Thursday, April 12, 2007

Anak Murid Sdr. Azizi Ali Menulis…………….

Assalamualaikum Warahmatullah…

Sebelum membeli apa-apa hartanah (property), anda dinasihatkan untuk menambah ilmu pengetahuan di dalam bidang ini. Ia akan menentukan samada rumah, kedai atau tanah yang anda beli akan menambahkan kekayaan anda atau mempapakan anda dengan kadar yang segera dan berterusan. Saya bercakap melalui pengalaman saya sendiri. Saya ada membeli beberapa buah rumah untuk tujuan pelaburan. Walaupun gaji saya sebagai doktor kerajaan tidak besar dan saya masih lagi baru bekerja, saya berjaya mendapatkan pinjaman bank (bukan pinjaman kerajaan) untuk membeli beberapa rumah untuk tujuan sewa. Saya mendapat ilmu ini daripada buku yang saya baca iaitu sebuah buku tulisan Prof. Dolf De Roos yang bertajuk “Property Riches”. Buku ini berjaya membuka hati saya untuk menceburi pelaburan hartanah bukan sahaja secara serius tetapi… terlalu terburu-buru. Saya tidak akan beritahu anda berapa buah rumah yang telah saya beli selepas 6 tahun saya bekerja sebagai seorang doktor tetapi memadailah saya nyatakan di sini bahawa saya kesal di atas sikap saya yang terburu-buru untuk menambah kekayaan melalui hartanah.

Saya terjumpa sebuah kondominium untuk dijual dan disewakan semula (lease option) dengan jaminan sewaan (rental guaranteed) di Cheras di mana tempat tersebut akan dijadikan asrama untuk pelajar di dalam bidang kesihatan dan kejururawatan oleh sebuah kolej swasta. Daripada tawaran tersebut, saya akan mendapat aliran tunai positif setiap bulan dan sewa bulanan cukup untuk menampung bayaran bank. Saya juga telah mendapat kelulusan daripada Public Bank untuk pembelian rumah ini.

Namun, pada masa yang sama saya juga telah terpaut pada sebuah lagi tawaran kondominium yang berdekatan di sebuah kolej swasta tetapi di luar kawasan Lembah Klang. Tawaran ini lebih menarik kerana bukan sahaja terdapat “rental guaranteed”, saya juga mendapat rebat tunai 10% daripada harga rumah dan aliran tunai positif yang lebih tinggi. Namun, saya dikejutkan oleh pihak Public Bank yang menyatakan bahawa mereka tidak akan meluluskan permohonan untuk kondiminium yang kedua ini. Saya menjadi hairan kerana harga kondominium yang kedua adalah jauh lebih murah sekali ganda. Kenapa pinjaman ini tidak diluluskan? Begitu banyak persoalan yang saya cuba tanyakan di atas masalah ini tetapi cuba dielak oleh pihak pegawai Public Bank yang berurusan.

Ejen kondominium yang kedua telah bertindak dengan pantas (dan jahatnya) untuk mengurus pinjaman saya dengan Bank Rakyat yang diketahui lebih senang meluluskan pinjaman perumahan. Saya yang tidak berhati-hati, malah bersifat EGO kerana dikecewakan oleh Public Bank dengan gembiranya menerima tawaran Bank Rakyat. Akhirnya, sehingga kini kondominium yang telah saya beli itu tidak dapat saya sewakan kerana kolej tersebut tidak diiktiraf oleh LAN dan bilangan pelajarnya yang kurang serta terdapat terlalu banyak perumahan yang sama di kawasan sekeliling. Saya cuba menghubungi ejen yang menjual tetapi dia telah menukar nombor telefonnya. Alangkah baiknya kalau saya buat kajian terlebih dahulu tentang hartanah yang saya beli….

5 mesej yang ingin saya kongsi dengan anda:-

  1. Hartanah yang tidak bagus bukan sahaja rendah harganya, malah pemaju terpaksa meletakkan rebat, tawaran rental guaranteed, percuma itu dan ini dengan harapan taktik ini akan menjerat mangsanya… contohnya saya…
  2. Sekiranya bank anda tidak meluluskan pinjaman, ini adalah samada anda tidak layak mendapat pinjaman kerana kekurangan wang (cash tight), over gearing (pelaburan yang terlalu banyak) ataupun hartanah anda tidak bagus. Nampaknya saya tak perasan langsung sebab yang ketiga itu…
  3. Pemaju untuk hartanah yang tidak bagus akan meletakkan agensi jualan atau ejen2 untuk menjual rumah. Mereka tak cukup wang untuk mengiklankannya di surat khabar atau radio.
  4. Jangan beli hartanah yang jauh dari tempat tinggal anda. Anda bukan sahaja tidak tahu perihal kawasan tersebut, pembangunan sekeliling dan masalah-masalahnya tetapi anda sukar untuk menguruskan hartanah yang jauh dari rumah. Cuba cari hartanah yang jaraknya hanya setengah jam dari rumah
  5. Sentiasa buat kajian tentang hartanah yang ingin anda beli. Sekiranya saya buat kajian tentang kolej swasta yang tidak mendapat kelulusan LAN itu, sedikit sebanyak ia menjadi faktor untuk saya berfikir semula keputusan untuk membeli rumah tersebut.

Insaf dengan pelbagai masalah yang timbul, saya megambil pendekatan yang lebih berhati-hati. Saya membaca banyak buku terbitan penulis tempatan berbanding luar kerana ia lebih relevan di dalam konteks pelaburan hartanah di Malaysia. Izinkan saya cadangkan kepada anda untuk membaca karya 3 orang penulis buku tempatan yang penting sebelum anda masuk ke bidang hartanah.

  1. Mdm Renesial Leong atau dikenali sebagai Queen of Property. 2 bukunya yang utama ialah Permata Hartanah atau Property Jewel dan Your Tenant Your Jewels.
  2. Sdr. Azizi Ali – Bagaimana Hendak Menjadi Jutawan Hartanah, Bagaimana Hendak Menjadi Tuan Rumah Jutawan
  3. Mr. Milan Doshi – How You can become Multi Millionaire Real Estate Investor







Setelah saya baca buku karangan mereka barulah keyakinan dan daya kefahaman saya tentang pelaburan hartanah meningkat lebih daripada 1000%. Namun apakan daya, ketika saya sudah faham tentang pelaburan hartanah yang baik, ketika itulah saya sudah kehabisan wang…. Betullah kata pepatah, Menyesal dahulu pendapatan…..

8 comments:

kucau said...

ermm , ade deal condo and house kat KL bagitau ehh. tq :)

Anonymous said...

Hello doktor..;)
" Failure is the opportunity to begin again more intelligently "...
atikah80@streamyx.com

Dr Azwan said...

Saya ada kondo nak disewa.. boleh rujuk kat artikel saya.. oakleaf park, bkt antarabangsa ampang... available

Anonymous said...

Salaam.

Takpe Doc.

"Whatever that doesn't kill you will only make you stronger."

Dr Azwan said...

Nadlique : Whatever doen't kill U (like in my case) also make you "papa kedana".. hehe

Unknown said...

thnx jauh lagi perjalanan ni harap satuhari nnt dapat
http://agdaudr.blogspot.com/:)

Unknown said...

Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
dari awak.

Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

e-mel: cashfirmarena@gmail.com

SIR EVA DEMETER
Ketua Pengarah
CASHFIRM

Unknown said...

Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM di salah satu blog saya menghubungi Mrs Iskandar Lestari konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun 2017 dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)atau melalui dia BBM INVITE:{D8980E0B} facebook (www.facebook.com/iskandar.lesteri.7)
Website: (iskandarlestari.wordpress.com)

Related Posts with Thumbnails