsil. Lepas tu masuk wad. Bila demam dah hilang, sakit pun kurang, antibiotik dalam darah dah boleh tukar pada oral, dah boleh makan aiskrim, then boleh lah balik.

mien said...

dr, saya mempunyai seorang anak saudara berumur 6 bulan.dia selalu menangis dan kerap demam.doktor mengatakan yg dia mempunyai tonsil di leher.ada kemungkinan kah bayi yg berumur 6 bulan boleh mengidap tonsil dan bagaimanakah rawatan yg sesuai utk bayi sepertinya?

Anonymous said...

hai doc..anak lelaki saya pun selalu sangat diserang tonsilitis bernanah dan demam tinggi.kadang-kadang baru sebulan sembuh dah kena lagi.is it normal?

Anonymous said...

salam DR
Kalau saya ambil discription yang Dr bagi dan beli di farmasi ..boleh tak?

Anonymous said...

minta izin ambik info ye dr...

najib said...

doktor, dua bulan lepas saya dah buat pembedahan buang tonsil,dan doktor ckp tonsil saya kerap terjadi kerana perut saya kurang baik sebenar nya saya kena GERD asid reflux dahulu saya jarang kena radang tonsil sejak ada GERD dua bulan sekali sakit tonsil.lepas makan rasa mcm mknan lekat lagi kat tekak pastu bila asid tu naik ker paru2 rasa cam pernafasan jadi pendek kadang2 rasa cam mati pun ader...
sekarang saya continue lagi mkn nexium dan ganaton pas mkn saya makan gaviscon bulan lepas dah ok laaa sikit .saya berhenti laa mkn ubat pastu silap termkn pedas jadi balik...sekarang saya kena sakit tekak macam ader tonsil lagi ..merah dlm tekak..
doktor kasi saya zinnat (antiboitik)2 kali sehari. satu hari makan ok pastu sakit balik sekarang doktor suruh pakai locabiotal spray kat dlm mulut...skg masih dalam rawatan lagi
soalaan saya penyakit saya nie boleh sembuh sepenuhnya ker,,,kalau saya makan ubat untuk jangka masa yg panjang boleh kena kanser tak...apa pantang larang untuk makanan yang boleh dan yg tak boleh mkn...time kasih doktor

najib said...

doktor, dua bulan lepas saya dah buat pembedahan buang tonsil,dan doktor ckp tonsil saya kerap terjadi kerana perut saya kurang baik sebenar nya saya kena GERD asid reflux dahulu saya jarang kena radang tonsil sejak ada GERD dua bulan sekali sakit tonsil.lepas makan rasa mcm mknan lekat lagi kat tekak pastu bila asid tu naik ker paru2 rasa cam pernafasan jadi pendek kadang2 rasa cam mati pun ader...
sekarang saya continue lagi mkn nexium dan ganaton pas mkn saya makan gaviscon bulan lepas dah ok laaa sikit .saya berhenti laa mkn ubat pastu silap termkn pedas jadi balik...sekarang saya kena sakit tekak macam ader tonsil lagi ..merah dlm tekak..
doktor kasi saya zinnat (antiboitik)2 kali sehari. satu hari makan ok pastu sakit balik sekarang doktor suruh pakai locabiotal spray kat dlm mulut...skg masih dalam rawatan lagi
soalaan saya penyakit saya nie boleh sembuh sepenuhnya ker,,,kalau saya makan ubat untuk jangka masa yg panjang boleh kena kanser tak...apa pantang larang untuk makanan yang boleh dan yg tak boleh mkn...time kasih doktor

najib said...

doktor, dua bulan lepas saya dah buat pembedahan buang tonsil,dan doktor ckp tonsil saya kerap terjadi kerana perut saya kurang baik sebenar nya saya kena GERD asid reflux dahulu saya jarang kena radang tonsil sejak ada GERD dua bulan sekali sakit tonsil.lepas makan rasa mcm mknan lekat lagi kat tekak pastu bila asid tu naik ker paru2 rasa cam pernafasan jadi pendek kadang2 rasa cam mati pun ader...
sekarang saya continue lagi mkn nexium dan ganaton pas mkn saya makan gaviscon bulan lepas dah ok laaa sikit .saya berhenti laa mkn ubat pastu silap termkn pedas jadi balik...sekarang saya kena sakit tekak macam ader tonsil lagi ..merah dlm tekak..
doktor kasi saya zinnat (antiboitik)2 kali sehari. satu hari makan ok pastu sakit balik sekarang doktor suruh pakai locabiotal spray kat dlm mulut...skg masih dalam rawatan lagi
soalaan saya penyakit saya nie boleh sembuh sepenuhnya ker,,,kalau saya makan ubat untuk jangka masa yg panjang boleh kena kanser tak...apa pantang larang untuk makanan yang boleh dan yg tak boleh mkn...time kasih doktor

puteri said...

doktor
saya kene sakit acute phargngitius
saya pun tak tau eja btol ke tak sebab tulisan doktor kan memag tak paham dia tulis macam cakar ayam je.
nak tanya,dia sama ke dengan sakit tonsil?
mana lagi bahaya?
risau ni
tapi doktor tu cakap perkara biasa

Turtle Lovers said...

Assalamualaikum DR..
sy ada masalah tekak yang ada white spot..saya pernah ke hospital untuk buat pemeriksaan tentangnya dan setelah diperiksa,saya dibekalkan dengan nasal spray dan zetech..DR tersebut buat appoinment untuk berjumpa semula 4bulan kemudian...setelah 4 bulan,saya hadir semula dan diperiksa oleh DR lain dan dibekalkn dengan ubat yang sama lagi...saya sangat tertekan dengan masalh ini sebab sampai sekarang saya rasa tekak saya bengkak...yang lebih menyedihkan mulut saya berbau..disebabkan masalah ini saya kerap menyendiri dan mengelakkan bercakap dengan orang...saya xda keyakinan dan kadang-kala menyekat aktiviti dan kemampuan sy memandangkan saya masih belajar dan berumur 18tahun...saya juga terpaksa mencuri waktu belajar saya sekiranya saya ingin membuat pembedahan..saya ingin minta pendapat DR,apa yang sepatutnya saya lakukan dan adakah bau busuk itu akan hilang sekiranya saya melakukan pemedahan?Mohon jasa baikDR memberikan pendapat...TQ

mtahirs said...

slm DR,

sya terbaca info psal tonsil...makaseh.

anak sya mengalami demam dlm 3 hr ni, masalhnya bila mlm jak suhu bdn akn naik, bila siang normal, adakh itu simptom2 tonsil? makaseh DR

eMaFiYa said...

salam doc..
anak sya baru berumur 2 tahun 3 bulan..3 hari lepas doc di klinik bgtau 2-2 tonsil anak saya bengkak.. hal ini amat mrisaukan saya..bagaimanakah cara paling bkesan dan cepat utk sembuh..

ali salim said...

salam dokter..

saya telah mengalami masalah ini 2 bulan
antara antibiotok yang telah saya ambil :
amoxicillin 250mg ,erythromycin 400mg...dan yang paling kuat sekali CLAMENTIN 625mg..tetapi masih tidak pulih...bengkak besar tiada..hanya lah rasa sakit dan perit terutama semasa bersin dan sangap...apa lagi yang perlu saya lakukan...tolong lah..saya amat bimbang kerana penyakit ini masih tidak sembuh...tq

Dr Azwan said...

Jika terlalu kerap dan menggangu, alternatifnya ialah menjalani tonsillectomy iaitu buang tonsil. Sila jumpa pakar ENT untuk maklumat lanjut.

ali salim said...

doktor ...terima kasih diatas informasi tersebut...nak tanya lagi...blh ker penyakit ini berjangkit kepada anak saya yang berumur 7 bulan...jika saya cium dia...tq

gegurl said...

salam DR...
baru2 ini tunang saya magalami masalah tongsil dan demam yg teruk dan die di tahan wad selama 3 hari... doktor pakar mnasihatkn agar die melakukan pembedahan.. adakah dgn cara ini msalah tongsil ini akn selesai dan tiada apa apa kesan atau risiko selepas pmbedahan dan tiada cara laen selain pmbedahan???
terima kasih....

~Yanz Anata~ said...

A'kum doc,
Sy ada 2 soalan utk diajukan pd doctor...Sy ada seorg kawan baik yg mgalami masalah tonsil bengkak...dier berumur 26 tahun ni...dan dier telah dicadangkan oleh doctor di klinik semasa beliau membuat rawatan utk buat pembedahan tonsil...soalan pertama sy...dr segi pemakanan..apakah makanan yg sesuai dan tak sesuai utk beliau...dan soalan yg kedua...betul ke kalo melakukan pembedahan..ianya akn myebabkan imune ketahanan badan akn lemah dan mudah utk mdapat sakit selepas pembedahan itu??

nurul said...

saya rasa seperti saya juga mengalami masalah penyakit radang ini..malam tadi saya tidak boleh tidur kerana pada mulanya tekak saya terasa gatal yg amat sangat.. seterusya apabila saya cuba bercakap saya akan muntah..saya terasa seperti ada sesuatu di dalam mulut saya, pada mulanya saya ingt kn benda trsebut adalah kahak,jd saya cuba untuk membuangnya. bila saya cuba membuangnya tekak saya tersa amat sakit dan muntah dengan banyak. akhirnya saya melihat pada cermin dan mendapati anak tekak saya sudah bengkak. Dr. saya mahu bertanya apakah risiko atu kesan dripada penyakit ini???

liyana said...

salam doc, sy nk share pengalaman sy skrg..br 8 hr sy menjalani pembedahan buang tonsil di hospital pakar.umur sy 27 thn, mcm biasa tonsillitis neh buatkan sy demam panas on off,berdengkur, sore throat yg sgt sakit.setelah buang tonsil kiri n kanan yang seberat 4.4g n 4.6 g tiap satu,sy bersyukur (waktu tu admitted)doc akan bg painkiller(cucuk)n ubat mkn gak.mmg xrasa sakitla waktu 3hr di hsptl.mcm biasa, abis operate trus dia bg milo ice, ice cream n soft diet.dr breakfast til dinner mcm tu.nigtmarenyer, bila kuat hsptl,kna jaga sndiri kt rmh,doc bekalkan painkiller(2jenis),antibiotik,difflam(gargle)n alloclair spray.mmg sgt2 sakit.mcm nk mati.sy bergantung pada painkiller.follow up 21 jun lepas sy nagis dpn doc,dia kata mmg seminggu neh tahap sakit yg maksima,sy xleh ckp,sakit sampe kedlm telinga,kepala mcm nk meletup.tambah plak sy batuk(lgla sakit jdnyer)telan air liur pb seksa.mkn bubur mmg jauhla(sy xmkn)skrg doc bc painkiller yg lg kuat,difflam,gel kna drop into mouth(buat kebas)(sy takut nk telan gel neh cos ia mcm tersekat kat kerongkong (susah nk telan air liur n mcm susah nk breathing)then ia bertukar jd kahak kna paksa buang(mmg sakit)tp ia buat kebas jap.antibiotik dh stop.skrg leh ckp(if painkiller effective)if x,mmg xleh ckp cos sakit.sy skrg brgantung pada painkiller.sy bedah pake laser.sy di diagnosed billateral chronic tonsillitis.nasehat sy, if cn, jgn bedah..huhu sgt sakit(maybe umo sy pun dh 27)my cuzen 6 thn buang gak tp cpt sembuh.doakan sy skrg cpt sembuh ye.saya pencinta mknan pedas..pakar ckp no more pedas..(mayb dlm tgh sakit je kot)huhu thanks

jessy said...

liyana......betul kah mcm 2????

Anonymous said...

shamna said : slm.doc sy bru 4 hari slpas mlakukan pembedahan membuang tonsil.masalahnya saya batuk tk henti-henti dan myebabkan blkg leher saya sgt sakit.apakah yg menyebabkan batuk saya doc?

anis said...

salam Dr A,
k'mungkinan sy agak terlambat menemui blog Dr mengenai tonsil ini..saya juga sebenarnya berada dalam keadaan dilema samada mahu buang tonsil ini ataupun tidak.utk pengetahuan Dr, palatine tonsil sy sudah berada di peringkat 2 @ 3.itu bg pendapat Dr lain yg merawat sy.boleh dikatakan, dalam setahun saya pasti akan mengalami sekurang-kurangnya 2 kali demam yang agak teruk.demam itu akan pulih dan akan demam balik selepas beberapa hari.apa yang perlu sy lakukan sekarang ini Dr? sy sudah membuat keputusan utk membuang tonsil ni, tapi ada komen dari rakan lain mengatakan tidak perlu kerana bimbang selepas daripada itu nanti, saya akan mudah m'dapat penyakit yg lain pula..

Rieza said...

A'kum Dr.

Saya adalah salah seorang pesakit tonsil dan telahpun membuang kedua2 tonsil pada tahun 2007. Memang selepas operate tu sakit sangat2..kena slalu makan aiskrim..makan yang lembut2, tak pedas. Yang seksanya masa nak menelan. Saya suffer 3 minggu sebelum nak btol2 ok..then lepas tu, bila makan asyik rasa mcm orang tercekik jer.

Masalah saya skarang ni, saya selalu sakit ulser kat tekak..kena ambik antibiotik yang power baru hilang..bila dah habis antibiotik datang semula ulser tu..so, apa sebenarnya masalah ni ye Dr. Adakah ini kesan sampingan selepas buang tonsil? Skarang ni pun saya tengah suffer sakit tekak aygn amat sangat..rasa sakit tu sampai ke otak..nak menelan pun sakit.

mawarsutera said...

Assalamualaikum Dr N teman2...

saya juga merupakan pesakit tonsil..dan perancangan awal perlu dibedah pd 2 nov nie.. tp ditunda ke 20.6.2012..sebab treatment ngan doktor gigi blum slesai.. Past baca blog nie..dan komen2.(terutama komen liana & rieza) buat saya seram sejuk.. Saya mohon jasa baik anda berdua n teman2 lain...tuk kita berhubung di fb berkaitan tonsil.. fb saya sorayasorfeena@yahoo.com.my
terima kasih..

akuibu said...

Salam,

Disini saya nak berkongsi pengalaman saya selepas menjalani pembedahan tonsil..ketika tu umur saya dalam 23 tahun..lepas operation memang tak rasa sakit sangat..tapi selepas keluar dari hospital tu memang agak suffer sebab batuk dan sakit kepala yang amat sangat..yang tak bestnya setiap kali saya batuk akan keluar darah dan mulut saya kena infection..lagila rasa tak bestnya..tapi cuma seminggu aje..lepas tu sampai sekarang dah ok..
Kali ni anak saya yang baru berusia 4 tahun pulak yang akan menjalani pembedahan tonsil pada 29.11.2011 ni..sebagai ibu memang saya rasa susah hati..sebab pengalaman kita yang menyakitkan...
Tapi pakar ENT tu bagitau saya umur yang paling sesuai untuk buang tonsil ni bermula dari 3 1/2 tahun..lagipun tonsil yang dah kena infection tak guna disimpan sebab dia tak ada sistem untuk melawan penyakit lagi..lagipun setiap kali kita biarkan ia bengkak ia akan meninggalkan parut..parut ini yang akan menyebabkan kesakitan sewaktu bengkak dan selepas menjalani pembedahan..doktor tu juga bagitau saya dalam 10 org kanak2 yang dia operate cuma 1 aje yang cakap sakit..tapi dalam 10 org dewasa 1 aje yang cakap tak sakit...jadi pada sapa2 yang ada anak kecik yang mempunyai masalah tonsil pegi la jumpa pakar ENT..sebab kalau kita jumpa doktor yang takde kepakaran dalam ENT macam2 pendapat yang kita dengar..
Pada semua pembaca blog ni saya harap agar dapatlah mendoakan anak saya supaya selamat menjalani pembedahan nanti..

Anonymous said...

salam, doctor saya menghidap sakit nie dlm 2 tahun kebelakangan ini. sakit nie m;yebabkan demam saya on off, hari nie hri kedua sakit sakit lagi, tapi kali nie lebih teruk hingga sy x boleh nak tdo, saya ada terbaca mengenai pembedahan nie boleh doktor bagi anggaran tak kos pembedahan tue, memandangakn sya sorg yg bkerja smbil belajar. 2) dlm keadaan sakit nie apa yg saya boleh makan apa yg tidak, untuk pengetahuan doktor sy ada gastrik yang agak teruk. itu sahaja.terima kasih

akuibu said...

anonymous,

ini adalah experience saya setelah menjalankan operation tonsil dalam tahun 2003 saya buang tonsil dekat Hos. Uni. Malaya dia punya kos dlm rm500. kemudian anak saya pula baru2 ni buat dekat Selangor Medical Centre kos dia dlm rm8000.

aklisazmi said...

assalamualikum doctor,
penyakit bernafas semasa tidur tu Sleep apneoa ke sleep apnea?saya berumur 17 thun dan ada msalah dengkuran semasa tidur. apabila di check oleh doktor di hospital, dia mendapati tongsil saya di sebelah kiri membengkak.dia cadangkan saya membuat proses pembuangan kerana di khuatiri akan block saluran pernafasan. saya nak tanya risiko menjalani pembedahan dan kesan sampingan dalam jangka pendek dan jangka panjang. harap doktor boleh emailkan jawapan doktor di email saya:
aklisazmi@gmail.com

operahidup77 said...

salam dr,
saya syafika baru sahaja membuat pembedahan buang tonsil ... selepas membuang tonsil saya mendapati di tekak saya berwarna putih .. adakah itu nanah ? minta penjelasan dr .. secepat yang mungkin ..

azmir said...

salam doc..
saya azmir.. sy dh start mengidap chronic tonsilitis sejak umur 11 tahun.. sejak saya kanak2, memang doc dah suggest pada saya untuk remove tonsil saya for good sebab saya selalu sangat kena demam and sakit tekak yang melampau.. bila tonsil bengkak, saya x boleh makan, bercakap, minum pon seksa. n saya akan demam teruk.. Saya akan mkn antibiotik dan bengkak akan surut dan kemudian berulang lagi..
penyakit ni berterusan sehingga sekolah menengah, semasa di universiti sampai la sekarang saya dh berkerja sebagai pensyarah di IPTA.
saya kini berusia 29 tahun dan 2 hari lepas saya diserang lagi penyakit ni.. kali ni lebih teruk sebab sy dah makan 2 jenis antibiotik (cefuroxime axetil 250mg & metronidazole 200mg) tp bengkak masih x surut dan dah ade nanah pada tongsil.. sy juga mula terbgn pada waktu malam sebab x cukup nafas sebab udara dihalang dari masuk ke dalam peparu disebabkan tonsil bengkak..
APA YANG PERLU SAYA BUAT DOC? ADAKAH SAYA PERLU MELAKUKAN SURGERY UNTUK REMOVE TERUS TONSIL SAYA ATAU ADAKAH MASIH ADA ANTIBIOTIK YANG LEBIH KUAT UNTUK CONTROL TONSIL SAYA NI?? MINTAK TOLONG DOC JELASKAN.. THANKS..

Alis said...

Salam,

Seblm undergo operation sy dh baca entry ni dan juga semua comment.. experience saya sama seperti Liyana cuma yg berbeza saya juga buat minor sinus surgery..

Bila dah balik rumah sakit mmg di tahap maksimum.. tak sempat tunggu next follow up dah pegi jumpa doc balik utk dptkan stronger pain killer.. ice cream pun tak mampu nk masuk tekak ni... apa pun just glad dah removed tonsil ni walaupun pada umur 33thn..

iLa said...

Salam. umur saya 22.doktor detect sy ada tonsil mase umur 17. doktor tak suggest saya untuk operate as long as tonsil tu tak mengacau pape. tapi sekarang saya kerap sakit tekak,selesema n pening kepale. dan dari dulu lagi bile saya tido dgn kepala menunduk atau lain2 selain posisi kepala tegak,saya akan berdengkur. lebih teruk lagi saya tersedar saya tak bernafas,bukak mata terus sesak nafas.apa suggestion doktor ye?

Anonymous said...

Asssalamualaikum doktor..
anak saya berumur 5 thn didiagnos adenoids dgn saiz besar lbh 80%. Anak saya telah dirujuk pada pakat ENT HTAA. Doktor suggest utk di operate tetapi ubah plan utk diberi ubat bg tmph mase 2 bln..anak saya turut mengalami masalah pendgran yg mana saya percaya berpunca dari adenoids yg bengkak. soalan saya:
1. bagaimana kita nak tahu yg bengkak itu tidak surut dan pmbedahan segera perlu dibuat?
2. adakah adenoids itu tidak berbahaya?
mohon pandangan dan nasihat doktor. terima kasih

Unknown said...

salam doc,,, anak saya pengidap tonsil agak besar,,, doc cakap perlukan pembedahan,, tapi anak tak cukup berap,,, anak saya kerap demam sebulan dah hampir 4kali demam,,, batuk selsema berpanjangan,,, anak saya skung berusia 4tahun,,, apa harus saya buat doc,,, kasihan dia,,, asyik demam sahaja,,,

Unknown said...

harap doc dapat reply dengan kadar segera,,,, di nadiranaqib@yahoo.com

Who said...

baru2 nie sya operate tonsil pada 5.7.2012...setakat nie tekak sya ok je.,..xde sakit melampau..alhamdullillah...sya mkan aiskrim,bubur,sup ayam...xde lah sakit melampau mcm pesakit lain...cuma susah nk telan mkanan ngn air liur kne buang sllu...bnyak kn wt pengerakkan mulut...

MADANI SHAWLS said...

Salam Doc...saya baru operation tonsil di hospital kerajaan JB...selpas tonsil...saya demam sehingga sekrg,,,dah 3 hari,,,ubt da la bg sikit,,next appointment lg 2 bulan..nak tnye bole x sy pergi klinik lain..?? nk tggu appointmnet ngn hospital lame sgt

Anonymous said...

Salam..doc,sy dh bc suma comment n soalan di atas..ank sy yg brumur 3thn 7bln kerapkali demam yg biasanya disebabkan tonsil bengkak..kebelakangan ni shj dia dmm 1/6, 4/7,24/7 & semalam die demam sedikit coz berjangkit selsema..sy nk minta pndgn doc mcmn nk prevent anak sy dr terkena jangkitan pd tonsel..utk pengetahuan doc kami telah menukar susu kpd susu yg ada immunifortes tp keadaannya still sm..hrp sgt agar doc dpt memberi panduan kepada kami..ada yg mengatakn bhw mngkn anak kami x thn sejuk,so mlm2 tdo sy akan pakaikn die sweater..hrp sgt doc dpt bantu kami..

nooraidamy said...

salam doc.saya ada lah pengidap tonsil dr kecil lg.umur saya skang 29 thn.sblm ni memang pernah tonsil bengkak dan sakit.tp 2 hari selepas puasa baru2 ni,saya rasa mcm susah nak bernafas..saya taklah syak tonsil saya yg menyebabkan saya rasa susah nak bernafas sbb tonsil mmg tak sakit langsung.bila jumpa doc,dia kata mmg tonsil saya bengkak dan sbb tu saya susah nak bernafas.doc suggestkan suruh operate shj sbb tonsil saya ni boleh dikategorikan sbg chronic tonsilitis..adakah disbbkan kurang air menyebabkan tonsil saya jd bengkak?tp saya tak rasa sakit langsung.hope doc boleh terangkan..terima kasih

ila M said...

assalamualaikum Dr..
sy ingin bertanya ttg tonsilitis. sy sendiri mengalami keadaan ini..apa yg merunsingkan sy..keadaan ini bermula awal febuary 2012. sy mengalami demam pada ketika itu. waktu itu sy diluar negara (indonesia)..pada waktu itu suhu badan sy adakalanya mencecah lebih 39 degree C. sy mengalami "tonsilitis with whitish spots"..bila makan rasa mcm telan nanah..mulut berbau dan sy mmg tak larat nak ke mana2 ditambah dgn selesema dan batuk. bila pulang ke Msia, 2 minggu kemudian sy demam semula..dan pada ketika itu sy disahkan mengalami "viral fever" oleh Dr.. suhu bdn juga tinggi..tonsil sy bengkak dan juga bernanah..kini, sehingga hari ini, sudah empat kali sy demam yg serupa..tempoh demam lebih seminggu..cuma kali terakhir sy demam..tonsil sy tidak bengkak. cuma suhu bdn turun naik tidak menentu dan bdn rasa lemah, sendi sakit2. yg peliknya..bila demam sudah kebah, baru la "whitish spots" mula kelihatan tumbuh satu persatu di tonsil sy..tekak juga sudah mula rasa tak selesa ketika menelan sekali-sekala..sebelum febuary tahun ini..bukan sy tak pernah demam..cuma sekali sekala dalam setahun..jrg sekali..kdg2 setahun tak demam langsung dan juga tonsil cuma bengkak tapi tak bernanah seperti sekarang..apa yang perlu sy lalukan Dr? apakah kemungkinan utk permasalahan sy?

Anonymous said...

Doktor.. Saya umur 36 tahun. Pagi tadi bila bamgun tidur, saya dapati anak tekak saya bengkak.. Sukar nk telan air liur. Tetapi tak sakit. Saya jgk tak demam.. Saya baru 6 hari keguguran .. Saya rasa kurang selesa apabila hndk telsn mknn atau air liur walaupun x sakit..
Harap doktor dpt mmbantu..

max dirgo said...

assalamualaikum dr...sy menghidap tonsil nie na dkat 10tahun...masalahnya...saya jarang dapat sakit tekak tp selalu sakit kepala...kalau sakit kepala tue rasa mcm nak makan panadol berdozen2...lg satu masalah sy...pernafasan sy tak sempurna...saya hanya bleh bernafas utk sebelah hidung sahaja...tolong bg pendapat skit...sbb sebelom nie doktor suruh operate sy lari sbb takut side effect...

Nora said...

assalammualaikum dr..

masa sy pergi ke klinik..dr mmg ada bagitahu yg sya pnya tonsil dah bengkak..saya kini berumur 16 tahun..sya ada maslah dgn pernafasan..sya bernafas menggunakan mulut..dan sya tidur pun berdengkur..tpi saya jarang demam dan sakit tekak..tpi sya batuk selesema kdg2 dkt seminggu baru baik..adakah batuk selesema ni disebabkan tonsil?
harap dr dapt membalas nya..terima kasih..

Anonymous said...

Dr, kalau masalah ade lendir kat dlm tekak disebabkan ape ye???

tajer said...

dr, saya mengalami tonsil sehingga sukar bercakap, sakit kalau nk bercakap...adakah ini serius?

Anonymous said...

Saya baru menjalani pembedahan membuang tonsil sehari. Memang perit tapi keadaan terkawal. Saya juga mempunyai masalah pendengaran akibat daripada pembengkakak tonsil. Dah naik white spot dan dinasihatkan membuangnya

Anonymous said...

As salam dr...
suka sgt dgn artikel dr, sy juga mengalami tonsilitis..
sy nk ty adakah tonsilitis juga menggangu hormon iatu kitaran haid yg tidak teratur atau langsung tiada untuk satu2 jangkamasa....dan adakah ianya juga menyebabkan susah untuk hamil...harap dr. dpt membantu

wassalam....

sophie said...

Assalamualaikum Doc...

Anak sya yg berumur 4 thn 4 bln baru je masuk hospital bcoz of sawan. Masa tu memang dia ada demam & tonsil ada bengkak sedikit. 2 bln lepas pun dia mengalami tonsil bengkak jugak. So, apa sebenarnya punca tonsil tu membengkak & bagaimana cara nak elak nya. Hari yg sama dia masuk hospital tu memang dah bawak jumpa doc kat hospital & doc juz bagi ubat kumur, tapi sebelum ni kalau tonsil dia bengkak, doc bagi antibiotik

Anonymous said...

Assalam...Dr,

Saya baru je terjumpe blog Dr ni. Saya sangat tertarik dgn perbincangan mengenai masalah tonsil. Ini adakah krn anak saya berumur 6 thn juga menghadapi masalah tonsil. Namun begitu, dia amat suka kpd minuman berais dan aiskrim. Adakah tabiat ini akan memberi kesan kpd tonsil nya? Mohon pendapat drp Dr. Tk.

Anonymous said...

salam,anak saya akan menjalani pembedahan tonsil pada 3/4/2013.nak tanya tentang penjagaan selepas pembedahan.ada orang ckp susah nak jaga slps pembedahan.

Anonymous said...

salam dr..
anak saya baru sahaja menjalani tonsillectomy pada 1hb march lepas.. now, dah hampir 3 mgu lebih tp anak msh demam.. doc bekalkan dgn antibiotik je setakat ni..

penjagaan selepas pembedahan tu mmg mencabar sikit.. lg2 bila anak msh kecil.. semua makanan yg dibg dia xnak makan.. lepas tu asyik cakap pening kepala dan sakit tekak.. mmg xboleh nak pergi sekolah sb masih demam..

Anonymous said...

sy adlh seorg dri yg alami kes terpencil kt ats yg mn jgktn tonsil merebak ke jtg..jd sy tlh alami skt jtg reumatik dan tlh mnjlni pmbedahn gnti inja jtg yg rsak..skg sy sllu jgk alami skt tonsil dan ini mmbuatkn sy rsau krna sy tkut skt jtg reumatik tu berulang lg wlupon sy sdh smbuh dri oprtion..

Anonymous said...

Salam doktor..saya nak tanya..mngenai masalah saya..saya mengalami sukar bernafas,mudah penat bial bcakap..nak telan air liur kdg sukar..bla sukar nak telan..nafas say mcm terhenti.. berkaitan dengan penyakit apa itu?..

Anonymous said...

salam dr..
betul ke aiskrim vanilla boleh sembuhkan ulser kat tekak?..

Anonymous said...

Assalammualaikum Doc...

Alhamdulillah Sy br jumpa blog Doc...ketika saat ini sy sedang tunggu anak sy di wad. Anak mengidap tonsilitis stage 4. Pakar kank-kanak dah jumpa dan skrg rujuk dgn pakar ent. Sy decide anak utk masuk progm sleep study sblm langkah seterusnya diambil. Persoalan saya....apakah kesan-kesan lain kalau seorang budak buang tonsilnya?

TQ...

Anonymous said...

Doktor, boleh tak kite kluarkan sendiri nanah ni dr tonsil?

Anonymous said...

Salam doc.anak sya berumur 4 tahun.setiap kali dia menangis dia akan terbatuk2 dan seperti hendak muntah.sya telah merujuk ke hospital ketika dia demam dan doktor memaklumkan yg ank sya mengalami tonsil.namun begitu doktor memberikan ubat dan menasihatkan sya supaya merujuk ke hospital semula sekiranya bengkak tidak surut dlm masa 5-7 hari.sya telah merujuk ke hospital smula dan diberikan tarikh temujanji pakar.dlam masa yg sma pihak hospital bgtau benda yg sama.namun begitu tonsil anak sya sampai sekarang sedikit pon tidak surut.anak sya tidak demam dan tidak mengalami sebarang masalah melainkan batuk2 dan seperti hendak muntah ketika nangis dan kadang2 berdengkur ketika tidur.sy telah berjUmpa pakar dan diberi peluang sehingga bulan okt ini untuk melihat perkembangan ank sya.apakah ada tonsil yg mmg tidak surut.

Anonymous said...

Salam doc.anak sya berumur 4 tahun.setiap kali dia menangis dia akan terbatuk2 dan seperti hendak muntah.sya telah merujuk ke hospital ketika dia demam dan doktor memaklumkan yg ank sya mengalami tonsil.namun begitu doktor memberikan ubat dan menasihatkan sya supaya merujuk ke hospital semula sekiranya bengkak tidak surut dlm masa 5-7 hari.sya telah merujuk ke hospital smula dan diberikan tarikh temujanji pakar.dlam masa yg sma pihak hospital bgtau benda yg sama.namun begitu tonsil anak sya sampai sekarang sedikit pon tidak surut.anak sya tidak demam dan tidak mengalami sebarang masalah melainkan batuk2 dan seperti hendak muntah ketika nangis dan kadang2 berdengkur ketika tidur.sy telah berjUmpa pakar dan diberi peluang sehingga bulan okt ini untuk melihat perkembangan ank sya.apakah ada tonsil yg mmg tidak surut.

Anonymous said...

Salam doc.anak sya berumur 4 tahun.setiap kali dia menangis dia akan terbatuk2 dan seperti hendak muntah.sya telah merujuk ke hospital ketika dia demam dan doktor memaklumkan yg ank sya mengalami tonsil.namun begitu doktor memberikan ubat dan menasihatkan sya supaya merujuk ke hospital semula sekiranya bengkak tidak surut dlm masa 5-7 hari.sya telah merujuk ke hospital smula dan diberikan tarikh temujanji pakar.dlam masa yg sma pihak hospital bgtau benda yg sama.namun begitu tonsil anak sya sampai sekarang sedikit pon tidak surut.anak sya tidak demam dan tidak mengalami sebarang masalah melainkan batuk2 dan seperti hendak muntah ketika nangis dan kadang2 berdengkur ketika tidur.sy telah berjUmpa pakar dan diberi peluang sehingga bulan okt ini untuk melihat perkembangan ank sya.apakah ada tonsil yg mmg tidak surut.

Anonymous said...

salam Dr.

adakah sakit tonsilitis ni sakit keturunan? boleh ke ibu @ bapa yg ada sakit ni, anaknya akan dpt jugak?

Anonymous said...

Salam doktor. saya seorang nenek berusia 52 tahun. 2-3 tahun lepas saya buat pemeriksaan denga pakar ENT di hosp. swasta sebab bila saya menelan saya rasa ada sesuatu ditekak saya. Doktor kata tekak saya merah dan beri saya ubat termasuk untuk perut sebab doktor kata mungkin sistem penghadaman saya tak bagus. setahun lepas tu saya jumpa pakar ENT lain dan dapat ubat untuk perut jugak. Dicember 2012 saya berjumpa pakar ENT lain dan kali ini doktor kata kena operate sebab sebelah tonsil saya bengkak. Tapi setelah makan ubat yg doktor tu beri saya rasa bila menelan tiada lagi rasa benda ditekak saya cuma seperti biasa bila makan pedas saya akan tersedak dan batuk2. sehingga hari ini mungkin selepas raya, saya rasa bengkak tu ada. Soalan saya perlukah tonsil saya dibuang?

Anonymous said...

sorry, sehingga hari * baru rasa bengkak tu ada semula

Anonymous said...

Salam dr. Saya alami sakit ni dah 15thn. Slalu tu xteruk sgt. Skang smp 2 kali jmp dr n dr bg ubat antibiotik amoxicillin and clavulanate potassium 625mg. Dl klu sy jmp dr lain, dr xsuggest operation sbb tonsilitis yg sy alami bukan jenis bengkk cuma merah n tumbuh putih2 sj. Adakah sy perlu operation'?

baya klate said...

SALAM DR,

SAYA MENGALAMI SAKIT TEKAK YG KERAP. TETAPI SAYA HANYA BEGKAK PADA SEBELAH KANAN SAHAJA. BILA MEMBENGKAK SAYA DAPATI ADA PUTIH2 DI SEKELILING BENGKAK TERSEBUT. BILA SAYA MEMBACA MENGENAI PENYAKIT TONSIL BIASANYA BERLAKU PADA KEDUA2 BELAH TEKAK. ADAKAH TERDAPAT PENYAKIT TONSIL YANG BERLAKU PADA SEBELAH TEKAK SAHAJA?

baya klate said...

SALAM DR,

SAYA SKRH DITAHAN DI WAD HOSPITAL AMPANG PUTERI. SAYA MENGALAMI SAKIT TEKAK YANG TERUK 2 MNGGU LEPAS. DH 2 KLINIK SY PEGI TP MASIH SAKIT. SO SY KE HOSPITAL INI DAN DR DISINI MNTK SAYA ADMIT. DIA PELIK SAYA BENGKAK SEBELAH SAHAJA DAN SUSPEK INI BUKAN TONSIL TP TIBI. SO SAYA NK TANYA...ADAKAH KEMUNGKINAN BERLAKU BEGITU?

DR DINI SUGGEST OPERATE SELASA (3/9/13) NI. APA PANDANGAN DR...ADAKAH SY PERLU TERUSKAN OR TIDAK.

Unknown said...

salam Dr.... adakah tonsillitis ini penyakit keturunan..??

Unknown said...

A'kum doktor. Saya ada masalah yg ingin di ajukan pd doktor. Masalah saya, setiap kali menelan terasa seperti ada sesuatu yg tersekat pd tekak.terasa sesuatu yg xlepas utk di telan..saya cuba menelan dgn air masalah tetap sama.rasa seperti cebisan daging terlekat pd saluran tekak.saya pernah mendapat kn rawatan di klinik pmc doktor kata xde pape n bg ubt kumur n ubt mkn xingat nmanya..benda tu hilang sekejap tp skrg ada balik.saya buntu memikirkn apakah masalah yg sebenarnya.adakah ianya berkaitan dgn tonser atau sebaliknya.

Unknown said...

Salam dr, sy tak pasti sama ada bintik kecil berwana putih yang tumbuh di tonsil sy ni adalah sama dgn yg doktor cakapkan tapi sy risau adakah bintik ini dapat sembuh? Adakah bintik ini akan menjadi besar atau sebaliknya? Adakah sy harus berjumpa mana2 doktor atau ke klinik utk mendapatkan rawatan?

Deeya said...

Salam doktor.ank saya umo 5thn..pertama kali kna tongsel trus yg.ada nanah.dlm tahun ni dh 3kali naik tongsel nanah ni..2x msk wad..mmg betul kata doktor tpaksa cuti skolah utk baik..ank saya pun ada pykit lelah dan resdong 1thn 2 x jmpa.pkr..adakah lg truk jika ada lelah resdong kmdian kerap naik tongsel bnanah ni doktor..?

Unknown said...

salam doktor... ermmm.. nk tnye.. sebelum ni dlm bulan june.. sye kena jangkitan tonsil sye ditahan di hospital selama 4 hari... lepas tu sakit tu hilang... 2 minggu lepas sye alami sakit tekak.. dan dah ke klinik untuk pemeriksaan.. doktor di klinik tu cakap sye terkena radang tekak... selepas 4 hari tekak saya pulih seperti biasa... dan sejak 2 hari lepas radang tekak saya semakin teruk dan tadi jumpe doktor dihospital... dr ckp sye kerap kena sakit tekak dan dia ckp sye mungkin kena buang tonsil sye...dah banyak article tentang tonsil yg sye baca... ia membuatkn sye semakin risau ttg kesan2 selepas pembuangan tonsil tu nanti..

orlyloveshop said...

Mohon Share Doktor, ke blog saya.. Orlyloveshop

Unknown said...

assalamualaikum doktor.. saya mohon bertanya.. 3 bulan lepas saya demam dan terdapat jangkitan pada tonsil saya.. kini alhamdullilah dan sembuh selepas ambil atibiotik.. masalahnya kini saya dapati di sekitar kawasan tonsil saya berlubang-lubang dan terdapat hampas berwarna putih didalamnya.. lubang2 itu saya dapati semakin banyak.. apa yang perlu saya lakukan.. bagai mana untuk berjumpa pakar ENT.

mya said...

Dr,

Anak saya dah seminggu demam yg tinggi, skt kepala, x bleh makan, mnum pn sakit katanya,batuk smpai dada pn sakit.... gi ppum dktor kata mgkin kencing kotor, tp gi ppukm dktor kata tonsil yg agk besar. sy amat risau sebab ank saya jadi trauma utk makan or minum smpai kna drip dah 2 kali setakat ni sebab dah hidrasi, bdn kering kurang air n tenaga.... mslhnyam dktor suruh pulihkan demam dahulu baru bleh tengok apa tindakan selanjutnya utk tonsil tu... mslh sy pulak, macammane nak bagi demamnya sembuh, sdgkan dia x mau mkn mnum walau dipaksa, hospital x mau admit ank sy walau demam tinggi just kerana ank sy demam shj.... sy jd serba tak tahu apalagi nk buat..... apa saranan dktor?.. adakah baik saya trus jumpa pkar ENT sahaja or usahakn supaya dmm tu pulih wlau semggu dua lagi pn blum tntu sbb ank sy trauma makan mnum tu...

hisham said...

As Salam Dr...
Sy skrg ni dh dmam hmpir smggu dh...tp ari ni Alhamdulillah bdn rs kebah skit..cm lemah bdn 2 ada rase lg.sy demam pn sbb asalnya sy tonsil sakit nak telan ssuatu..skrg antibiotik dh nk abis..prlukah sy smbung lg ubt antibiotik sbb tekak sy ms lg sakit...

syai said...

boleh cuba makan nutreferon shaklee..saya amalkan..alhamdulillah..sakit cepat hilang..sy selalu kena sampai deman tinggi sangat..ada tu sampai pengsan

blog saya http://qqhouseofhealth.blogspot.com

Unknown said...

dr,sy mengalami sakit di leher,nak telan air liur pn sakit dan bengkak,selepas itu gusi saya bengkak dan bernanah,apa diagnosis saya?

Anonymous said...

dr,
perkongsian ilmu yg menarik dan berguna..

dr,
anak sy bru2 ni mengalami tonsil..
selepas mkn ubat yg diberi ( demm, selsema n antibiotik) sya x pasti tonsil tu dah pulih sepenuhnya atau x..seminggu kemudian dia demm lagi..kali ni ade muntah2..adakah tonsil ni kembali menyerang @ sebenarnya belum pulih sepenuhnya?

nuurule wawa said...

sy hanya mengalami jangkitan kuman di tonsil spt dlm gambar artikel yg ada tompok putih tu dan dr. hanya memberi antibiotic dan x sarankan untuk operate. tp sekarang sy berhenti untuk mengambil antibiotic kerana wlaupun sy mkn ubat tp msih ada. adakah sy perlu rujuk pada pakar?

Anonymous said...

Tonsil blh menyebabkan sesak nafas?jika berlaku tonsil saya akan batuk,sesak nafas n muntah.pastu dia ok

Unknown said...

Salam Dr..
Saya perasan dibahagian leher saya ada ketulan sebesar kacang merah kalau ditekan. Sedikit rasa sakit. Tiada simptom lain seperti deman, batuk kecuali sedikit rasa sakit kepala. Adakah itu tiroid atau tonsil?

Nizam Herbalist said...

assalamualaikum dr terima kasih atas infonya...

InshaAllah tonsil boleh dirawat dgn menggunakan kaedah Rawatan Herba Dan Pemakanan. x perlu pembedahan x perlu antibiotik x perlu ubat tahan sakit......tonsil boleh kecut/ sembuh secara semulajadi...utk info punca dan rawatan blh klik di sini..http://herbadanpemakanan.blogspot.com/2013/06/merawat-tonsil-dengan-herba-daun-bidara_23.html.

Unknown said...

Salam bro.. aku br kene tonsil lagilah last week sampai hr ni tak baik2...daj g tawakal amik ubat.. tp yg aku nk tany ni pasal antibiotik augmentin yg ko ckp tenaga nuklear tu camana bahaya ker sbb anak aku selalu dapat ubat tu kalau demam panas/batuk teruk..-iqbal smakl

Unknown said...

Salaam doc.sye mgalami sakit tekak Dr januari smpi skg.dah jumpe 3 pkar ent.pertama doc Kate sbab tonsil.yg kedua Dan ketiga disebabkn refluks SBB sye ada gastrik.dh bust endoskopi tekak blkng hidung n perut.gastrik sy terkawal.come tekak sye me rah.skg tekak sye terasa susah untk men elan n terasaada sesuatu dtekak .tiada bengkak dileher.taping leher sy n tekak rasa x selesa n tegang.

frozenprince said...

Salam dr. Saya baru pulih dari jangkitan di tonsil. Tetapi sekarang saya perasan ada bau pada nafas saya. Dan sperti ada kahak di tekak. Sewaktu mkn saya perlu minum air supaya mknan tak tersangkut di tekak. Boleh dr beri pencerahan dan apa kaedah rawatan? Terima kasih.

alif zuwairi said...

Assalamualaikum dr. azwan,
Terima kasih kerana menghasilkan sebuah blog yg bermanfaat. sy pesakit tonsil pada hari ini bersyukur kerana mendapat pengetahuan berkenaan penyakit ini. sambil tunggu giliran boleh baca sikit2 hehe. Selamat maju jaya dr.

HASIMAH HASHIM said...

Salam doktor...anak saya berumur 11 tahun dan kerap demam...antara mei hingga jun 2014 anak saya mendapat demam sebanyak 3 kali. Bila berjumpa doktor didapati terdapat tonsil yang membesar dan tidak boleh mengecil lagi. Sehingga kini anak saya tdr dalam keadaan yg amat merisaukan saya.dengkuran dan nafasnya terhenti setiap kurang dari 5 minit setiap malam. Saya melihat anak saya menarik nafas dengan tenaga yang kuat sehingga kedua2 bahunya terangkat. Saya telah di minta merujuk pakar ENT HKL dengan segara oleh klinik...malangnya setelah ke ENT HKL... saya hanya diberi temujanji tanpa mnemui doktor. Pada 16 julai 2014 ini barulah anak saya akan diperiksa. Saya berharap kami mendapat tindakan segera kerana sudah 2 bulan anak saya sukar bernafas ..dan terhenti bernafas dalam tidur...menggelupur kelemasan untuk menarik nafas kembali. Doakan kami.

Unknown said...

salam doktor,
anak sye no.2 brumor 2thn 4buln..baru2 ini anak sye demam yg bsuhu agak tinggi 39.8c...dan seperti selalunya,berkeadaan begitu,smpey mengigil..dan utk makluman doktor anak sye mpunyai kidney...dan berdasar pmeriksaan doktor tempat sye membawa ank sye hrtu,dia kata anak sye mempunyai tonsil..tapi katanya kalo xde putih2 dekat lidah dia,xda mslah...tapi yg bmain dfikiran sye skrg,sblum sye balik dr klinik doktor kata,usulkan pada pihak hospital kerna anak sye mmg ulang alik ke hoslital pakar utk penyakit(kidney)...dan soalan sye doktor,
1. adakah anak sye perlu di operate lagi?
2. dan adakah itu juga bmaksud mengurangkan sistem pertahanan tubuh dia?
3. @ adakah lain2 cara utk sye selesaikan mslah ini?

Anonymous said...

Salam doktor..
saya mngalami mslah tonsillitis ni.. bila sakit tonsil je mesti dmm teruk lpas tu.tonsil sakit n kdg2 bdarah.n 2 org sepupu sy pun alami mslah yg sama.tp dorg da buat operation..sbb da xthan sakit.tp lpas da buang tonsil tu..bile dmm..dorg ckp still sakit lg kat tmpat operate tu..mcmne ye doktor?

Anonymous said...

Sy dah buat adenotonsillectomy n capsule 2 hari lepas, sy dh discaj wad, akn tetapi hidung sy block, apa perlu sy buat

ummi said...

Assalamualaikum, mohan untuk share artikel Dr ya. :)

Unknown said...

as salam, saya juga pernah mengalami peritnya sakit tonsil ni.. sampai lah jumpe 1 produk ni.. hmm sampai skang tonsil da tknaik.. hubungi saya utk maklumat lanjut 010-9333205

Unknown said...

ASSLM DR,mengapa penyakit adenoid masih ada pada golongan dewasa?

Anonymous said...

Salam dr. Saya nak tanya adakah penyakit ni berjangkit?, kalau sekali dah kena akan kena lagi ke atau bila dah kena ianya akan terus ada,maksudnya macam penyakit kekal, sesiapa pun boleh kena n tak kira umur?

Anonymous said...

Assalamualaikum dr
Pagi sy bgn terasa ssh nk telan air liur,gusi bengkak dan pagi ni terasa bagaikn ada benjolan kecil di tekak sy dan sakit..pada pndgn dr apa harus sy lakukan..

Ghazali Tajuddin said...

Pencerahan yang bagus. Tq doctor! Mohon share sebahagian artikel di web kami.

Anonymous said...

Salam doktor..nak tanya klu tonsil ni bernanah ape ubatnye..

nor mohd zainuddin said...

asalam dr ,
saya nak tanya bapa saya hilang suara lebih kurang 2 hingga ke 3 bulan sampai sekarang ..so saya nak tanya ape penyakit tu sebenarnye ..sekarang kalau bercakap hanya angin yang keluar dari mulut bapa saya

Anonymous said...

Assalamualaikum Dr,
Sy nk th.. klu semasa tonsil bgkak..kita seharusnya ambik makanan or minuman yg mcm mn ya?? Ada yg ckp perlu ambik yg sejuk2...ada jg xbg ambik yg sejuk.. pandangan doktor mcm mn ya.tq

Anonymous said...

Assalamualaikum dr..
saya nak tanya.. anak saya berusia mengalami tonsilitis....tapi apa yang saya tahu kalau pesakit mengalami bengkak tonsil... dia akan demam,berdengkur kuat, batuk dn sbgainya.. masalah anak saya sekarang semua simptom-simptom tu tidak dialami oleh anak saya.. boleh bagi saya pendapat & pencerahan ker..

Anonymous said...

assalam doc nak tanya sy ada biji putih di tepi lidah dan sakitnyr sampai ke telinga...dh g klinik n doc suggest pergi jupe doc gigi itu tonsil ke apa...

Unknown said...

Assalam . Doc , ada effect ke guna streroid spt. Tab prendnisolone 5mg OD .

Anonymous said...

Salam, ingin bertanya, baru-baru ini bibir saya gatal, sealin itu kerap rasa haus...

hari ini saya ada lihat ada tompokan putih pada tonsil saya..


apakah rawatan yang sesuai.. adakah tonsil memberi kesan keatas struktur bahagian mulut dan sekitarnya.. contoh lidah seperti ada putih selain dinding pipi dan lelangit..


adakah tonsil boleh disebabkan oleh virus hiv

terima kasih

Anonymous said...

As salam doktor..anak saya skrg berumur 9 thn mempunyai masalah tonsil yg menyebabkan dia selalu demam batuk selsema dan kurang pendengaran serta merasa tidak selesa di bahagian dlm telinga serta sakit...penyakit ni dah berlarutan sejak dia berumur5thn...ape yg patut saya buat doktor...

Anonymous said...

Assalamualaikum Dr..sy telah membuat pembedahan membuang tonsil dan uvula kerana masalah berdengkur yg teruk. Tetapi setelah membuat pembedahan tersebut, masalah berdengkur masih belum hilang. Saya masih berdengkur dengan kuat walaupun kurang dari sebelum ini. Mohon pendapat dari Dr untuk mengatasi masalah ini. Terima kasih.

Min Aina Ila Aina said...

Terima kasih Dr.
Saya dulu sering diserang tonsilitis, demam tinggi dan berulang. Tak larat dah nak makan antibiotik.

Saya cuba konsisten ambil vitamin dan alhamdulillah dah pulih, tetapi tetap tidur berdengkur.

Saya mohon share artikel Dr ya di blog saya.

Anonymous said...

salam. sy baru je lepas operate 12/3/2014.. memang sakit. sebab lidah& anak tekak pun ada luka dan terasa ada byk lendir. berkenaan kos kalau hospital kerajaan kos x sampai RM100. Then, even sy buat kat government layanan sangat baik dan di beri perhatian sepenuhnya. yang penting nak buat keputusan remove tonsil ni kena kuat semangat tahan sakit.

Anonymous said...

umor 3 tahun blh operate x..

Anonymous said...

Husband saya ada ketulan seperti ini dalam mulut..seperti hancuran kacang..tetapi selalunya ia gugur keluar dari mulut..adakah itu radang tonsil??

Anonymous said...

Salam doktor.sy dh brape bulan batuk..mkn ubt batuk pn xjd ape.yg natural pn dh try..dh g klinik..n dh xray pn tp dktr tu ckp xd pape..sihat je.tp dh ni kat 4 bulan sy menderita batuk.apakah kmungkinan yg tlh trjdi pd sistem badan sy?

Unknown said...

Assalamualaikum...anda ada masalah tonsil. Mai whatsapp saya 0176607841. Saya ada cara penyelesaian dengan cepat selamat dan berkesan.

cdashuhaida said...

assalamualaikum dr....adakah dalam jangka masa panjang tonsil ini akan membengkak sekiranya tidak dirawati?

cdashuhaida said...

assalamualaikum dr....adakah dalam jangka masa panjang tonsil ini akan membengkak sekiranya tidak dirawati?

Unknown said...

Assalamualaikum...dr macam mane ye cara penjagaan pemakan bg orang yg baru lepas bt pembedahan tonsil

Latifah Jaafar said...

Salam doc sy umur 28 tahun..kebelakangan ni sy kerap dmm sakit kpla dsbbkn tongsel..sume suhu 39° 38.8° ..smlm Baru masak air..sy bgkak bawah rahang mcm be bola tu belah kanan dulu baru nnti kiri bgkak putih3..nak telan air liur pon pyh..smlm chek doc ckp kuman drh sama..sy pon xtw la mcm slalu Sgt kena..klu mula sakit tekak tu standby jela cmfm dmm ..so mcmne nak elakkn supaya xberulang..pernah farmasi xbg mkn kacang..its true??

Latifah Jaafar said...

Salam doc sy umur 28 tahun..kebelakangan ni sy kerap dmm sakit kpla dsbbkn tongsel..sume suhu 39° 38.8° ..smlm Baru masak air..sy bgkak bawah rahang mcm be bola tu belah kanan dulu baru nnti kiri bgkak putih3..nak telan air liur pon pyh..smlm chek doc ckp kuman drh sama..sy pon xtw la mcm slalu Sgt kena..klu mula sakit tekak tu standby jela cmfm dmm ..so mcmne nak elakkn supaya xberulang..pernah farmasi xbg mkn kacang..its true??

Latifah Jaafar said...

Salam doc sy umur 28 tahun..kebelakangan ni sy kerap dmm sakit kpla dsbbkn tongsel..sume suhu 39° 38.8° ..smlm Baru masak air..sy bgkak bawah rahang mcm be bola tu belah kanan dulu baru nnti kiri bgkak putih3..nak telan air liur pon pyh..smlm chek doc ckp kuman drh sama..sy pon xtw la mcm slalu Sgt kena..klu mula sakit tekak tu standby jela cmfm dmm ..so mcmne nak elakkn supaya xberulang..pernah farmasi xbg mkn kacang..its true??

seri nian said...

betul, anak saya demam sehingga x lalu makan, sy mula2 ingatkan tonsil yg sukar sembuh, tgk2 dah baik alhamdullilah. mmg perlu cuti sekolah

Farha said...

Tak sangka boleh jadikan tidur berdengkur pulak tonsil ni. Tapi memang kadang jadikan mulut berbau busuk jugak kan Doktor.

HABIBAH KK said...

ASSALAMUALAIKUM DOC... ANAK2 SAYA MENGALAMI DEMAM DAN KELUAR BIJI2 HALUS SEPERTI RUAM SEJAK SEMINGGU YANG LALU... DAN YG KAKAK MENGADU SAKIT LEHER SAHAJA TP YG ADIK MENGALAMI BENGKAK DLEHER... SAYA INGATKAN MULA NYA TIDUR SALAH BANTAL RUPA2 NYA BENGKAK KELENJAR SEPERTI YG DOKTOR SEBUTKAN... DAN SEMALAM SAYA BAWA MEREKA KE HOSPITAL DAN MENERIMA UBAT2 SPERTI PARASITAMOL DAN ANTIBIOTIK... CKAKAK DAH BOLEH KESEKOLAH SEPERTI BIASA... MANAKALA C ADIK MASIH DEMAM DAN BENGKAK TERSEBUT KELIHATAN KETARA(BESAR).. MAKAN JUGA KURANG SELERA... DAN YG MENAKUTKAN SAYA DIA MUNTAH-MUNTAH(TIDAK BANYAK)... ADAKAH INI GEJALA BIASA DOC...

Anonymous said...

Salam doktor saya hazeri, anak sy berumur 2 tahun 5 bulan.untuk pengetahuan doktor dia pon kerap demam.2@3 hari baru ni sy dapati yg dia berdengur dgn sngt kuat waktu tidur.Adakah ni juga disebabkan tonsil? Mintak pencerahan doktor tq

Fakhrani Inasah said...

Terima kasih Dr.

Fakhrani Inasah said...

Terima kasih Dr.

Anonymous said...

Salam dr...sy nk tnya..ank sy dh berumur 22 tahun tapi masih kena tonsil..dr menyarankan agar di buang(operation)..adakah merbahaya pembedahan tu dr.. kalau kita tak nak buang tak pe ke dr.. sila reply dgn kadar segera...

Ibu yg selalu risau

Unknown said...

sya berumur 30-an tahun, skg tengh mengalami seperti gambr y doktor post tu...maslah tonsil kt tekak...pi hospital dr bgi antibiotik dn saya ad juga beli spray ulser...lama tak tonsil ni nk sembuh, susah nk minum dn makan dn saya bnyak mludah skg ni

Unknown said...

Assalam.. Dr, sy br operate tonsil 2ari lpas. Ms kat wad xsakit sgt. Tp lpas dah blk umah mmg sakit gile dan ms minum air keluar ikut hidung. Lpas tu sakit kat rahang sebelah kanan bawah telinga. Rsnya mcm bengkak la.. Badan terus rs nak demam n bergantung dgn ubt thn sakit jer nie.

Unknown said...

Assalam.. Dr, sy br operate tonsil 2ari lpas. Ms kat wad xsakit sgt. Tp lpas dah blk umah mmg sakit gile dan ms minum air keluar ikut hidung. Lpas tu sakit kat rahang sebelah kanan bawah telinga. Rsnya mcm bengkak la.. Badan terus rs nak demam n bergantung dgn ubt thn sakit jer nie.

Unknown said...

Salam dr sy bru terbace ttg ni.. anak sy kerap demam panas.. skang anak sy berusia 2 tahun doc bg tau die demam akibat tonsil n kuman dlm drah.. setiap bln anak sy akan demam nk bg aiskrim die x makn.. mcm mane yew dr...

Unknown said...

Salam dr sy bru terbace ttg ni.. anak sy kerap demam panas.. skang anak sy berusia 2 tahun doc bg tau die demam akibat tonsil n kuman dlm drah.. setiap bln anak sy akan demam nk bg aiskrim die x makn.. mcm mane yew dr...

Azrul said...

As salam dr..

mohon share artikel...

Azrul said...

As salam DR..

Mohon share artikel...

Unknown said...

Ad salam dr.
Sayaa berumur 30 thn. Utk mskluman dr saya tidak pernah terkena penyakit tonsel sblm ni..
Saya ada mengalami batuk berkahak dan sakit tekak dan dr bg antibiotik amoxepan 500mg namun batuk dlx sembuh2 hingga habis ubat saya mkn.. Seminggu selepas habis.. Saya rasa mcm benjolan didlm tekak dan sakit utk menelan dan ada tompokan putih di kiri kanan tekak.
Saya ke hospital kerajaan dan dia bg antibiotik amoxy/clavulanic 625mg..saya tanya penyakit tonsel ke.. Dr ckp x jugak tp tonsil ada la bengkak sikit.. CumA jangkitan kuman shj... Adakah tonsil perlu jalani ujian lab atau sekadar pemerhatian shj?

Unknown said...

Salam.
Dr, mohon pandangan cara terbaik mengurangkan bengkak tonsil anak saya (1 tahun). Dr yang merawat kata tonsil bengkak, demam dan selesama. Dr bagi pcm dan antibiotik utk dihabiskan. Anak saya makan ubat tetapi akan muntah selepas tu. Ubat tak sempat berfungsi pn dh termuntah. Ada x cara lain untuk merawat selain makan antibiotik dan pcm dalam bentuk cecair. TQVM

ASNIZA said...

Assalamualaikum doktor..saya telah mengalami tonsil bengkak sebanyak 4 kali dalam tahun ni.dan sekarang saya mengalami tonsil bernanah..saya telah mendapatkan rawatan di klinik swasta sebanyak 2 kali dlm tempoh seminggu.doktor telah memberi saya antibiotik jenis clamentin pd kali pertama saya mendapatkan rawatan begitu juga untuk kali yang kedua ini.persoalannya, adakah antibiotik tersebut boleh menyembuhkan penyakit saya ini?atau ada terdapat antibiotik yg lebih kuat?sebab saya diberitahu antibiotik yang diberi ini yang paling kuat..

ASNIZA said...

Assalamualaikum doktor..saya telah mengalami tonsil bengkak sebanyak 4 kali dalam tahun ni.dan sekarang saya mengalami tonsil bernanah..saya telah mendapatkan rawatan di klinik swasta sebanyak 2 kali dlm tempoh seminggu.doktor telah memberi saya antibiotik jenis clamentin pd kali pertama saya mendapatkan rawatan begitu juga untuk kali yang kedua ini.persoalannya, adakah antibiotik tersebut boleh menyembuhkan penyakit saya ini?atau ada terdapat antibiotik yg lebih kuat?sebab saya diberitahu antibiotik yang diberi ini yang paling kuat..

Anonymous said...

salam dr. saya sudah buat tonsillectomy tahun 2013. tapi sekarang macam ada isi yang berketul di bahagian belakang bekas tonsil (bukan di bahagian surgery). dan itu membuat saya rasa tidak selesa dan kerap batuk. pandangan dr adkh itu kesan sampingan pembedahan? terima kasih.....
p/s ; rasa macam tercekik tulang ikan jer....

Unknown said...

Assalamualaikum doc..sy nak tya..ada tak posisi tidur utk mereka yg mengalami bengkak tonsil untuk elakkan dengkuran dan sleep apnea? Sy risau tgk anak2 sy yg bernafas tersekat2 semasa tidur akibat bengkak tonsil.

Unknown said...

Assalamualaikum doc..sy nak tya..ada tak posisi tidur utk mereka yg mengalami bengkak tonsil untuk elakkan dengkuran dan sleep apnea? Sy risau tgk anak2 sy yg bernafas tersekat2 semasa tidur akibat bengkak tonsil.

Unknown said...

Assalamualaikum Dr.
Saya Pn Intan dr shah alam.saya pernah mengalami bengkak tonsil yang teruk dan sy telah pun menjalani pembedahan membuang tonsil saya.
sejak 2-3 hari nie saya mengalami gejala sakit tekak seperti sakit tonsil yang pernah saya alami dulu.
adakah saya masih terdedah kepada penyakit tonsil walaupun saya telah membuang tonsil saya??

Unknown said...

Assalamualaikum doc, saya afrina berumur 17 tahun. Tahun lepas bulan 3, saya masuk ward disebabkan lymphadenopathy iaitu leher saya membengkak dan demam yg sgt tinggi, kemudian bulan 12 selepas itu saya dimasukkan ward balik kerana saya dijangkiti Influenza A dan acute sinusitis. Bulan ini iaitu bulan 1, saya kerap sakit tekak dan demam kadang-kadang, sudah dua kali saya ke demc iaitu hospital yang selalu saya pergi. Doc hanya berikan saya Zinnat ubat antibiotik tapi tak berkesan sangat. Pada pendapat doc, kenapa saya selalu dapat sakit tekak since saya sakit lymphadenopathy? Saya dah berpantang makan semua buat apa yang patut, doc tolonglah saya berikan penjelasan yang patut.

Unknown said...

salam doktor.. sy umo 22tahun.. sjak 2-3 hari ni sy sakit tekak yg amat bila nk telan air liur bila nk mkn.. sukar sgt. bila becakap lama ckit tekak sy rase mcm ade benda lekat yg memaksa utk selalu telan air liur.. adakah sy mgalami pnyakit tonsil yg teruk?.. mohon pencerahan dari doktor.. time kasih

Unknown said...

Saya share ye dok

Unknown said...

Saya share ye dok

Unknown said...

Assalammualaikum...dr sy sekarang sedang menghadapi masalah pada tonsil jadi sy ingin bertanya pada dokter apakah tonsil ini boleh sembuh seperti asal?

Unknown said...

Dr...sy nk tnya...if pt yg dah jalani.tonsillectomy tu...pastu bleeding selepas discaj...mcmne ye dr..mse op,npe bleeding byk ye..sb kecuaian atau sb len..sb ade satu kes..pt bleeding byk nyaris msuk.icu

Unknown said...

Dr...sy nk tnya...if pt yg dah jalani.tonsillectomy tu...pastu bleeding selepas discaj...mcmne ye dr..mse op,npe bleeding byk ye..sb kecuaian atau sb len..sb ade satu kes..pt bleeding byk nyaris msuk.icu

Unknown said...

Kena tonsil dari umur 15thn. Suffer 39years dah.Dah jumpa Dr ENT specialist subang medical...katanya kecik tak payah operate. Now 1year 3,4demam sakit tekak. Dah bosan makan antibiotic. Nak operate..Dr..boleh suggest good Dr ENT in selangor. Tk

Unknown said...

Kena tonsil dari umur 15thn. Suffer 39years dah.Dah jumpa Dr ENT specialist subang medical...katanya kecik tak payah operate. Now 1year 3,4demam sakit tekak. Dah bosan makan antibiotic. Nak operate..Dr..boleh suggest good Dr ENT in selangor. Tk

Unknown said...

Assalamualaikum. Kenapa saya perit bila nak keluarkan suara? Kawan kawan pun ada cakap kenapa suara saya tak dengar. Dulu saya boleh menjerit tapi sekarang takboleh. Even bercakap dengan orang sebelah pun saya kena ckp dekat2. Saya dah kena dekat 2 bulan. Telan air liur takde masalah tapi bila nak bercakap tu suara taknak keluar dengan jelas dan kuat. Tapi tak jumpa mana mana doctor lagi sbb takut masalah ni biasa kena pada teenager macam saya ni. Patut ke saya jumpa pada mana mana doctor? Boleh saya tahu masalah apa yg saya alami ni? ☺️

Unknown said...

Salam dr..
Sy nak bertanya.. jika tonsil dibuang, adakah perubahan suara berlaku..?? Seperti suara berubah jd kasar.. betul ke..??

Unknown said...

Salam doktor..
Saya ada persoalan..
Saya memang selalu mempunyai tekak bengkak since sekolah menengah. Tapi saya selalu refer kat doktor 2 bulan sekali sebab demam.. Tapi kan,, doktor yg saya refer tu cuma memberikan ubat antibiotik sahaja sebab katanya ia bengkak biasa.. lepas saya makan dia mmg surut tapi x sepenuhnya. Saya x refer sebab saya dah x demam dah..

Lepas saya masuk IPT medical assistance ada cakap suruh refer kat doktor sebab dia dah bagi antibiotik tapi still x surut.. Kalau kes macam ni, ada kemungkinan besar x utk operation. ? dia suruh refer tapi saya takut. Hee. Maaf doktor..

Maaf juga kalau ayat tak formal..

AN'NOR IRDANIA said...

Terima kasih Dr.! Ini sangat membantu :)

Unknown said...

Assalam Dr.
Saya ada pertanyaan berkenaan tonsil

2014, saya mengalami gangguan pada tonsil yang menyebabkan suara saya terganggu terutama semasa menyanyi. Ianya berlarutan hingga menyebabkan saya demam bila makan makanan yang pedas

Rasa sakit seolah-olah ada sesuatu di tekak saya bila menelan liur, dan rasa sakit tadi membawa ke telinga

Saya dirujuk kepada pakar ENT dan setelah pemeriksaan, didapati saya ada masalah resdung yang telah mengganggu tonsil, namun saya agak musykil kerana selama ini saya tidak ada masalah dan gejala resdung yang biasa dialami oleh pesakit resdung.

Di atas cadangan pakar tadi, saya bersetuju untuk menjalani pembedahan resdung

Setelah pembedahan, saya boleh makan makanan pedas tanpa masalah demam selepas itu, namun saya masih mengalami gangguan di tonsil saya semasa menelan air liur dan menyanyi (agak berkurang dibandingkan sebelum pembedahan)

Pendapat Dr., adakah masalah saya ini disebabkan resdung yang mengganggu tonsil... atau tonsil adalah punca kepada masalah ini ... atau ada punca dan sebab lain

Terima Kasih

Unknown said...

Assalam Dr.,

Lagi satu saya nak Tanya pasal tonsil

Adakah bentuk tonsil sama antara orang dewasa dan kanak-kanak

Terima kasih

Unknown said...

Salam dr. Saya uzma. Saya nak tahu. Hari pertama saya demam dan saya anggap itu demam biasa. Pada waktu petang hari pertama saya rasa sakit tekak. Dan saya dapat tahu yang tekak saya bengkak. Jadi saya beli ubat jenama difflam throat. Selepas saya makan ubat tersebut saya terasa sakit sangat daripada sebelum ini. Adakah ia bermaksud masih aktif untuk membunuh sel sel kuman?

Unknown said...

Liyana

Tumpang simpati kat awak..
Boleh sy tanya, operate guna laser ke?

Sebabnya suami sy operate buang tonsil masa umurnya 32thn guna laser di specialist..lps operate n blk rumah ok je..cuma sakit biasa2 je kat operate area tu..lps 3 hr dah blh mkn mcm biasa...

Dan lps 4thn berikutnya anak saya yg berumur 6 tahun operate buang jugak sbb tonsilnya dah jadi kissing tonsil dah..
Dah bercium n tertutup rapat mmg x de pilihan...

Sehari lps operate pun terus ok..dgn specialist jugak n teknik laser jugak...

So..lps operate dua2 ahli keluarga sy ni dah x de demam yg berulang dan kualiti hidup makin bertambah baik

Dan tonsil ni mmg genetik..
Anak sy 4 org semua ada problem tonsil..Cuma yg 3 tu x teruk lg mcm yg kakak tu..

So sbb teknik operate ke..
Atau brgantung kpd kecekapan doktor yg membuangnya...

Unknown said...

Liyana

Tumpang simpati kat awak..
Boleh sy tanya, operate guna laser ke?

Sebabnya suami sy operate buang tonsil masa umurnya 32thn guna laser di specialist..lps operate n blk rumah ok je..cuma sakit biasa2 je kat operate area tu..lps 3 hr dah blh mkn mcm biasa...

Dan lps 4thn berikutnya anak saya yg berumur 6 tahun operate buang jugak sbb tonsilnya dah jadi kissing tonsil dah..
Dah bercium n tertutup rapat mmg x de pilihan...

Sehari lps operate pun terus ok..dgn specialist jugak n teknik laser jugak...

So..lps operate dua2 ahli keluarga sy ni dah x de demam yg berulang dan kualiti hidup makin bertambah baik

Dan tonsil ni mmg genetik..
Anak sy 4 org semua ada problem tonsil..Cuma yg 3 tu x teruk lg mcm yg kakak tu..

So sbb teknik operate ke..
Atau brgantung kpd kecekapan doktor yg membuangnya...

Anonymous said...

Salam Doctor. 3 4 bulan lepas bile ludah kerap ade kahak hijau sedangkan sy xdemam x batuk . hal ni berlarutan smpai la sebulan ni bile ludah ade darah beku pekat pulak . dan semalam sy buat check up doktor cakap tonsil saya bengkak n ade bagi antibiotik utk surutkan. kalau tak surut bengkak tu adekah saya kene operate tonsil tu?? sbb sejak kebelakangan ni saya rasa sempit kat bahagian dada. n sukar nk bernafas.

wahida said...

Salam, Berkaitan tentang tonsile.
Untuk tahun ni sahaja saya sudah mengalami 3 kali jangkitan tonsile.
Untuk sembuh sepenuhnya memerlukan masa selama seminggu dan ini mengganggu kerja harian saya.Ketika mengalami jangkitan ini, ada kahak hijau/kuning dan kita terasa lendir tidak keluar sepenuhnya. Bunyi batuk pun kuat sampai di tegur kawan. Adakah ia berkaitan dengan paru2 atau juga berkaitan dengan sinus (resdung). Setiap kali ke klinik, doktor akan beri ubat antibiotik, ubat kumur2 dan kadang-kala saya beli ubat batuk cap ibu dan anak. ada juga saya cuba minum air madu suam dan ada juga suruh saya makan ais krim vanilla. Bagaimanakah pandangan doktor terhadap tahap seriusnya penyakit tonsile ini. Setakat ini saya tidak pernah disuruh untuk mendapat rawatan susulan ke doktor pakar.

Unknown said...

Assalammualaikum Dr. Suatu masa saya kanank2 dulu saya pernah menjalani pembedahan pembuangan tonsil...tetapi sebaik saya meningkat dewasa saya kerap bengkak dikawasan yang sama dan demam berulang kali...ada ketika saya kena demam dan bengkak dikawasan tonsil lebih dua kali dlm setahun...jadi bagaimana saya nak mencegah gejala itu berlaku

Unknown said...

Assalamualaikum Dr.
adik saya ni dia ada sinus. kalau tidur then tetiba macam kena sawan satu badan dia mengeras mcm kejang. lepas tu masa tu jugak dia macam tak bernafas . masa dia kena tu dia tak sedar pun lepas dah kena tu air liur dia akan meleleh , lepastu dia bernafas kuat macam tak cukup oksigen. pergi hospital dia tak tahu sakit apa. then pegi berubat kampung, dia kata sbb sinus tu dia susah bernafas and kurang oksigen kat otak. Dr bole tak tolong jelaskan sbb dah setahun dia merana pasal ni Terima Kasih

Unknown said...

Assalamualaikum dr.. Anak sy berumur 4 tahun.. Anak sy mempunyai tonsil stage 3.. Pakar ENT sarankn sy utk anak sy menjalani pembedahan..p sy cuma takut risiko kpd anak sy krn dye masih kecil.. Dan kalau budak yg mempunyai masalah tonsil mmg aktif ke? Anak sy sgt aktif

purple said...

dr kalo ade tompok2 merah kat tekak n kahak pon ade darah?? ape yg patut sy buat??

Unknown said...

Salam doc...anak sy bru berumur 1thun 5bulan...die kerap merah pada dinding2 tonsil....tp die still aktif...bila malam tidur leher pans...dan die sering menangis....doc ad bg sy antibiotik...ubt demam...tp still merah...

Mohon doc beri penjelasan...
Ibu yg .buntu mencari jalan keluar

Unknown said...

Salam doc...anak sy bru berumur 1thun 5bulan...die kerap merah pada dinding2 tonsil....tp die still aktif...bila malam tidur leher pans...dan die sering menangis....doc ad bg sy antibiotik...ubt demam...tp still merah...

Mohon doc beri penjelasan...
Ibu yg .buntu mencari jalan keluar

Unknown said...

Assalamualaikum..doctor sy dari kecil mmg menghidap penyakit tonsil ni..dan skrg sy berumur 27 tahun..kebelakangan ini sy rase ade sesuatu benda asing di tekak sy.. badan pn rase dedau..adakah ini desebabkn tonsil membengkak atau disebabkn penyakit lain? mohon doctor untuk memberi penjelasan.

Unknown said...

Aslmkm Dr anak sy mengalami bengkak pada tonsil dan brdengkur masa tidur . sy bw ke hkl dr hkl ckp biasa bgkak sikit sahaja dan suruh mkn ice cream vanila. Apa yg saya tengok memg benkak tapi anak saya x demam dan x sakit semasa menelan mknan. Apa pendapat DR AZWAN

Anonymous said...

Salam doktor...saya pun ada keluar ketulan putih dari tekak...adakah itu nanah yang gugur sendiri?

Mohd Noor said...

salam Dr...
lama tidak bersiaran. Adakah Dr masih bersedia untuk menjawab semua pertanyaan yang sangat dihajati oleh pesakit bertahun-tahun lamanya menunggu.. Harap dapat pencerahan segera.
TQ

Unknown said...

Salam sejahtera Dr..
Saya ingin mengemukakan satu soalan tentang ulsers dan tonsil
Apakah perbezaan antara ulsers dan tonsil?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
100% Work at Home said...

"Hanya Orang Sakit Tahu Apa Itu Kesakitan "

Pernah dengar tapi tak pernah ambil tahu. Sampai masa Allah nak bagitahu "kau" kena ambiltahu !

Semalam anak diizin Allah menjalani operation. Semua selesai dengan baik. Alhamdulillah.

Terima kasih atas ILMU yang dikongsikan.

Salam Ceria Doktor
Terima Kasih Doktor

www.Pemandu-UBER-Penang.blogspot.com
.
( IzinDibenarKongsiInfo )

defectedbrain said...

Salam doktor.
Sy berusia 33 tahun dan mngalami masalah tonsil sejak remaja. Dua tahun sy tidak demam, tetapi last week saya demam dan tonsil bengkak.

Masalahnya, demam saya sudah pulih, tetapi sy mngalami sakit kepala yang agak tdak selesa. Sakit tersebut bermula dari belakang telinga (severe pain jika ditekan) dan setiap kali menganga utk makan. Adakah sakit itu bkait dgn tonsil, apa yg patut sy lakukan? Adakah ini normal?

Sue Omar said...

Salam doc...sy mempunyai tonsil sjak dr 12 tahun...kini dh 35 thn...sy mmg mjaga mkn minum...mkin dewasa kurang kn tonsil ni...cuma start thn lepas bturut bulan saya kena tonsil bln 11 dan 12...doc krjn bg antibiotik n parasetamol...ok la...tp berulang balik...g klinik private doc ckp agak truk sbb bengkak n white spot... sy juga susah nak tdo...kdg nk bernafas pon susah...doc inject n bg antibiotik... ok..tp sy tgk msh ade bengkak even x sakit... perlukah sy operate...sbb dl ms remaja pnah doc suggest utk buang... tp parents x bg...

Ira said...

Salam doktor..klu ulcer terlalu bnyk dlm mulut sampai ke gusi untuk baby 7 bulan ada suggestion yg terbaik tak?sbb pegi klinik biasa dia bg ubat sapu kat tmpt ulcer..perlu ke sy ke klinik pakar untuk dptkn ubat lbh baik?

Anonymous said...

hampir 20 tahun saya meghidap penyakit ini...alhamdulilah dah seht sepenuhnya, just rawatan yang saya dapat dgn makan ubat atibotik 1000mg..kata doktor ubat ni last bagi makan kalau tak sehat juga ,,saya kalah jadi doktor,alhamdulilah saya dah sehat..selama makan ubat antibotik di klinik kerjaan 500gm tak beri apa2 kesah..dgn ubat tahan sakit.panadol.hurmmm,tonsel nanah.panas badan demam,susah untuk makan minum,..hampir seminggu atau lebih tak boleh miƱum makan las masuk hospital masuk air,jawapan terbaik makan lah antibotik 1000gm compom baij

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 226   Newer› Newest»
Related Posts with Thumbnails